Ο Τώνης Μαρούδας, ο εμβληματικός τροβαδούρος της αγάπης, είχε χαρακτηρίσει τη Μάγια Μελάγια «αυτοκράτειρα της νύχτας». Μπορεί στους νεότερους το καλλιτεχνικό όνομα της θρυλικής λαϊκής τραγουδίστριας να μην λέει και πολλά, ωστόσο, οι παλαιότεροι σίγουρα θα έχουν ακούσει ιστορίες για εκείνη.
Η Μάγια Μελάγια ήταν μια γυναίκα που έζησε τη ζωή της στα «κόκκινα». Στις δεκαετίες του 1950 και το 1960 ήταν το απόλυτο sex symbol στην Ελλάδα. Μαγνήτιζε τα βλέμματα των ανδρών, οι οποίοι «σφάζονταν» στα πόδια της.
Κανείς δεν μπορούσε να της αντισταθεί. Από τον μεροκαματιάρη μέχρι τον εφοπλιστή. Εκείνη το ήξερε και φρόντιζε να το εκμεταλλεύεται.
Η ζωή της ήταν κινηματογραφική. Τα έζησε όλα σε υπερθετικό βαθμό. Το τέλος της, ωστόσο, ήταν ακριβώς το αντίθετο. Μέσα στη μοναξιά και την αφάνεια.
Από την απόλυτη φτώχεια, στην απόλυτη καταξίωση
Η ημέρα που γεννήθηκε η Μάγια Μελάγια είναι μια ιδιαίτερη ημέρα. Είναι μια ημέρα που έρχεται κάθε τέσσερα χρόνια. Γεννήθηκε στην Πλάκα, στις 29 Φεβρουαρίου 1928. Το πραγματικό της όνομα ήταν Μελπομένη Τσιριγώτη.
Οι εποχές τότε ήταν εξαιρετικά δύσκολες. Η φτώχεια μεγάλη. Οι δυσκολίες αμέτρητες. Και ήρθαν χρόνια ακόμα πιο δύσκολα. Στα εφηβικά της χρόνια η Μελπομένη ήρθε αντιμέτωπη με όλες τις δραματικές συνθήκες που «γεννάει» ένας παγκόσμιος και ένας εμφύλιος πόλεμος.
Τα διαμάντια, ωστόσο, λάμπουν και μέσα στη λάσπη. Κάπως έτσι, μια ημέρα, η 16χρονη Μελπομένη βρισκόταν στην αυλή του σπιτιού της, κάνοντας δουλειές και σιγοτραγουδώντας.
Τότε την άκουσε μια γειτόνισσα η οποία «μαγεύτηκε» από τη φωνή της νεαρής κοπέλας. Αμέσως πήγε στη μητέρα της Μελπομένης και της είπε πως το χάρισμα που έχει η κόρη της είναι σπάνιο και θα έπρεπε να τη βοηθήσει προκειμένου να το εξελίξει.
Η γειτόνισσα, μάλιστα, έπεισε τη μητέρα της 16χρονης Μελπομένης να την πάει στην ψυχαγωγική παράσταση (βαριετέ, όπως το έλεγαν τότε) «Όασις» στο Ζάππειο, που έψαχναν ταλέντα στη μουσική.
Και όντως έτσι έγινε. Η Μελπομένη δεν χρειάστηκε πάνω από μια οντισιόν. Ο σπουδαίος μαέστρος Μιχάλης Σουγιούλ την πήρε μαζί του στο κέντρο που εμφανιζόταν εκείνη την εποχή. Ο Σουγιούλ της είπε πως το «Μελπομένη» είναι… κομματάκι βαρύ για όνομα τραγουδίστριας και τη «βάπτισε» Μάνια. Έτσι έκανε τα πρώτα της βήματα.
Η Μάνια Τσιριγώτη, ωστόσο, δεν έκανε «βήματα». Έκανε «άλματα». Σύντομα δημιούργησε πολύ θόρυβο. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που πήγαιναν στο μαγαζί του Σουγιούλ για να ακούσουν την πιτσιρίκα Μάνια.
Η επιτυχία που σημείωσε, ήδη από τις πρώτες εμφανίσεις της, ήταν κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή. Η συζήτηση γύρω από το νέο μεγάλο αστέρι του λαϊκού τραγουδιού ήταν μεγάλη. Τότε εμφανίστηκε ο σκηνοθέτης Ορέστης Λάσκος ο οποίος είπε πως καλό το Μάνια Τσιριγώτη αλλά για ένα μεγάλο αστέρι όπως ήταν εκείνη, χρειαζόταν κάτι πιο «εντυπωσιακό».
Και κάπως έτσι «γεννήθηκε» η Μάγια Μελάγια. Αυτό το καλλιτεχνικό ονοματεπώνυμο αποδείχθηκε γουρλίδικο καθώς μερικούς μήνες μετά την υιοθέτησή του, η Μάγια Μελάγια έκανε την πρώτη της μεγάλη επιτυχία. Ηχογράφησε το τραγούδι «Πώς με μεθάς», σε σύνθεση του Θεόδωρου Παπαδόπουλου και προκάλεσε πάταγο.
Τη σκληρή δεκαετία του 1950 η Μάγια Μελάγια σημείωνε τη μια επιτυχία μετά την άλλη. Ηχογραφούσε τραγούδια τα οποία γίνονταν αμέσως επιτυχίες ενώ παράλληλα εμφανιζόταν τόσο σε νυχτερινά κέντρα όσο και σε θεατρικές επιθεωρήσεις.
Είναι ενδεικτικό πως πολλοί θαυμαστές της, πήγαιναν στο θέατρο μόνο και μόνο για να την ακούσουν χωρίς στην πραγματικότητα να τους ενδιαφέρει η παράσταση!
Η Μάγια Μελάγια έκανε και κάποιες εμφανίσεις σε κινηματογραφικές ταινίες αλλά χωρίς ποτέ να εγκαταλείψει τη μεγάλη της αγάπη που ήταν το πάλκο και η νύχτα.
Είναι η εποχή που η Μάγια Μελάγια διδάσκει στη Σοφία Λόρεν πως να τραγουδήσει το τραγούδι «Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη» για τις ανάγκες της ταινίας «Το παιδί και το δελφίνι». Είναι η ίδια εποχή που αν και οι άνδρες «σφάζονται» στα πόδια της εκείνη ζει τον μεγάλο έρωτα της ζωής της με τον συνθέτη Γιώργο Μουζάκη
Η σχέση αυτή ήταν αυτό που με σημερινούς όρους θα λέγαμε «τοξική». Ο Μουζάκης δεν άφησε την Μάγια Μελάγια να πετύχει πολλά περισσότερα από αυτά που πέτυχε. Για παράδειγμα, λέγεται πως της απαγόρευσε να συνεργαστεί με τον Μανώλη Χιώτη επειδή τον ζήλευε!
«Μια ζωή ερωτευμένη, και φυσικά τον έχω πληρώσει βαριά και ακριβά τον έρωτα. Αλλά έτσι γεννήθηκα, τι να κάνω; Κι έτσι ο έρωτας έφαγε την καριέρα που μπορούσε να ’τανε πολύ πιο λαμπρή» είχε πει η ίδια σε συνέντευξή της.
Το περιστατικό με την Παξινού και το μοναχικό τέλος
Ήταν τέτοια η φήμη που είχε αποκτήσει η Μάγια Μελάγια, τόσος ο ντόρος που γινόταν γύρω από το όνομά της, που ακόμα και να μην ήταν η ίδια παρούσα…έκλεβε την παράσταση. Άκρως ενδεικτικό της κατάστασης που είχε δημιουργηθεί είναι και το περιστατικό που θα διαβάσετε στη συνέχεια και το οποίο κινείται, πλέον, στα όρια του αστικού μύθου.
Λίγο μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1950 η σπουδαία Κατίνα Παξινού έπαιζε την «Εκάβη» στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Κάθε φορά που υπήρχε μια παράσταση, στο θέατρο γινόταν το αδιαχώρητο από τα αυτοκίνητα.
Μια ημέρα, λοιπόν, ακριβώς εξαιτίας αυτού του… κακού χαμού, άργησε και η ίδια η Παξινού να φτάσει στο θέατρο. Πήγε, λοιπόν, σχεδόν τρέχοντας να περάσει για τα καμαρίνια. Ο χωροφύλακας που ήταν επιφορτισμένος με τη φύλαξη των παρασκηνίων δεν την γνώρισε και δεν την άφηνε να περάσει.
-«Απαγορεύεται, να περάσεις. Πήγαινε πίσω», της είπε με αυστηρό ύφος.
-«Μα είμαι η Παξινού», του απάντησε εκείνη ενοχλημένη και φανερά εκνευρισμένη.
-«Κυρά μου, και η Μάγια Μελάγια να είσαι δεν περνάς. Έχουμε εντολές εμείς», της απάντησε ο χωροφύλακας.
Όταν χώρισε με τον Μουζάκη, η Μάγια Μελάγια, όπως έκαναν πολλοί αστέρες της μουσικής εκείνη την εποχή έφυγε για την Αμερική. Εκεί, στην πραγματικότητα, έστησε μια δεύτερη καριέρα.
Η ομογένεια τη λάτρεψε και όπου και αν εμφανιζόταν γινόταν ένας πραγματικός χαμός.
Στις ΗΠΑ γνώρισε, ερωτεύτηκε και παντρεύτηκε τον ομογενή επιχειρηματία Παναγιώτη Γουλάκο. Ήταν τέτοια η αγάπη που του είχε που όσο περνούσε ο καιρός δίπλα του, τόσο έβαζε σε δεύτερη μοίρα την καριέρα της.
Δυστυχώς για την ίδια, ωστόσο, μετά από 18 χρόνια γάμου ο Γουλάκος πέθανε. Συγκλονισμένη από αυτό το δραματικό γεγονός, η Μάγια Μελάγια αποφασίζει να επιστρέψει στην Ελλάδα, προκειμένου να κάνει ένα νέο ξεκίνημα.
Το τραγούδι, ωστόσο, έχει αλλάξει. Οι εποχές έχουν αλλάξει. Η λάμψη της έχει ξεθωριάσει και αναγκάζεται να κάνει διάφορες μικροδουλειές προκειμένου να καταφέρει σιγά – σιγά να μπει ξανά στον «χορό».
Μάταια. Τίποτα δεν ήταν, πλέον, το ίδιο. Το 1981 έκανε κάποιες εμφανίσεις σε κάτι επαρχιακά νυχτερινά μαγαζιά. Μακριά από τις λαμπερές σκηνές και τα χολιγουντιανά φορέματα που είχε συνηθίσει τόσα χρόνια.
Στη διάρκεια μιας τέτοιας εμφάνισης, στον Πύργο Ηλείας, έπαθε εγκεφαλικό. Αν και το πλήγμα ήταν βαρύ, η Μάγια Μελάγια κατάφερε να αναρρώσει πλήρως. Από τότε δεν εμφανίστηκε ποτέ ξανά σε κάποιο μαγαζί.
Έκανε κάποιες, λίγες είναι η αλήθεια, δημόσιες εμφανίσεις όπου έλεγε 1-2 τραγούδια αλλά τίποτα το περισσότερο από αυτό.
Τα τελευταία χρόνια της ζωής της, η Μάγια Μελάγια τα πέρασε στο σπίτι της στην Κυψέλη. Κοντά στην Αγίου Μελετίου. Είχε στο πλάι της την αδερφή ψυχή της, τη Σπεράντζα Βρανά αλλά και την αδερφή της, τη Στέλλα. Η πρώτη πέθανε το 2009 και η δεύτερη το 2011.
Η Μάγια Μελάγια δεν είχε, πλέον, τίποτα στη ζωή. Η «αυτοκράτειρα της νύχτας», όπως την έλεγε ο Μαρούδας, «έσβησε» μόνη και ξεχασμένη, μια ημέρα σαν σήμερα, στις 27 Δεκεμβρίου 2014, σε ηλικία 86 ετών.
Νίκος Δεμισιώτης- reader.gr