Τρίτη, 27 Οκτωβρίου, 2020

Αφιέρωμα στους Πεσόντες Αιτωλοακαρνάνες Αεροπόρους

panagopoulos2
Προτομή του Αντισμήναρχου Βασίλειου Παναγόπουλου, που έπεσε στην Κύπρο το 1974.
Φωτό από παλαιότερη εκδήλωση της Αστρονομικής Εταιρείας στο Δαφνιά Τριχωνίδας, το χωριό της Αιτωλοακαρνανίας με τους περισσότερους πεσόντες αεροπόρους
Φωτό από παλαιότερη εκδήλωση της Αστρονομικής Εταιρείας Δυτικής Ελλάδας  στο Δαφνιά Τριχωνίδας, το χωριό της Αιτωλοακαρνανίας με τους περισσότερους πεσόντες αεροπόρους

Με αφορμή την χθεσινή ημέρα γιορτής της Πολεμικής Αεροπορίας το agrinionews.gr ετοίμασε αφιέρωμα στους πεσόντες Αιτωλοακαρνάνες αεροπόρους από στοιχεία που συνέλλεξε από το ηλεκτρονικό λεύκωμα πεσόντων του Πανελλήνιου Συλλόγου Οικογενειών Πεσόντων Αεροπόρων στην ιστοσελίδα http://www.pasoipa.org.gr/.

Η συλλογή των στοιχείων έγινε με βάση τον τόπο καταγωγής των αεροπόρων που αναγράφονται. Στο αφιέρωμα διατηρούμε την επιφύλαξη να έχει διαφύγει κάποιος, οπότε ο κατάλογος μπορεί διορθωτικά να ανανεωθεί.

Στους πεσόντες συμπεριλήφθη και ο Υποσμηναγός Κυταριόλος Νικόλαος, που σκοτώθηκε στο αεροδρόμιο του Αγρινίου το 1941.

Παραθέτουμε τα ονόματα τους, τα βιογραφικά τους και την αιτία πτώσης τους:

ΜΠΑΡΛΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ του Ανδρέου

 

ΒαθμόςΑνθυπασπιστήςΥπηρεσία / ΜοίραΝαυτική ΑεροπορίαΑεροσκάφοςBreguet Bre XIX B2

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε στο Κάτω Μποτινό (σήμερα Δαφνιά) Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Μάρτιο του 1926 από το Πυροβολικό, όπου υπηρετούσε, μετατέθηκε στο Α’ Σύνταγμα Αεροπλάνων για να εκπαιδευτεί ως οδηγός αεροπόρος στη Σχολή Αεροπορίας του Σέδες, στην οποία και εισήλθε τον Μάιο του ίδιου έτους. Έλαβε το πτυχίο του το Νοέμβριο του 1927 και ονομάστηκε Λοχίας.

Σκοτώθηκε στις 8 Απριλίου 1930, λόγω αεροπορικού ατυχήματος που συνέβη κατά τη διάρκεια της απογείωσής του από το αεροδρόμιο του Τατοΐου για εκτέλεση εκπαιδευτικής πτήσεως με αεροσκάφος Breguet-19, το οποίο συγκρούστηκε με άλλο, τύπου DH-9 με χειριστή τον Υποπλοίαρχο Γρηγοριανόπουλο Αχιλλέα και παρατηρητή τονΑρχικελευστή Σημηριώτη Ερρίκο.

 

 

ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ του Παναγιώτη

ΒαθμόςΤαγματάρχης Υπηρεσία / ΜοίραΑεροπορία Στρατού Αεροσκάφος

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1895 στο Κάτω Μποτινό (σήμερα Δαφνιά) Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Ιανουάριο του 1916 κατατάχθηκε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, απ’ όπου αποφοίτησε με τον βαθμό του Ανθυπολοχαγού. Στη συνέχεια εκπαιδεύτηκε ως παρατηρητής αεροπόρος και με την ειδικότητα αυτή πήρε μέρος στις επιχειρήσεις της Μ. Ασίας και ανέπτυξε αξιόλογη πολεμική δράση υπηρετώντας στην Γ’ Μοίρα Αεροπλάνων.

Σκοτώθηκε στις 27 Απριλίου 1930 λόγω αεροπορικού ατυχήματος που συνέβη κατά τη διάρκεια επιδεικτικής πτήσεως πάνω από τη Λαμία με την ευκαιρία γιορτής που είχε οργανώσει ο Γυμναστικός Σύλλογος της πόλεως.

ΦΛΩΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ του Θεοδώρου

ΒαθμόςΜαθητευόμενος Χειριστής Υπηρεσία / ΜοίραΑεροπορία Στρατού ΑεροσκάφοςMorane – Saulnier M.S.137 EP2

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1910 στο Άνω Μποτινό (σήμερα Λιθοβούνι) Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Ιούνιο του 1928 εισήλθε στη Σχολή Αεροπορίας του Σέδες ως μαθητευόμενος χειριστής αεροπόρος.

Ολοκληρώνοντας την εκπαίδευσή του και προκειμένου να αποκτήσει το πτυχίο του, διατάχθηκε να εκτελέσει στις 5 Ιουνίου 1929 εκπαιδευτική πτήση με αεροπλάνο Moran από το Σέδες στη Γοργόπη. Η πτήση υπήρξε επιτυχής, αλλά στην επιστροφή κατά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Γοργόπης, με χειριστή τον Λοχία Αεροπόρο Παπαδόπουλο και συνεπιβάτη τον ίδιο, το αεροπλάνο, λόγω απότομου ανυψωτικού χειρισμού, ανατράπηκε από ύψος 8-10 μέτρων και συνετρίβη στο έδαφος με αποτέλεσμα το θάνατο του Φλωρόπουλου.

 

 

ΚΥΤΑΡΙΟΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ του Νικολάου

ΒαθμόςΥποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα ΑεροσκάφοςHenschel Hs 126K-6

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1916 στην Αθήνα.

Τον Σεπτέμβριο του 1936 εισήλθε στη Σχολή Αεροπορίας και αποφοίτησε τον Αύγουστο του 1939 με τον βαθμό του Ανθυποσμηναγού και πτυχίο χειριστή.

Στις 22 Απριλίου 1941 αεροσκάφος Henschel 126 της Μοίρας Στρατιωτικής Συνεργασίας με χειριστή τον Κυταριόλο, κατά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο Αγρινίου για εκτέλεση διατεταγμένης αποστολής, βγήκε από τον διάδρομο, ανατράπηκε και έπιασε φωτιά. Παρά τις προσπάθειες του παρατηρητή και άλλων που έτρεξαν σε βοήθεια δεν υπήρξε δυνατή η έγκαιρη απομάκρυνση του χειριστή από τη θέση του, με αποτέλεσμα να πεθάνει στις 2 Μαΐου 1941 στο Νοσοκομείο Εκστρατείας Ερυθρού Σταυρού Αγρινίου από εκτεταμένα εγκαύματα.

 

ΚΑΤΑΣΣΟΣ ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΟΣ του Θεοδώρου

ΒαθμόςΕπισμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα2η Μοίρα Παρατηρήσεως ΑεροσκάφοςBreguet Bre XIX B2

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1908 στο Μεσολόγγι.

Τον Μάιο του 1928 κατατάχθηκε ως εθελοντής στη Στρατιωτική Σχολή Αεροπορίας, από την οποία αποφοίτησε τον Ιούνιο του 1929 με τον βαθμό του Λοχία και το πτυχίο του χειριστή.

Με την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου τοποθετήθηκε στη 2η Μοίρα Παρατηρήσεως.

Σκοτώθηκε στις 4 Νοεμβρίου 1940 κατά τη διάρκεια αερομαχίας με ιταλικά αεροπλάνα τύπου Fiat, όταν το αεροπλάνο, τύπου Breguet-19 στο οποίο επέβαινε ως χειριστής μαζί με τον Ανθυποσμηναγό Σαρβάνη Αλέξανδρο ως παρατηρητή-βομβαρδιστή, καταρρίφθηκε από τα εχθρικά πυρά 3 χλμ. ανατολικά της Σαμαρίνας (Πίνδος).

 

ΚΑΡΝΑΒΙΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ του Θεοδώρου

ΒαθμόςΕπισμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα31η Μοίρα Βομβαρδισμού ΑεροσκάφοςPotez 633 B2 Grec

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1907 στο Καινούργιο Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Οκτώβριο του 1926 εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, απ’ όπου αποφοίτησε τον Αύγουστο του 1930 με τον βαθμό του Ανθυπιλάρχου.

Τον Απρίλιο του 1931 εντάχθηκε στη δύναμη του προσωπικού της Σχολής Αεροπλοΐας του Σέδες και τον επόμενο χρόνο με το πτυχίο του χειριστή-παρατηρητή μετατάχθηκε στην Αεροπορία ως Ανθυποσμηναγός.

Υπηρέτησε σε διάφορες αεροπορικές μονάδες. Με την κήρυξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τοποθετήθηκε ως διοικητής στην 31η Μοίρα Βομβαρδισμού όπου παρέμεινε μέχρι το θάνατό του.

Χάθηκε τις 21 Δεκεμβρίου 1940 κατά την εκτέλεση πολεμικής αποστολής στα Ιωάννινα με αεροσκάφος Potez 633 της 31ης Μοίρας Βομβαρδισμού.

 

ΠΛΑΣΤΗΡΑΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ του Δημητρίου

ΒαθμόςΥποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα335 Μοίρα Διώξεως ΑεροσκάφοςHawker Hurricane Mk I/Mk II/Mk IIB/Mk IIC

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1917 στη Ναύπακτο Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Οκτώβριο του 1937 κατατάχθηκε στο Τμήμα Αξιωματικών της Σχολής Αεροπορίας. Αποφοίτησε τον Αύγουστο του 1940 με τον βαθμό του Ανθυποσμηναγού και πτυχίο χειριστή και πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του Ελληνοϊταλικού Πολέμου.

Μετά την κατάρρευση του μετώπου πήγε στη Μέση Ανατολή και τοποθετήθηκε στην 335 Μοίρα Διώξεως, όπου συνέχισε την πολεμική του δράση.

Σκοτώθηκε στις 10 Δεκεμβρίου 1941 κατά τη διάρκεια νυχτερινής εκπαιδευτικής πτήσεως λόγω προσκρούσεως στο έδαφος και αναφλέξεως του αεροσκάφους του, τύπου Hurricane της 335 Μοίρας έξω από το αεροδρόμιο Αγίου Ιωάννου της Παλαιστίνης (κοντά στη Χάϊφα).


Τρεις ημέρες αργότερα, στις 10 του μήνα, θα έχει το επόμενο θανατηφόρο ατύχημα. Η σχετική αναφορά στο Βιβλίο της Μοίρας είναι:

«Ο Αρ. 131 (προφανώς ο Αριθμός Μητρώου του) Ανθυποσμηναγός Πλαστήρας Φ. συνετρίβη κοντά στο πεδίο προσγείωσης του St. Jean αμέσως μετά την απογείωση σε άσκηση νυκτερινής πτήσης και σκοτώθηκε ακαριαίως και το αεροσκάφος Ζ. 4099 καταστράφηκε τελείως».

Ο θάνατος του Πλαστήρα, που συνέβη παρουσία όλου σχεδόν του προσωπικού της Μοίρας, είχε σοβαρή επίδραση στους υπόλοιπους χειριστές. Ο πτέραρχος Η. Καρταλαμάκης μας δίνει μια πολύ ζωντανή εξιστόρηση που αξίζει να την παρακολουθήσουμε.

«10 Δεκεμβρίου. Τα σύννεφα σκεπάζουν τα γύρω βουνά στα 2000′ και δε φαίνεται κανένα σημάδι φωτεινό στον ορίζοντα. Απ’ τ’ απόγευμα ο καιρός έχει μεταβληθεί, κι’ έχει περάσει μια βαρομετρική ύφεση που έχει ανεβάσει τα υψόμετρα κατά 500 πόδια. Δύο αεροπλάνα έτοιμα στο διάδρομο να πετάξουν. Πρώτος ο Ανθ/γός Πλαστήρας, που μόλις δέθηκε σφιχτά, ξεκίνησε για απογείωση σε δυτική κατεύθυνση. Φουλάρει τη μηχανή του, και καθώς τα 1000 άλογα μουγκρίζουν -τόση είναι η ιπποδύναμη της μηχανής του “Χαρικέιν” – η προπέλα γυρνά λυσσασμένη σηκώνοντας νερά απ’ το πλημμυρισμένο διάδρομο, ενώ τα φώτα πλεύσης του αεροπλάνου – πράσινο, κόκκινο και άσπρο – καθώς χάνεται στο βάθος του διαδρόμου, καθρεφτίζονται παιχνιδίζοντας με τις σταγόνες που τους πετάει η προπέλα, σαν βιδώνεται στο Παλαιστινέζικο ξεροβόρι.

Όλοι οι χειριστές, και η ομοχειρία μηχανικών κοντά στο Διοικητή τους, με τα χέρια στις χοντρές φόρμες, κολλημένοι δίπλα στη μηχανή του προβολέα – που δουλεύει ακατάπαυστα περισσότερο για να τους θερμαίνει, και σ’ επιφυλακή για να φωτίσει κατά την προσγείωση – παρακολουθούν την απογείωση του συναδέλφου τους, μια απογείωση όμως που θα είναι και η τελευταία του Φίλιππα Πλαστήρα Καθώς το “Χαρικέιν” ξεκόλλησε απ’ το διάδρομο κι άρχισε να παίρνει ύψος, άφηνε για σημάδι της παρουσίας του, το άσπρο φως της ουράς του. Το παρακολουθούσα για να δώσω πράσινο φως στο επόμενο αεροπλάνο που έπαιρνε θέση ν’ απογειωθεί. Ξαφνικά τα μάτια μας καρφωμένα στο βάθος του ορίζοντα, παρακολουθούν με κρατημένη αναπνοή την τροχιά του θανάτου που διαγράφει το άσπρο φως και μαζί του όλο το αεροπλάνο. Μια καμπύλη που το ένα σκέλος της μοιραία κόβει κάθετα το έδαφος είναι η τροχιά της. Λίγα δευτερόλεπτα αγωνίας, και μια τρομερή κιτρινοκόκκινη λάμψη καταυγάζει όλη την περιοχή σαν μια εκθαμβωτική αστραπή που πήρε τον Φίλιππα στην αγκαλιά της.

Ήταν ο καλύτερος μου, ο μοναδικός μου φίλος. Από τότε δεν μου ‘μείναν δάκρυα για συνάδελφο, και δέχομαι – δέχτηκα πάρα πολλές φορές – τις απώλειες των συναδέλφων σαν κάτι φυσικό…

… Μα να! o Διοικητής της Μοίρας Επ/γός Βαρβαρέσος, με καταφανή συγκίνηση και αμίλητος, σκαρφαλώνει στο άλλο αεροπλάνο που ήταν έτοιμο, κι’ αφού δένεται, βάζει σε λειτουργία τη μηχανή του. Όλοι μας καταλαβαίνουμε την πράξη του, θα ρισκάρει τη ζωή του για να σώσει το ηθικό των χειριστών του. Τον πλησιάζω και του λέω να διορθώσει το υψόμετρο του, που έδειχνε τα 500′ λάθος. Είχαμε σχεδόν καταλάβει από τι έπεσε ο προηγούμενος.»

Σε μας, μετά από αυτήν την τόσο ζωντανή περιγραφή, δε μένει παρά να προσθέσουμε ότι η πτήση εκείνη του Βαρβαρέσου, αρκετά περιπετειώδης, αποκατέστησε το κλονισμένο ηθικό των χειριστών και εδραίωσε την εκτίμηση τους προς το πρόσωπο του. Ο Πλαστήρας τάφηκε στη Χάιφα.

 

Πηγή: Αεροπορική Επιθεώρηση τεύχος 82

 

 

ΤΣΙΓΚΑΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ του Χαραλάμπους

ΒαθμόςΣμηνίας Υπηρεσία / Μοίρα ΑεροσκάφοςNorth American Aviation T-6G (Harvard)

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1920 στα Σιταράλωνα Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Σεπτέμβριο του 1940 εισήλθε στο Τμήμα Δοκίμων Υπαξιωματικών της Σχολής Αεροπορίας. Μετά την κατάρρευση του Ελληνικού Μετώπου διέφυγε στη Μέση Ανατολή και συνέχισε την εκπαίδευσή του στο Ελληνικό εκπαιδευτικό τμήμα Νότιας Ροδεσίας.

Σκοτώθηκε στις 9 Ιουνίου 1942, κατά την εκτέλεση εκπαιδευτικής αποστολής, όταν το αεροσκάφος τύπου Harvard του 20ου Service Flying Training School, στο οποίο επέβαινε, προσέκρουσε στο έδαφος και συνετρίβη 50 χλμ. βόρεια του αεροδρομίου Κράνμπορν της Νότιας Ροδεσίας.

 

 

ΚΟΥΡΚΟΥΤΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ του Γεωργίου

ΒαθμόςΕπισμηνίας Υπηρεσία / Μοίρα ΑεροσκάφοςHawker Hurricane Mk I/Mk II/Mk IIB/Mk IIC

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1921 στο Θέρμο Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Σεπτέμβριο του 1940 εισήλθε στο Τμήμα Υπαξιωματικών της Σχολής Αεροπορίας. Τον επόμενο χρόνο, μετά την κατάρρευση του Ελληνοϊταλικού Μετώπου, έφυγε στη Μέση Ανατολή, όπου συνέχισε την εκπαίδευσή του και τον Ιούνιο του 1942 ονομάστηκε Σμηνίας.

Στις 25 Μαΐου 1943, κατά την εκτέλεση εκπαιδευτικής αποστολής στην Ισμαηλία Αιγύπτου, το αεροπλάνο στο οποίο επέβαινε τύπου Hurricane της 71ης Operational Trainining Unit έπεσε στο έδαφος και κάηκε μαζί του.

 

ΔΟΥΚΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ του Ιωάννου

ΒαθμόςΑρχισμηνίας Υπηρεσία / Μοίρα335 Μοίρα Διώξεως ΑεροσκάφοςHawker Hurricane Mk I/Mk II/Mk IIB/Mk IIC

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1921 στη Γουριά Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Αύγουστο του 1938 εισήλθε στο Τμήμα Υπαξιωματικών της Σχολής Αεροπορίας. Αποφοίτησε τον Αύγουστο του 1940 με τον βαθμό του Σμηνία χειριστή και πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του Ελληνοϊταλικού Πολέμου 1940-41. Το 1941, μετά τη γερμανική εισβολή έφυγε στη Μέση Ανατολή, όπου συνέχισε την πολεμική του δράση.

Σκοτώθηκε στις 23 Ιουλίου 1943 κατά την εκτέλεση πολεμικής αποστολής πολυβολισμού στόχων στην Κρήτη, όταν το αεροσκάφος του Hurricane της 335ης Μοίρας Διώξεως, στο οποίο επέβαινε, χτυπήθηκε από εχθρικά αντιαεροπορικά πυρά και συνετρίβη κατά την έξοδό του από την Κρήτη στην περιοχή Τυμπάκι.

 

ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ του Γεωργίου

ΒαθμόςΑρχισμηνίας Υπηρεσία / Μοίρα ΑεροσκάφοςNorth American Aviation T-6G (Harvard)

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1919 στην Άνω Πρόστοβα Αιτωλοακαρνανίας.

Μετά την κατάρρευση του Ελληνικού Μετώπου (1941) έφυγε για τη Μέση Ανατολή. Εκπαιδεύτηκε στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Τμήμα Νότιας Ροδεσίας και Αφρικής και απέκτησε πτυχίο ναυτίλου και βαθμό έφεδρου Σμηνία. Μετά τη λήξη του πολέμου επέστρεψε στην Ελλάδα και τον Μάρτιο του 1946 μονιμοποιήθηκε.

Σκοτώθηκε στις 10 Μαΐου 1948 εκτελώντας πολεμική αποστολή στην περιοχή Γρεβενών με αεροσκάφος Harvard της Αεροπορικής Βάσεως Λάρισας. Το αεροσκάφος, στο οποίο επέβαινε ως πλήρωμα με χειριστή τον Επισμηναγό Γκολφινόπουλο Γεώργιο, χτυπήθηκε από αντιαεροπορικά πυρά και συνετρίβη κατά την προσγείωσή του σε ανώμαλο έδαφος.

ΣΤΡΑΤΟΠΟΥΛΟΣ ΘΩΜΑΣ του Επαμεινώνδα

ΒαθμόςΣμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα ΑεροσκάφοςNorth American Aviation T-6G (Harvard)

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1919 στα Λιθοβούνια Αιτωλοακαρνανίας.

Εισήλθε στη Σχολή Αεροπορίας τον Σεπτέμβριο του 1937 και αποφοίτησε τον Σεπτέμβριο του 1939 με τον βαθμό του Σμηνία. Κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο έδρασε τόσο στην Ελλάδα, όσο και στη Μέση Ανατολή υπηρετώντας σε διάφορες μονάδες.

Σκοτώθηκε στις 22 Μαρτίου 1949 στο Βάλτο Αιτωλοακαρνανίας, όταν το αεροσκάφος Harvard της Αεροπορικής Βάσεως Λάρισας κατέπεσε, λόγω βλάβης του πηδαλίου, λίγο μετά την απογείωση από το αεροδρόμιο του Αγρινίου για εκτέλεση διατεταγμένης πτήσεως.

 

ΦΙΝΙΝΝΗΣ ΦΩΤΙΟΣ του Νικολάου

ΒαθμόςΥποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα ΑεροσκάφοςSupermarine Spitfire Mk VB/VC, Mk IX Lf/HF, Mk XVI

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1925 στο Κοκκινοχώρι Αιτωλοακαρνανίας.

Κατατάχθηκε στη Βασιλική Αεροπορία τον Ιούνιο του 1945 με την πρώτη μεταπολεμική σειρά για το Τμήμα Εφέδρων Υπαξιωματικών Χειριστών. Τελικά αποφοίτησε τον Μάιο του 1948 με τον βαθμό του Ανθυποσμηναγού.

Σκοτώθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1949 εκτελώντας πολεμική άσκηση στην περιοχή Νάουσας Ημαθίας, όταν το αεροσκάφος του Spitfire της Αεροπορικής Βάσεως Σέδες προσέκρουσε λόγω πυκνής νεφώσεως στην κορυφή του όρους Βέρμιου και συνετρίβη.

 

ΤΣΙΑΝΙΚΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ του Κωνσταντίνου

ΒαθμόςΑνθυποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα ΑεροσκάφοςSupermarine Spitfire Mk VB/VC, Mk IX Lf/HF, Mk XVI

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1931 στην Παντάνασσα Αιτω­λοακαρνανίας.

Το Φεβρουάριο του 1951 εισήλθε στο τμήμα εφέδρων χειριστών της Σχολής Αεροπορίας. Από­φοίτησε το Φεβρουάριο του επόμενου χρόνου με το βαθμό του εφέδρου ανθυποσμηναγού και τοποθετήθηκε στην Αεροπορικής Βάση Σέδες.

Σκοτώθηκε στις 10 Απριλίου 1952 κατά την εκτέλεση διατεταγμένης εκπαιδευτικής πτήσεως με αεροσκάφος Spitfire, το οποίο κατέπεσε και συνετρίβη κοντά στη λίμνη Βόλβη της περιοχής Λαγκαδά Θεσσαλονίκης.

 

 

ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ του Ιωάννου

ΒαθμόςΑνθυποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα111 Πτέρυγα Μάχης ΑεροσκάφοςRepublic F-84G Thunderjet

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1935 στη Ναύπακτο.

Το Σεπτέμβριο του 1953 εισήλθε στη Σχολή Αεροπορίας και αποφοίτησε το Μάρτιο του 1957 με το βαθμό του ανθυποσμηναγού και υπηρετούσε στη 111 Πτέρυγα Μάχης (Νέα Αγχίαλος).

Σκοτώθηκε στις 20 Σεπτεμβρίου 1957 σε διατεταγμένη υπηρεσία, λόγω πτώσεως και συντριβής του αεροσκάφους του F-84G στην περιοχή του αεροδρομίου Αγρινίου.

 

ΜΠΕΣΥΡΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ του Μιχαήλ

ΒαθμόςΑνθυποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα114 Πτέρυγα Μάχης ΑεροσκάφοςNorth American Aviation F-86E(M) Sabre

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1932 στη Γαβαλού Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Ιούλιο του 1953 εισήλθε στη Σχολή Αεροπορίας (τμήμα εφέδρων χειριστών) και αποφοίτησε το Μάρτιο του 1955 με το βαθμό του εφέδρου ανθυποσμηναγού.

Σκοτώθηκε στις 25 Ιουνίου 1957 κατά τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσεως με αεροσκάφος F-86E, το οποίο κατέπεσε και ανεφλέγη κοντά στη δυτική παρυφή του χωριού Τανάγρα Βοιωτίας, 3 μίλια περίπου νοτιοδυτικά του αεροδρομίου.

Υπηρετούσε στην 114 Πτέρυγα Μάχης.

 

ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ του Νικολάου

ΒαθμόςΣμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα111 Πτέρυγα Μάχης ΑεροσκάφοςNorthrop F-5Α/Β Freedom Fighter

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1938 στη Ματαράγκα Αιτωλοακαρνανίας.

Εισήλθε στη Σχολή Αεροπορίας τον Οκτώβριο του 1957 και αποφοίτησε τον Αύγουστο του 1960 με το βαθμό του ανθυποσμηναγού.

Σκοτώθηκε στις 18 Μαρτίου 1969 κατά την εκτέλεση διατεταγμένης πτήσεως, όταν το αεροσκάφος του F-5A κατέπεσε και συνετρίβη, λόγω χαμηλής νεφώσεως, στη Χορεύτρα Μαγνησίας.

Υπηρετούσε στην 111 Πτέρυγα Μάχης (Νέα Αγχίαλος).

ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ του Νικολάου

panagopoulos

ΒαθμόςΑντισμήναρχος Υπηρεσία / Μοίρα354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών ΑεροσκάφοςNord N.2501D/N.2501 Noratlas

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1935 στο Αγρίνιο Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Απρίλιο του 1956 εισήλθε στη Σχολή Αεροπορίας (τμήμα εφέδρων χειριστών). Το Δεκέμβριο του 1957 ονομάστηκε έφεδρος ανθυποσμηναγός. Μονιμοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 1961 με τον ίδιο βαθμό.

Σκοτώθηκε στις 22 Ιουλίου 1974, όταν το αεροσκάφος Noratlas της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών, στο οποίο επέβαινε ως κυβερνήτης κατά την εκτέλεση διατεταγμένης αποστολής στην Κύπρο, καταρρίφθηκε κατά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο Λευκωσίας.

 

ΧΑΡΙΤΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ του Θωμά

ΒαθμόςΑνθυποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα115 Πτέρυγα Μάχης ΑεροσκάφοςA-7H/Ε Corsair

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1961 στο Έμπεσο Βάλτου Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Αύγουστο του 1979 εισήλθε στη Σχολή Ικάρων (55η σειρά) και αποφοίτησε το Μάιο του 1983 με το βαθμό του ανθυποσμηναγού.

Σκοτώθηκε στις 8 Ιουλίου 1983 πλησίον του χωριού Σκονίζο Κυδωνίας Χανίων Κρήτης, συνεπεία πτώσεως του αεροσκάφους Α-7Η του Σμήνους Μετεκπαιδεύσεως της 115 Πτέρυγας Μάχης (Σούδα), στο οποίο επέβαινε κατά τη διάρκεια διατεταγμένης αποστολής.

ΣΙΑΛΜΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ του Ανδρέα

sialmas

ΒαθμόςΥποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα342 Μοίρα Παντός Καιρού ΑεροσκάφοςDassault Mirage F.1CG

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε το 1965 στο Θέρμο Αιτωλοα­καρ­νανίας.

Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων το Σεπτέμβριο του 1984 και αποφοίτησε τον Ιούνιο του 1988 με το βαθμό του ανθυποσμηναγού.

Σκοτώθηκε κοντά στον Άγιο Ευστράτιο, κατά τη διάρκεια αποστολής αναχαιτίσεως τουρ­κι­­κών αεροσκαφών, χειριζόμενος αεροσκάφος F-1CG της 342 Μοίρας Παντός Καιρού της 114 Πτέρυγας Μάχης (Τανάγρα), στις 18 Ιουνίου 1992.

 

ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ του Αντωνίου

ΒαθμόςΥποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα338 Μοίρα Δίωξης / Βομβαρδισμού ΑεροσκάφοςF-4E Phantom II

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε στο Αγρίνιο Αιτωλοακαρνανίας το 1973.

Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων το Σεπτέμβριο του 1990 (66η σειρά) και αποφοίτησε τον Ιούλιο του 1994 με το βαθμό του ανθυπο­σμηνα­γού.

Εκπαιδεύτηκε στο Σμήνος Μετεκπαιδεύσεως F-4 της 117 Πτέρυγας Μάχης (Ανδραβίδα) και το­ποθετήθηκε στην 338 Μοίρα της 117 ΠΜ ως χειριστής στα αεροσκάφη F-4E.

Σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια διατεταγμέ­νης πτήσεως, όταν το αεροσκάφος F-4E του οποίου ήταν συγκυβερνήτης, με κυβερνήτη τον Σμηναγό Πολυχρονάκη Πέτρο, κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά της Άνδρου, στις 20 Αυγούστου 1998.

ΓΚΟΛΙΑΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ του Παναγιώτη

giolias

ΒαθμόςΣμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα339 Μοίρα Παντός Καιρού ΑεροσκάφοςF-4E Phantom II

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε στη Δυτική Γερμανία το 1968, ενώ καταταγόταν από τον Αετό Αιτωλοακαρνανίας.

Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων το Σεπτέμβριο του 1988 (64η σειρά) και αποφοίτησε τον Ιούνιο του 1992 με το βαθμό του ανθυποσμη­ναγού.

Εκπαιδεύτηκε στο Σμήνος Μετεκπαιδεύσεως F-4Ε της 117 Πτέρυγας Μάχης (Ανδραβίδα) και τοποθετήθηκε στην 339 Μοίρα της 117 ΠΜ ως χειριστής στα αεροσκάφη αυτά.

Σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια διατεταγμέ­νης πτήσεως, όταν το αεροσκάφος F-4Ε του οποί­ου ή­ταν κυβερνήτης, με συγκυβερνήτη τον Υποσμηναγό Νέζη Νικόλαο, κατέπεσε και συνετρί­βη στο όρος Ξηροβούνι Βοιωτίας, στις 17 Ιανουαρίου 2000.

 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ του Θεοφάνη

alexandrakis

ΒαθμόςΥποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα338 Μοίρα Δίωξης / Βομβαρδισμού ΑεροσκάφοςF-4E Phantom II

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε στη Μεγάλη Χώρα Αιτωλοακαρνανίας το 1969.

Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων το Σεπτέμβριο του 1989 (65η σειρά) και αποφοίτησε τον Ιούνιο του 1993 με το βαθμό του ανθυποσμη­ναγού.

Εκπαιδεύτηκε στο Σμήνος Μετεκπαιδεύσεως F-4Ε της 117 Πτέρυγας Μάχης (Ανδραβίδα) και τοποθετήθηκε στην 338 Μοίρα της 117 ΠΜ ως χειριστής στα αεροσκάφη αυτά.

Σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια διατεταγμέ­νης πτήσεως, όταν το αεροσκάφος F-4Ε του οποί­ου ή­ταν κυβερνήτης, με συγκυβερνήτη τον Υποσμηναγό Μουχτούρη Πολύκαρπο, κατέπεσε στην Αντίκυρα Βοιωτί­ας, στις 18 Μαΐου 2000.

 

ΜΟΥΧΤΟΥΡΗΣ ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ του Χρήστου

ΒαθμόςΥποσμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα338 Μοίρα Δίωξης / Βομβαρδισμού ΑεροσκάφοςF-4E Phantom II

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971.

Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων το Σεπτέμβριο του 1990 (66η σειρά) και αποφοίτησε τον Ιούλιο του 1994 με το βαθμό του ανθυποσμη­ναγού.

Εκπαιδεύτηκε στο Σμήνος Μετεκπαιδεύσεως F-4Ε της 117 Πτέρυγας Μάχης (Ανδραβίδα) και τοποθετήθηκε στην 338 Μοίρα της 117 ΠΜ ως χειριστής στα αεροσκάφη αυτά.

Σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια διατεταγμέ­νης πτήσεως, όταν το αεροσκάφος F-4Ε στο οποί­ο επέβαινε ως συγκυβερνήτης, με κυβερνήτη τον Υποσμηναγο Αλεξανδράκη Κωνσταντίνο, κατέπεσε στην Αντίκυρα Βοιωτίας, στις 18 Μαΐου 2000.


Γεννήθηκε στις 18 Φεβρουαρίου του 1971 στην Αθήνα.

Οι γονείς του κατάγονται από τη Ναύπακτο. Μητέρα του είναι η Βασιλική και πατέρας του ο Χρήστος, Συνταγματάρχης ε.α. του Στρατού Ξηράς.

Ο Πολύκαρπος ήταν το δεύτερο παιδί της πολύτεκνης οικογένειας. Τα αδέρφια είναι:

α) ο Μιχάλης, γεννημένος το 1969, Επισμηναγός

β) ο Νικόλαος, γεννημένος το 1972, Τεχνολόγος Γεωπόνος, μόνιμος υπάλληλος του ΓΕΑ

γ) η Καλλιρρόη, γεννημένη το 1976, Χημικός μηχανολόγος, σύζυγος Ιπταμένου της Π.Α.

Αποφοίτησε από το 1ο Λύκειο Γαλατσίου, όντας καλός μαθητής και πολύ καλός χαρακτήρας.
Ήθελε πάρα πολύ να γίνει Αεροπόρος, γι’ αυτό στο μηχανογραφικό του δελτίο δήλωσε αποκλειστικά και μόνο τη Σχολή Ικάρων.

Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων τον Σεπτέμβριο του 1990. Αποφοίτησε και ορκίστηκε Ανθυποσμηναγός τον Ιούλιο του 1994.

Μετά την ορκομωσία, του ευχήθηκαν οι γονείς του και τ’ αδέρφια του, καλή σταδιοδρομία και καλές πτήσεις. Αφού τους ευχαρίστησε όλους, γύρισε και είπε στη μητέρα του, “μάνα να παρακαλάς το Θεό, όπως και εγώ, να μην μου τύχει κάτι πάνω από κατοικημένη περιοχή, εγώ ποτέ δεν θα εγκαταλείψω, ακόμη κι αν διακινδυνεύσω και τη ζωή μου”.

Τοποθετήθηκε στην 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα τον Ιούλιο του 1994, ως πιλότος Phantom και μετά από κάποιο χρονικό διάστημα τοποθετήθηκε στην 338 Μοίρα Δίωξης Βομβαρδισμού ως εκπαιδευτής στο ΣΜΕΤ.

Στις αρχές του 2000 αρραβωνιάστηκε μια εξαιρετική κοπέλα και είχαν ορίσει τον γάμο τους για τις 15 Αυγούστου 2000.

Στις 18 Μαΐου 2000, ενώ πετούσε πάνω από τα Αντίκυρα Βοιωτίας σαν συγκυβερνήτης, το Phantom έπαθε σοβαρή μηχανική βλάβη. Ούτε κλάσμα του δευτερολέπτου δεν πέρασε από το μυαλό του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη να εγκαταλείψουν το αεροσκάφος τους παρότι είχαν τη δυνατότητα.

Προσπάθησαν και πάλεψαν ηρωικά, να αποτρέψουν την πτώση του Phantom μέσα στην αγορά και τα σπίτια του χωριού, με απρόβλεπτο αριθμό θυμάτων και τελικά το οδήγησαν στην άκρη του χωριού σε έναν ελαιώνα, όπου συνετρίβη, χάνοντας τελικά και οι ίδιοι τη ζωή τους.

Οι ενέργειες αυτές δείχνουν απαράμιλλο ηρωισμό, θάρρος, αυταπάρνηση και αυτοθυσία στην εκτέλεση του καθήκοντος προς την Πατρίδα.

Την υπόσχεση που είχε δώσει στη μάνα του ο Πολύκαρπος την τήρησε στο ακέραιο.

Αυτή είναι η παιδεία και η αγωγή κάθε Αξιωματικού, να πεθαίνει ηρωικά την ώρα της εκτέλεσης του καθήκοντος.

Τιμή και δόξα στον Πολύκαρπο, που πετάει στην αιωνιότητα, στον καταγάλανο ουρανό της Ελλάδας.

Το ηρωικό πετάγμά του στους αιώνιους αιθέρες, δυνάμωσε στις ψυχές μας τις αξίες και τα ιδανικά της ζωής.

Προήχθη τιμητικά, μετά τον θάνατό του, στον βαθμό του Επισμηναγού, σύμφωνα με Προεδρικό Διάταγμα της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Ζει αιώνια στη μνήμη μας και η ψυχή του στους αιθέρες.
Ιερός ο θάνατός σου Πολύκαρπε! Αιωνία σου η μνήμη.

Σχετικά

Links:
Αρχεία:

 

ΚΑΡΑΘΑΝΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ του Νικολάου

karathanos

ΒαθμόςΕπισμηναγός Υπηρεσία / Μοίρα338 Μοίρα Δίωξης / Βομβαρδισμού ΑεροσκάφοςF-4E Phantom II

Βιογραφικό Σημείωμα

Γεννήθηκε στις 22 Νοεμβρίου 1969 στην Μεγάλη Χώρα.

Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων στις 14 Σεπτεμβρίου 1987 και αποφοίτησε στις 31 Μαΐου 1991 με τον βαθμό του Ανθυποσμηναγού.

Στις 3 Ιουνίου 1991 τοποθετήθηκε στην 120 ΠΕΑ για την εκπαίδευση του στη Βασική , Προκεχωρημένη και τέλος Επιχειρησιακή του εκπαίδευση ως Ιπτάμενος σε αεροσκάφη Τ-37 και Τ-2 αντίστοιχα.

Αφού περάτωσε με επιτυχία τα στάδια της εκπαίδευσής του τοποθετήθηκε στις 2 Νοεμβρίου 1992 στην 117ΠΜ/ΣΜΕΤ για την εκπαίδευσή του ως Συγκυβερνήτης α/φων F-4E.

 

τις 1 Ιουνίου 1993 τοποθετείται στην 117ΠΜ/338Μ με τα καθήκοντα Συγκυβερνήτη α/φων F-4E.

Στις 19 Αυγούστου 1996 τοποθετείται και πάλι στο ΣΜΕΤ/117ΠΜ αυτή τη φορά για την εκπαίδευσή του στα καθήκοντα του Κυβερνήτη α /φων F-4E όπου περατώνει με επιτυχία και αυτό το στάδιο της καριέρας του, επιστρέφοντας στη Μοίρα.

Τέλος στις 31 Μαΐου 2002 τοποθετείται στην 117Π/ΕΠΙΤ με τα καθήκοντα του Αξιωματικού Τυποποίησης .

Ο Επισμηναγός (Ι) Καραθάνος Κωνσταντίνος μέχρι την στιγμή του ατυχήματος είχε συνολική πτητική εμπειρία 1.888 ωρών εκ των οποίων οι 1.656 στα F-4E (384 ως Συγκυβερνήτης και 1.272 ως Κυβερνήτης).

Ήταν Αρχηγός Μοίρας Α/Φ, Εκπαιδευτής Πτήσεων, Δοκιμαστής Αέρος Α/Φ F-4E, Εκπαιδευτής CRM/ORM.

Είχε περατώσει όλα τα στάδια εκπαίδευσης ως Ιπτάμενος με χαρακτηριστική άνεση καταλαμβάνοντας εξαιρετικά θετικά σχόλια για την επαγγελματική του κατάρτιση την τυποποίηση και τις πτητικές του ικανότητες.

Στις 15 Ιουλίου 2004 ενώ βρισκόταν σε διατεταγμένη αποστολή υπεραυξημένου κινδύνου κατέπεσε και συνετρίβει στην ορεινή περιοχή Κελάρια Παρνασσού, με αεροσκάφος F-4 στο οποίο επέβαινε μαζί με τον Υποσμηναγό (Ι) Σεβαστάκη Εμμανουήλ.

Ο Επισμηναγός (Ι) Καραθάνος Κωνσταντίνος ήταν έγγαμος με δύο παιδιά

Θέματα που ενδιαφέρουν

1 Σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.