Στην τελική ευθεία φτάνει η διαδικασία παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας σε ιδιώτες, καθώς την ερχόμενη Δευτέρα αναμένεται να ανοίξουν στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) οι τεχνικές και την Τρίτη οι οικονομικές προσφορές των ενδιαφερομένων.
Στις δύο ομάδες αεροδρομίων περιλαμβάνονται οι αερολιμένες:
- Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας.
- Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Τα αεροδρόμια βάσει της σύμβασης θα παραχωρηθούν για διάστημα σαράντα ετών, με τη δέσμευση οι παραχωρησιούχοι να προβούν σε επενδύσεις έως και 250 εκατ. ευρώ για την αναβάθμισή τους την πρώτη τετραετία.
Οι χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, όπως επισημαίνουν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, θα είναι 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη έως την αποπεράτωση των έργων αναβάθμισης που θα ολοκληρωθούν το αργότερο σε 48 μήνες από την έναρξη ισχύος της σύμβασης. Η αεροπορική χρέωση θα είναι 13 ευρώ, ενώ προστίθεται και 1,5 ευρώ χρέωση security. Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν ότι δεν υπάρχει ουσιώδης αύξηση στις χρεώσεις, αφού η μέση χρέωση αυτή την περίοδο ανέρχεται σε περίπου 12,7 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.
Μετά την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης, το ανώτατο όριο των χρεώσεων θα ανέρχεται σε 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη (20 μαζί με τη χρέωση ασφαλείας).
Τμήμα της χρέωσης θα είναι το υφιστάμενο Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων, γνωστό ως «σπατόσημο», το οποίο είναι σήμερα 12 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη για πτήσεις εντός ΕΕ και 22 ευρώ για πτήσεις εκτός ΕΕ πλέον και έως τον Οκτώβριο του 2024 θα είναι 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για όλα τα αεροδρόμια ανεξαρτήτως χώρας. Μετά τον Οκτώβριο του 2024, το ΤΕΑΑ θα μειωθεί στα 3 ευρώ ανά επιβάτη.
Από το συγκεκριμένο τέλος, που θα εισπράττεται στα περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρούνται, το Δημόσιο θα λαμβάνει 1 ευρώ ανά επιβάτη, προκειμένου να χρηματοδοτεί τη λειτουργία των υπόλοιπων αεροδρομίων, τις άγονες γραμμές και την ΥΠΑ.
Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν ότι δεν υφίσταται θέμα απώλειας από το Δημόσιο των τελών υπερπτήσεων, τα οποία θα συνεχίσουν να εισπράττονται από την ΥΠΑ, ενώ τονίζουν ότι με τις συμβάσεις διασφαλίζεται η ανταγωνιστικότητα των αεροδρομίων, απαγορεύονται αυξήσεις των χρεώσεων πριν από την ολοκλήρωση των έργων και διασφαλίζεται η δυνατότητα αναβάθμισης υποδομών και εγκαταστάσεων.
Τα έργα αναβάθμισης και ανακαίνισης υφιστάμενων εγκαταστάσεων θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε 20 μήνες από τη θέση της σύμβασης σε ισχύ, ενώ τα νέα έργα και οι επεκτάσεις (νέοι αεροσταθμοί, επεκτάσεις πίστας κ.λπ.) σε 48 μήνες: «Ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να προχωρήσει σε αύξηση των τιμολογίων του με την ολοκλήρωση του συνόλου των απαιτούμενων έργων σε κάθε αεροδρόμιο», επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.
Επιπλέον, η σύμβαση θέτει ένα αυστηρό πλαίσιο για τους παραχωρησιούχους, οι οποίοι θα πρέπει μεταξύ άλλων να φροντίζουν για την αδιάλειπτη λειτουργία των αεροδρομίων, την τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ενώ θα αναλαμβάνουν τις δαπάνες συντήρησης, επέκτασης και λειτουργίας με εξαίρεση τα δημόσια έργα που εκτελούνται στα Χανιά, στη Θεσσαλονίκη και τη Σκιάθο.
Υπενθυμίζεται ότι προσφορές για τις δύο ομάδες, που περιλαμβάνουν από επτά αεροδρόμια η καθεμία, έχουν καταθέσει οι κοινοπραξίες VINCI Airports SAS ? ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ, FRAPORT AG – SLENTEL Ltd και CASA (Corporation America SA) ? METKA ΑΕ.
Οσον αφορά στα μεικτά αεροδρόμια, όπου υπάρχει βαριά στρατιωτική παρουσία (Χανιά, Ακτιο) θα παραχωρηθεί μόνο το αμιγώς πολιτικό κομμάτι του αεροδρομίου, ενώ οι υποδομές κοινής χρήσης θα παραμείνουν υπό τον έλεγχο της Πολεμικής Αεροπορίας και ο παραχωρησιούχος θα τις χρησιμοποιεί έναντι τιμήματος.
Στα αεροδρόμια με μικρότερη στρατιωτική παρουσία (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Σαντορίνη) ο ιδιώτης δεν θα έχει πρόσβαση στο στρατιωτικό τμήμα και η Πολεμική Αεροπορία θα μπορεί να χρησιμοποιεί τις υποδομές κοινής χρήσης δωρεάν.
ethnos.gr