Η αγωνία για το Euro 2024 κορυφώνεται, καθώς πλησιάζουμε σιγά-σιγά προς την ολοκλήρωση του και την ανάδειξη του πρωταθλητή Ευρώπης στην πιο σημαντική διοργάνωση μετά το Μουντιάλ. Η φετινή διοργάνωση στα γήπεδα της Γερμανίας σπάει όλα τα ρεκόρ, καθώς θα αποφέρει συνολικά έσοδα περισσότερα από 2,5 δις ευρώ. Οι Αθλητικές Ομοσπονδίες των χωρών, οι σύλλογοι, οι διαιτητές και οι ποδοσφαιριστές συμμετέχουν στα χρήματα που δημιουργούνται μέσα από το κορυφαίο αθλητικό event.
Το Euro είναι χρυσωρυχείο
Είναι η διοργάνωση, που ξεπερνάει κατά πολύ το Champions League (πρωτάθλημα συλλόγων) και παράγει τα περισσότερα έσοδα. Τα τηλεοπτικά δικαιώματα έχουν ανέβει στα 1.440 εκατ. ευρώ, ενώ η εμπορική αξία ανέβηκε στα 568 εκατ. ευρώ, όπως αποτυπώνεται στους λογαριασμούς της UEFA. Σε αυτό πρέπει να προσθέσουμε τα 300 εκατομμύρια ευρώ από τις πωλήσεις εισιτηρίων και περισσότερα έσοδα που σχετίζονται με τα γήπεδα που θα μπορούσαν να φτάσουν τα εκατό εκατομμύρια ευρώ, γεγονός που αποφέρει στην UEFA χρήματα που ξεπερνούν τα 2,5 δισ. ευρώ.
Μετά την πανδημία και την ιδιαίτερη φύση του Euro που διεξήχθη το 2021 -το κατέκτησε η Ιταλία στο Γουέμπλεϊ στις 11 Ιουλίου κερδίζοντας στα πέναλτι την Αγγλία με 3-2- οι αριθμοί αυξάνονται και το ίδιο συμβαίνει και με τα έσοδα. Πρόκειται για μια διοργάνωση που είναι άρτια σχεδιασμένη από την UEFA, η οποία έχει και το μεγαλύτερο μερίδιο στην επιτυχία της σε σχέση με την εκάστοτε διοργανώτρια χώρα. Το ανώτατο σώμα του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου (UEFA) εμπλέκει Ομοσπονδίες και συλλόγους σε όλο αυτό τον πλούτο που παράγεται… Χωρίς τη βοήθεια όλων αυτές οι διοργανώσεις θα ήταν δύσκολο να υλοποιηθούν και η UEFA γνωρίζει ότι η φροντίδα αυτού που αποκαλούν πυραμίδα του ποδοσφαίρου είναι η βάση της επιτυχίας.
Πώς συμμετέχουν οι παίκτες σε όλο αυτό; Η UEFA δεν δίνει άμεσα χρήματα σε παίκτες. Σε αυτή την περίπτωση, είναι οι ομοσπονδίες που συμφωνούν να διαπραγματευτούν τα λεγόμενα “μπόνους συμμετοχής. Τα μπόνους κατανέμονται αναλογικά με τα έσοδα της εκάστοτε Ομοσπονδίας κατά τη διάρκεια του Euro, αλλά με ποσοστό που κλείνει υπέρ των πρωταγωνιστών, που είναι οι αθλητές.
Το τελικό ποσό που θα αποκομίσει κάθε ποδοσφαιριστής για την κατάκτηση του τροπαίου το βράδυ της 14ης Ιουλίου στο «Olympiastadion» μπορεί να φτάσει τα 400.000 ευρώ, τα οποία θα προέρχονται από τα 28,25 εκατομμύρια ευρώ που θα κερδίσει η εκάστοτε Ομοσπονδία για τη νίκη του τελικού στο Βερολίνο. Όλοι ξεκινούν με 9,25 εκατ. ευρώ για να φτάσουμε στην τελική φάση, συν ένα εκατομμύριο για κάθε νίκη στη φάση των ομίλων, στα οποία πρέπει να προσθέσουμε το 1,5 εκατ. για την πρόκριση στους «16» της διοργάνωσης και άλλα 2,5 εκατ. ευρώ για τα προημιτελικά. Ως εκ τούτου, η ομάδα έχει ήδη συγκεντρώσει 16,25 εκατ. ευρώ.
Για τους ποδοσφαιριστές η φάση των «16» αποτιμάται στο ποσό των 180.000 ευρώ, ποσό που αυξάνεται κατά άλλες 75.000 ευρώ για την πρόκριση στα προημιτελικά και στις 300.000 ευρώ για την πρόκριση στα ημιτελικά.
140 εκατ. ευρώ για τους συλλόγους
Συμμετέχουν και οι σύλλογοι στα χρήματα που δημιουργούνται στην UEFA. Δεν μένουν μόνο στα 331 εκατ. ευρώ που μοιράστηκαν στις ομοσπονδίες. 140 εκατομμύρια ευρώ θα φτάσουν στους συλλόγους. Επίσης, το ημερήσιο εισόδημα για κάθε ποδοσφαιριστή, όσο βρίσκεται στο Euro 2024, είναι 10.000 ευρώ. Η UEFA διανέμει σχεδόν όλα τα έσοδά της, μείον τα λειτουργικά έξοδα. Το πρόγραμμα HatTrick, η αλληλεγγύη και οι υπόλοιπες ομοσπονδίες θα μοιραστούν 571 εκατομμύρια ευρώ.
Οι διαιτητές θα λάβουν αμοιβή 5.000 ευρώ ανά αγώνα στη φάση των ομίλων, η οποία θα αυξηθεί, καθώς στα προκριματικά εισπράττουν 10.000 ευρώ. Όσον αφορά τους βοηθούς και τους τέταρτους διαιτητές, η αμοιβή τους είναι 2.500 ευρώ στη φάση των ομίλων και 5.000 ευρώ από τη φάση των «16» και μετά.
Οι χορηγοί της διοργάνωσης
Έως και δεκατέσσερις εταιρείες έχουν συσχετιστεί με τη διαφημιστική αφίσα της UEFA. Το Κατάρ συνεχίζει ως μία από τις κύριες μάρκες, στην προκειμένη περίπτωση με το Visit Qatar, τον στοιχηματικό οίκο Betano, τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα BYD, δύο μάρκες από τον όμιλο Alibaba (Aliexpress και Alipay+) ή τις γερμανικές εταιρείες Lidl και Engelbert Strauss. Η Adidas και η Coca-Cola, πιστοί σύντροφοι του ταξιδιού, είναι επίσης μεταξύ των διαφημιζομένων. Υπάρχουν επίσης γερμανικές εταιρείες όπως η Deutsche Bahn (DB), η Deutsche Telekom, η ζυθοποιία Bitburger, η ασφαλιστική εταιρεία Ergo και η εταιρεία κρέατος Wiesenhof.
Φωτογραφίες: Getty images / Ideal Image
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΛΛΑΣ – newmoney.gr