Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου, 2021

Αυτοκινητόδρομοι: «κλειδώνει» η τελική συμφωνία για την επανεκκίνηση

Αυτοκινητόδρομοι: «κλειδώνει» η τελική συμφωνία για την επανεκκίνηση

Ο κύβος ερρίφθη την προηγούμενη εβδομάδα

6f805b92bfc915c182cd965926812389_LΜε γενναίες υποχωρήσεις του ελληνικού Δημοσίου, υπέρ των εργολάβων και των τραπεζών και κάλυψη πάλι από το Δημόσιο, με εγχώριους και κοινοτικούς πόρους του χρηματοδοτικού κενού των έργων, συνολικού ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ, φαίνεται ότι «κλειδώνει» η τελική συμφωνία για την επανεκκίνηση των τεσσάρων οδικών αξόνων (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, άξονας Κεντρικής Ελλάδας και Μαλιακός – Κλειδί).

Ο κύβος ερρίφθη την προηγούμενη εβδομάδα με την υπογραφή συμφωνίας για τη χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας, μεταξύ της ηγεσίας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της ελληνικής κυβέρνησης, ύψους 550 εκατομμυρίων ευρώ. Από αυτό το ποσό, τα 350 εκατομμύρια ευρώ θα διοχετευτούν στους αυτοκινητοδρόμους ως προκαταβολή συνολικής χρηματοδοτικής συμβολής της ΕΤΕπ ύψους 650 εκατομμυρίων ευρώ για την επανεκκίνηση των οδικών έργων.

Στην εκδήλωση υπογραφής της συμφωνίας την περασμένη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δήλωσε ότι τις επόμενες μέρες θα κατατεθούν στη Βουλή, αφού ολοκληρωθεί η επεξεργασία τους από το Ελεγκτικό Συνέδριο, οι αναθεωρημένες συμβάσεις παραχώρησης για τους μεγάλους οδικούς άξονες, όπως γράφει στην Ελευθεροτυπία ο Αργύρης Δεμερτζής.

Δεν υπάρχει ακριβές χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα βήματα που οδηγούν στην επανέναρξη των έργων, δηλωτικό των δύσκολων χειρισμών και διαδικασιών, που εκκρεμούν να ολοκληρωθούν μέχρι να πάρουν τα εργοτάξια πραγματικά μπροστά, και όχι εικονικά, ώστε να μην επαναληφθεί ένα νέο φιάσκο, όπως έγινε πέρυσι την άνοιξη παρουσία του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά και του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Ευ. Βενιζέλου στα έργα της Ολυμπίας Οδού.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης, βλέποντας τα παθήματα του προκατόχου του υπουργού Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, που οι αισιόδοξες ανακοινώσεις του για την επανεκκίνηση των έργων ήρθαν πολλές φορές σε διάσταση με την πολιτική αξιοπιστία του, εξακολουθεί να κρατά χαμηλούς τόνους και δεν δεσμεύεται με ακριβή χρονοδιαγράμματα.

Από κύκλους του υπουργείου Υποδομών γίνεται γνωστό ότι «μέχρι τα Χριστούγεννα θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες για να προχωρήσουν με εντατικούς ρυθμούς τα έργα στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας».

Εξηγούν ότι για να αρχίσουν τα έργα, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η ψήφιση από τη Βουλή των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης, όπως επίσης να καταβληθούν εκ νέου χρήματα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στους παραχωρησιούχους, οι οποίοι έχουν ήδη εισπράξει συνολικά άνω των 3 δισ. ευρώ από πληρωμές του Δημοσίου και διόδια για τα ημιτελή έργα στους τέσσερις οδικούς άξονες.

Τρία δύσκολα βήματα έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών, μέχρι να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες διαδικασίες και να φτάσει στο τέρμα της η τριετής προσπάθεια για την επανεκκίνηση των έργων.

* Πρώτον, η ψήφιση των συμβάσεων στη Βουλή: η πολιτική αντιπαράθεση μεταξύ της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που ήδη άρχισε με καταγγελίες του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Χουντή στην πρώτη γραμμή πυρός, ότι η επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων αποτελεί «τεράστιο εργολαβικό σκάνδαλο εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και των φορολογούμενων πολιτών», είναι βέβαιο ότι αποτελεί το προανάκρουσμα μιας κοινοβουλευτικής διαδικασίας κύρωσης των αναθεωρημένων συμβάσεων, με συγκρούσεις και υψηλούς τόνους.

* Δεύτερον, οι αντιδράσεις για την περικοπή των έργων: εκτιμάται ότι η κυβέρνηση δύσκολα θα πετύχει τη συναίνεση βουλευτών από περιοχές όπου περικόπτεται η κατασκευή των οδικών έργων, για την έγκριση των συμβάσεων.

Ηδη οι κυβερνητικοί βουλευτές του Νομού Ηλείας απειλούν με αντάρτικο για την περικοπή του τμήματος της Ολυμπίας Οδού, από την Πάτρα έως την Τσακώνα. Χαρακτηριστικά ο βουλευτής και τέως υπουργός Πολιτισμού Κ. Τζαβάρας δήλωσε ότι «δεν πρόκειται να στηρίξει καμία ρύθμιση που να αδικεί την Ηλεία», ενώ, όπως έγραψε το Σάββατο το thebest.gr, ανάλογη θέση έχει πάρει και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας.

Κλίμα αναταραχής επικρατεί και σε άλλες περιοχές. Στις αναθεωρημένες συμβάσεις προβλέπεται περικοπή συνολικά 135 χιλιομέτρων οδικών έργων. Οι εκκρεμότητες αφορούν τα οδικά τμήματα Εγνατία – Τρίκαλα και Λαμία – Ξυνιάδα στον αυτοκινητόδρομο Ε65. Στην Ιόνια Οδό δεν προβλέπεται να γίνει σήραγγα στη θέση Κλόκοβα κ.ά.

* Τρίτον, η τελική έγκριση των συμβάσεων από την Ε.Ε.: το υπουργείο Υποδομών έχει πάρει κατ’ αρχήν «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις αρμόδιες Διευθύνσεις Εσωτερικής Αγοράς-Ανταγωνισμού-Περιφερειακής Πολιτικής της Ε.Ε. για την αναθεώρηση των συμβάσεων. Η χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ και το ΕΣΠΑ για την επανεκκίνηση των έργων θα ξεκινήσει αφού εγκριθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις αρμόδιες διευθύνσεις οι τελικές συμβάσεις, όπως και να ψηφιστούν από την ελληνική Βουλή.

Δηλαδή, υπάρχει ακόμη ένας κρίσιμος και καταληκτικός κύκλος, που θα εξεταστεί από την Ε.Ε., ότι τηρείται η νομοθεσία σε όλες τις πτυχές της και δεν θίγονται ζητήματα ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων για να πάρουν μπροστά τα έργα.

http://ypodomes.com

Θέματα που ενδιαφέρουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.