Κυριακή, Ιανουάριος 20, 2019

Η κορυφαία θυσία της Αιτωλής Γυναίκας και η μεταγενέστερη «Παγκόσμια Ημέρα»

aitoli Η φωτογραφία που βλέπετε είναι στατήρας του κοινού των Αιτωλών μετά την απόκρουση των Κελτών. Παριστάνει γυναικεία μορφή που συμβολίζει την Αιτωλία να πατά σε γαλατικές ασπίδες.  Βρίσκεται δε παραπεταμένη στο σχολικό βιβλίο της Ιστορίας στην Ά Λυκείου σε ένα επίσης παραπεταμένο από το εκπαιδευτικό σύστημα ιστορικό γεγονός, την απόκρουση των Γαλατών από τους Αιτωλούς το 279-278 π.χ.

Αν και η απόκρουση των Γαλατών μπορεί να συγκριθεί με εκείνη των Περσών ούτε δύο γραμμές δεν αφιερώνονται. Άλλωστε η ιστορία που διδάσκεται είναι όχι μόνο ελληνική αλλά και ευρωπαϊκή ( και ο νοών νοείτο).

Στις άγνωστες αυτές όμως Θερμοπύλες με αντίπαλο το βάρβαρο φύλο των Γαλατών της Δυτικής Ευρώπης ( που εξιλεώθηκε με τις αθώες φιγούρες του Οβελίξ και του Αστερίξ)  πρωταγωνιστικό ρόλο έπαιξαν οι γυναίκες από την Αιτωλία , οι πιο εξαγριωμένες όπως αναφέρει ο ιστορικός Παυσανίας : Αυτές  συνέβαλαν αποφασιστικά στην εξολόθρευση των  Γαλατών στη θέση  «Κοκκάλια» κοντά στη Δομνίστα  Ευρυτανίας.

Η αποτύπωση της μεγαλειώδης θυσίας της Αιτωλής Γυναίκας δεν είναι άλλη από το στατήρα ( νόμισμα) που βλέπετε στη φωτό.

Η όλη θύμηση του γεγονότος έχει ως αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, γιορτή που έχει αναφορές αποκλειστικά στον εικοστό αιώνα και το φεμινιστικό κίνημα. Ακόμα και στο πλαίσιο αυτό το Αγρίνιο είχε πρωτοστατήσει : Σύλλογος Εργάνη Αθηνά, από τους πρώτους γυναικείους συλλόγους στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα, οι φιγούρες της Αγρινιώτισσας αγρότισσας και καπνεργάτισσας και της αγωνιζόμενης γυναίκας σίγουρα έχουν να κάνουν με το σήμερα.

Η κορυφαία όμως παρουσία της Αιτωλής Γυναίκας του 279 π.χ. με την ιστορική λήθη της ωθεί δίνει αφορμή στον γράφοντα για αυτόν ουσιαστικά τον αναχρονισμό με την «Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας» της Βιομηχανικής Εποχής. Ως απεγνωσμένη αντίσταση ίσως σε αξίες που έχουν χαθεί…

Άγριος

Θέματα που ενδιαφέρουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.