Θα ήθελα να ευχαριστήσω το www.agrinionews.gr που φιλοξενεί στις ιστοσελίδες του, τις απόψεις και τις προτάσεις μου σχετικές με την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην πόλη μας.
Σε προηγούμενα άρθρα επιχειρηματολόγησα υπέρ της ίδρυσης αυτόνομου Μη Κερδοσκοπικού Πανεπιστημίου στο Αγρίνιο. Σε άρθρο με ημερομηνία 15/11/2012 (www.agrinionews.gr/ αναγνώστης-προτείνει-ίδρυση-ιδιωτικ) αναφέρθηκα στην ανάγκη δημιουργίας «Ιδιωτικού» Πανεπιστημίου, το οποίο θα ανήκει σε Μη Κερδοσκοπικό Ίδρυμα και σε επόμενο άρθρο την 29/01/2013 (www.agrinionews.gr/αναγνώστης-προτείνει-ίδρυση-δημοτικ/) πρότεινα το Ίδρυμα να είναι Δημοτικό και να λειτουργεί ως Ν.Π.Δ.Δ., σύμφωνα με τις επιταγές του Συντάγματος. Στο παρόν άρθρο θα αναφερθώ πως μπορεί να γίνει η σύμπραξη των Ιδιωτικών Ιδρυμάτων με τους φορείς της πόλης και πως μπορεί να λειτουργήσει και να αναπτυχθεί ένα αυτόνομο (μη Κερδοσκοπικό) Πανεπιστήμιο.
Οι φορείς της πόλης (ο Δήμος Αγρινίου, το Επιμελητήριο Αιτ/νίας, η Ιερά Μητρόπολη Αιτ/νίας κ.α.) μαζί με Ιδιωτικά Ιδρύματα μη Κερδοσκοπικά και με τη συνδρομή ακαδημαϊκών που θέλουν να συμμετάσχουν σε αυτή την προσπάθεια, θα πρέπει να επιδιώξουν την ίδρυση ενός Ν.Π.Δ.Δ. μέσα από διαδικασίες που προβλέπονται από το Σύνταγμα και τους νόμους. Το Ν.Π.Δ.Δ. θα είναι φιλεκπαιδευτικό και θα έχει ως σκοπό να προάγει την ανώτατη εκπαίδευση και παιδεία. Η πίεση των επιχειρημάτων για τα ωφέλει που θα έχει η παιδεία από τη δημιουργία του Πανεπιστημίου και το γεγονός ότι θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο, θα είναι καταλυτική και θα οδηγήσει στην ίδρυση ενός Ν.Π.Δ.Δ. τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Είναι δυνατόν Ν.Π.Δ.Δ. τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να είναι αυτοχρηματοδοτούμενο και από πού θα εξασφαλίζεται η χρηματοδότηση του; Η χρηματοδότηση του Ιδρύματος θα προέρχεται από τον Δήμο Αγρινίου, από το Επιμελητήριο, από την Ιερά Μητρόπολη, από τα Ιδιωτικά Ιδρύματα, από ιδιωτικές χορηγίες και φυσικά από τα δίδακτρα των φοιτητών του. Η ανάπτυξη του Πανεπιστημίου θα λειτουργήσει ανταποδοτικά στην τοπική κοινωνία και στους φοιτητές, οι οποίοι θα λαμβάνουν υψηλής ποιότητας ακαδημαϊκή εκπαίδευση σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον (εργαστήρια, αίθουσες μαθημάτων, φοιτητική εστία κ.α.).
Με τις οικονομικές συνεισφορές όλων σε εύλογο χρονικό διάστημα και με τη σωστή διαχείριση μπορεί να συγκεντρωθούν τα απαραίτητα χρήματα, που θα εξασφαλίζουν την οικονομική του αυτοδυναμία και την απρόσκοπτη λειτουργία και ανάπτυξη του.
Η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν παρέχεται δωρεάν από το Ελληνικό Κράτος; Πράγματι έτσι είναι, αλλά αναφερόμαστε σε μη Κερδοσκοπικό Ίδρυμα που θα παρέχει τριτοβάθμια εκπαίδευση σε αυτούς που θέλουν και θα κρίνονται ικανοί να παρακολουθήσουν τα προγράμματα σπουδών που οδηγούν σε πτυχίο ή να συνεχίσουν σε μεταπτυχιακές σπουδές. Σημειώνεται ότι στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (δημόσιο) έχει καθιερωθεί από την αρχή της λειτουργίας του, η συμμετοχή των φοιτητών στις δαπάνες των σπουδών τους. Δαπάνες που συνδέονται με την απόκτηση του απαραίτητου εκπαιδευτικού, πληροφοριακού και υλικού αξιολόγησης καθώς και για τη συμμετοχή τους στις ιδιαίτερες δαπάνες επικοινωνίας. Δωρεάν παιδεία δεν υπάρχει στην Ελλάδα, δεν υπάρχει βαθμίδα της εκπαίδευσης που οι γονείς δεν συνεισφέρουν οικονομικά στην μόρφωση των παιδιών τους.
Πρόσβαση στις σπουδές του Πανεπιστημίου θα έχουν μόνο οι νέοι που προέρχονται από εύπορες οικογένειες; Όχι, πρόσβαση θα έχουν και οι νέοι από οικογένειες που δεν θα έχουν την οικονομική δυνατότητα καταβολής διδάκτρων, αλλά θα διαθέτουν ικανό επίπεδο γνώσεων να παρακολουθήσουν τα προγράμματα σπουδών του Πανεπιστημίου. Θα αποκτούν τη δυνατότητα φοίτησης μέσα από υποτροφίες που θα προσφέρονται από Ιδιωτικά Ιδρύματα, από δημοτικούς και δημόσιους φορείς και από ιδιωτικές χορηγίες.
Είναι δυνατόν όλοι αυτοί οι φορείς να συμμετέχουν και να αναπτύξουν ακαδημαϊκό έργο και σύγχρονα προγράμματα σπουδών; Το ακαδημαϊκό έργο και η ακαδημαϊκή ανάπτυξη του Πανεπιστημίου θα γίνεται αποκλειστικά και μόνο από τις Πρυτανικές Αρχές, τους Κοσμήτορες των Σχολών και γενικότερα από το εκπαιδευτικό προσωπικό του.
Που θα εμπλέκονται οι τοπικοί φορείς και τα Ιδιωτικά Ιδρύματα στο γίγνεσθαι του Πανεπιστημίου; Οι φορείς της πόλης μαζί με τα Ιδιωτικά Ιδρύματα θα συμμετέχουν στην λειτουργική διοίκηση του Ιδρύματος. Θα έχουν αρμοδιότητες οικονομικής διαχείρισης, επίλυσης καθημερινών προβλημάτων (όπως καθαριότητας και συντήρησης των εγκαταστάσεων) και ανεύρεσης χρημάτων που θα υποστηρίξουν την οικονομική του αυτοδυναμία, την εύρυθμη λειτουργία του και την ακαδημαϊκή του ανάπτυξη. Άλλωστε αναφερθήκαμε ότι θα πρόκειται αποκλειστικά αυτοδιοικούμενο και αυτοχρηματοδοτούμενο Πανεπιστημιακό Ίδρυμα.
Που θα στεγάζεται το Πανεπιστήμιο; Θα χρησιμοποιηθούν οι υπάρχουσες κτιριακές και υλικοτεχνικές υποδομές του «υφιστάμενου» Πανεπιστημίου. Η χρήση των υφιστάμενων δομών θα είναι η μοναδική συνεισφορά της Πολιτείας στο νεότευκτο Πανεπιστήμιο. Επιπλέον, η πόλη του Αγρινίου, διαθέτει αρκετά ανεκμετάλλευτα κτίρια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες του Ιδρύματος.
Στις παραπάνω παραγράφους περιγράφεται ένα γενικό περίγραμμα, πως θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα αυτόνομο, αυτοδιοίκητο και αυτοχρηματοδοτούμενο Πανεπιστήμιο στο Αγρίνιο. Ένα Πανεπιστήμιο «Ιδιωτικό» μη Κερδοσκοπικό και ταυτόχρονα Δημοτικό, που θα δημιουργηθεί από τη συνεργασία των φορέων της πόλης με φιλεκπαιδευτικούς ιδιώτες δωρητές, Ιδρύματα και ακαδημαϊκούς που θα θελήσουν να συνεισφέρουν. Ένα Πανεπιστήμιο που θα προάγει τη γνώση, την εκπαίδευση, την παιδεία και θα δημιουργεί σύγχρονους σκεπτόμενους πολίτες, και όχι μια ακόμα «βιομηχανία» παραγωγής πτυχίων και μεταπτυχιακών. Ένα Πανεπιστήμιο που θα προσφέρει προστιθέμενη αξία στην πόλη, που θα αναδεικνύει τον πολιτισμό και την κουλτούρα της περιοχής.
Υ.Γ. Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός στις διδαχές του έλεγε: «Να σπουδάζετε και εσείς, αδελφοί μου, να μανθάνετε γράμματα όσον ημπορείτε. Και αν δεν εμάθετε οι πατέρες, να σπουδάζετε τα παιδιά σας, να μανθάνουν τα ελληνικά, διότι και η Εκκλησία μας είνε εις την ελληνικήν. Και αν δεν σπουδάσεις τα ελληνικά, αδελφέ μου, δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα οπού ομολογεί η Εκκλησία μας». Διδαχή που παραμένει επίκαιρη ακόμη και σήμερα, καθώς κτιριακές εγκαταστάσεις υπάρχουν, οι εκπαιδευτικοί είναι χιλιάδες, αλλά η εκπαίδευση και η παιδεία δεν αναπτύχθηκαν και δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εποχής.
* Ο κος Θεοφάνης Παπαδόπουλος έχει σπουδάσει Πληροφορική στο Ε.Α.Π., έχει M.B.A. με εξειδίκευση στην Τραπεζική & Χρηματοοικονομική από το Α.Π.ΚΥ., έχει διδάξει Πληροφορική σε δημόσιο Ι.Ε.Κ. και εργάζεται ως στέλεχος σε Χρηματοπιστωτικό Οργανισμό.
Στο παρόν άρθρο εκφράζονται προσωπικές απόψεις.
e-mail επικοινωνίας: fanispap76@yahoo.gr