ΔΕΥΤΕΡΑ 30 ΙΟΥΛΙΟΥ 2012
ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ 9.30 μ.μ
Σε μια επαρχιακή πόλη, χαμένη κάπου στα βάθη της Τσαρικής Ρωσίας, διαρρέει η φήμη ότι πρόκειται να καταφθάσει Γενικός Επιθεωρητής από την πρωτεύουσα, ο οποίος προτίθεται να ελέγξει όλα τα κακώς κείμενα της τοπικής διοίκησης, και επιπλέον ταξιδεύει «ινκόγκνιτο». Οι αρχές του τόπου βρίσκονται σε αναβρασμό, η αγωνία όλων κορυφώνεται, και στην μικρή κωμόπολη σημαίνει «κόκκινος συναγερμός»…… Ένας νεαρός τυχοδιώκτης, μικροϋπαλληλάκος από την Πετρούπολη, που καταλύει στο πανδοχείο της πόλης, «μεταμορφώνεται» εξαιτίας μιας απίστευτης παρεξήγησης, στον περιβόητο και πολυαναμενόμενο κρατικό λειτουργό, και γίνεται ακούσιος μάρτυρας μιας σειράς τραγελαφικών περιστατικών που αποκαλύπτουν όλη τη διαφθορά, αλλά και την γελοιότητα της τοπικής κοινωνίας….
ΤΟ ΕΡΓΟ
Γραμμένο το 1836, το κλασσικό αριστούργημα του Γκόγκολ, κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην ιστορία της παγκόσμιας δραματουργίας. Πρόκειται για μία κορυφαία τραγική φάρσα, με καυστικό και σπινθηροβόλο χιούμορ, που σαρκάζει ανελέητα την εξουσία και τους μηχανισμούς της, γεγονός που την καθιστά απόλυτα διαχρονική και συγκλονιστικά επίκαιρη.
Ο Γκόγκολ με την αιχμηρή πένα του «καυτηριάζει» την ανοησία, την δουλοπρέπεια, την ματαιοδοξία, τον οπορτουνισμό, την αισχροκέρδεια, την διαφθορά και την υποκρισία της κρατικής μηχανής, αλλά συνάμα και την σήψη μιας ολόκληρης κοινωνίας, που επιδίδεται σε ένα πρωτοφανές πανδαιμόνιο από κολακείες, δωροδοκίες. αλληλοκατηγορίες και αλληλοεξευτελισμούς. Η ασύλληπτη κωμικοτραγική παρεξήγηση που «χρίζει» εν μία νυκτί έναν ασήμαντο νεαρό ταξιδιώτη σε παντοδύναμο Επιθεωρητή, μοιάζει σχεδόν απίστευτη…..
Και όμως, ο δεξιοτέχνης Γκόγκολ, βαθύς γνώστης και ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής, κατορθώνει μέσω αυτής της παρεξήγησης, να χτίσει μια καταπληκτική τραγική γελοιογραφία της ανθρώπινης ύπαρξης με συμπάθεια και κατανόηση. Οι μικροί ήρωες της πόλης – άνθρωποι αληθινοί με σάρκα και οστά, και όχι χάρτινες καρικατούρες, με κορυφαίο τον Δήμαρχο, αποτελούν αμελητέα γρανάζια ενός αδηφάγου πολιτικού μηχανισμού που αλλοιώνει συνειδήσεις και βασίζεται στο ψέμα και την εξαπάτηση. Ο νεαρός Χλεστιακόφ αντιλαμβάνεται γρήγορα τους κανόνες του παιχνιδιού που έχει στηθεί ερήμην του, κινείται με επιδεξιότητα και στο τέλος είναι ο μόνος κερδισμένος. Η ξαφνική έλευση του ψευτο-Επιθεωρητή λειτουργεί καταλυτικά για την μικρή κοινωνία, και αποτελεί έναν ειλικρινέστατο και αδυσώπητο καθρέφτη που αποκαλύπτει τα πραγματικά πρόσωπα κάτω από τις μάσκες.
Όπως άλλωστε λειτούργησε και το ίδιο το έργο του Γκόγκολ, σαν καθρέφτης, όταν ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων κατά το πρώτο ανέβασμά του στην Πετρούπολη το 1836, με τους φαρισαίους της εξουσίας, που αναγνώριζαν στην σκηνή τους εαυτούς τους, να απαιτούν την εξορία του συγγραφέα στην παγωμένη Σιβηρία. Χάρη στην προσωπική παρέμβαση του Τσάρου, ο Γκόγκολ γλύτωσε από την εξορία, και η αριστουργηματική κωμωδία του από την λογοκρισία.
Μετάφραση: Άρης Αλεξάνδρου
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ
Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Δουνδουλάκη
Επιμέλεια κίνησης –χορογραφία: Μόνικα Κολοκοτρώνη
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Μουσική επιμέλεια: Λίλλυ Μελεμέ
Παίζουν αλφαβητικά οι ηθοποιοί:
Άννα Βλαβιανού
Βασίλης Ανδρέου
Ηλίας Μελέτης
Εύη Μητσοπούλου
Παναγιώτης Μπουγιούρης
Δημήτρης Μυλωνάς
Σπύρος Τσεκούρας
Χάρης Χαραλάμπους