Ερώτηση της Βουλευτού Αιτωλοακαρνανίας Νίκης Φούντα
Η συγχώνευση του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μεσολογγίου με το αντίστοιχο του Θέρμου, μετά από Υπουργική Απόφαση, είχε άμεσα αρνητικά αποτελέσματα, τόσο σε επίπεδο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και παροχής υπηρεσιών, όσο και στην ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα της περιοχής.
Όσον αφορά στο Θέρμο, το ΚΠΕ αποτελούσε σημείο αιχμής στην τοπική κοινωνία σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο. Τα περιβαλλοντικά προγράμματα που υλοποίησε τα χρόνια της πλήρους και αυτόνομης λειτουργίας του στην λίμνη Τριχωνίδα και στον ποταμό Εύηνο εμπέδωσαν στους μαθητές της δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης την αγάπη για τη φύση και τις οικολογικές λειτουργίες των λιμναίων και ποτάμιων οικοσυστημάτων. Παράλληλα, το Κέντρο κατάφερε να προσφέρει οικονομική ώθηση σε μια περιοχή που αντιμετωπίζει μακροχρόνια αναπτυξιακή ύφεση λόγω της έλλειψης υποδομών και του ορεινού της χαρακτήρα. Προσέδωσε μάλιστα αναγνωρισιμότητα σε μια κατά τα άλλα απομονωμένη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας.
Όπως καταδεικνύει με κοινοβουλευτική της παρέμβαση προς τον Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, η Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα, με την συγχώνευση του ΚΠΕ Θέρμου ξεκίνησε μια συστηματική απαξίωση της υποδομής του (κτιριακής και υλικοτεχνικής), ενώ επί της ουσίας πλέον δεν πραγματοποιούνται παρά ελάχιστα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην Τριχωνίδα.
Το ΚΠΕ Θέρμου ως αυτόνομο δεχόταν 2500 μαθητές και εκπαιδευτικούς κατ’ έτος.
* το 2011-2012 (μετά την συγχώνευση) δέχτηκε 600 μαθητές και εκπαιδευτικούς,
* το 2012-2013 μόνο 150 μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Τα προγράμματα περιβαλλοντικής αγωγής και εκπαίδευσης στο Θέρμο το 2011-2012 ήταν τρία και το 2012-2013 ήταν μόνο ένα.
Η διαρκής απαξίωση του ΚΠΕ Θέρμου έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια εσόδων για την περιοχή από τις παράπλευρες οικονομικές λειτουργίες του, καθώς επίσης και την μείωση των τουριστικών ροών. Ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες οικονομικής κρίσης κάτι τέτοιο αποτελεί πραγματικό πλήγμα για την οικονομία της περιοχής και καθιστά αδρανές ένα μοντέλο πράσινης επιχειρηματικότητας.
Η λειτουργία ενός τέτοιου εκπαιδευτικού θεσμού πρέπει να ενισχυθεί και οι δομές πράσινης εκπαίδευσης και ανάπτυξης οφείλουν να προωθηθούν, δημιουργώντας για τις πλούσιες περιβαλλοντικά ενότητες της περιοχής μας, προοπτικές αναβάθμισης της κοινωνικής και οικονομικής κατάστασης των πολιτών, αξιοποιώντας και όχι απαξιώνοντας δημόσια περιουσία (όπως η υλικοτεχνική υποδομή του συγκεκριμένου Κέντρου).
Το αρμόδιο Υπουργείο οφείλει να δώσει απαντήσεις για την ενίσχυση και λειτουργία του ΚΠΕ Θέρμου, δείχνοντας έτσι έμπρακτα ότι στηρίζει την τοπική ανάπτυξη και οικονομία. Ταυτόχρονα, απαιτείται ενίσχυση με το κατάλληλο εκπαιδευτικό δυναμικό, ώστε να μπορεί να επιτελεί τον πραγματικό του ρόλο.
Αναρωτιόμαστε: Το μοντέλο των συγχωνεύσεων τελικά εξυπηρέτησε την αποκεντρωμένη περιβαλλοντικά εκπαίδευση ή απλά δημιούργησε μια πλασματική οικονομία κλίμακας με τεράστιες απώλειες για τις τοπικές κοινωνίες;
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης βρίσκεται στον ακόλουθο σύνδεσμο:
http://nikifounta.gr/cms/uploaded_files/408.pdf