΄Ένα ενημερωτικό σημείωμα για την εκδρομή της Ιστορικής και Αρχαιολογικής Εταιρείας στην Πάτρα στις 02/10/2011
Από τον πρόεδρο της Εταιρείας Νικο Σκιαδά.
Την Κυριακή 02 Οκτωβρίου 2011 έγινε επίσκεψη και ξενάγηση ενός γκρούπ μελών και φίλων της Ιστορικής και Αρχαιολογικής Εταιρείας στην Πάτρα.Την αποστολή υποδέχθηκε στη Βούντεμη Αχαίας ο κ. Λάζαρος Κολώνας , διακεκριμένος αρχαιολόγος και πρώην Γεν. Διευθυντής του Υπουργείου Πολιτισμού.
Εκεί στο χώρο του Μυκηναικού Νεκροταφείου , ο κ. Κολώνας επί δίωρο ξενάγησε την αποστολή μας και στο τέλος στην ειδική αίθουσα εκδηλώσεων , που υπάρχει στον ίδιο χώρο , πρόβαλε ντοκιμαντέρ με μια αναδρομή στο ιστορικό της ανασκαφής που άρχισε από το 1988 και συνεχίζεται ακόμη. Το έργο διαμόρφωσης του χώρου εντάχθηκε στο Γ΄ ΚΠΣ το 2002 και σήμερα αποτελεί Μυκηναικό Μνημείο στη Δυτική Ελλάδα που αξίζει να επισκεφθεί κανείς.
Πρόκειται για τον εντοπισμό και την έρευνα 77 θαλαμοίδών τάφων διατεταγμένων σε ακτινωτή διάταξη στο μαλακό και μαργαρικό πέτρωμα των λόφων Αμυγδαλιά και Αγραπιδιά της περιοχής Βούντενης Πατρών.
Σε όλες τις περιπτώσεις οι τάφοι ήσαν οικογενειακοί και χρησιμοποιήθηκαν για πολλαπλές ταφές . Η πιο συνηθισμένη ταφική πρακτική που ακολουθείται αποκλειστικά στη Βούντενη, είναι ο ενταφιασμός των νεκρών είτε πάνω στο καθαρό δάπεδο του θαλάμου είτε σε φορεία ή φέρετρα. Οι περισσότερες από τις ταφές ήταν κτερισμένες , δηλαδή τους νεκρούς συνόδευαν προσφιλή αντικείμενα καθημερινής χρήσης , κοσμήματα , εργαλεία, όπλα και σκεύη , χρήσιμα στη ζωή και απαραίτητα στο μεταθανάτιο ταξείδι.
Στη συνέχεια έγινε επίσκεψη στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας όπου μας υποδέχθηκε η έφορος της ΣΤ΄ Εφορείας Πάτρας κ. Μαρία Γάτση , που πριν ένα χρόνο ήταν δική μας έφορος , στη ΛΣΤ΄ Εφορεία Αρχαιοτήτων στο Μεσολόγγι.
Η κ. Γάτση μας ενημέρωσε για την ιστορία του Μουσείου , μας περιέγραψε τους χώρους και τα εκθέματα που περιλαμβάνει και στη συνέχεια ελεύθερα εμείς επισκεφθήκαμε τις τρείς αίθουσες του Μουσείου . η πρώτη αναφέρεται στην ιδιωτική ζωή , η δεύτερη στο δημόσιο βίο και η Τρίτη στα ταφικά ευρήματα της Αχαίας -Βούντενης– Χαλανδρίτσαςκ.τ.λ.
Φυσικά πρόκειται για ένα συγχρονο Αρχαιολογικό Μουσείο που καλύπτει την περίοδο από τα Προιστορικά χρόνια μέχρι τη Ρωμαική εποχή. Κυρίως το Μουσείο της Πάτρας αναφέρεται στην Ελληνιστική και ιδιαίτερα στη Ρωμαική περίοδο, γιατί μαζί με τη Νικόπολη της Πρεβέζης η Πάτρα στα Ρωμαίκά χρόνια ήταν τα δύο κύρια οικονομικά και πολιτιστικά κέντρα της Δυτικής Ελλάδας και γι΄αυτό βλέπουμε στο Μουσείο της Πάτρας ένα μεγάλο πλούτο από μωσαικά κατοικιών και δημόσιων χώρων αυτής της περιόδου.
Βέβαια ιδιαίτερη αξία έχουν και τα ευρήματα που αφορούν το Μυκηναιό Πολιτισμό της Δυτικής Ελλάδας και τα ευρήματα Μυκηναικών τάφων που γεμίζουν την Τρίτη αίθουσα του Μουσείου.
Η Ιδέα δημιουργίας του Μουσείου της Πάτρας ξεκινάει από τη Μελίνα Μερκούρη ως Υπουργού Πολιτισμού . Το Μουσείο ολοκληρώθηκε το 2009. ΄Εχει στεγασμένο χώρο 8.000 τ.μ. πάνω στην Εθνική Οδό Αθηνών – Πατρών , κόστισε 25 εκατομμύρια Ευρώ και αποτελεί ένα μνημειώδες και πρωτοτυπο έργο για την πόλη των Πατρών.
Εμείς σαν Ιστορική – Αρχαιολογική Εταιρεία Δυτικής Στερεάς Ελλάδας , με την επίσκεψή μας σ΄αυτούς τους χώρους και ιδιαίτερα στο Μουσείο της Πάτρας , αρχίζουμε μια προσπάθεια η οποία θα συνεχιστεί με επισκέψεις και σε όλα τα Μουσεία των γύρω μας Νομών , δηλ. σε Δελφούς, Ολυμπία, Άρτα, Νικόπολη. Στόχος μας να ευαισθητοποιήσουμε τους Αιτωλ/νες για την ανάγκη δημιουργίας υποδομών για την ανάδειξη του Πολιτισμού και της Ιστορίας του τόπου μας.
Αιχμή και κεντρικός στόχος σ΄αυτή τη προσπάθεια είναι η διάσωση και η αξιοποίηση των Καπναποθηκών Παπαπέτρου στο Αγρίνιο, σαν Κεντρικό Αρχαιολογικό Μουσείο για το Νομό μας. Πρόκειται για μια προσπάθεια που έχει πολύ δρόμο μπροστά της και που αυτή τη στιγμή κάτι αρχίζει να κινείται με τη σύσταση επιτροπής στο ΥΠΠΟ για το θέμα αυτό. Δηλαδή για την εξέταση της πρότασης να στεγαστεί στο χώρο των Καπναποθηκών Παπαπέτρου το Κεντρικό Αρχαιολογικό Μουσείο του Νομού , κάτι που για εμάς είναι αυτονόητο και υποχρέωση της Πολιτείας , αφού το κτίριο αυτό αγοράσθηκε γι΄αυτό το σκοπό.
ΑΓΡΙΝΙΟ 04 – 10 – 2011
ΝΙΚΟΣ ΣΚΙΑΔΑΣ