Με τη βαριά ρετσινιά του κακοδιαχειριστή ευρωπαϊκών κονδυλίων και του επαγγελματία που δεν θέλει να κοπιάσει για να παράγει ανταγωνιστικά προϊόντα, συνεργαζόμενος είτε με άλλους παραγωγούς, είτε με άλλους κλάδους, αλλά περιμένει να γίνουν τα πάντα από το κράτος, χωρίς να σέβεται το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία, συνοδεύεται το προφίλ του Έλληνα αγρότη στα μάτια της υπόλοιπης ελληνικής κοινωνίας.
Το παράδοξο, ωστόσο, είναι ότι δεν συμβαίνει το ίδιο για τον κλάδο της γεωργίας, αφού η κοινή γνώμη τον αξιολογεί θετικά και μάλιστα διαφαίνεται μια διάθεση εκ μέρους των γονέων προς τα παιδιά τους, να τα προτρέψουν να γυρίσουν στην ελληνική ύπαιθρο και να ασχοληθούν με το αντικείμενο, αφήνοντας κατά μέρους το όνειρο του… δημοσίου υπαλλήλου, που είχε κυριαρχήσει τα προηγούμενα έτη, ως υπέρτατη προοπτική επαγγελματικής αποκατάστασης.
Σε αυτά, τουλάχιστον, τα συμπεράσματα κατέληξε μεγάλη έρευνα της Κάπα Reasearch, που εκπονήθηκε για λογαριασμό του διαδικτυακού καναλιού για την καινοτομία και ανάπτυξη, ka-business.gr και παρουσιάστηκε ενόψει του 4ου Συνεδρίου «Καινοτομία κι Ανάπτυξη» που διοργανώνεται την προσεχή Πέμπτη 23 Μαίου στη Θεσσαλονίκη.
Συγκεκριμένα, σε δείγμα 1.417 ατόμων από όλη τη χώρα το 70,7% πιστεύει ότι οι αγρότες έχουν καταχραστεί τα ευρωπαϊκά πακέτα στήριξης, το 68,6% ότι τα περιμένουν όλα από το κράτος, το 74,4% ότι δεν σέβονται το περιβάλλον και το 64,6% τη δημόσια υγεία και το 66,5% ότι δεν μπορούν να συνεργαστούν. Την ίδια στιγμή, όμως, το 80,6% εκτιμά ότι αγροτικό επάγγελμα έχει μέλλον και δίνει πολλές ευκαιρίες. Ειδικότερα, το 69,9% των ερωτώμενων θέλουν τα παιδιά τους να ασχοληθούν με τη γεωργία και την κτηνοτροφία, καθώς το 37,4% βλέπει πως έχει προοπτική η επιστροφή στην ύπαιθρο και η αγροτική επαγγελματική ενασχόληση, ενώ το 28,9% το βλέπει ως ανάγκη και το 25,1% ως ευκαιρία. Σχεδόν οι εννέα τους δέκα (σ. σ. το 87,3%), ερωτώμενους εν τω μεταξύ, θεωρεί ότι η επιστροφή στην επαρχία από τα μεγάλα αστικά κέντρα είναι θετική για την περιφέρεια, το 84,2% το βλέπει θετικά για την οικονομία και το 83% για την αγορά εργασίας.
Έλλειψη ενημέρωσης
Όσον αφορά στα προβλήματα του εγχώριου αγροτικού τομέα, το σημαντικότερο είναι –κατά το σύνολο των ερωτηθέντων- η έλλειψη ενημέρωσης σε θέματα τεχνολογίας και καινοτομίας που αφορούν στον αγροτικό κλάδο (το 72,5%) και ακολουθούν αμέσως μετά με 54% η αδυναμία προσαρμογής στις νέες συνθήκες και 52,3% η επιλογή κατάλληλης καλλιέργειας.
Για να επιβιώσει ο αγροτικός κλάδος σήμερα, εξάλλου, θα πρέπει να προχωρήσει –όπως εκτιμά το 68,2% του δείγματος- σε νέες μορφές καλλιέργειας, σε εξαγωγές προϊόντων στο εξωτερικό λέει το 64,1% και σε νέες μορφές οργάνωσης το 60%.
Σε σχέση με τα μέτρα που έλαβαν οι αγρότες για να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση, η πλειονότητα έχει αυξήσει τις προσωπικές ώρες απασχόλησης, άλλοι έχουν προχωρήσει σε περικοπές εξόδων σε υλικά που χρησιμοποιούν και σε κάποιες περιπτώσεις, έχουν αλλάξει ακόμη και αντικείμενο, ειδικότερα από τη φυτική προχώρησαν στη ζωική παραγωγή. Παρά τα προβλήματά τους, το 55,3% των ερωτώμενων αγροτών, βλέπει αισιόδοξα τον αγροτικό κλάδο, ενώ το 76,9% βλέπει περισσότερες προοπτικές απασχόλησης στην επαρχία όσον αφορά στον αγροτικό τομέα κι έπονται ο αγροτουρισμός με 55,9% κι ο Τουρισμός με 40,6%.
Μεγάλα περιθώρια για αύξηση εξαγωγών αγροτικών προϊόντων διέκρινε ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης, Θεόδωρος Καράογλου, θυμίζοντας ότι οι ελληνικές εξαγωγές του κλάδου έφτασαν πέρυσι σε αξία τα 4,6 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 10,2%. Πρόσθεσε ότι η ποιότητα των ελληνικών αγροτικών προϊόντων αποτελεί πλεονέκτημα, το οποίο όμως πρέπει να αναδειχθεί με κατάλληλες προωθητικές ενέργειες, καθώς -όπως είπε- δεν είναι δυνατόν να διαφημίζουμε την ποιότητα του ελληνικού ελαιολάδου και στη συνέχεια αυτό να πωλείται χύμα στην Ιταλία και από εκεί να πωλείται διεθνώς ως …ιταλικό.
Στην παρέμβασή του το μέλος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος Κ. Λουφάκης χαρακτήρισε ενθαρρυντικό το γεγονός ότι οι νέοι φεύγουν από το μοντέλο θέση στο δημόσιο και κατανάλωση και πάνε στο παράγω και εξάγω, ενώ ειδικά για τις νέες καλλιέργειες στον αγροτικό τομέα σημείωσε πως πρέπει το βάρος να πέσει σε προϊόντα με βιομηχανική αξία, για να προκύψει και υψηλή προστιθέμενη αξία στον παραγωγό.
Να σημειωθεί πως το συνέδριο του ka-business.gr διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μακεδονίας Θράκης και με υποστηρικτές τον Όμιλο Πειραιώς, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον ΣΒΒΕ, τον ΣΕΒΕ και τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης.
agronews.gr