Του Λίνου Υφαντή,
Η υπόθεση τρένου φαίνεται να έπεσε αμαχητί για τη Δυτική Ελλάδα. Μάλιστα δεν έλειπαν οι ψίθυροι στην καλύτερη “περί αιθεροβάμονων απόψεων” για όσους υποστήριζαν το αντίθετο.
Μια πιο προσεκτική ματιά όμως στους αριθμούς, ίσως έπειθε για την αναγκαιότητα ή έστω τη δοκιμή να ξαναλειτουργούσε το τρένο Αγρίνιο-Μεσολόγγι ως προαστιακός. Αυτό θα προκύψει ως συμπέρασμα από την υπάρχουσα κοινωνική διασύνδεση των δύο μεγάλων πόλεων της Αιτωλοακαρνανίας. Υπάρχει λοιπόν μεγάλη αλληλεπίδραση μεταξύ τους, όχι σε περιστασιακούς επισκέπτες αλλά σε εργαζομένους. Προς το Μεσολόγγι ειδικά μετακινείται πληθώρα εργαζόμενων από το Αγρίνιο. Χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο με υπηρεσιακά λεωφορεία πηγαινόερχονται 150 άτομα. Αν υπολογίσουμε άλλους τόσους με αυτοκίνητα τότε ίσως ξεπερνούν τους 300. Ο αριθμός αυτών δεν συνυπολίζει άλλους στην ίδια κατηγορία ή περιστασιακούς για δουλείες ή φοιτητές με τα ΚΤΕΛ. Δείτε εδώ παλαιότερο άρθρο: https://www.agrinionews.gr/posous-epivates-exypiretouse-treno-se-proorismous-tis-etoloakarnanias-ston-mesopolemo/
Στο μεσοπόλεμο το τρένο ήταν μια υγιής βιώσιμη επιχείρηση. Αν ανατρέξουμε στα στατιστικά της εποχής κατά μέσο όρο μετακινούνταν προς Μεσολόγγι 180.000 επιβάτες ετησίως δηλαδή κατά μέσο όρο 500 επιβάτες την ημέρα. Αν στην αναγωγή αυτή βάλουμε λιγότερο κόστος σε καύσιμα, συντήρηση κτλ, τότε ίσως τα νούμερα αυτά πλησιάζουν τα σημερινά της βιωσιμότητας. Άλλωστε το Αγρίνιο και Μεσολόγγι και είναι ενδιάμεσες “αστικές μάζες”που μοιάζουν σαν τις αντίστοιχες που εξυπηρετούνται από τον αντίστοιχο προαστιακό των Πατρών σε επίπεδο συνοικιών.
Μήπως λοιπόν στο επίπεδο αυτό ένας προαστιακός θα ήταν βιώσιμος; Άλλωστε η κίνηση είναι ιδιαίτερα αυξημένη τις πρωινές ώρες στο υπάρχον πεπαλαιωμένο οδικό δίκτυο, άσχετα με την άσφαλτο που ρίχθηκε. Ίσως η Κλεισούρα είναι πλέον μικρή για να χωράει όλη αυτή την επικοινωνία των δύο πόλεων με τους νέους συγκοινωνιακούς όρους.
Πολλές φορές λοιπόν το αυτονόητο δεν είναι μακριά αλλά μπροστά μας. Μιλάμε βέβαια για μια λύση η οποία δεν επηρεάζει καθόλου τις ροές μετακινήσεων στα υπάρχοντα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ας ξαναδούμε λοιπόν τον προαστιακό.
6 Σχόλια
Το τραίνο αποτελεί μια γρήγορη (μηδενικές καθυστερήσεις λόγω συμφόρησης δικτύου), ασφαλή λύση (μπορεί κάποιος να ανατρέξει στα επίσημα στατιστικά για ατυχήματα – δυστυχήματα με τραίνο στην Ευρώπη) μετακίνησης και είναι σημαντικό το γεγονός πως είναι διαθέσιμο όλη τη μέρα. Από την άλλη το υπάρχον οδικό δίκτυο αυξάνει την επικινδυνότητα μετακίνησης (παλιά εθνική οδός) καθώς και το κόστος μετακίνησης (παλιά εθνική οδός – Ιόνια οδός). Πολύ σημαντικό επίσης είναι το γεγονός πως η μετακίνηση με τραίνο είναι άνετη και κατά τη διάρκεια της (προσφέρονται μια σειρά από ανέσεις όπως internet κτλ) ο μετακινούμενος μπορεί να αξιοποιήσει τον «χαμένο» χρόνο μετακίνησης ως ελεύθερο χρόνο.
Αποτελεί βασική επιλογή για το backbone δίκτυο αυτού που λέμε ‘έξυπνη’ υπεραστική μετακίνηση καθώς μπορεί να συνδυαστεί με ένα εύρος επιλογών στα σημεία επιβίβασης / αποβίβασης των επιβατών (π.χ. παρκινγκ αυτοκινήτων, αστικές συγκοινωνίες κ.τ.λ., ταξί). Το γεγονός αυτό μπορεί να το κάνει πολύ ελκυστική επιλογή για τη μετακίνηση μεταξύ πόλεων στον Νομό μας.
Παραθέτω ένα link που δείχνει το σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη (https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_Europe#/media/File:High_Speed_Railroad_Map_of_Europe.svg) (λήμμα: https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_Europe, Wikipedia). Δείτε τις υποδομές στην Ελλάδα σε σύγκριση με την Ευρώπη. Αναλογιστείτε τις δυνατότητες που θα έδινε η ύπαρξη ενός τέτοιου δικτύου στον Νομό μας μέσω της κάθετης σύνδεσης με το υπόλοιπο ευρωπαϊκό δίκτυο.
Καθετη συνδεση με ιονια να τελειωνουμε. Αρκετα!
Εδω δε βουλώνουν τις λακούβες θέλουν και σιδηρόδρομο!!!! Κατα αρχήν οι γραμμες δεν κανουν τις εχουν κανει στενότερες κατα 15 ποντους!!! απο γην χαμάρα που τους δέρνει όλους!!!( επι εποχή Βερελή) Άσε που τις μισες γραμμες τις εχουν κλέψει οξ ευπαθείς ομάδες!!
Άλλωστε το Αγρίνιο και Μεσολόγγι και είναι ενδιάμεσες «αστικές μάζες»που μοιάζουν σαν τις αντίστοιχες που εξυπηρετούνται από τον αντίστοιχο προαστιακό των Πατρών σε επίπεδο συνοικιών. Συγνώμη …αλλά καμία σχέση …καλύπτει μια διαδρομή 14 χιλιομέτρων το μισό αστικό ιστό της πόλης ..με πάνω από 4000 επιβάτες ημερησίως…ενώ δεν έχει μειωθεί το έργο των αστικών λεωφορειων
Πόσες φορές την ημέρα πηγαινοέρχονται αυτοί οι δήθεν 300 μεταξύ των 2 πόλεων…;
Όταν ένας φιλόλογος κάνει και τον οικονομολόγο και τον στατιστικολόγο και τον πολυπράγμωνα ας ρωτήσει καλύτερα τους τιτανοτεραστιος Κοκκινοβασίλη και Βερελή για τη γραμμή…
Ενώ δεν είναι κακή η ιδέα και δυστυχώς η Ελλάδα είναι πολλά χρόνια πίσω στο θέμα “σιδηρόδρομος” , δεν νομίζω ότι υπάρχει σύγκριση μεταξύ αυτού που προτείνεται και τον Προαστιακό της Πάτρας τον οποίο χρησιμοποιούν αρκετές χιλιάδες επιβάτες προς κάθε περιοχή και προάστιο που καλύπτει ο βόρειος και ο νότιος κλάδος του. Και αυτό χωρίς να καλύπτονται π.χ. μεγάλες περιοχές πιο εσωτερικά στην ενδοχώρα της πόλης , οι οποίες γεμίζουν τα αστικά. (όπως είπε και σε σχόλιο κάποιος παραπάνω). Μεταξύ Μεσολογγίου και Αγρινίου δεν θα είχε όντως πολλούς επιβάτες και αυτό ίσως καθιστούσε μη βιώσιμη μία τέτοια γραμμή η οποία θα ήταν πιο πολύ της μορφής Υπεραστικού τύπου και όχι Προαστιακού όπως τα 30 χιλιόμετρα του Προαστιακού της Πάτρα που διαπερνάει αυστηρώς αστικές και προαστιακές περιοχές με μεγάλη κίνηση και πολλαπλές δραστηριότητες.