Τρίτη, 20 Οκτωβρίου, 2020

Το φαινόμενο Maraveyas

Το πρώτο του μουσικό όργανο ήταν μια μελόντικα από τη θεία Νίτσα, αδερφή της γιαγιάς. Από τόσος δα, όπως έχει πει, αισθανόταν περήφανος που «έπιανε» μελωδίες με τ’ αυτί χωρίς να διαβάζει νότες. Η πρώτη του συναυλία ήταν στην πολυκατοικία και στους συγγενείς παίζοντας τα κάλαντα. Θυμάται πολύ καλά ότι πληρώθηκε και με το παραπάνω.

Το’ χε, φαίνεται από μικρός. Ο Κωστής Μαραβέγιας είναι ζυμωμένος από το περίεργο εκείνο υλικό που εξαπολύει δεσμίδες ενέργειας μόλις βρεθεί στη σκηνή ενώπιον των ακροατών του. Στους χώρους που τραγουδά στήνεται ένας περίεργος χορός από την πρώτη έως την τελευταία στιγμή της συναυλίας. Δεν είναι μόνο το ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει άλλος τραγουδοποιός που να έχει ζυμωθεί με το balkan pop και το world στοιχείο της Μεσογείου όσο εκείνος. Είναι και η ευχέρεια που έχει να γεμίζει τεράστιους χώρους διαρκώς sold out εκεί που εμφανίζεται. Κάπως έτσι όπως στον κήπο του Μεγάρου Μουσικής όπου και στις τρεις συναυλίες του Maraveyas Ilegal στις 26, 27 και 28 Ιουνίου τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν – και μάλιστα σε χρόνο ρεκόρ.

Μα σε τι συνίσταται, άραγε, το φαινόμενο Κωστής Μαραβέγιας;

Πως γεννήθηκε αυτή η κουλτούρα της γιορτής που λέγεται Maraveyas Ilegal Live με τις θαυμάστριές του να ουρλιάζουν, να σκίζουν τα ρούχα τους και να χορεύουν μέχρι τελικής πτώσης στους ρυθμούς του; «Ξεκίνησα να κάνω συναυλίες με 10 – 15 θεατές οι μισοί εκ των οποίων ήταν φίλοι και συγγενείς», έχει πει σε συνέντευξή του στο Πρώτο Θέμα. Αυτό το στάδιο δεν κράτησε για μένα παρά μόνο μια εβδομάδα, ένα μήνα, ένα χρόνο και ξαφνικά γέμισα δυο φορές το Μέγαρο με 2.000 κόσμο». Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος θεωρεί ότι η επιτυχία του είχε ομαλή πορεία, ενώ το … καλάμι ήταν, είναι και θα είναι μακριά από εκείνον.

Από το Αγρίνιο στην Ιταλία. Η πιο Ilegal απόφαση της ζωής του

Γεννήθηκε στο Αγρίνιο και έμεινε εκεί έως τα 18 του χρόνια. Αμέσως μετά έφυγε για σπουδές στην Ιταλία όπου πηγανοερχόταν μαζί με τον αδερφό του στην Ελλάδα διότι οι γονείς τους είχαν γραφείο μεταφορών Ελλάδα – Ιταλία. Τα δυο χρόνια που παρακολούθησε σπουδές στατιστικής ήταν από τα χειρότερα της ζωής του. «Μετά γράφηκα στο Ωδείο για κιθάρα, πιάνο και ντραμς. Οι γονείς μου ήθελαν να ασχοληθώ με τη μουσική. Πολύ. Με πίεζαν. Αυτοί ήταν που με παρότρυναν να παραιτηθώ απ’ το Πολυτεχνείο», έχει πει στη Lifo. Η απόφαση αυτή ήταν, όπως έχει δηλώσει, η πιο Ilegal της ζωής του. «Εκείνη την εποχή αποφάσισα να ρισκάρω, να κάνω αυτό που λέει η καρδιά μου και να μπω στην περιπέτεοα που λέγεται μουσική, περιπλάνηση, συναυλίες και ταξίδια…»

Για τον Κωστή Μαραβέγια, η βαλίτσα είναι «το σταθερό διακοσμητικό στοιχείο του σπιτιού μου. Βρίσκεται πάντα στο ίδιο σημείο, στο χολ, μπαίνοντας δεξιά, υπενθυμίζοντάς μου την προσωρινή μου διαμονή. «Ζω μεταξύ ταξιδιών και ονειρεύομαι τα ταξίδια».

Από τον Morricone έως τον Βασίλη Σαλέα

Το 1995 συμμετείχε στο καλοκαιρινό εργαστήρι (τμήμα 17 μαθητών από όλο τον κόσμο) «Μουσική για ταινίες» με τον Ennio Morricone στην Accademia Musicale Chigiana της Siena (Ιταλία). Το 1996 στο Bari της Ιταλίας, σχημάτισε το συγκρότημα X-darawish, ένα πολυεθνικό σχήμα με Έλληνες, Ιταλούς και Αλγερινούς μουσικούς. Με το παραπάνω συγκρότημα, όπου συμμετείχε σε σύνθεση, στίχους, ενορχήστρωση, φωνή, κιθάρες και πιάνο, ηχογράφησε δυο cd εκ των οποίων το τελευταίο «una ratsa μια φάτσα» (FM records, il manifesto), πούλησε 15.000 αντίτυπα σε Ελλάδα και Ιταλία. Το single του δίσκου άνοιξε τη συλλογή «Top of the European Pops» που επιμελήθηκε το RFI musique. Σε αυτή τη συλλογή, το γαλλικό κρατικό ραδιόφωνο επέλεξε τις καλύτερες ευρωπαϊκές παραγωγές του 1998, μεταξύ των οποίων τραγούδια των U2, Seven Dub, Deep Forest κ.ά.

Διασκεύασε το τραγούδι «Βασιλικός», με φιλική συμμετοχή του Βασίλη Σαλέα. Το τραγούδι έχει συμπεριληφθεί σε συλλογές του εξωτερικού, σε airplay ευρωπαϊκών ραδιόφωνων όπως το Βελγικό Multi Kulti, Ιταλικό RAI, γαλλικό RFI. «Ένα μικρό ανεξήγητο θαύμα», όπως επεσήμανε ο Γιώργος Νοταράς στο περιοδικό «Δίφωνο» (Σεπτέμβριος 2000), εκτιμώντας ότι το τραγούδι αυτό βρίσκεται ανάμεσα στις 10 καλύτερες διασκευές της ελληνικής μουσικής. Θετική κριτική και από τον Ian Anderson στο αγγλικό περιοδικό «Folk Roots» (Δεκέμβριος 1998) όπου παρουσίασε και το cd. Συμμετείχε σε περισσότερες από 200 συναυλίες και φεστιβάλ σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Τα διεθνή φεστιβάλ και το θέατρο

Αξίζει να αναφερθεί η συμμετοχή του σε ένα από τα σπουδαιότερα φεστιβάλ της Ευρώπης, το Dranouter Folkfestival του Βελγίου, όπου συμμετείχαν στο παρελθόν οι Μίκης Θεοδωράκης και Γιάννης Μαρκόπουλος. Στην 21η έκδοση του 1999 ο Κωστής Μαραβέγιας βρέθηκε στην ίδια σκηνή με τους Nick Cave, James Taylor, Levellers κ.α. Τον Ιούνιο του 2003 κυκλοφόρησε η πρώτη του προσωπική δουλειά από την FM records με γενικό τίτλο «Ραδιοπειρατής». Ο δίσκος περιλαμβάνει 12 τραγούδια σε μουσική και ενορχήστρωση του ίδιου. Στους στίχους συνεργάστηκε με τον Νίκο Αλιμπέρτη.
Έγραψε την μουσική για τις θεατρικές παραστάσεις «Εν Αγρινίω» σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη και ‘Ανεράιδα’ σε σκηνοθεσία Τάσου Ράτζου. Οι παραστάσεις ανέβηκαν κατά την χειμερινή περίοδο 2003-2004 από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Θοδωρή Γκόνη.

Το καλοκαίρι του 2004 συμμετείχε στην περιοδεία του Διονύση Σαββόπουλου καθώς και στις εορταστικές παραστάσεις «Η συναυλία των κεριών» για τα 40 χρόνια στη δισκογραφία, στο Ηρώδειο. Το 2005 ακολούθησε για δεύτερη συνεχή χρονιά, η συνεργασία με το Διονύση Σαββόπουλο αυτή τη φορά στην παράσταση «Αχαρνής και τραγούδια για νέους κανταδόρους».

Οντισιόν με Σαββόπουλο  για τους Αχαρνείς

Πως, όμως, έγινε η γνωριμία με το Σαββόπουλο; «Μόλις ήρθα Ελλάδα ο Σαββόπουλος έψαχνε τραγουδιστές για να κάνει τους Αχαρνείς, πήγα στην οντισιόν -και ξανά σε οντισιόν και ξανά- με επέλεξε και τελικά συμμετείχα. Ήταν πολύ ωραία εμπειρία. Μετά έμαθα ότι ο Καλαντζόπουλος ψάχνει ακορντεόν και παρουσιάστηκα. Του είπα «το μόνο που θέλω σαν αντάλλαγμα είναι να πω στο πρόγραμμα δυο τραγούδια δικά μου». Το δοκιμάσαμε στο Ζυγό κι είχε μεγάλη επιτυχία. Την επόμενη είπα πέντε. Και μετά έφυγα».

Το Νοέμβριο του 2005 εμφανίστηκε στη μουσική σκηνή Ζυγός μαζί με τους Λουδοβίκο των Ανωγείων, Παναγιώτη Καλαντζόπουλο, Ευανθία Ρεμπούτσικα, Γιώτα Νέγκα και Έλλη Πασπαλά. Οι πρώτες του κιόλας αυτές εμφανίσεις προοιωνίζονται τη συνέχεια..

Εχω διαλύσει τη δεύτερη σκέψη, αυτή που σου δίνει το μέτρο

«Παραείμαι ευθύς και άμεσος», έχει πει επίσης. Με ενοχλεί αυτό. «Το ότι έχω διαλύσει δηλαδή τη δεύτερη σκέψη, αυτή δηλαδή που σου δίνει μέτρο. Έχω μια υπερβολή σε όλα. Στο πώς θα εκδηλώσω την αγάπη μου, στο πώς θα χοροπηδήσω στη σκηνή, στο πώς θα νευριάσω. Κι αυτό δεν λήγει ποτέ»… Ισως γι’αυτό η αστείρευτη ενέργεια των συναυλιών του.

Κωστής Μαραβέγιας: Ενας φυσιολογικός άνθρωπος;

Στη … φυσιολογική του ζωή τώρα ο Κωστής κυκλοφορεί με το ποδήλατό του παντού, στο κέντρο, στην παραλιακή, στο εξωτερικό. Το ποδήλατό του είναι σπαστό και το παίρνει πάντα μαζί του. Μία από τις διαδρομές που έκανε στο Παρίσι τη μαγνητοσκόπησε και την έκανε βίντεο κλιπ για το τραγούδι «Rue Madame».

Γα τον ίδιο, το κινητό είναι η διακοπή της συνέχειας. «Την ίδια στιγμή διακόπτεται οτιδήποτε. Απ’ το να κάνεις έρωτα μέχρι η συζήτηση, η ταινία στο σινεμά. Το να είσαι στη διάθεση του καθένα οποιαδήποτε στιγμή είναι σχεδόν βιασμός», έχει πει.

Αλήθεια η βαθιά κρίση που βιώνουμε όλοι μας τον εμπνέει; «Μακάρι να μην υπήρχε κρίση και να μην εμπνεόταν κανείς μας», έχει πει. Δεν μ’ ενδιαφέρει να αντλώ έμπνευση από τον πόνο του άλλου. Από εκεί και πέρα, η κρίση με αφορά, κι όταν κάτι σε αφορά, το φέρνεις και στη δημιουργία σου και στο έργο σου..»

Το ραντεβού για ένα πολιτισμικό πάρτι

Ο ξεχωριστός αυτός Έλληνας τραγουδοποιός, ο γνήσιος μουσικός πολίτης του κόσμου, προσκαλεί το κοινό του Μεγάρου σ’ ένα πολύχρωμο πολιτισμικό πάρτι με μουσική και κομμάτια από την προσωπική του δισκογραφία αλλά και διασκευές τραγουδιών από κάθε γωνιά του πλανήτη. Μαζί του η αγαπημένη του μπάντα που σφύζει από νιότη. Είμαστε ήδη εκεί.

thetoc.gr

Θέματα που ενδιαφέρουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.