Το υπουργείο Υποδομών έχει καλέσει τον παραχωρησιούχο και τις τράπεζες, να τηρήσουν τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης, να σταματήσει η προσωρινή αναστολή της χρηματοδότησης και να συνεχιστεί η κατασκευή του έργου, επισημαίνει ο υφυπουργός Γ. Μαγκριώτης για το έργο Δυτικός Άξονας – Ιόνια Οδός.Αυτά αναφέρονται στην πολυσέλιδη απάντηση που διαβίβασε στη Βουλή για το έργο ο κ. Μαγκριώτης, έπειτα από ερώτηση που κατέθεσαν εννέα βουλευτές του ΠΑΣΟΚ.
Μεταξύ άλλων, όπως προκύπτει από την απάντηση του κ. Μαγκριώτη, έως το τέλος Δεκεμβρίου του 2010, είχε πραγματοποιηθεί το 49% του ποσοστού που ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2010. Η διακοπή της χρηματοδότησης του παραχωρησιούχου από τις δανείστριες τράπεζες, οδήγησε τον κατασκευαστή στην αναστολή των εργασιών.
Οι τράπεζες ανέστειλαν προσωρινά, τη χρηματοδότηση στις τέσσερις από τις πέντε παραχωρήσεις, μεταξύ των οποίων και την Ιόνια Οδό, επικαλούμενες τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις κ.λπ., όπως επίσης την οικονομική κρίση και τη μείωση των εσόδων, λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν με το κίνημα πολιτών που δεν δέχονται να πληρώσουν τα διόδια.
«Το υπουργείο έχει αναλάβει πρωτοβουλία και καταβάλλονται προσπάθειες εξεύρεσης λύσης για την ομαλή εξέλιξη του έργου», διαβεβαιώνει ο υφυπουργός και επισημαίνει ότι «ανάλογα προβλήματα υπήρχαν και με τις άλλες συμβάσεις παραχώρησης». Ο κ. Μαγκριώτης υπενθυμίζει ότι το μίγμα χρηματοδότησης με τη συμμετοχή των τραπεζών, για το πρόγραμμα των πέντε αυτοκινητοδρόμων που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης, προβλέπει μία δαπάνη για την κατασκευή τους που φτάνει τα 8,7 δισ. ευρώ.
Στο ποσό αυτό η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου φθάνει τα 2,3 δισ. ευρώ. Ακόμη 2,3 δισ. ευρώ αντιστοιχούν σε έσοδα από διόδια, 3,3 δισ. ευρώ είναι κεφάλαια από τραπεζικά δάνεια, και 800 εκατομμύρια ευρώ είναι τα ίδια κεφάλαια των παραχωρησιούχων.
«Το υπουργείο έχει καλέσει τις τράπεζες να σταματήσουν την προσωρινή αναστολή των χρηματοδοτήσεων γιατί δεν υπάρχει καμία ουσιαστική δικαιολογία», αναφέρει επιπλέον ο υφυπουργός Υποδομών, και υπογραμμίζει ότι «οι τράπεζες δεν έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα να τεκμηριώσουν ευθύνη στο Δημόσιο, δεδομένου ότι έχει εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις του». Μάλιστα, ο κ. Μαγκριώτης σπεύδει να επισημάνει ότι εξομαλύνθηκε ο ρυθμός επιστροφής ΦΠΑ και με τις διατάξεις για τον συμψηφισμό απαιτήσεων που ψηφίστηκαν στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Επίσης, ο κ. Μαγκριώτης διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει καμία οφειλή του Δημοσίου προς τον παραχωρησιούχο, και ότι μετά από σειρά ενεργειών οι απαλλοτριώσεις έχουν προχωρήσει και μπορούν να αναπτυχθούν παντού κατασκευαστικά μέτωπα.
«Δεν πληρώνω»
Αναφορικά με τις αιτιάσεις των τραπεζών για την υστέρηση εσόδων από τα διόδια, ο υφυπουργός σημειώνει πως «είναι γεγονός ότι το κίνημα “δεν πληρώνω” των πολιτών και κυρίως η ύφεση έχει επιφέρει μείωση εσόδων, αλλά αυτές δεν είναι ουσιώδεις αιτίες για να σταματήσουν τη χρηματοδότηση του έργου» και «σε καμία περίπτωση δεν τεκμηριώνεται δικαίωμα είτε στον παραχωρησιούχο είτε στις τράπεζες, να αρνηθούν την εκτέλεση των έργων ή τη χρηματοδότηση».
Για την κρατική χρηματοδότηση, ο κ. Μαγκριώτης αναφέρει ότι «εξακολουθεί να υπάρχει η ροή χρηματοδότησης», ότι «δεν υπάρχει καμία υστέρηση στη δημόσια δαπάνη, εθνική και κοινοτική, και οι πόροι είναι εξασφαλισμένοι» και ότι «υπάρχει και η χρηματοδότηση από την πλευρά του παραχωρησιούχου με τα ίδια κεφάλαια».
Ειδικά πάντως για την χρηματοδότηση από την πλευρά του παραχωρησιούχου, ο υφυπουργός Υποδομών δεν παραλείπει να επισημάνει, ότι «είναι μικρό στο γενικότερο χρηματοδοτικό μείγμα και η χρηματοδότηση από την πλευρά των τραπεζών είναι σημαντική».
Μετά από προτροπή του υπουργείου, οι τράπεζες και ο παραχωρησιούχος δέχθηκαν να συζητήσουν και όπως εκτιμά ο κ. Μαγκριώτης, «σύντομα θα υπάρξουν απαντήσεις και επανεκκίνηση της κατασκευής της Ιόνιας Οδού».
Newsroom ΔΟΛ