Ο ξεπερασμένος Εκο και το Αγρινιώτικο καλοκαίρι
Γράφει ο Γ. Συμψηρής
Μια ακόμα απόδειξη για το πόσο άλλαξε ο κόσμος μας και πόσο λάθος ήταν όλες οι βεβαιότητες που είχαμε μικροί είναι το πόσο λάθος έκανε τελικά ο Ουμπέρτο Εκο με τη περίφημη μπαλαφάρα που είπε για τον Αύγουστο που δεν έχει ειδήσεις.
Ακόμη και στο Αγρίνιο που καταβάλλονται οι σοβαρότερες προσπάθειες να γίνει πράξη το απόφθεγμα καθώς ακόμη και καφέ κλείνουν για μια 15άρα μέρες(!), ακόμη και εδώ λοιπόν, δεν γίνεται να μην έχεις τηλεόραση. Κι αν δεν έχεις, δεν γίνεται να μην έχεις μια γραμμή τηλεφώνου και ένα ρούτερ. Για να διαπιστώσεις ότι παγκοσμίως γίνεται της κακομοίρας.
Και πάλι όμως ακόμα και αυτά να μην έχεις δεν μπορεί να μην έχεις βγει ούτε στο δρόμο για να δεις μποτιλιάρισμα στο κέντρο της πόλης στις 8 Αυγούστου! Κάποιοι λένε ότι κατά τα ειωθότα η πόλη θα αδειάσει από το Σάββατο πριν μέχρι εκείνο μετά το 15αύγουστο και όχι πριν όπως παλιότερα… Ναι, αλλά πως εξηγείται ότι εμείς εδώ στο agrinionews είδαμε μέσα στις λεγόμενες νεκρέ μέρες του Αυγούστου τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα της χρονιάς;
Μην αμφιβάλει κανείς ο κόσμος έγινε απότομα περίπλοκος. Όσο και αν προσπαθείς π.χ να ερμηνεύσεις τον κόσμο με τα κολλήματα που είχες από μικρός και όσο και αν στη παγκόσμια κρίση χρέους βλέπεις μια…ευκαιρία δεν παύει να είσαι και συ έκθαμβος από τα κοσμοϊστορικά που συμβαίνουν. Οι δικοί μας αγανακτισμένοι έχουν κάνει μια στάση ή στην Αθήνα βγήκαν «πορεία επαγρύπνησης» που στο διαδίκτυο χλευάστηκε σαν μπαρότσαρκα αφού πέρασε από Πλάκα για να καταλήξει στο Γκάζι! Και τι έγινε; Στο Ισραήλ που δεν είχαν κάνει τον κύκλο τους κατέβηκαν καμιά 300αριά χιλιάδες στους δρόμους. Και στην Ισπανία μπορεί να πει κανείς ότι η βλακεία των τοπικών αρχών να απαγορεύσουν τις συγκεντρώσεις στη Πουέρτα δελ Σολ έδωσε το πάτημα για να θεωρηθεί η επάνοδος σε αυτή ανθρώπων που τους εξόργισε η βία της αστυνομίας, «ανακατάληψη».
Mοιάζει η Ευρώπη γενικά να μην ηρεμεί. Στο Λονδίνο το περιστατικό με τη δολοφονία νεαρού σε συνθήκες τουλάχιστον περίεργες κατέληξε στην αρχή σε αυθόρμητη διαμαρτυρία αλλά μετά σε πλιάτσικο, λεηλασίες και άκρατη βία. Δικαιολογημένη; Όχι από τη στιγμή που είναι τυφλή και κατά πάντων. Και όχι όταν είναι πανομοιότυπη, οργανωμένη από το ίντερνετ και τοπικά, territorial δηλαδή «περιοχικά» όπως αδόκιμα μεταφράζεται στα ελληνικά. Γιατί; Γιατί αυτή η βία δεν φέρνει άμεσες διαδικασίες αλλά τοπικές μαφίες για προστασία, μετά πιο πολύ αστυνομία και τελικά την υποκατάσταση του κράτους από κάποιους που πουλάνε την ασφάλεια στους φοβισμένους.
…………
Είπα κράτος και θυμήθηκα το χαμό στις αγορές. «Αγορές» σίγουρα αδηφάγες αλλά όχι μόνο από κάτι πλούσιους και ιδιώτες. Αγορές είναι και τα ασφαλιστικά ταμεία που παίζουν την καταστροφή ας πούμε… Σε κάθε περίπτωση όμως μέσα στο κατακαλόκαιρο να ζητά η ΕΚΤ από την Ιταλία μέτρα για να τη δανείσει με 6% επιτόκιο τη στιγμή που η Ιταλία(λέει πως θα)δανείζει την Ελλάδα με 3,5% δεν έχει ματαγίνει στα χρονικά. Την ώρα που η Αμερική και ο Ασιατικός Τίγρης μπορεί και να ξαναϋποβαθμιστούν! Και τότε ίσως κάποιοι φανατικοί αντιαμερικάνοι μπορεί να προλάβουν στα δικά τους χρόνια -ή στων παιδιών τους -να δουν πως είναι αντί για παγκόσμιο χωροφύλακα τον Αμερικάνο να έχεις τον Κινέζο. Μπορεί να μην είναι κακή μια αλλαγή (ω, ρε μάνα μου)…
Και όλα αυτά κατακαλόκαιρο… Μέσα στον Αύγουστο.
……………………
Όπως μέσα στον Αύγουστο ένας φίλος είδε διαδοχικά την παράσταση στην Επίδαυρο του Κέβιν Σπέισι και μετά την Σμαράγδα την Καρύδη στις Οινιάδες και μου είπε το περίφημο «Γιάννη ούτε θέατρο δεν έχουμε πια που να πάρει!». «Γιατί;» τον ρώτησα. Γιατί στον Σπέισι έβλεπες δέκα παραστάσεις σε μια και εδώ στις Οινιάδες έβλεπες για τρίτη φορά την Κιμούλη να κάνει πειράματα και να έχει βάλει σε κείμενο του Σέξπηρ τη λέξη «καριολίτσα» και «τσουλάκι» καμιά δεκαριά φορές. Αν χρειάζεσαι στο κείμενο του Σέξπηρ να πεις για καριολίτσες, ρε συ Γιάννη, πα’ να πει ότι δεν έχεις κάτι να δώσεις…». Μήπως ο θεατράνθρωπος φίλος μου είναι όμως υπερβολικός; Αφού ο Υπηρέτης Δυο Αφεντάδων ήταν εξαιρετικός μου είπαν… «Ναι, ρε Γιάννη, αλλά αυτό δε λέει τίποτε για τους 50.000 ηθοποιούς που έχει αυτή η χώρα, επειδή ο Χαραλαμπόπουλος δεν κοροϊδεύει…» με αποστόμωσε πάλι ο φίλος μου.
……
Το καλύτερο όμως το φύλαγα για το τέλος. Έφυγα για μόλις τέσσερις μέρες γιατί άλλα λεφτά δεν υπήρχαν και ούτε πρόκειται να υπάρξουν, αφού κάτι ψιλά από την Εφορία που περίμενα και βλέποντας από κοντά και δια ζώσης να έχουν πάρει άδειες και να πρέπει να περιμένω για μετά το 15αύγουστο πιστεύω ότι θα με προλάβει το παγκόσμιο κραχ(η αισιοδοξία είναι το φόρτε μου). Πήγα όπως και πέρυσι σε ένα χωριό της Μεσσηνίας. Εκεί στο Κοπανάκι είναι το ένα από τα δυο-τρία μέρη στη χώρα που έχει παζάρι και αγορά την Κυριακή(ελπίζω να μην το διαβάζει αυτό κανένας που δεν πρέπει και δω τη φάτσα μου τοιχοκολλημένη ότι πάω να καταργήσω ΚΑΙ την αργία της Κυριακής…). Στο παζάρι αυτό, όπως έχω ξαναπεί, έχω δει τσιγγάνα ελληνίδα παντρεμένη με αφρικανό μετανάστη να πουλάνε διάφορα πράγματα. Τους ξαναβρήκα φέτος και χάρηκα που το μικρό τους μεγάλωσε άλλο ένα χρόνο και του μιλάνε ελληνικά! Είπα έχει ελπίδα η χώρα.
Μετά όμως διαπίστωσα ότι στης 5 Αυγούστου είχε πανηγύρι «της αγίας Σωτήρας»(έτσι το λένε και όχι του Σωτήρος, δε φταίω εγώ) και παρότι προσεγμένο το πανηγύρι οι μικροπωλητές ήταν Κινέζοι! Και ο δήμαρχος Τριφυλλίας έβγαζε λόγο κατά της παγκοσμιοποίησης! Δίπλα από 5 Πακιστανούς που είναι οι μόνοι που δέχονται να δουλέψουν στον τοπικό μύλο που σημειωτέον πληρώνει καλά… Γιατί; Διότι, δεν ξέρω αν σα το είπα, αλλά στο Κοπανάκι έχει δυο κλαμπ(!) που το βράδυ παίζουν ντάπα-ντούπα και στον Αετό που είναι το ορεινό χωριό της περιοχής έχει δυο εστιατόρια! Ποιος ντόπιος να κουβαλήσει σακιά; Οπότε δουλεύουν οι Πακιστανοί σε ένα χωριό 50 κατοίκων και οι ντόπιοι κάνουν πικρόχολα σχόλια ότι που και που χάνεται και από ένας σκύλος. Αλλά χαμηλόφωνα γιατί αν κλείσει ο μύλος, μαύρο φίδι που τους έφαγε. Εκεί είπα δεν υπάρχει ελπίδα για τη ρημάδα τη χώρα γιατί όλα αυτά μου θύμισαν πολύ τι κάνουν οι δικοί μας αγρότες στο δικό μας κάμπο…
Υ.Γ. Να μην το ξεχάσω. Ξαναπιάστηκε και πάλι ο εγκέφαλος της εταιρίας δολοφόνων που εμάς των κάπως παλιότερων μας θυμίζει μια Ελλάδα που αυτά ήταν εξαίρεση. Έμεινε στη φυλακή ούτε δυο δεκαετίες, έτσι για να βλέπουν κάποιοι πόσο άδικα χλευάζουν τους Νορβηγούς που προβλέπουν μόνο 21 χρόνια για τον παλαβό ρατσιστή που σκότωσε τόσο κόσμο. Και πάλι στις πρώτες του δηλώσεις τόνισε ότι τα κίνητρά του είναι σοβαρά, ότι θα άλλαζε ο κόσμος αν ξεπερνούσαμε το ταμπού της σημασίας που έχει η ζωή και πως η κλοπή και η παρανομία είναι απλά λέξεις για να φοβούνται οι μικροαστοί. Απόψεις όχι και τόσο περιθωριακές στη χώρα μας, δε βρίσκετε;