Γράφει ο Λίνος Υφαντής, φιλόλογος.
Προστιθέμενη αξία σε ένα ιστορικό γεγονός δίνει η αποτύπωση του στην Τέχνη, ειδικά αν τα γεγονότα έγιναν στις ιστορικές περιόδους που δεν υπήρχε η φωτογραφία ή πόσο μάλλον δεν ήταν εκτεταμένη η χρήση έντυπων μέσων.
Μεγάλη αποτύπωση στην Τέχνη υπήρχε στην Ναυμαχία της Ναυπάκτου για δύο λόγους:
1) Ήταν μια παγκόσμια σύγκρουση της εποχής
2) Εμπλεκόμενοι ήταν Βενετοί, Ισπανοί και άλλοι στρατοί από Δυτικά Βασίλεια που είχαν ιδιαίτερη σχέση με την Τέχνη και κινούσαν ουσιαστικά την παγκόσμια καλλιτεχνική παραγωγή της Εποχής.
Με αφορμή λοιπόν την επέτειο της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου, που έγινε το 1571, θα γίνει μια αναφορά στο παρόν άρθρο για τα έργα Τέχνης που αφορούν το Ιστορικό γεγονός και έχουν ενσωματωθεί στην νέα υπηρεσία της Google, το Google Art Project.
Ποια η σημασία του Google Art Project για τα Έργα Τέχνης
Το Google Art Project έχει τη δυνατότητα να μεγενθύνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τα έργα τέχνης που περιλαμβάνει σε σημείο που να μπορεί να δει κανείς οποιαδήποτε αποτύπωση μορφής, συμβόλου που ο θεατής να μπορεί να μελετήσει το έργο ακόμα καλύτερα και από ότι το βλέπει από κοντά στο Μουσείο, γιατί εκεί υπάρχει προφανώς η απόσταση ασφαλείας με το έκθεμα.
Ας δούμε αναλυτικά μερικά μυστικά που μας αποκάλυψε με ενδεικτικές μεγενθύνσεις το Google Art Project για πίνακες και έργα Τέχνης που αφορούν τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Σημειωτέον ότι στην αρχική τους μορφή πριν τη μεγένθυνση αναγράφονται το έτος δημιουργίας σύμφωνα με την Google Art Project, ο δημιουργός και κάποια επιμέρους στοιχεία:
Ο χρυσός θάλαμος του Οθωμανού Ναυάρχου και η κρυμμένη εμφάνιση των Αγγέλων
Στον παραπάνω πίνακα του Pittore βλέπουμε οθωμανικές πολεμικές σημαίες της εποχής, την άκρη του κοντακίου τους που έχουν την ημισέλινο γυρισμένη προς τον ουρανό, την εμφάνιση μέσα στα σύννεφα των αγγέλων που “βοηθήσαν τους Χριστιανούς στη Νίκη επί των Οθωμανών”. Εντύπωση προκαλεί και ο χρυσός θάλαμος του Οθωμανού στρατηγού στην Γ μεγένθυνση :
H γυναίκα Λυτρωτής που κρατάει μαχαίρι και δέχεται τον Δόγη-Νικητή του Λεπάντο, οι σύμβουλοι και οι υπουργοί και το κουμπί στο πίσω μέρος του άσπρου φορέματος της κυρίας που υποδηλώνει τη “νεοσταυροφορική νίκη”
Στους πίνακες συνηθίζονταν να αναπαριστάται οι άρχοντες της εποχής ανάμεσα σε πλήθη που ευχαριστούν τις συμβολικές μορφές και τις θεϊκές δυνάμεις. Ένας εκ των προταγωνιστών λοιπόν της Νίκης των Δυτικών στη Ναυμαχία ο Δόγης Sebastiano Venier υποκλίνεται σε μια γυναικεία μορφή που προσωποιεί την λύτρωση. Στη μεγένθυνση αίσθηση προκαλεί ότι η γυναικεία μορφή κρατάει μαχαίρι και δάφνες, ενώ προτείνει το ματωμένο χέρι της. Η όλη σκηνή αφήνει πίσω της το μπαρουτοκαπνισμένο τοπίο της Ναυμαχίας ενώ ξεχωρίζει ( μεγένθυνση 2) το κουμπί του φορέματος της γυναικείας μορφής που έχει σταυροφορικό σύμβολο πόλης που συμμετείχε στην Ναυμαχία.
Οι Οθωμανοί που τινάζονται στον αέρα και οι πνιγμένοι
Ο πίνακας του Vicentino αναπαριστά τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Απομονώσαμε δύο σκηνές με πνιγμένους δυτικούς ( ξεχωρίζουν από τις πανοπλίες) και Οθωμανούς, ενώ στην δεύτερη εικόνα αριστερά δύο Οθωμανοί κατακρημνίζονται κυριολεκτικά έπειτα από κανονιοβολισμό.
Οι επόμενες είναι πορτρέτα πρωταγωνιστών της Δύσης στη Ναυμαχία με την αντίστοιχη μεγέθυνση στην περίπτωση των ντουλαπιών.
1 Σχόλιο
Εξαίρετη -και πρωτότυπη!- δουλειά! Μπράβο, Λίνο!