Τετάρτη, 8 Απριλίου, 2020

1887: Ο αποκεφαλισμός τριών ληστών σε δημόσια θέα στην πλατεία της Αγίας Τριάδας Αγρινίου και το “αιμοχαρές” γυναικείο κοινό που παρακολουθούσε

Οι παραπάνω εικονιζόμενοι εκτελέστηκαν στο Αγρίνιο με αποκεφαλισμό το 1887.http://1-2.gr/2017/06/17/pethainontas-sthn-ellada-1887-g-vdomada-ioynioy/

Του Λίνου Υφαντή,

Η εκτέλεση με αποκεφαλισμό καταδίκων ληστών τον 19ο αιώνα σε δημόσια  ήταν και στην Ελλάδα  σύνηθης πρακτική. Άλλο τόσο σύνηθες ήταν να μαζεύεται κόσμος διψασμένος να τις παρακολουθήσει. Φυσικά μιλάμε για πρακτικές φαρ ουέστ που δυστυχώς συνέπιπταν με τα τότε ήθη της εποχής.

Εκτελέσεις φυσικά γίνονταν και στο Αγρίνιο. Οι κατάδικοι βέβαια μεταφέρονταν από άλλα μέρη. Όπως ακριβώς μεταφέρονταν και η λαιμητόμος, η οποία χρησίμευε για την εκτέλεση της αποτρόπαιας για ποινής. Στο Αγρίνιο λοιπόν μεταφέρθηκε από την Πάτρα για αυτό το σκοπό η γκιλοτίνα. Οι κατάδικοι που θα εκτελούνταν ήταν ο Νίκος Ντούγκας, Δημήτρης Αμπέσης και Γεώργιος Στρηβανιώτης.

Όπως αναφέρει η Βικτώρια Άλεξ στο άρθρο της στο 1-2.gr “η απαίσια λεπίδα «εθέρισεν αλληλοδιαδόχως» στις πέντε ακριβώς τα ξημερώματα στην πλατεία Αγίας Τριάδας. Πρώτος εκτελέστηκε ο γερο Ντούκας, που μέχρι τέλους είχε μοναδική επιθυμία να δει τον 17χρονο γιο του, αλλά κανένας δεν εμφανίστηκε χθες. Μάλιστα όταν ανέβηκε στο ικρίωμα, νόμιζε ότι τον είδε μέσα στο πλήθος κι άρχισε να τον φωνάζει και να κλαίει, όμως μάλλον ιδέα του ήταν αφού κανείς δεν ανταποκρίθηκε. Δεύτερος ανέβηκε ο Στριβανιώτης, ο οποίος και κατηγορούσε τις αρχές λέγοντας πως άδικα πηγαίνει γιατί δεν σκότωσε κανέναν. Τελευταίος ανέβηκε προς τη λαιμητόμο ο Αμπέσης, που με φοβερή ψυχραιμία χωρίς να πει λέξη, εκτελέστηκε έχοντας στις πρώτες θέσεις ως θεατές όλη του την οικογένεια.Οι εκτελέσεις στέφθηκαν με επιτυχία. Οι δήμιοι κι η λαιμητόμος μεταφέρθηκαν ξανά προς το πλοίο «Σαλαμινία» όπου και θα αναχωρήσουν σε λίγο για την Κεφαλονιά.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι οι εφημερίδες της εποχής  έγραφαν ότι στην εκτέλεση αυτών των καταδίκων “παρίσταντο αρκετές γυναίκες μετ΄αιμοχαρούς περιέργειας”. Τόσο διαφορετικό ήταν το Αγρινιώτικο κοινό -όπως και σε όλη την Ελλάδα- εκείνη την εποχή! Την πληροφορία αυτή διασώζει ο Βασίλης Τζανακάρης στο βιβλίο του “Οι λήσταρχοι”.

Όσο για το τι είχαν κάνει οι τρεις εικονιζόμενοι; Είχαν σχεδιάζει και πραγματοποιήσει με τσεκούρι την δολοφονία ενός αρτοποιού για να του αρπάξουν τις οικονομίες του.

Όπως και να χει, οι εκτελέσεις καταδίκων είναι μια άγνωστη πτυχή στο Αγρίνιο του 19ου αιώνα.

Πηγές

Βικτώρια Άλεξ, Πεθαίνοντας στην Ελλάδα του 1887, http://1-2.gr/2017/06/17/pethainontas-sthn-ellada-1887-g-vdomada-ioynioy/

Βασίλης Τζανακάρης, Οι λήσταρχοι, Μεταίχμιο, 2008.

 

 

Πηγή: criminologymuseum

Θέματα που ενδιαφέρουν

4 Σχόλια

  1. Ανώνυμος

    Για να φέρεις κάποια θέση κάπου σήμερα, πρέπει να γνωρίζεις πολιτισμό ιστορία σύμβολα, πώς θα αντιπροσωπεύει Κάπιος που δε θα φέρει γνώση του αντικειμένου; πχ,σύλλογοι χορευτικά πως θα παρουσιάσουν πνευματικό έργο εάν δε γνωρίζουν το πολιτισμό του κάθε λαού; οι εκπαιδευτικοί εάν δε γνωρίζουν τη πραγματικοί ιστορία πολιτισμο τη θα διδάσκουν στη μαθητεία όταν το βιβλίο της ιστορίας το έγραψαν απατεώνες, εδώ ο εκπαιδευτικός πρέπει να συνεργαστεί με το μαθητή, και να του εξήγηση τη ακριβώς συμβαίνει, κάποιος που έχει εθνικό σύμβολο σημαία πρέπει να φέρει γνώση του συμβόλου τη ακριβώς εκπρόσωποι,ο ποδοσφαιριστής πρέπει να φέρει γνώση για την ομάδα του τα σύμβολα χρώματα στης φόρμες του, οταν παρουσιάζονται αρχαιολογικα ευρυματα Πρέπει ο ειδικός να εξηγει για το αντικείμενο, και Πολλά άλλα που αφορουν το λαο για να παρουσιάζεται η πραγματικότητα εαν ο καθε φέρει τετοια θέσει και για διάφορους λόγους, παραποιεί η αποπροσανατολιζει εσκεμμένα, τότε Αυτός ο λαός θα βρίσκεται θεατής σε άγνωστο περιβάλλον, και παλλη αν κάποιος παρουσιάζει άθελά του παραποιημένη πραγματικότητα, πάλι ο λαός θα παραπληροφορητε

  2. Ανώνυμος

    Θα σας επιβίωσω κάποια παραποίηση από τους μουσικούς οργανοπαίχτες, λένε κάποιο τραγούδι, κίνησαν τα τσιαμοπουλα και τα σαρακατσανοπουλα,εδώ φέρει γνώση ο μουσικός ορχήστρα τραγουδιστής ποιοί είναι οι Τσάμηδες, και Ποιοι η σαρακατσαναιοι; Ποιος φταιοι που παρουσιάζεται αυτη η παραποιηση του πολιτισμού

  3. Ανώνυμος

    Αλλο παράδειγμα για μουσικούς τραγουδιστές, λέει κάποιο τραγούδι, Βάστα καημένε ολυμπε και σεις καημένα χασια Βάστα τούς Βλάχους πουρχονται τους σαρακατσαναιους, ιστορικά υπήρχαν πότε γνήσιοι Έλληνες Αιτωλοί Σαρακατσάνοι σε αυτές της περιοχές ; αν υπήρξαν ποτέ να μας το δείξουν, οι Έλληνες Αιτωλοί Σαρακατσάνοι δεν ήταν στην ίδια τους τη χώρα ψυλωματα στα βουνά της ευρυτανιας,και χαμηλωματα κατοχή μεσολογγι Αγρίνιο καλύβια , ( ο ΒΑΛΤΟΣ
    ), Σπερχειάδα Θερμοπύλες ( ξηροκαμπος όπως λέγονταν η περιοχή Σπερχειού ) κ τ λ ; αν κάποιος ξέρει κάτι άλλο να μας το πει

  4. Ανώνυμος

    Όσο για τη λαιμητόμο, αν υπειρχε σήμερα θα έπρεπε να κόβει κεφάλια ασταμάτητα μερα νύχτα, είναι τόση πολύ οι απατεώνες και προδότες που όλο και αυξάνονται

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.