Η κατηγορία της εστίασης συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον όσων θέλουν να ξεκινήσουν μία επιχείρηση στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου.
Οι πέντε στις δέκα πιο συνήθεις επιχειρήσεις που ξεκίνησαν να λειτουργούν το 2015 ανήκουν στην κατηγορία της εστίασης ενώ συνολικά από τη λίστα των 50 επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον (από 86 ενάρξεις και πάνω), μέσα στη χρονιά που πέρασε, η εστίαση αφορά τη μία στις πέντε επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία το Γενικού Εμπορικού Μητρώου οι συστάσεις εταιρειών όλων των νομικών μορφών για τη χρονιά που πέρασε ήταν 29.993 και οι διαγραφές, επίσης όλων των νομικών μορφών ήταν 26.347. Από αυτές όμως φαίνεται ότι οι δέκα πιο δημοφιλείς κατηγορίες ήταν οι εξής: υπηρεσίες που παρέχονται από καφετέρια, υπηρεσίες που παρέχονται από καφέ μπαρ, τα φαρμακεία είναι στην τρίτη θέση ενώ ακολουθούν τα αναψυκτήρια, τα εστιατόρια, το λιανικό εμπόριο καλλυντικών και ειδών καλλωπισμού, τα σνακ μπαρ (με παροχή σερβιρίσματος), η αγοραπωλησία ιδιόκτητων ακινήτων, οι δραστηριότητες παροχής επιχειρηματικών συμβουλών και άλλων συμβουλών διαχείρισης και οι υπηρεσίες παροχής συμβουλών σε θέματα μάρκετινγκ.
Αντίστοιχα στη λίστα με τις πιο συχνές διαγραφές εταιρειών συναντάμε και πάλι στην πρώτη από τις δέκα πρώτες θέσεις τις καφετέριες και στη δεύτερη τα σνακ μπαρ αλλά στην τρίτη θέση είναι τα σουβλατζίδικα – ψητοπωλεία με δυνατότητα σερβιρίσματος, ακολουθούν τα παντοπωλεία, τα καφενεία (χωρίς τεχνικά μια μηχανικά παιχνίδια). Στην έκτη και έβδομη θέση είναι το λιανεμπόριο ρούχων και παπουτσιών ακολουθεί το λιανεμπόριο καλλυντικών και ειδών καλλωπισμού, τα εστιατόρια και τα προϊόντα καπνού.
Στην αντίστοιχη λίστα των δέκα πιο «δημοφιλών» δραστηριοτήτων για το 2014 στις πρώτες θέσεις των ενάρξεων επιχειρηματικής δραστηριότητας δεν υπάρχουν αλλαγές στις τρεις τελευταίες όμως συναντάμε άλλο περιβάλλον. Στην έβδομη θέση είναι οι υπηρεσίες δημιουργίας ιστοσελίδων στο διαδίκτυο, ακολουθούν οι υπηρεσίες παροχής συμβουλών σε θέματα μάρκετινγκ και το χονδρικό εμπόριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακού εξοπλισμού υπολογιστών και λογισμικού.
Τέλος και στη λίστα με τις διαγραφές του 2014 δεν αλλάζει κάτι ως προς τις κατηγορίες πλην μίας. Αντί για το λιανεμπόριο καλλυντικών και ειδών καλλωπισμού συναντάμε την εκμετάλλευση περίπτερου.
Στελέχη του υπουργείου Οικονομίας σχολίασαν σχετικά με τη διαδικασία επικαιροποίησης των στοιχειών ότι αν και ενημερώνουν οι επιχειρήσεις τις υπηρεσίες ΓΕΜΗ των επιμελητηρίων – όπως έχουν υποχρέωση – ωστόσο κάποιες φορές οι τροποποιήσεις αυτές αργούν να εμφανιστούν στους σχετικούς καταλόγους λόγω καθυστερήσεων στη διοικητική εργασία. Ωστόσο αυτό δεν αλλάζει τη γενική εικόνα ότι η εστίαση είναι ο πιο δημοφιλής κλάδος έναρξης επιχειρήσεων.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ-in.gr
Η εικόνα στην Αιτωλοακαρνανία
Εικόνα οικονομικού αδιεξόδου για χιλιάδες επαγγελματίες δείχνουν και τα στοιχεία του Επιμελητηρίου Αιτωλοακαρνανίας, σύμφωνα με τα οποία η επιχειρηματική δραστηριότητα στην περιοχή μας συρρικνώνεται συνεχώς.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Γεγονός» το 2015 ήταν 502 οι επιχειρήσεις που εισήλθαν στον στίβο της δραστηριότητας της περιοχής αλλά 1022 έφυγαν ή έκλεισαν! Τα νούμερα στη μεταποίηση και το εμπόριο είναι πιο απογοητευτικά ενώ μια σχετική «ισορροπία» υπάρχει στον τομέα παροχής υπηρεσιών αν μπορεί να ειπωθεί κάτι τέτοιο με 289 προς 547 αρνητικό ισοζύγιο.
Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αιτωλοακαρνανίας, κ. Παναγιώτης Τσιχριτζής, «Η συντριπτική πλειοψηφία των νέων επιχειρήσεων στα μέρη μας, δυστυχώς, είναι εκείνες στον τομέα του «υγειονομικού ενδιαφέροντος», δηλαδή καφετέριες και καταστήματα με διάφορους τύπους φαγητού. Καταλαβαίνετε ότι σε μια περιοχή που ανοίγουν μόνο τέτοια καταστήματα τελικά έχει και αυτός ο κλάδος πρόβλημα ενώ για παραγωγικότητα δεν γίνεται λόγος».
Πρέπει να σημειωθεί, επίσης, ότι το 2015 στην περιοχή συνεχίστηκε και στην ίδια την αγορά η τάση που υπάρχει τουλάχιστον από το 2011 με μεγάλους χαμένους ως προς το κλείσιμο επιχειρήσεων τους κλάδους των ασφαλειών και τις μεσιτείες γενικά, όπως και τον χώρο της ένδυσης, της υπόδησης και του επίπλου. Είναι δεκάδες οι επαγγελματίες που κρατιούνται ακόμη οριακά ή που έχουν εγκλωβιστεί στο σημείο που δεν ξέρουν αν πρέπει να πάψουν να λειτουργούν.
Οι άνθρωποι της αγοράς και του Επιμελητηρίου περιγράφουν μια διαδικασία που κρατάει χρόνια τώρα και βρίσκεται στον έβδομο χρόνο της αλλά που τώρα αρχίζει να παίρνει ακόμη πιο ανησυχητικές διαστάσεις γιατί πολλοί ψάχνουν τρόπο αν λειτουργούν επιχειρήσεις με έδρα άλλη χώρα. Σε αυτό συντείνει το γεγονός ότι η φορολογία θα αυξηθεί αντί να μειωθεί ενώ οι προκαταβολές φόρου και οι εισφορές στον ΟΑΕΕ βαρύνουν αποφασιστικά ακόμη και στην ψυχολογία του επιχειρηματία.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι εκεί που τώρα οι διαγραφές είναι διπλάσιες από τις εγγραφές το 2009 η αναλογία ήταν 1 προς 2 υπέρ των εγγραφών και το 2008 1 προς 3! Η συνολική απώλεια σε παραγόμενο πλούτο και θέσεις εργασίας είναι τεράστια δηλαδή, κάτι που το Επιμελητήριο έχει αναδείξει πολλές φορές συνομιλώντας με τις κυβερνήσεις λόγω του ρόλου που έχει, του θεσμοθετημένου συμβούλου του Κράτους για την επιχειρηματικότητα.