Γράφει ο Γιάννης Συμψηρής
Δεν είναι λίγες οι φορές που οι έμποροι και οι επαγγελματίες έχουν φωνάξει ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα συνεννόησης με τα ασφαλιστικά ταμεία και πως δυσκολεύεται πολύ η δουλειά τους.
Στη περιοχή μας και αφού το Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας ήταν από τα πρώτα που έθεσαν σε εφαρμογή τόσο το Γενικό Εμπορικό Μητρώο έγινε μια προσπάθεια για να ανοίγουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και με το μικρότερο δυνατόν κόστος. Και πράγματι άνοιξαν με την Υπηρεσία Μιας Στάσης άμεσα δυο επιχειρήσεις ενώ ειδικό γραφείο έχει συσταθεί για την εξυπηρέτηση των ενδιαφερόμενων επαγγελματιών, εμπόρων και επιτηδευματιών.
Όμως το όλο ζήτημα δεν μπορούσε να μείνει στην περίοδο του μέλιτος και ο λόγος είναι ότι τα ασφαλιστικά ταμεία και ειδικά ο ΟΑΕΕ μπορεί να κατηγορούνται για ανεξέλεγκτες δαπάνες αλλά στη πραγματικότητα έχουν πολύ περιορισμένη δυνατότητα σε προσωπικό για να εξυπηρετούν όσο γρήγορα απαιτεί η προδιαγραφή της συγκεκριμένης υπηρεσίας. Η οποία με απλά λόγια είναι το άνοιγμα μια επιχείρησης σε μια ημέρα, γεγονός από μόνο του κοσμογονικό για την επιχειρηματικότητα στη χώρα.
Έτσι σύμφωνα με πληροφορίες μας στο νομό Αιτωλοακαρνανίας τα χαρτιά που χρειάζονται για την ίδρυση της επιχείρησης συγκεντρώνονται και είναι έτοιμα σε δυο μέρες ίσως και κάποιες ώρες παραπάνω, δεν θα τα χαλάσουμε… Και σε κάθε περίπτωση δεν τρέχει ο ενδιαφερόμενος αλλά η υπηρεσία και το Επιμελητήριο, όπως ανάλογα θα «τρέχουν» αν ποτέ αναλάβουν και τα ΚΕΠ. Η δυσλειτουργία όμως παραμένει καθώς τα ταμεία δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τους ρυθμούς των αιτήσεων. Μάλιστα το θέμα έγινε και επερώτηση στη Βουλή από βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς(!) και αφορούσε στο κατά πόσον βοηθιέται η επιχειρηματικότητα με τέτοιου είδους ελλείψεις.
Μια απίθανη περίπτωση ταλαιπωρίας
Υπάρχουν όμως και πιο δυσάρεστα θέματα όπως η λειτουργία του γραφείου για την εξυπηρέτηση του πολίτη του ΟΓΑ στην Πάτρα. Αν παίρνατε τηλέφωνο σήμερα Δευτέρα πρωί θα διαπιστώνατε ότι υπάρχει μόνο μια υπάλληλος για να εξυπηρετήσεις τους ασφαλισμένους και τις υποθέσεις τους, ενώ για να βρεις την προϊσταμένη ανάμεσα στα δεκάδες τηλέφωνα που πέφτουν χρειάζεσαι πολύ υπομονή. Γνωστή μας περίπτωση ασφαλισμένου μας μετέφερε πως όταν χρειάστηκε να εξεταστεί έτοιμά του ενημερώθηκε ότι η υπηρεσία μπορεί να διεκπεραιώνει δυο αιτήσεις το μήνα(!) ενώ όποιος είχα παλιότερα την ατυχία να έχει εκκρεμότητα και έστελνε τα έγγραφά του κατευθείαν στα γραφεία στη Πάτρα, αυτά του επιστρεφόταν για να τα στείλει στο Μεσολόγγι και να πάνε από κει στην…Πάτρα!
Κάπως έτσι έχει περιέλθει σε γνώση μας η απίθανη περίπτωση ασφαλισμένης που έπαθε το εξής: Ενώ σπούδαζε στο εξωτερικό επέστρεψε κάποια στιγμή και οι γονείς της θέλησαν να την ασφαλίσουν στο τότε ΤΕΒΕ και νυν ΟΑΕΕ το 2006 αφού διέθετε δελτίο παροχής υπηρεσιών. Της είπαν λοιπόν ότι αφού δηλώνουν οι γονείς της μόνιμη κατοικία σε αγροτική περιοχή και η επιχείρηση που θα την ασφάλιζε έδρευε εκεί υπάρχει η δυνατότητα για 2 χρόνια να ασφαλιστεί στον ΟΓΑ και στη συνέχεια τα χαρτιά της να περάσουν στον ΟΑΕΕ. Το 2008 όμως βρήκε δουλειά με ένσημα και ως ασφαλισμένη στο ΙΚΑ έστειλε πια μια αίτηση διακοπής της ασφάλισής της από τον ΟΓΑ. Ο ΟΓΑ έστειλε μετά τη λήξη των δυο χρόνων χαρτί που ζητούσε τις εισφορές και η ασφαλισμένη τους ενημέρωσε ότι έχει κάνει αίτηση διακοπής. Ο ΟΑΕΕ τώρα το 2009 έστειλε ένα χαρτί ότι ο ΟΓΑ την θεωρεί ακόμη ασφαλισμένη και αν επιθυμούν να εγγραφεί σε αυτόν! Οι γονείς και οι ίδια η ασφαλισμένη έκαναν πάλι χαρτιά ειδοποιώντας ότι έχει πάψει να ανήκει στον ΟΓΑ αφού από τη προηγούμενη χαρτιά είναι στο ΙΚΑ! Έλα όμως που φέτος εν έτη 2011 της ήρθε το… μπουγιουρντί ότι χρωστάει εισφορές στον ΟΓΑ ύψους πάνω από 2.500 ευρώ για την περίοδο από το 2006! Σα να μη συνέβη τίποτε από όλα τα παραπάνω…
Και η… ηρωίδα μας τρέχει για να αποδείξει ότι από το 2009 πληρώνουν οι εκάστοτε εργοδότες της κανονικά τις εισφορές τους από κοινού με την ίδια στο ΙΚΑ! Το καλύτερο, δε, είναι πως είτε «κάπου παράπεσε» η όλη υπόθεση στα κεντρικά του ΟΓΑ, είτε κάποια υπάλληλος του δήμου όπου είναι το πατρικό της σπίτι δεν απέστειλε ποτέ τα χαρτιά της αίτησης διακοπής ασφάλειας στον ΟΓΑ. Στη δεύτερη περίπτωση-ακόμα…διερευνάται το θέμα, εδώ και 8 μήνες(!)- ο ΟΓΑ δεν έχει την άμεση ευθύνη, όμως δεν μπορεί να πάρει και κανένας πάνω του την καθαρή απάντηση ότι «όχι, δεν λάβαμε τα χαρτιά σας και δεν ευθυνόμαστε» ακριβώς γιατί τα χαρτιά…παραπέφτουν. Τόσο απλά.
Είναι γενικά εποχή γκρίνιας και όλο και περισσότεροι πολίτες καταλαβαίνουν ότι κάτι δεν λειτουργούσε εδώ και χρόνια καλά στις υπηρεσίες που δουλειά τους είναι να κάνουν ευκολότερη τη ζωή του. Το τρομακτικό είναι ότι οι υπάλληλοι παλεύουν μόνοι τους καθώς, τελικά, εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι τα γραφεία που έπρεπε να έχουν πλήρη στελέχωση πάσχουν από έλλειμμα ειδικευμένου προσωπικού και από μηχανοργάνωση!