Κυριακή, 19 Σεπτεμβρίου, 2021

Τα Έργα Τέχνης για τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου που μεγενθύνει η”Google Art Project”

Τα Έργα Τέχνης για τη  Ναυμαχία της Ναυπάκτου που μεγενθύνει η”Google Art Project”

Γράφει ο Λίνος Υφαντής, φιλόλογος.

Προστιθέμενη αξία σε ένα ιστορικό γεγονός δίνει η αποτύπωση του στην Τέχνη, ειδικά αν τα γεγονότα έγιναν στις ιστορικές περιόδους που δεν υπήρχε η φωτογραφία ή πόσο μάλλον δεν ήταν εκτεταμένη η χρήση έντυπων μέσων.

Μεγάλη αποτύπωση στην Τέχνη υπήρχε στην Ναυμαχία της Ναυπάκτου για δύο λόγους:

1) Ήταν μια παγκόσμια σύγκρουση της εποχής

2) Εμπλεκόμενοι ήταν Βενετοί, Ισπανοί και άλλοι στρατοί από Δυτικά Βασίλεια που είχαν ιδιαίτερη σχέση με την Τέχνη και κινούσαν ουσιαστικά την παγκόσμια καλλιτεχνική παραγωγή της Εποχής.

Με αφορμή λοιπόν την επέτειο της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου, που έγινε το 1571,  θα γίνει μια αναφορά στο παρόν άρθρο για τα έργα Τέχνης που αφορούν το Ιστορικό γεγονός και έχουν ενσωματωθεί στην νέα υπηρεσία της Google, το Google Art Project.

Ποια η σημασία του Google Art Project για τα Έργα Τέχνης

Το Google Art Project έχει τη δυνατότητα να μεγενθύνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τα έργα τέχνης που περιλαμβάνει σε σημείο που να μπορεί να δει κανείς οποιαδήποτε αποτύπωση μορφής, συμβόλου που ο θεατής να μπορεί να μελετήσει το έργο ακόμα καλύτερα και από ότι το βλέπει από κοντά στο Μουσείο, γιατί εκεί υπάρχει προφανώς η απόσταση ασφαλείας με το έκθεμα.

Ας δούμε αναλυτικά μερικά μυστικά που μας αποκάλυψε με ενδεικτικές μεγενθύνσεις το Google Art Project για  πίνακες και έργα Τέχνης που αφορούν τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Σημειωτέον ότι στην αρχική τους μορφή πριν τη μεγένθυνση αναγράφονται το έτος δημιουργίας σύμφωνα με την Google Art Project, ο δημιουργός και κάποια επιμέρους στοιχεία:

 Ο χρυσός θάλαμος του Οθωμανού Ναυάρχου και η κρυμμένη εμφάνιση των Αγγέλων

1571-1600: Pittore Veneto
1571-1600: Pittore Veneto

Στον παραπάνω πίνακα του Pittore βλέπουμε οθωμανικές πολεμικές σημαίες της εποχής, την άκρη του κοντακίου τους που έχουν την ημισέλινο γυρισμένη προς τον ουρανό, την εμφάνιση μέσα στα σύννεφα των αγγέλων που “βοηθήσαν τους Χριστιανούς στη Νίκη επί των Οθωμανών”. Εντύπωση προκαλεί και ο χρυσός θάλαμος του Οθωμανού στρατηγού στην Γ μεγένθυνση :

sim2 sim3

pittore3

 H γυναίκα Λυτρωτής που κρατάει μαχαίρι και δέχεται τον Δόγη-Νικητή του Λεπάντο, οι σύμβουλοι και οι υπουργοί και το κουμπί στο πίσω μέρος του άσπρου  φορέματος της κυρίας που υποδηλώνει τη “νεοσταυροφορική νίκη”

Στους πίνακες συνηθίζονταν να αναπαριστάται οι άρχοντες της εποχής ανάμεσα σε πλήθη που ευχαριστούν τις συμβολικές μορφές και τις θεϊκές δυνάμεις. Ένας εκ των προταγωνιστών λοιπόν της Νίκης των Δυτικών στη Ναυμαχία  ο Δόγης Sebastiano Venier υποκλίνεται σε μια γυναικεία μορφή που προσωποιεί την λύτρωση. Στη μεγένθυνση αίσθηση προκαλεί ότι η γυναικεία μορφή κρατάει μαχαίρι και δάφνες, ενώ προτείνει το ματωμένο χέρι της.  Η όλη σκηνή αφήνει πίσω της το μπαρουτοκαπνισμένο τοπίο της Ναυμαχίας ενώ ξεχωρίζει ( μεγένθυνση 2) το κουμπί του φορέματος της γυναικείας μορφής που έχει σταυροφορικό σύμβολο πόλης που συμμετείχε στην Ναυμαχία.

1581-82. Sebastiano Venier giving thanks to the Redeemer after the Battle of Lepanto. Painter :Paolo Caliari Detto Veronese
1581-82. Sebastiano Venier giving thanks to the Redeemer after the Battle of Lepanto. Painter :Paolo Caliari Detto Veronese

venier2 venier3

Οι Οθωμανοί που τινάζονται στον αέρα και οι πνιγμένοι

Ο πίνακας του Vicentino  αναπαριστά τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Απομονώσαμε δύο σκηνές με πνιγμένους δυτικούς ( ξεχωρίζουν από τις πανοπλίες) και Οθωμανούς, ενώ στην δεύτερη εικόνα αριστερά δύο Οθωμανοί κατακρημνίζονται κυριολεκτικά έπειτα από κανονιοβολισμό.

1595-1605: Andrea Michieli detto Vicentino
1595-1605: Andrea Michieli detto Vicentino

thal2 thal3

 

 

Οι επόμενες είναι πορτρέτα πρωταγωνιστών της Δύσης στη Ναυμαχία με την αντίστοιχη μεγέθυνση στην περίπτωση των ντουλαπιών.

Madona of Rosary: 1605-07/ painter: Canavaggio. -Ο υπαινιγμός του πίνακα στην οικογένεια του Ναυάρχου Marcantonio Colonna, πρωταγωνιστή στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου ( Ο κίων αριστερά)
Madona of Rosary: 1605-07/ painter: Canavaggio. -Ο υπαινιγμός του πίνακα στην οικογένεια του Ναυάρχου Marcantonio Colonna, πρωταγωνιστή στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου ( Ο κίων αριστερά)
ÁlvaroDeBazán Painter: RafaelTegeo-1828. 1ος Μαρκήσιος του "Santa Cruz".Πρωταγωνιστής στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου
ÁlvaroDeBazán
Painter: RafaelTegeo-1828. 1ος Μαρκήσιος του “Santa Cruz”.Πρωταγωνιστής στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου

 

1857, Juan de Austria. Πρωταγωνιστής στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου.  Ramon salvatierra and molero
1857, Juan de Austria. Πρωταγωνιστής στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Ramon salvatierra and molero
1619-1620: Απεικίνιση του Don Jon με γκραβούρα της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου, μέρος διακόσμησης ντουλαπιού
1619-1620: Απεικίνιση του Don Jon με γκραβούρα της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου, μέρος διακόσμησης ντουλαπιού

cabi2

cabi3

1571: Μετάλλια αφιερωμένα στον Πάπα Πιο V για τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου.
1571: Μετάλλια αφιερωμένα στον Πάπα Πιο V για τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου.
metagion
Η ναυμαχία της Ναυπάκτου αποτυπωμένη στο μετάλλιο ( μεγέθυνση)
1888. Λάβαρο της Συμμαχίαςτων Δυτικών στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Αντίγραφο του 1571. Estandarte de la Santa Liga
1888. Λάβαρο της Συμμαχίαςτων Δυτικών στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Αντίγραφο του 1571. Estandarte de la Santa Liga
Αποτυπώνονται οι σημαίες όσων ενεπλάκησαν στη Ναυμαχία
Αποτυπώνονται οι σημαίες όσων ενεπλάκησαν στη Ναυμαχία
1761: Μοντέλο 16κουπης Γαλέρας
1761: Μοντέλο 16κουπης Γαλέρας
1500: Κρεμαστό κόσμημα για αλυσίδα στο λαιμό. Ο πολεμιστής της εικόνας δύο είναι μεταγενέστερη προσθήκη και συμβολίζει τον Φίλιππο 2ο , τον "Ισπανό Ηρακλή" και τη δύναμη του Ναυτικού στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου
1500: Κρεμαστό κόσμημα για αλυσίδα στο λαιμό. Ο πολεμιστής της εικόνας δύο είναι μεταγενέστερη προσθήκη και συμβολίζει τον Φίλιππο 2ο , τον “Ισπανό Ηρακλή” και τη δύναμη του Ναυτικού στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου

kosmima2

Θέματα που ενδιαφέρουν

1 Σχόλιο

  1. Τζίνα Παπαϊωάννου

    Εξαίρετη -και πρωτότυπη!- δουλειά! Μπράβο, Λίνο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.