Δευτέρα, 14 Ιουνίου, 2021

1854: Όταν το Αγρίνιο είχε εφοπλιστές

1854: Όταν το Αγρίνιο είχε εφοπλιστές

Του Λίνου Υφαντή,

Η ανάπτυξη του εμπορίου και οι ανάγκες μεταφοράς της σταφίδας επίσπευσαν τις ανάγκες εκσυχρονισμού του ελληνικού εμπορικού στόλου την περίοδο 1854-1857. Πλέον τα παλαιά πλοία αντικαθίστανται με ατμόπλοια και δημιουργείται η εταιρεία Ελληνική Ατμοπλοία με μετόχους από όλη την Ελλάδα. Ιδιαίτερα στη Δυτική Ελλάδα η εμπορική κινητικότητα καταγράφει ένα Δυτικοελλαδικό εμπορικό δίκτυο το οποία συνδέει Πάτρα, Κέρκυρα με τα περισσότερα επαρχιακά κέντρα.

Ανάμεσα στους επενδυτές της Ελληνικής Ατμοπλοίας εμφανίζονται και πολλοί Αιτωλοακαρνάνες, ιδίως από το Μεσολόγγι το οποίο είχε ήδη ναυτική παράδοση από τον 18ο αιώνα. Εκτός αυτού όμως στο εμπορικό δίκτυο της Δυτικής Ελλάδας φέρονται να συμμετέχουν και δύο Αγρινιώτες με το ίδιο επώνυμο και πιθανόν με συγγενική σχέση.  ο Γεώργιος Ντόκας, ο Ιωάννης Ντόκας καθώς και ο Ιωάννης Τριανταφυλλίδης καθώς και μία γυναίκα, η Τσακανίκα Α. όπως αναγράφεται.

Πανελλαδικά από το Αγρίνιο φαίνεται να προέρχονται το 1,19% των μετοχών της ατμοπλοικής εταιρείας και να είναι λίγο πιο πριν από το τέλος σε πανελλαδικό επίπεδο. Σημασία όμως έχει ότι υπάρχει στον οικονομικό ναυτικό χάρτη του νεοσύστατου τότε ελληνικού κράτους σε αντίθεση με σήμερα που η παρουσία της περιοχής σε πολλές κεντρικές οικονομικές δραστηριότητες είναι αναιμική έως ανύπαρκτη.

Με πληροφορίες από:

Κωνσταντίνος Παπαθανασόπουλος, συμβολή στην ιστορία της ελληνικής ατμοπλοίας (1849-1857). Μέτοχοι και κατανομή των ιδρυτικών κεφαλαίων. Περιοδικό Μνήμων, τεύχος 10, έτος 1985.

 

Θέματα που ενδιαφέρουν

1 Σχόλιο

  1. Νίκος Παλια-ντζής

    Και μετά ήρθε ο Ανδρέας Λιάνης με το ΠΑΣΟΚ. Οι μέτοχοι των ναυτιλιακών πήραν των ομματιών τους και οι «νεοαγρινιώτες» έγιναν μέτοχοι με καρέκλα μόνιμη στο δημόσιο, τα ουζερί και τους καφενέδες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.