Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου, 2020

Δεν θέλουν τη παράκαμψη Μακρακώμης στο έργο Λαμία-Καρπενήσι-Αγρίνιο

Παράκαμψη Μακρακώμης

Δεν θέλουν το έργο οι τοπικοί έμποροι – Απειλούν με κινητοποιήσεις

Εντός του 2011 η προκήρυξη – Απρίλιο 2012 ξεκινούν τα έργα

Λυσσαλέες αντιδράσεις από τους εμπόρους της Μακρακώμης. Ζητούν την κατάργηση του έργου και απειλούν με κινητοποιήσεις. Το υπουργείο, όμως, εξέδωσε απαγορευτική διάταξη έκδοσης οικοδομικών αδειών κατά μήκος του νέου οδικού άξονα.

Μέχρι τα τέλη του 2011 θα έχει εκδοθεί η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για το έργο της “Παράκαμψης Μακρακώμης”, που αποτελεί τμήμα του εθνικού οδικού άξονα “Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο”. Αναμένεται μέχρι το τέλος Μαρτίου 2012 να έχει εγκατασταθεί και ο εργολάβος.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες των “Ευρυτανικών Νέων“, ο φάκελος του έργου είναι καθόλα έτοιμος και έχει ήδη ταξινομηθεί στην ημερολογιακή κατάταξη των οδικών έργων στην Ελλάδα, του Α1′ τμήματος του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Επίσης, ο υπουργός, κ. Ιωάννης Ραγκούσης, εξέδωσε ήδη απαγορευτικές διατάξεις έκδοσης νέων οικοδομικών αδειών στη ζώνη διέλευσης της οδού, όπως επίσης και στα σημεία “Παλιούρι” και “Καστρί”, σε μήκος πάνω από 13 χιλιόμετρα. Η προκήρυξη του έργου αναμένεται να εκδοθεί τις επόμενες ημέρες. Πρώτα θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως προβλέπεται για τους μεγάλους διεθνείς διαγωνισμούς, οι οποίοι είναι συγχρηματοδοτούμενοι, δηλαδή χρηματοδοτούνται μέσω ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, αφού δημοσιευθεί στην ευρωπαϊκή εφημερίδα, πρέπει μετά το πέρας 52 ημερών να δημοσιευθεί και στον ελληνικό τύπο και σίγουρα, πάντως, πριν το τέλος του έτους. Η ημέρα της διεξαγωγής του διαγωνισμού θα εξαρτηθεί από τις ακριβείς ημερομηνίες που θα εκδοθεί η προκήρυξη.

Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος των Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, με το οποίο επικοινώνησαν τα “Ευρυτανικά Νέα”, καλώς εχόντων των πραγμάτων, αν δηλαδή δεν προκύψουν “περίεργες” ενστάσεις, ο ανάδοχος του διαγωνισμού θα αναδειχθεί και θα εγκατασταθεί στα τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου 2012. Την ίδια απάντηση λάβαμε και από αρμόδιο υπάλληλο του γραφείου Α1′ του Υπουργείου Υποδομών, που είναι υπεύθυνο και για τον οδικό άξονα Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο. Μας τόνισαν ότι: “… το έργο της “Παράκαμψης Μακρακώμης” αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του έτους, δεδομένου ότι έχει ολοκληρωθεί η ένταξή του στα έργα του ΕΣΠΑ και υπάρχει στο 100% η χρηματοδότηση του έργου: από ευρωπαϊκά κονδύλια κατά 85% και από ελληνικούς πόρους κατά 15%”. Είναι έργο, το οποίο εντάσσεται στον συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου για την υλοποίηση του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο. Έργο του οποίου, να σημειώσουμε, η μελέτη κόστους 27 εκατ. ευρώ, προτάθηκε από την ελληνική κυβέρνηση για ένταξη στα “Διευρωπαϊκά Οδικά Δίκτυα” με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε.

Η νέα χάραξη Η απόφαση ένταξης στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση Προσπελασιμότητας», για συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του έργου «Παράκαμψη Μακρακώμης της Εθνικής οδού Λαμίας – Καρπενησίου», όπως είναι ο πλήρης τίτλος του έργου, έχει προϋπολογισμό ένταξης 30,6 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 26,5 εκατ. ευρώ είναι για το έργο και τα υπόλοιπα για απαλλοτριώσεις, δίκτυα κ.λπ. Η χάραξη της παράκαμψης (από Λαμία), ξεκινά από την έξοδο του Καστρίου και για 2 περίπου χιλιόμετρα ταυτίζεται με τον υπάρχοντα δρόμο. Στη συνέχεια, με μικρή αριστερή στροφή παρακάμπτει τη Μάκρη. Μετά από μία ευθεία, 5 περίπου χιλιομέτρων, 100 μέτρα από το Κέντρο Υγείας Μακρακώμης, κατασκευάζεται η “Έξοδος προς Μακρακώμη”, ενώ ο δρόμος συνεχίζει παρακάμπτοντας την πόλη και καταλήγει περίπου 2 χιλιόμετρα έξω από τη αυτή (στη μάντρα των οικοδομικών υλικών). Στο έργο, μήκους περίπου 9,3 χιλιομέτρων, ο δρόμος θα είναι διπλής κυκλοφορίας, μία λωρίδας ανά πλευρά, μήκους περίπου 13 μέτρων, ενώ προβλέπονται και 4 κόμβοι. Δύο κόμβοι στις άκρες της παράκαμψης (Καστρί – Μακρακώμη) και άλλοι δύο κόμβοι ενδιάμεσα· ο μεν ένας για σύνδεση με τη Σπερχειάδα, ο δε δεύτερος για σύνδεση με τη Μακρακώμη.

Ο δρόμος έχει τη δική του ιστορία

Ιούνιος 2009. Η μελέτη του δρόμου της παράκαμψης παρουσιάζεται στην πρώην νομαρχία Ευρυτανίας, παρουσία του τότε περιφερειάρχη κ. Παντελή Σκλιά, του Ευρυτάνα Υφυπουργού Οικονομικών κ. Θανάση Μπούρα και του π. νομάρχη Ευρυτανίας κ. Κώστα Κοντογεώργου.

Η ολοκλήρωση των μελετών του έργου, χρηματοδοτήθηκαν το 2009 από τον Ευρυτάνα Υφυπουργό Οικονομικών, κ. Θανάση Μπούρα. Ο τότε Νομάρχης Ευρυτανίας, κ. Κώστας Κοντογεώργος και ο τότε περιφερειάρχης, κ. Παντελής Σκλιάς, “ξέθαψαν” στην κυριολεξία από τα συρτάρια της Περιφέρειας τη μελέτη του έργου, η οποία είχε χρηματοδοτηθεί από το… 2001, αλλά έκτοτε παρέμενε εκεί. Έτσι, η τότε ηγεσία της Περιφέρειας, σε συνεργασία με την τότε νομαρχία Ευρυτανίας ανέσυραν τη μελέτη, την οποία επικαιροποίησαν και την κατέστησαν πλήρη και ολοκληρωμένη. Ο Υφυπουργός Οικονομικών χρηματοδότησε τη συμπληρωματική μελέτη, ενώ από την Περιφέρεια εγκρίθηκαν και οι απαλλοτριώσεις. Τη Δευτέρα 1 Ιουνίου 2009, η ολοκληρωμένη μελέτη του έργου “Παράκαμψη Μακρακώμης”, παρουσιάστηκε στην Ευρυτανία ως ένα σημαντικό βήμα στον οδικό άξονα Λαμία-Καρπενήσι. Την παρουσίαση έκανε ο τότε διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Ευμορφόπουλος, παρουσία σύσσωμης της πολιτικής ηγεσίας του νομού Ευρυτανίας. Έκτοτε, υπήρξαν δεκάδες παρεμβάσεις υπηρεσιακού χαρακτήρα, με έναν στόχο· να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ, κάτι που ανακοίνωσε προ ενός μηνός περίπου ο ίδιος ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, κ. Κλέαρχος Περγαντάς, εντάσσοντας το έργο με προϋπολογισμό πάνω από 30 εκατ. ευρώ. Νωρίτερα, τον Μάρτιο του 2011, τη διαβεβαίωση ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί έδωσε από τη Λαμία, ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Γιάννης Μαγκριώτης, μετά από συνάντηση που είχε με το Βουλευτή Ευρυτανίας Ηλία Καρανίκα.

Απαγόρευση έκδοσης οικοδομικών αδειών και απαλλοτριώσεις Εντωμεταξύ, ήδη από πέρυσι, ο δήμος Μακρακώμης ενημέρωσε τους ενδιαφερόμενους ότι από 11 Ιουνίου μέχρι 12 Ιουλίου 2010, θα πρέπει να προσέρχονται στις υπηρεσίες του δήμου ή της Περιφέρειας, προκειμένου να λάβουν γνώση των κτηματολογικών διαγραμμάτων της χάραξης των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων. Καταλυτική η διπλή απόφαση του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων (αρ. πρωτ. ΔΜΕΟ/1933 Αθήνα, 25 Ιουλίου 2011), η οποία αφενός εντάσσει “… στο “Δευτερεύον Εθνικό Οδικό Δίκτυο” το νέο οδικό δίκτυο της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (38) του Δευτερεύοντος Δικτύου «Λαμία – Καρπενήσι» που παρακάμπτει τους οικισμούς «Παλιούρι», «Καστρί», «Μάκρη» και «Μακρακώμη», μήκους 13.311 μέτρων”, αφετέρου “… απαγορεύει την έκδοση οικοδομικών αδειών για ανέγερση κτισμάτων και εκτέλεση οικοδομικών εργασιών στη ζώνη διέλευσης της οδού”.

Έργο πνοής Το έργο της παράκαμψης της Μακρακώμης, αποτελεί ένα έργο πνοής, όχι μόνο για την Ευρυτανία αλλά και για τη Δυτική Φθιώτιδα, όπως τόνισαν τόσο ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας και ο αντιπεριφερειάρχης Ευρυτανίας, κ. Βασίλης Καραμπάς, όσο και ο βουλευτής Ευρυτανίας, κ. Ηλίας Καρανίκας. Πρόκειται για έργο, που όπως αναφέρεται σε όλα τα έγγραφα του υπουργείου, η υλοποίησή του έχει σκοπό να διευκολύνει τις μετακινήσεις των οχημάτων, που κατευθύνονται έξω από τα κέντρα των οικισμών και να ανακουφίσει έτσι την κυκλοφορία μέσα στους οικισμούς, η οποία διεξάγεται μέσω της υφιστάμενης αρχικής χάραξης που πλέον θα εξυπηρετεί τις τοπικές ανάγκες. Με τη νέα οδό προάγεται η οδική ασφάλεια τόσο σε υπερτοπικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο, λόγω των σαφώς αναβαθμισμένων λειτουργικών και γεωμετρικών της στοιχείων, έναντι της παλαιάς χάραξης. Επιπλέον, βελτιώνονται και οι περιβαλλοντικές συνθήκες της ευρύτερης περιοχής γύρω από τους οικισμούς.

Η… “απομόνωση” της Μακρακώμης Πάντως, αλγεινή εντύπωση προκαλούν στην κοινή γνώμη οι ενέργειες μερίδας κατοίκων της Μακρακώμης, ιδίως όταν αυτές προέρχονται από ιδιοτελείς σκοπούς οικονομικών συμφερόντων των εμπόρων του κέντρου, οι οποίοι διαμαρτύρονται και ζητούν την ακύρωση του έργου, απειλώντας ακόμη και με κινητοποιήσεις. Δυστυχώς, όμως, η Μακρακώμη έχει πολλά προβλήματα να λύσει και έχει “ανοιχτούς” λογαριασμούς με τους γείτονές της. Είτε για την κατασκευή του ΧΥΤΑ της Δυτικής Φθιώτιδας, για την οποία υπάρχουν αντιδράσεις, είτε για την έδρα του δήμου Μακρακώμης -η έδρα είναι στη Σπερχειάδα- υπάρχει ένα ψυχρό κλίμα και κίνδυνος η μεγάλη πόλη του κάμπου να καταστεί τόπος προς αποφυγήν, όχι διότι το αξίζουν οι πολίτες της, αλλά επειδή κάποια οικονομικά συμφέροντα προκαλούν αντιπάθειες με τα αίολα επιχειρήματά τους.

Το ερώτημα παραμένει. Γιατί αντιδρούν οι έμποροι της Μακρακώμης και απειλούν με κινητοποιήσεις και διαμαρτυρίες; Πόσο δα είναι το… οικονομικό τους όφελος, ώστε να προβάλλεται ως αντιστάθμισμα απέναντι στην ανάπτυξη μιας ολόκληρης περιοχής;

Ευρυτανικά νέα

Θέματα που ενδιαφέρουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.