Τι σημαίνει και πως αντιδρά το τοπικό ΚΤΕΛ
Γράφει ο Γιάννης Συμψηρής
Όπως ήδη έχει γράψει το agrinionews, μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να προσδιοριστεί η πρώτη συνάντηση και με τους εκπροσώπους των ΚΤΕΛ, το επιβατικό έργο των οποίων εννοείται πως θα ανατίθεται μέσω της διεξαγωγής διεθνών πλειοδοτικών διαγωνισμών. Σήμερα, σε όλη τη χώρα λειτουργούν 59 ΚΤΕΛ με τη μορφή ανωνύμων εταιρειών και με στόλο 4.136 λεωφορείων. Εξετάζεται το ενδεχόμενο, επειδή όλες οι γραμμές των ΚΤΕΛ δεν είναι εξίσου αποδοτικές, να υπάρξει διαχωρισμός σε άγονες και κερδοφόρες. Μέσω των διαγωνισμών ο μειοδότης που θα αναλαμβάνει μία κερδοφόρα γραμμή θα υποχρεώνεται να εκτελεί δρομολόγια και σε κάποιες άγονες. Το σχέδιο προβλέπει την οργάνωση των ΚΤΕΛ σε ισχυρά εταιρικά σχήματα τα οποία θα μπορούν να μετέχουν σε διαγωνισμούς αλλά και θα είναι σε θέση να προχωρούν σε ανανέωση του στόλου τους με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Εξαίρεση θα υπάρξει για όσα δρομολόγια καλύπτονται από κρατικούς φορείς όπως είναι αυτά των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.
Το κράτος δεν θα καθορίζει στο εξής την τιμή στα ΚΤΕΛ αλλά θα απελευθερώσει μερικώς τα κόμιστρα θα μπορεί να επιβάλει πλαφόν μόνο στα εισιτήρια των γραμμών που θα βγαίνουν σε διαγωνισμό μέσω της δημιουργίας ενός ειδικού φορέα εποπτείας και ελέγχου.
Τι λέει το δικό μας ΚΤΕΛ
Μετά και την παρότρυνση αναγνωστών μας να μάθουμε περισσότερα, γιατί ίσως η απελευθέρωση έχει και θετικά, ειδικά σε ότι αφορά πιο ανταγωνιστικές τιμές, απευθυνθήκαμε στον κ. Γιώργο Καψιαμπέτη που είναι πρόεδρος του ΚΤΕΛ του νομού μας και αντιληφθήκαμε ότι οι ίδιοι οι επαγγελματίες δεν έχουν σαφή εικόνα! «Δεν γνωρίζει κανείς τι ακριβώς πρόκειται να συμβεί και τι θα περιλαμβάνει αυτό το νομοσχέδιο όταν και αν έρθει» μας λέει ο κ. Καψιαμπέτης. «Γνωρίζω ότι έχουν προγραμματιστεί συναντήσεις με τον Υπουργό Μεταφορών αλλά γνωρίζω κιόλας ότι υπάρχει νομοθετική ρύθμιση που καθόριζα τα πάντα αναφορικά με τα ΚΤΕΛ που ισχύει μέχρι το 2019 και την οποία είχε αποδεχτεί η Ε.Ε. Τώρα βέβαια υπάρχουν ειδικές συνθήκες αλλά και πάλι δεν καταλαβαίνω σε τι μπορεί να ζητηθεί η γνώμη μας». Σε ερώτησή μας για τις πληροφορίες που έχει μας τονίζει: «Αν πάψει να ισχύει η νομοθετική ρύθμιση που υπάρχει εδώ και δυο χρόνια και-ξαναλέω- είχε συμφωνηθεί με την Ε.Ε. θα πάμε σε διαγωνισμούς που θα γίνουν σε Περιφερειακό επίπεδο, κατά τόπους και όχι γενικά για όλη τη χώρα. Φυσικά δεν μπορώ να φανταστώ ότι νοείται από αύριο το πρωί ο οποιοσδήποτε να δώσει μια προσφορά για όποιο δρομολόγιο επιθυμεί. Πρέπει, δε, να ξέρετε ότι στο δικό μας ΚΤΕΛ π.χ. έχουμε δυο κερδοφόρες γραμμές(Αθήνα, Πάτρα) και 168 ζημιογόνες! Άρα εκτιμώ ότι επιβάλλεται να υπάρξει διαγωνισμός έργου όχι μεμονωμένα, αλλά σαν ένα «πακέτο». Επίσης καλό είναι να ξέρουν οι αναγνώστες σας ότι αν ιδιώτες μπουν και ζητήσουν κάποιες γραμμές, εδώ δεν υπάρχουν τρένα ή άλλα μέσα και τα χωριά είναι εκατοντάδες, άρα το κράτος αν δεν θέλει να αποκοπούν οι πολίτες του θα χρειαστεί να βάλει γερά το χέρι στην τσέπη για να επιδοτήσει άγονες γραμμές»
Μισό εισιτήριο το 70%!
Ο ίδιος όμως είναι αρνητικός στο όλο θέμα και το λέει για τις καλύτερες τιμές που λέγεται ότι θα υπάρξουν; «Είμαι αρνητικός και θα σας πω γιατί. Αν μου έδινε και μένα ο νομοθέτης το δικαίωμα να πάρω τα δρομολόγια για Αθήνα και Πάτρα θα έκανα κι εγώ καλύτερες τιμές. Αλλά όπως σας είπα το ΚΤΕΛ κάνει συγκεκριμένο κοινωνικό έργο. Φοβάμαι ότι τα προβλήματα που θα προκύψουν θα είναι πιο μεγάλα από τα οφέλη που πάνε να περάσουν ότι θα έχουμε»
Τα συμπεράσματα δικά σας. Υπόψιν ότι στο πρόσφατο παρελθόν κυρίως ενώσεις Ξενοδόχων και Τουριστικών πρακτόρων έχουν ζητήσει την πλήρη απελευθέρωση των συγκοινωνιών και των Μεταφορών. Όμως, υπόψιν ότι στο ΚΤΕΛ του νομού μας για παράδειγμα το…70% των επιβατών πληρώνει μισό εισιτήριο, όπως πληροφορούμαστε. Είτε ανάπηρα, είτε πολύτεκνα είτε άλλες διευκολύνσεις οδηγούν στο παραπάνω ποσοστό. Και μάλιστα αυτό δεν το πληρώνεται το ΚΤΕΛ από κάπου, απλά δεν το εισπράττει συμμετέχοντας σε μια καθαρά Ελληνικού τύπου κοινωνική πολιτική. Οπότε καταλήγουμε ότι τα άθλια οικονομικά της χώρας επιταχύνουν εξελίξεις που θα έπρεπε να γίνουν αφού λυθούν πρώτα τα βασικά. Αλλά, μάλλον, έχουμε ξεμείνει από χρόνο.