Του Λίνου Υφαντή,
Ένα παλαιό διακοσμητικό πιάτο από την εποχή του Μεσοπολέμου με το πορτραίτο του Ελευθερίου Βενιζέλου αναδημοσιεύουμε από την ιστοσελίδα του ιδρύματος Βενιζέλου. Στη μέση έχει το πορτραίτο του Έλληνα πολιτικού και γύρω από αυτό αναγράφονται περιοχές της Ελλάδας με την Αιτωλία και την Ακαρνανία να ξεχωρίζουν.
Πράγματι τα ονόματα των περιοχών μας έχουν ξεχωριστή θέση στο διακοσμητικό αυτό πιάτο με τον Βενιζέλο, όπου αναγράφονται επίσης το όνομά του και τα έτη ” “1864-1936”. Αυτό λέγεται διότι η Αιτωλία και η Ακαρνανία φιγουράρει ανάμεσα σε διακοσμητικά μοτίβα που αναγράφονται περιοχές και νησιά της Ελλάδας όπως Κρήτη, Επτάνησος, Σάμος, Μακεδονία, Θεσσαλία, Ήπειρος, Πελοπόννησος, Φθιώτης, Μυτιλήνη, Χίος, Πάτμος, Κύπρος, Ρόδος, Θράκη, Ψαρρά, Παρνασσίς, Εύβοια, Κυκλάδες, Σποράδες.
Αν προσέξει κανείς, δεν αναγράφονται Νομοί της Ελλάδος αλλά κυρίως γεωγραφικά διαμερίσματα, περιοχές με ιδιαίτερη ομορφιά, συστάδες νησιών. Η μόνη εξαίρεση που γίνεται για μεμονωμένους τόπους είναι για την περιοχή μας και την Φθιώτιδα.
Μπορεί να μην έχει ιδιαίτερη σημασία για πολλούς, όμως είναι ένα στοιχείο που αξίζει να επισημανθεί. Ούτε λίγο ούτε πολύ στη συνείδηση του λαϊκού τεχνήτη του Μεσοπολέμου η Αιτωλία και η Ακαρνανία εξισώνονται με μεγάλα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας. Έτσι λοιπόν και στο πορσελάνινο αυτό πιάτο διαστάσεων 22,5 cm που μέχρι το 2016 άνηκε στον Νικήτα Περαθωράκη η Αιτωλία και η Ακαρνανία μπαίνουν ισοδύναμες δίπλα από την εικόνα της μεγάλης αυτής προσωπικότητας της νεότερης ιστορίας της χώρας μας.
Ίσως αυτό να λέει πολλά για τη θέση που είχε ο τόπος μας στην Ελλάδα εκείνης της εποχής. Ας συγκρίνουμε λοιπόν αν και στο σήμερα είμαστε τόσο in περιοχές στην όποια αποτύπωση της τέχνης. Αν δεν ισχύει, ας κοιτάξουμε ποιος φταίει για αυτό…
Με πληροφορίες από:
Εθνικό Ίδρυμα ερευνών και μελετών “Ελευθέριος Βενιζέλος”
http://www.venizelosarchives.gr/rec.asp?id=96435