Εν μέσω απεργιών και αιτημάτων για να διατηρηθεί η… δωρεάν και δημόσια παιδεία μας ξεκίνησε και αυτή η χρονιά. Άνοιξαν λέει κάπου τόσο τα εκατό παραπάνω ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί και έκλεισαν κάπου τόσο δημόσιοι. Το συμπέρασμα που συνάγεται πρέπει να περιλάβει ότι την ίδια ώρα φροντιστήρια και ιδιωτικά σχολεία κλείνουν ή θα κλείσουν γιατί δεν μπορούν οι γονείς να πληρώσουν πια τα δίδακτρα. “Πρέπει” λέμε αλλά φυσικά κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει όπως με τα περισσότερα συμπεράσματα που βγαίνουν για την Παιδεία τη… δωρεάν και δημόσια. Για την οποία κάθε γονιός πληρώνει εδώ και κάμποσες δεκαετίες κι όχι ασφαλώς τώρα με τα μνημόνια, όπως κάποιοι θέλουν να νομίζουν.
Διότι χιλιάδες άνθρωποι έγιναν φιλόλογοι και μαθηματικοί για να είναι στην παγκόσμια πρωτοτυπία που λέγεται “αδιόριστος”. Διότι υπάρχει και ένα τέρας παραπαιδείας που πρέπει να ταϊστεί για να κάνουμε πλάκα ο ένας στον άλλο γονιό για το τι πληρώνουμε κάθε μήνα. Το, δε, παιδί πάει αγγλικά στη Β Δημοτικού για να πάρει το Lower πριν φτάσει η δύσκολη Δευτέρα Γυμνασίου και πλακώσουν οι Φυσικές και οι Χημείες. Για τις οποίες θα πάει φροντιστήριο στη δωρεάν και δημόσια παιδεία που έχουμε και “δεν πρέπει ποτέ κανένας γονιός να πληρώσει”, ειδικά στο πανεπιστημιακό επίπεδο. Φυσικά πριν, στην πέμπτη ή έκτη δημοτικού θα πάει και φροντιστήριο στα Γερμανικά ή την άλλη δεύτερη ξένη γλώσσα του…Γιατί; Γιατί αν δεν πάει θα τσεκάρει μετά από μια τριετία ότι δεν ξέρει Γερμανικά! Γιατί, αφού τα έκανε στο δωρεάν και δημόσιο(ακόμα) σχολείο του; Κανένας δεν μπορεί να πει με σιγουριά.
Στο μεταξύ δεν θα πάει και το παιδί ένα κολυμβητήριο ή ένα μπάσκετ; Δεν θα πάει και μια κιθάρα όπου μια ώρα τη βδομάδα στην Αθήνα είναι 100 ευρώ(!) και εδώ κάπου τα μισά; Θα πάει…Κι αλήθεια ένα 8χρονο ή ένα 11χρονο πόσα μαθήματα και πόσους δασκάλους μπορεί να αντέξει; Απάντηση: όσους επιτάσσει η δωρεάν και δημόσια Παιδεία. Γιατί κάνει και υπολογιστές και θεατρικές αγωγές και πάνε κι έρχονται και καθηγητές και δάσκαλοι που ειλικρινά να το μάθουν θέλουν. Αλλά κι αυτό τι να πρωτοσυγκρατήσει; Άσε που κάτι αντιδραστικοί παλιοί δάσκαλοι λένε ότι αποκόπτεται το παιδί από την παραδοσιακή του σχέση με το δάσκαλό του, ότι επί της ουσίας παύει να έχει την εικόνα του “δασκάλου μας”, όπως την είχαμε εμείς. Αλλά θα μου πεις κι εμείς που την είχαμε καλά τα πήγαμε; Όχι ασφαλώς. Μόνο, να, με τόσους δασκάλους και μαθήματα- και δωρεάν και δημόσια Παιδεία -να μην απορεί κανείς που τα παιδιά, λίγο να μην το σηκώνουν το διάβασμα, το μόνο που θέλουν είναι να απαλλαχτούν από αυτή την καθημερινή φυλακή. Γιατί και το… δωρεάν ακόμα κάποια στιγμή το βαριέσαι, ρε παιδάκι μου…
Γ.Σ.