Αυτό που θα γίνει σε λίγο με τους πιστούς τη μέρα της Μεγάλης Παρασκευής να είναι ντίρλα μεσημεριάτικα από το πιώμα και τις ορδές των διασκεδαστών, που δεν θα προλάβουν λόγω shopping, να βγαίνουν το βράδυ είναι ένα καινοφανές έθιμο που παλιότερα ήταν αδιανόητο. Βέβαια, οι άνθρωποι με τις σχετικές επιχειρήσεις περιμένουν πως και πως αυτή τη μέρα-άντε κι αύριο μέχρι το απόγευμα-που δεν θα τους το χαλάσουμε εμείς. Για την ασυμβατότητα με το πολύ θρησκευτικό συναίσθημα μιλάμε, αυτό που τόσοι και τόσοι το κάνουν δημόσια δήλωση.
Καθώς η αφεντιά μας δεν είναι πιστή με την έννοια της τήρησης του τελετουργικού και του τυπικού(δεν μένουμε απαθείς στα ωραία τροπάρια των ημερών, στην σπουδαία νοηματοδότηση της Ανάστασης, στον συσχετισμό της χριστιανικής γιορτής με τις αρχαίες γιορτές της αναγέννησης της φύσης)μπορεί αποστασιοποιημένη να δει μια απίστευτη μετάλλαξη στους γύρω. Όπου τελέστηκε αυτές τις μέρες τρισάγιο σε χώρο δουλειάς και υπηρεσία σύσσωμο το χριστεπώνυμο πλήθος σταύρωσε τα χέρια και άκουσε τα παράξενα λόγια, από τα οποία οποιονδήποτε να ρωτήσεις να σου πει τι κατάλαβε πρέπει να είσαι ευχαριστημένος με τα μισά.
Δεν μπορεί να εξηγηθεί εύκολα η διασκέδαση σήμερα κι αύριο το μεσημέρι σε ουζερί και φαγάδικα και μπαρ από πιστούς, τόσο δεδηλωμένους όπως στη δική μας κοινωνία. Να πω για τους δυτικούς, κυρίως του προτεστάντες, ναι, να το καταλάβω. Αλλά για εμάς εδώ που ακόμα κι αν είμαστε με ελευθεριακές απόψεις συγχρόνως απαντάμε στο γνωστό γκάλοπ ότι «πιστεύουμε βαθιά», είναι κάπως ακατανόητο.
Είναι κατάλοιπο της εποχής της αστακομακαρονάδας; Δεν τέλειωσε καν αυτή η εποχή για πολλούς; Είναι καταναλωτική παρενδυσία; Είναι υποκρισία; Δύσκολο να ειπωθεί. Πάντως είναι αναμενόμενο για ένα λαό που εδώ και χρόνια έχει ξεχάσει τις λέξεις που λέγονται αυτές τιε μέρες στους ναούς. Ειδικά τα νέα παιδιά δεν καταλαβαίνουν απολύτως τίποτε. Οπότε σε τι να νιώσουν σεμνοί και σε τι να δείξουν εγκράτεια μέχρι μεθαύριο που είναι η γιορτή. Αυτές οι σκέψεις θέριεψαν χτες μέσα μου καθώς περίμενα στην Αγία Τριάδα πέντε πολίτες να κάνουν το κόλπο με τα χαλκούνια, αν και Μεγάλη Πέμπτη. Κοίταζα τους πιστούς και αναρωτιόμουν αν καταλαβαίνει κανένας τι λέει ο Μητροπολίτης μέσα. Αν σήμερα το πρωί κατάλαβε κανείς το γενεαλογικό δένδρο του Μωϋσή ή αν ξέρει ποιος ήταν Ιησούς του Ναυή, ο απόλυτος πολέμαρχος ενός ξένου λαού.
Κάθε χρόνο τέτοια εποχή σκέφτομαι πως κάποιος πρέπει να αναλάβει μια πρωτοβουλία να ακούν οι πιστοί τα θρησκευτικά κείμενα σε γλώσσα που καταλαβαίνουν όπως συμβαίνει στις άλλες ορθόδοξες χώρες, τη Σερβία, τη Ρωσία, τη Βουλγαρία. Νομίζω ότι πολλά θα αλλάξουν τότε. Θα μείνουν οι πιστοί και μόνο αυτοί. Οι άλλοι θα κάνουν άλλα πράγματα…
Γ.Σ.
2 Σχόλια
Καλό να τα γράφεις αλλά πρέπει και να τα πιστεύεις όλα αυτά.
Η γλώσσα είναι και θα είναι κατανοητή όσο εμείς που εκκλησιαζόμαστε το θέλουμε. Κάποιοι από εμάς των άνω των 50 χρόνων χειροκροτούσαμε την κατάργηση των τόνων και της καθαρεύουσας σήμερα τα λουζόμαστε.
Οι ενεργούντες κατά το δόγμα Κίσσινγκερ (σε πατρίδα, θρησκεία, ιστορία και οικογένεια χτυπήστε τους Έλληνες) μας τα απλοποίησαν και σήμερα κλαίμε γιατί χαθήκαμε.
Κάποτε ρώτησαν το χριστεπώνυμο πλήθος αν πρέπει η λειτουργία να γραφεί σε απλή και κατανοητή γλώσσα, μια ηλικιωμένη με την σοφία που προσθέτει ο χρόνος απάντησε “ΟΧΙ, γιατί θα χάσει το μυστήριο της “. Αρκετά τα απλά και παιδαριώδη.
ΜΥΣΤΗΡΙΟ γίνεται στην Εκκλησία κι όχι συζήτηση καφενείου.
Όσο για το έθιμο των ουζερί και καφετεριών κι αυτό φερτό των προοδευτικών είναι.
Φιλε συντακτη της συγκεκριμενης αποψης που με βρισκει απολυτα συμφωνο, μπες στον κοπο να διαβασεις και την αποψη ενος αγιου οπως αυτη εκφραστηκε σε λειτουργικο συνεδριο της ιερας συνοδου. Θα δεις οτι υπαρχουν ανθρωποι στην εκκλησια μας που συμμεριζονται τα περι μεταφρασης, οχι για τους “απεξω”, αλλα κυριως γι`αυτους που ειναι εντος της εκκλησιας μας και θα πρεπει να καταλαβουν επιτελους τι λενε στον Πατερα τους προσευχομενοι και οχι να περιμενουν με θρασυτητα να ακουσει τις προσευχες τους ενω δεν καταλαβαινουν τι του λενε…
http://enoriako.info/index.php?option=com_content&view=article&id=229:2011-09-21-09-19-45&catid=92&Itemid=489