ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ – ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΣΙΚΞΓ PALSO ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Της Έφης Α. Καραΐσκου*
Διαβάζοντας την συνέντευξη τύπου του Συλλόγου ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών Αιτωλοακαρνανίας που παραχωρήθηκε στις 29/08/2014, ταυτίζομαι με τις απόψεις σας σχετικά με τα θέματα που αναπτύχθηκαν, όμως, σε κάποιο σημείο του άρθρου ελλοχεύει φανερά ο κίνδυνος ΠΑΡΕΡΜΗΝΕΙΑΣ και ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣHΣ διότι αναγράφεται ότι βάσει γνωμοδότησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ‘δεν επιτρέπεται παιδαγωγικά και νομικά η διδασκαλία ξένων γλωσσών σε νήπια’.
Η διατύπωση είναι εσφαλμένη διότι μόνο ο νομοθέτης με το νόμο που νομοθετεί ορίζει για το εάν κάτι επιτρέπεται ή απαγορεύεται αποκλειστικά. Όπως, άλλωστε, πολλές φορές έχει διατυπωθεί στο παρελθόν η συγκεκριμένη γνωμοδότηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου αποτελεί εκφορά γνώμης και πρότασης μόνο και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση νόμο. Σε ότι αφορά δε το νομικό καθεστώς μέχρι σήμερα, δεν έχει νομοθετηθεί η απαγόρευση διδασκαλίας ξένων γλωσσών σε νήπια.
Επίσης, πλήθος επιστημόνων παιδαγωγών και πανεπιστημιακών δασκάλων, Eλλήνων και μη, θεωρούν πως η διδασκαλία ξένων γλωσσών αρμόζει να ξεκινά σε παιδιά πρώιμης παιδικής ηλικίας. Το Υπουργείο Παιδείας στην χώρα μας αποφάσισε να ξεκινήσει ειδικό πρόγραμμα εκμάθησης της Αγγλικής από την Α’ και Β’ δημοτικού, όπως συμβαίνει σήμερα σε Αυστρία, Γαλλία, Εσθονία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Φινλανδία, Σουηδία, και Νορβηγία ενώ στην Γαλλία και στην Γερμανία η εκμάθηση ξένων γλωσσών γίνεται από το νηπιαγωγείο. Επίσης, αναφέρω δειγματοληπτικά εισήγηση της Βασιλικής Δενδρινού, επιστημονική υπεύθυνη και εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας των Εθνικών Ινστιτούτων Γλωσσών, καθώς και μια μεγάλη μελέτη που έγινε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Edelenbos, Johnstone & Kubanek 2006), η οποία περιλαμβάνει σημαντικές ερευνητικές εργασίες που καταδεικνύουν ότι η εκμάθηση μιας δεύτερης ή τρίτης γλώσσας σε πολύ νεαρή ηλικία οδηγεί σε θετικά αποτελέσματα. Οι ακόλουθες θέσεις αναφέρονται στην παραπάνω μελέτη:
ü Ευνοείται ιδιαίτερα η ανάπτυξη της ικανότητας κατανόησης και κυρίως παραγωγής προφορικού λόγου, επειδή τα παιδιά έχουν μια τάση να «παίζουν» με τη γλώσσα και τους ήχους της, η οποία τάση περιορίζεται με την πάροδο του χρόνου. Και αυτό επειδή καθώς αναπτύσσονται οι νοητικές διεργασίες και μεταβάλλεται ο ψυχοσυναισθηματικός κόσμος των παιδιών, οι μεγαλύτεροι μαθητές διστάζουν ή ντρέπονται να υιοθετήσουν χαρακτηριστικά στοιχεία του προφορικού λόγου μιας ξένης γλώσσας.
ü Σε μικρές ηλικίες τα παιδιά έχουν περισσότερα κίνητρα για μάθηση αφού τους είναι απολύτως φυσικό να ανταποκρίνονται με ενθουσιασμό στις νέες εμπειρίες και σε τεχνικές επανάληψης, μίμησης, κλπ. που εξυπηρετούν την εκμάθηση.
ü Οι δραστηριότητες που αξιοποιούν φανταστικές ιστορίες, παραμύθια, τραγούδια, παιχνίδια, κ τλ. παροτρύνουν τα παιδιά να αντιληφθούν τη γλώσσα ω ς «όλον», ένα σύνολο από λέξεις και φράσεις που παράγουν νόημα, και διευκολύνουν την προσέγγιση διαθεματικών εννοιών τις οποίες αργότερα, στις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού, τα παιδιά πρέπει να αναλύσουν και να επεξεργασθούν.
ü Καθώς το παιδί ανακαλύπτει έναν άλλον γλωσσικό κώδικα, πέραν της μητρικής του γλώσσας, αποκτά μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αναπτύσσει θετική στάση απέναντι σε άλλες γλώσσες και πολιτισμούς.
ü Η εκμάθηση της άλλης γλώσσας βοηθά το παιδί να συνειδητοποιήσει πώς λειτουργεί η μητρική του γλώσσα επειδή μοιραία τη συγκρίνει με την ξένη.
ü Η μεταφορά στρατηγικών από τη μητρική στην ξένη γλώσσα ενισχύει τις νοητικές διεργασίες και προωθεί τη γλωσσική ανάπτυξη γενικότερα.
ü Η εκμάθηση μιας γλώσσας, πέραν της μητρικής, είναι πηγή πνευματικής απόλαυσης και συμβάλλει στην διεύρυνση του γνωστικού ορίζοντα του παιδιού. Τα γλωσσομαθή άτομα αντιλαμβάνονται καλύτερα όχι μόνο τον ξένο αλλά και το δικό τους πολιτισμό, γιατί μπαίνουν σε διαδικασίες σύγκρισης και ανάλυσης των φαινομένων και των συμπεριφορών.
(Απόσπασμα από την εισήγηση Βασιλικής Δενδρινού)
Έτσι, λοιπόν καλούμε τους γονείς που τα παιδιά τους βρίσκονται στην προσχολική ηλικία να εξετάσουν προσεχτικά το παραπάνω θέμα λαμβάνοντας υπόψη τους τα νέα δεδομένα και αποτελέσματα ερευνών στον χώρο της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης σε ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο.
Τέλος, εν’ όψη της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών στις 26 Σεπτεμβρίου, θα ήθελα να τονίσω τα μέγιστα οφέλη από την εκμάθηση ξένων γλωσσών και να αναφέρω ότι
‘… η γλωσσική πολυμορφία αποτελεί εργαλείο για επίτευξη μεγαλύτερης διαπολιτισμικής κατανόησης…’ ( Συμβούλιο της Ευρώπης ), και δη, όταν αυτό συμβαίνει αβίαστα μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες και δημιουργικό παιχνίδι στην προσχολική ηλικία.
*ΕΦΗ Α. ΚΑΡΑΪΣΚΟΥ – Ιδιοκτήτρια του Κέντρου Ξένων Γλωσσών ‘WILLPOWER – Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΘΕΛΗΣΗΣ’ στο Αγρίνιο.
1 Σχόλιο
Το θέμα των ιδιαίτερων μαθημάτων όμως δεν το θίξατε.
Όταν όλα τα φροντιστήρια πραγματοποιούν ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές τους, αρκεί να υπάρχει το χρήμα, κατακρίνετε όσους καθηγητές κάνουν ιδιαίτερα εφόσον δεν είναι ιδιοκτήτες φροντιστηρίου, γιατί όπως υποστηρίζετε είναι αντιπαιδαγωγικό.
Το πρόβλημα βέβαια είναι ότι υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός επειδή δεν κόβονται αποδείξεις, αλλά από την άλλη και τα φροντιστήρια δεν είναι άγιοι στο θέμα αυτό…