Το εκλογικό ενδιαφέρον είναι αυξημένο και αυτή την εβδομάδα καθώς πέρα από τα “αυτοδιοικητικά δίδυμα” που προέκυψαν για τον β γύρο, για πρώτη φορά οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές “θέτουν εαυτούς” στην κρίση του κοινού αφού θα εκλεγούν με βάση τον σταυρό προτίμησης.
Στο πλαίσιο αυτό πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι διεκδικούν την είσοδο στην Εΰρωβουλή. Μια από αυτούς είναι η Σκηνοθέτις-Θεατρολόγος, Διδάκτωρ Αισθητικής Φιλοσοφίας Ευγενία (Τζένη) Αρσένη υποψήφια με την Δημοκρατική Αριστερά-Προοδευτική Συνεργασία με πλούσιοτατο βιογραφικό , η οποία μιλά στο agrinionews:
Κα Τζένη Αρσένη, αναφερθείτε λίγο στο βιογραφικό σας
Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον που αγαπούσε ιδιαιτέρως τις τέχνες και έδινε έμφαση στα γράμματα. Σπούδασα Θεατρολογία και Σκηνοθεσία στην Αγγλία, Κινηματογράφο στη Νέα Υόρκη και Όπερα στη Βοστόνη. Η ανάγκη μου για περαιτέρω εμβάθυνση με οδήγησε σε μεταπτυχιακές σπουδές στη Φιλοσοφία, ολοκληρώνοντας το διδακτορικό μου στην Αισθητική Φιλοσοφία, την Όπερα και την Αρχαία τραγωδία. Είμαι ευτυχής που συνεργάζομαι ως σκηνοθέτις με καλλιτεχνικούς φορείς στην Ευρώπη και την Αμερική. Η εμπειρία της ζωής μου από τα πολλά χρόνια παραμονής μου στο εξωτερικό είναι πολύτιμη.
Ποια η προστιθέμενη αξία που έχει μια θέση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έναντι μιας καριέρας βάσει ενός πλούσιου βιογραφικού, όπως του δικού σας;
Η υποψηφιότητά μου, μου έδωσε ένα βήμα που δεν είχα μέσα από τη δουλειά μου. Έχω κάνει για χρόνια πολιτικές όπερες και έργα μέσα από τα οποία με αφορά να εμπνεύσω την ανάγκη για κοινωνική δικαιοσύνη και ευαισθησία. Μέσα από τη δουλειά αλλά, εάν μου επιτρέπεται να πω, και τη στάση της ζωής μου παροτρύνω τους φοιτητές μου, ώστε να παλέψουν για ένα πιο δίκαιο κόσμο, κι ας έχει προσωπικό κόστος. Μέσα από τις πολιτικές διαδικασίες μπορείς να επικοινωνήσεις και να αγωνιστείς ουσιαστικά για αυτές τις αξίες σε ένα ευρύτερο σύνολο.
Η διδακτορική σας διατριβή είναι στην αισθητική φιλοσοφία. Στο πλαίσιο αυτής το «ωραίο» του Καντ είναι η ανιδιοτέλεια, η καθολικότητα, η σκοπιμότητα χωρίς σκοπό και η αναγκαιότητα. Σε μια περίοδο αμφισβήτησης της πολιτικής, χωράνε η παραπάνω αξίες στο γενικότερο σχεδιασμό άσκησης αυτής;
Μα μόνο έτσι μπορεί να γίνει, δεν υπάρχει άλλο περιθώριο πια. Έχουμε όλοι καταρρεύσει. Θέλουμε αληθινούς ανθρώπους στη ζωή μας και αυτό ισχύει ασφαλώς και για εκείνους που μας εκπροσωπούν. Δε μιλάω εκ του ασφαλούς, υφίσταμαι την απαξίωση των σπουδών μου και της πορείας μου, εάν τις συσχετίσουμε με οικονομικούς όρους. Έμαθα να βάζω το στήθος μου μπροστά όταν διαπιστώνω την αδικία – και είναι γεμάτος ο κόσμος – το έχω πληρώσει, αλλά συνεχίζω να κάνω το ίδιο πολύ συνειδητά.
Τυγχάνει να έχετε θεία μια σπουδαία καλλιτέχνιδα, την Κίττυ Αρσένη , με πλούσια καλλιτεχνική και αντιδικτατορική δράση, η οποία δυστυχώς έφυγε πρόσφατα από τη ζωή. Δεν δίστασε «να μιλήσει» με το συγγραφικό της έργο για τη σκληρότητα της εποχής της. Υπάρχει κοινός παρονομαστής των εποχών του τότε και του τώρα;
Η Κίττυ ήταν και παραμένει ένα τεράστιο κεφάλαιο της ζωής μου. Η συγκίνηση είναι πολλή βαθιά όταν μιλάω για εκείνη και θυμώνω αφάνταστα όταν ακούω περί ονόματος και ψήφων! Σε μία τέτοια περίπτωση, ευτυχώς όχι συχνά, νιώθεις ότι προσβάλλεται κάτι τόσο πολύτιμο και δε θέλεις να μπεις καν σε διαδικασία να εξηγήσεις. Η κατάσταση είναι πάρα πολύ δύσκολη με τον φασισμό όχι ως ορατό κίνδυνο αλλά ως πραγματικότητα. Δεδομένου ότι η αναφορά σας γίνεται για την περίοδο της χούντας, δεν υπάρχει σύγκριση ανάμεσα σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα με σοβαρότατα προβλήματα ασφαλώς και σε μία δικτατορία. Το ζητούμενο είναι να μην περάσουμε από το ένα στο άλλο… αλίμονο!!
Για πρώτη φορά φέτος η εκλογή των Ευρωβουλευτών γίνεται με σταυροδοσία. Στο βωμό αυτής ακούγεται ως πιθανός κίνδυνος η επιλογή των προσώπων με βάση την αναγνωρισιμότητα τους με όρους Lifestyle αν θέλετε, με αποτέλεσμα να αδικηθούν πρόσωπα με αληθινή προσφορά. Πιστεύετε ότι όντως ελλοχεύει αυτός ο κίνδυνος;
Δε θεωρώ ότι η αδικία σε αυτή την περίπτωση σχετίζεται τόσο με την αναγνωρισιμότητα όσο με την οικονομική δυνατότητα του καθενός. Και αυτό είναι ακόμα χειρότερο. Με έχουν εκπλήξει οι προσφορές που κάθε τόσο λαμβάνω για διαφημίσεις και προώθηση υλικού στις οποίες από επιλογή, τόσο οικονομική αλλά κυρίως ιδεολογική, δεν έχω ενδώσει. Η διαδικασία είναι εντελώς άνιση. Χρήμα, χρόνος και προβολή παίζουν σημαντικό ρόλο στην εκλογή. Αυτό εικάζω τουλάχιστον και απέχω και από τα τρία. Μου δίνουν βήμα εκείνοι που θέλουν να γνωρίσουν τις δυναμικές και την εντιμότητα νεώτερων προσώπων που βιώνουν προσωπικά την κρίση και παλεύουν μέσα σε αυτή.
Η ερώτηση Περιφερειακού Επιπέδου έχει να κάνει με άλλο ένα αντικείμενο της διδακτορικής σας διατριβής το αρχαίο δράμα. Στην Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας υπάρχουν 6 αρχαία θέατρα, χωρίς δυστυχώς καμία αξιοποίηση ούτε σε επίπεδο συντήρησης, ούτε πολιτισμικής αναζωογόνησης μέσω παραστάσεων. Ποιος είναι ο θεσμικός ρόλος του κοινοβουλίου που μπορείτε να ενεργοποιήσετε προς αυτή την κατεύθυνση σε μια ενδεχόμενη εκλογή σας;
Η αξιοποίηση των αρχαίων θεάτρων είναι ένα ζήτημα που με απασχολεί λόγω ιδιότητος, πέρα από οποιαδήποτε εκλογική διαδικασία. Παρακολουθώ χρόνια τη σπουδαία δουλειά που κάνει το «Διάζωμα». Μελετάω όλο αυτό τον καιρό τα ευρωπαϊκά πολιτιστικά προγράμματα για την περίοδο 2014-2020, στα οποία υπάρχουν τομείς που αφορούν στην προστασία και προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Αυτά τα προγράμματα θέλω να ενεργοποιήσω και ακόμα περισσότερο την ευαισθησία του κόσμου στην Ελλάδα και την Ευρώπη, μέσα από περαιτέρω ενημέρωση για τη σπουδαιότητα της λειτουργίας των θεάτρων αυτών.