Τρίτη, Οκτώβριος 15, 2019

Φώτης Ντζιμάνης:Τα κρίσιμα ερωτήματα για το Νομοσχέδιο για τα Ναρκωτικά

Τα κρίσιμα ερωτήματα για το υπό κατάρτιση Νομοσχέδιο Τα συν και πλην του Νομοσχεδίου για τα Ναρκωτικά σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ένωσης Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και Διοικητή του Τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών Αγρινίου, Αστυνομικό Υποδιευθυντή, Φώτιο Ντζιμάνη.

Πολύς λόγος γίνεται το τελευταίο διάστημα για το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο για τα ναρκωτικά και τις ανατροπές που αυτό επιφέρει. Σφοδροί επικριτές αλλά και πολλοί υποστηρικτές του εμφανίστηκαν στο προσκήνιο. Καθώς πρόκειται για θέμα που θα κυριαρχήσει στην κοινωνική ατζέντα, η «ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΙΤΩΛΩΝ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ» ζήτησε την άποψη ενός προσώπου που έχει διακριθεί στη μάχη κατά των ναρκωτικών αλλά και που εκπροσωπεί συναδέλφους του στη Δυτική Ελλάδα. Ο Πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και Διοικητής του Τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών Αγρινίου, Αστυνομικός Υποδιευθυντής, Φώτιος Ντζιμάνης καταθέτει καίρια ερωτήματα και παρατηρήσεις. Προβληματισμένος κατά κύριο λόγο για παραμέτρους του νομοσχεδίου προτείνει να εξεταστεί «αν μια τέτοια ανατρεπτική, μεγάλη καινοτομία και αλλαγή θα πρέπει να αποτελέσει προϊόν μιας ευρύτερης θέλησης, γιατί όχι ενός δημοψηφίσματος, στα πλαίσια της άμεσης δημοκρατίας και έκφρασης της θέλησης των πολιτών της χώρας μας. Αναλυτικά οι απόψεις του:

Ποια είναι η άποψή σας για το νομοσχέδιο για τα ναρκωτικά

Η άποψη μας για το υπο κατάρτιση Νομοσχέδιο για τα Ναρκωτικά που παρουσίασε στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής ο Υπουργός Δικαιοσύνης, κ. Μιλτιάδης Παπαϊωάννου είναι ότι κινείται σε σωστή κατεύθυνση όσον αφορά τους δυο βασικούς άξονες:

Α) Τον εξορθολογισμό των προβλέψεων και των ποινών για διακίνηση των ναρκωτικών ουσιών. Ο εξορθολογισμός και η ομοιογένεια των επιβαλλόμενων ποινών είναι ζητούμενο διότι στην πράξη διαπιστώνονται παρεκκλίσεις δηλαδή για ίδιες ποινικές πράξεις επιβάλλονταν διαφορετικές ποινές άλλες φορές υψηλότερες και άλλες φορές χαμηλότερες. Ορθά λοιπόν γίνεται με αντικειμενικό τρόπο ο διαχωρισμός της ποινικής απαξίας των αδικημάτων με ανάλογα προβλεπόμενες ποινές ηπιότερες ή βαρύτερες».

Β) Την κατοχύρωση του δικαιώματος στη θεραπεία. Αντιμετωπίζει πλέον τον Χρήστη ως ασθενή που έχει δικαίωμα στη θεραπεία και όχι ως εγκληματία του κοινού ποινικού δικαίου, ακόμη και αν κατηγορείται και για άλλες ποινικές του πράξεις που χαρακτηρίζονται όχι ιδιαίτερα μεγάλης ποινικής απαξίας.Για τη ρύθμιση αυτή άποψη μας είναι ότι είναι σωστή πλην όμως θα πρέπει να δοθεί εύλογος χρόνος για την εφαρμογή της προκειμένου να δημιουργηθούν και να λειτουργήσουν τα αναφερόμενα στο νομοσχέδιο θεραπευτικά καταστήματα εντός των Καταστημάτων Κράτησης (Φυλακών), διότι διαφορετικά είναι ορατός ο κίνδυνος να μείνουν ατιμώρητα άτομα που εμπλέκονται τόσο σε υποθέσεις ναρκωτικών όσο και κλοπών, αρπαγής τσαντών κλπ, αφού μετά την σύλληψή τους θα μπορούν να επικαλούνται την χρήση ναρκωτικών ουσιών ζητώντας να ενταχθούν σε προγράμματα απεξάρτησης και να μην φυλακίζονται όπως προβλέπει το νομοσχέδιο σε θεραπευτικά καταστήματα που δεν θα υπάρχουν και έτσι η ρύθμιση αυτή ίσως αποτελέσει παράθυρο για την γρήγορη επάνοδο κακοποιών στην εγκληματική δραστηριότητα.

Ειδικότερα και στους δυο παραπάνω βασικούς άξονες προκύπτει ότι με το νομοσχέδιο αυτό καταβάλλεται προσπάθεια για πλήρη ξεκάθαρο, αντικειμενικό διαχωρισμό του Χρήστη από τον Έμπορο Ναρκωτικών ουσιών, που είναι και το ζητούμενο διότι στην πράξη διαπιστώνεται ότι όλοι σχεδόν οι συλληφθέντες ημεδαποί με την κατηγορία του Εμπόρου ναρκωτικών ουσιών βρέθηκε να είναι αποδεδειγμένα και Χρήστες και μέχρι σήμερα τυχαίνουν εφαρμογής των ευνοϊκών διατάξεων του Νόμου που ισχύουν για τους χρήστες». Σε κάθε περίπτωση άποψη μας είναι ότι κανείς Έμπορος ναρκωτικών ουσιών δεν πρέπει να μένει ατιμώρητος έστω και αν αποδεικνύεται ότι παράλληλα είναι και Χρήστης.

Tην αποποινικοποίηση της χρήσης των ναρκωτικών ουσιών πως την κρίνετε;

Για τον επίσης βασικό αυτόν άξονα του νομοσχεδίου και την πρόθεση να προχωρήσει σε πλήρη αποποινικοποίηση της χρήσης των ναρκωτικών ουσιών, έχουμε διαφορετική άποψη και τούτο διότι πιστεύουμε ότι η ρύθμιση αυτή θα έπρεπε να αφορούσε μόνο τους εξαρτημένους χρήστες που έχουν δηλωθεί στις επίσημες υγειονομικές υπηρεσίες των κατά τόπους νοσοκομείων και όχι το σύνολο των πολιτών της χώρας μας.

Το ίδιο επίσης είμαστε κάθετα αντίθετοι στην καλλιέργεια των φυτών κάνναβης σε αριθμό ή έκταση που δικαιολογούνται για την αποκλειστική χρήση του δράστη με απειλούμενη ποινή σε βαθμό πταίσματος. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να δοθούν απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:

1. Αν η κάνναβης είναι ναρκωτική ουσία και η χρήση της επηρεάζει τον ψυχισμό του χρήστη, τότε ποια αναστολή θα έχει αυτός να μην προχωρήσει στην χρήση και άλλων ναρκωτικών ουσιών όπως η ηρωίνη, η κοκαΐνη ή τα συνθετικά ναρκωτικά; Τι θα τον σταματήσει; «Στην πιάτσα λέγεται ότι όποιος πίνει ναρκωτικά, κάτω από ιδιαίτερες συνθήκες και περιστάσεις πίνει από όλα τα είδη των ναρκωτικών ουσιών». Αν η κάνναβης είναι ναρκωτική ουσία και τα ναρκωτικά οδηγούν στον θάνατο, γιατί θα πρέπει να τον «ζήσουν» τα παιδιά μας;

2. Αν η ποινική απαξία της καλλιέργειας κάνναβης για αποκλειστική χρήση είναι η επιβολή ποινής πταίσματος τότε ποιον χρήστη θα αποτρέψει η ποινή αυτή αφού για μεγαλύτερης ποινικής απαξίας πράξεις όπως προβλέπει το νομοσχέδιο μένει «ατιμώρητος» και εισάγεται σε θεραπευτικά καταστήματα;

3. Αν αύριο προκύψει σε κάθε μπαλκόνι πολυκατοικίας η κήπο κ.ο.κ. να καλλιεργούνται φυτά κάνναβης για αποκλειστική χρήση, η εικόνα αυτή θα προάγει ή δεν θα προάγει την διάδοση της χρήσης της;

4. Αν η χρήση της είναι ελεύθερη τότε θα επιτρέπεται οι χρήστες οδηγοί οχημάτων θα επιτρέπεται να οδηγούν υπο την επήρεια ναρκωτικών ουσιών; Θα υπάρχει ασφάλεια στην οδήγηση; Οι υπηρεσίες τροχαίας θα εφοδιαστούν με ναρκώμετρα για τον έλεγχο των οδηγών χρηστών;

5. Η χρήση των ναρκωτικών ουσιών θα μπορεί να γίνεται δημόσια οπουδήποτε π.χ. σε καταστήματα και κέντρα; Αν ναι αυτό θα προάγει ή δεν θα προάγει την διάδοση της χρήσης τους;6. Αφού θα επιτρέπεται η χρήση της κάνναβης, θα παραχωρηθούν άδειες καλλιέργειας σε παραγωγούς αγρότες ;

7. Αφού θα επιτρέπεται η χρήση της κάνναβης θα υπάρχουν καταστήματα που θα την πωλούν ελεύθερα σε όλη την χώρα; Πως θα την προμηθεύεται νόμιμα ο Χρήστης;

8. Η χρήση της κάνναβης θα είναι επιτρεπτή, όπως οι Συνταγματικές Αρχές της ισότητας, ισονομίας, ίσης μεταχείρισης, αναλογικότητας και του κράτους δικαίου επιβάλλουν, από Δημοσίους Υπαλλήλους Αστυνομικούς, Στρατιωτικούς, Δικαστές , Καθηγητές Δασκάλους κ.ο.κ. ; Τι εικόνα θα σχηματίζουν οι νέοι οι μαθητές οι φοιτητές μας για τη χρήση των ναρκωτικών ουσιών; Ποιο περιβάλλον θα αποτρέψει τους νέους να μην οδηγηθούν στη χρήση ναρκωτικών ουσιών; Για ποιο λόγο οι νέοι μας τα παιδιά μας να γίνουν πειραματόζωα; Είναι ανώτερο αγαθό το οικονομικό κόστος του κράτους κατά των ναρκωτικών από την ίδια την ζωή των παιδιών μας;

9. Οι έμποροι ναρκωτικών θα σταματήσουν την δράση τους ή θα την συνεχίσουν με άλλες ναρκωτικές ουσίες;

10. Η αποποινικοποίηση της χρήσης των ναρκωτικών ουσιών θα οδηγήσει στην αύξηση του ναρκωτουρισμού με ότι αυτό συνεπάγεται για την αύξηση της διάδοσης των ναρκωτικών στη χώρα μας και την διατήρηση της κοινωνικής συνοχής;

11. Αλήθεια με ποια διαφημιστική καμπάνια θα ενημερώνει το κράτος τους πολίτες ώστε να τους αποτρέψει από το να κάνουν χρήση κάνναβης (αντίστοιχη π.χ. της αντικαπνιστικής κρατικής εκστρατείας); Ποιο slogan θα χρησιμοποιήσει (π.χ. Προσοχή τα ναρκωτικά οδηγούν στον θάνατο!!!); Ποιο το οικονομικό κόστος που θα απαιτηθεί; Θα συμφέρει έστω και οικονομικά;

Υπάρχουν σίγουρα και άλλα πολλά ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν. Ένα πράγμα είναι κατανοητό: Η αποποινικοποίηση της Χρήσης των ναρκωτικών ουσιών με τον τρόπο που προτίθεται να νομοθετηθεί δεν αφορά μόνο την μειονότητα των εξαρτημένων χρηστών, που βεβαίως για αυτούς θα πρέπει να υπάρξουν ευνοϊκές ρυθμίσεις διότι πράγματι το κατά πόσον ένα κράτος είναι δημοκρατικό, προκύπτει από το πόσο προστατεύει τις μειονότητες των πολιτών του, αλλά το σύνολο των πολιτών της χώρας. Το πρόβλημα μας αφορά όλους. Αν σήμερα το παρακολουθούμε από μακριά, ίσως αύριο, το δούμε να απασχολεί με τραγικό τρόπο τους συναδέλφους, τους γείτονες, τους φίλους μας. ΄Ισως κάποια μέρα να χτυπήσει και τη δική μας πόρτα. Η αλληλεγγύη στα θύματα και η καταδίκη των εμπόρων θα πρέπει να είναι προτεραιότητες όλων μας. Το ζήτημα επιβάλλει συνεργασία, ευαισθησία, ανθρωπιά και αλληλεγγύη αλλά όμως δεν επιτρέπει προσωπικές στρατηγικές.

Για το λόγο αυτό ίσως θα πρέπει να εξεταστεί αν μια τέτοια ανατρεπτική, μεγάλη καινοτομία και αλλαγή θα πρέπει να αποτελέσει προϊόν μιας ευρύτερης θέλησης, γιατί όχι ενός δημοψηφίσματος, στα πλαίσια της άμεσης δημοκρατίας και έκφρασης της θέλησης των πολιτών της χώρας μας.

Αλλάζει κάτι με το νομοσχέδιο στην επιχειρησιακή δράση των αστυνομικών αρχών;

Από αστυνομικής πλευράς είναι γεγονός ότι θα αλλάξουν πολλά στην επιχειρησιακή μας δράση. Είναι απόλυτα θετικό ότι με το νομοσχέδιο αυτό προσδιορίζονται και επεκτείνονται οι «ρόλοι» των αστυνομικών που θα διεισδύουν σε σπείρες διακίνησης ναρκωτικών με σκοπό να συγκεντρώνουν στοιχεία για την δράση τους. Με το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο οι αστυνομικοί αυτοί δεν μπορούσαν να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε παράνομη ενέργεια ως «μέλη» της σπείρας γιατί αυτό θεωρείτο αντίθετο με την αστυνομική ιδιότητά τους. Όμως με το νέο νόμο θα επιτρέπεται στους αστυνομικούς που έχουν παρεισφρήσει στα κυκλώματα να συμμετέχουν σε διακίνηση ναρκωτικών ή άλλη παράνομη πράξη, με την προϋπόθεση βεβαίως ότι βοηθούν στο κυρίως αστυνομικό έργο και στην εξάρθρωση της σπείρας.

Θέματα που ενδιαφέρουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.