Πρωτοβουλία Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Ακαρνανίας για προμήθεια οχημάτων μέσω ΕΣΠΑ. Ο νέος στόλος οχημάτων επέφερε οικονομία, περισσότερα χιλιόμετρα, ασφάλεια στους πολίτες και το προσωπικό. Ξεκίνησε νέος αγώνας για την απόκτηση οχημάτων και εξοπλισμού μέσω ΕΣΠΑ.
Σημαντικά οφέλη για την ασφάλεια τόσο των πολιτών όσο και των αστυνομικών αλλά και μεγάλη εξοικονόμηση χρημάτων είναι τα ορατά οφέλη από την προμήθεια οχημάτων και αστυνομικού εξοπλισμού με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Μάλιστα, προ διετίας περίπου η «ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ» είχε αναδείξει με ρεπορτάζ της την τραγική κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο στόλος των περιπολικών, με το θέμα να λαμβάνει πανελλαδικές διαστάσεις μετά από σειρά ατυχημάτων που είχαν σημειωθεί.
Η πρωτοβουλία για ανανέωση του πεπαλαιωμένου στόλου πήρε σάρκα και οστά και πλέον σήμερα, ένα χρόνο μετά, έχουν αρχίσει να διακρίνονται τα πρώτα οφέλη και πλεονεκτήματα, δικαιώνοντας την Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Ακαρνανίας και τον πρόεδρό της κ Δημήτρη Ρούση, για την ανάδειξη των προβλημάτων και την ευαισθητοποίηση φυσικής και πολιτικής ηγεσίας, αλλά και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Η αφορμή για την πρωτοβουλία αυτή ήταν μια σειρά ατυχημάτων που είχαν προκληθεί με περιπολικά της αστυνομίας πεπαλαιωμένα και από τα οποία προέκυψε η επιτακτική ανάγκη για προμήθεια σύγχρονων οχημάτων. Η πρόταση της ένωσης προς την ηγεσία της αστυνομίας για προμήθεια οχημάτων, περιπολικών αλλά και δικύκλων, αλλά και λοιπού αστυνομικού εξοπλισμού, με χρήση πόρων του ΕΣΠΑ, εξετάστηκε προσεκτικά και έτυχε θετικής αποδοχής. Εκταμιεύοντας συνολικά 2.000.000 για την Δυτική Ελλάδα και περίπου 24.000.000 πανελλαδικά. Με το πρόγραμμα το οποίο διατέθηκε ειδικά για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, έγινε η ανανέωση του στόλου με την προμήθεια 27 ολοκαίνουριων περιπολικών και οκτώ μηχανών. Παράλληλα, με το ίδιο κονδύλι οι δύο Αστυνομικές Διευθύνσεις του νομού προμηθεύτηκαν ασυρμάτους και ραντάρ.
Μετρώντας ήδη έναν χρόνο από την προμήθεια των νέων οχημάτων, η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Ακαρνανίας πραγματοποίησε εμπεριστατωμένη μελέτη για να διαπιστωθούν στην πράξη τα θετικά αποτελέσματα της πρωτοβουλίας αυτής. Έτσι, χρησιμοποιώντας ως βάση αναφοράς τους μήνες Απρίλιος 2013 και Απρίλιος 2014 και συγκεκριμένα οχήματα από τα οποία μελετήθηκαν τα στοιχεία κυκλοφορίας, προκύπτει ότι έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των διανυόμενων χιλιομέτρων για περιπολία από το κάθε όχημα. Πιο συγκεκριμένα, έχουν αυξηθεί κατά 23,7% τα διανυόμενα χιλιόμετρα, με τα περιπολικά να διανύουν 18.379 χιλιόμετρα τον Απρίλιο του 2013, ενώ αντίστοιχα τον φετινό Απρίλιο με τη χρήση παλιών και νέων περιπολικών οχημάτων διανύθηκαν συνολικά 21.970 χιλιόμετρα. Είναι σαφές ότι αύξηση της αστυνόμευσης και των χιλιομέτρων σημαίνει καλύτερο και περισσότερο αστυνομικό έργο αλλά και μετάδοση και εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας στους πολίτες.
Επιπλέον, από την επιλογή οχημάτων τα οποία κινούνται με σύγχρονου τύπου κινητήρες πετρελαίου έναντι των βενζινοκίνητων που χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά έως τότε, επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων αφού το κόστος κίνησης είναι κατά πολύ χαμηλότερο. Έτσι, ενώ ένα «συμβατικό» περιπολικό με κινητήρα βενζίνης καταναλώνει κατά μέσο όρο 9,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, με τη χρήση και πετρελαιοκίνητων περιπολικών η κατανάλωση είναι αισθητά χαμηλότερη, φτάνοντας τα 5,78 λίτρα για 100 χιλιόμετρα δρόμου. Η κατανάλωση μπορεί να περιοριστεί ακόμη περισσότερο αν γίνει χρήση αποκλειστικά των νέων οχημάτων, τα οποία καίνε ακόμη λιγότερο από τα 5,78 λίτρα. Εξυπακούεται ότι πέρα από την μείωση της κατανάλωσης, εξοικονόμηση χρημάτων προκύπτει και από την μείωση του κόστους χρήσης συνολικά, αν αναλογιστεί κανείς το κόστος συντήρησής τους στα συνεργεία.
Τα νέα οχήματα τα οποία προμηθεύτηκαν οι αστυνομικές διευθύνσεις Ακαρνανίας και Αιτωλίας, συνοδεύονται από πενταετή εγγύηση της αντιπροσωπείας και σε συνδυασμό με τους πιο αξιόπιστους κινητήρες που διαθέτουν, επιτυγχάνεται επιπλέον μείωση του κόστους για την συντήρησή τους. Παράλληλα όμως δημιουργούν και αίσθηση ασφάλειας στους ίδιους τους αστυνομικούς που καλούνται να τα χρησιμοποιήσουν καθημερινά για τις υπηρεσιακές ανάγκες, και οι οποίοι πολλές φορές έπαιζαν τη ζωή τους κορώνα-γράμματα οδηγώντας τα «σαραβαλάκια» που είχαν ξεμείνει στην Αστυνομία.
Αυτό το οποίο μένει τώρα είναι τα στοιχεία της μελέτης αυτής να προωθηθούν προς την φυσική και πολιτική ηγεσία της αστυνομίας, η οποία και θα αναγνωρίσει την χρησιμότητα της συγκεκριμένη πρωτοβουλίας, την οποία μπορεί να αξιοποιήσει πανελλαδικά. Από τη στιγμή δηλαδή που τα οφέλη έχουν ήδη φανεί στην πράξη, έστω και σε τοπικό επίπεδο, μπορεί κανείς να εκτιμά ότι αν ανάλογες πρωτοβουλίες ευοδώσουν ανά την Ελλάδα, τα οφέλη που θα προκύψουν από το επιτελούμενο αστυνομικό έργο αλλά και την εξοικονόμηση χρημάτων, θα είναι πολλαπλάσια, εξαιτίας της μεγάλης οικονομίας κλίμακας. Επιπλέον, αυτή η πρωτοβουλία μπορεί να αποτελέσει πιλότο και για άλλα σώματα και φορείς, πέρα από την αστυνομία, που χρησιμοποιούν οχήματα για τις υπηρεσιακές τους ανάγκες.
Κων/νος Χονδρός –Κώστας Καρακώστας
ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ