Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2020 σήμερα, πρώτη ημέρα λειτουργίας των καταστημάτων του λιανεμπορίου με τη μέθοδο του click away και η εικόνα της αγοράς του Αγρινίου η αναμενόμενη: λίγα καταστήματα της πόλης έχουν ανοίξει και σε ελάχιστα εθεάθησαν πελάτες στην αναμονή.
Κατά κύριο λόγο αυτά που άνοιξαν διαθέτουν e-shop ωστόσο είναι και επαγγελματίες που προσήλθαν στα καταστήματα γιανα τα προετοιμάσουν για τις επόμενες ημέρες. Η κίνηση στους δρόμους αφορά κυρίως συμπολίτες που κυκλοφορούν στην πλατεία παρατηρώντας το χριστουγεννιάτικο δένδρο που στολίστηκε.
Η απόφαση της κυβέρνησης να δοθεί η δυνατότητα να ανοίξουν τα εμπορικά καταστήματα αποκλειστικά με τη μέθοδο του click away διατηρεί επι της ουσίας ένα ασφυκτικό πλαίσιο που περισσότερο παραπέμπει σε κλειστά καταστήματα. Δημοσιεύτηκε άλλωστε η Κοινή Υπουργική Απόφαση για όλα τα μέτρα που θα ισχύσουν μέχρι τις 7 Ιανουαρίου για το λιανεμπόριο.
Όσες επιχειρήσεις δεν έχουν e-shop θα μπορούν να χρησιμοποιούν την μετεξέλιξη της ειδικής πλατφόρμας e-katanalotis που θα είναι σε ισχύ από Δευτέρα, στην οποία επίσης από Δευτέρα, οι καταναλωτές θα μπορούν να βρουν εκτός από τις τιμές προϊόντων σούπερ μάρκετ και τις τιμές καυσίμων.
Σημειωτέον πως απο σήμερα μειώνεται κατά μία ώρα η χρονική διάρκεια της βραδινής απαγόρευσης κυκλοφορίας, η οποία θα ισχύει από τις 10 το βράδυ έως τις 5 το πρωί, μέχρι τις 7 Ιανουαρίου.
Ανησυχία και αντιδράσεις στην αγορά
Έντονες είναι οι αντιδράσεις στους εκπροσώπους της αγοράς για την απόφαση της Κυβέρνησης για λειτουργία του λιανεμπορίου μόνο με τη μέθοδο του click away
Ο Εμπορικός Σύλλογος Αγρινίου χαρακτήρισε «εκτός τόπου και χρόνου» την απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης. «Οι ειδικοί του Υγειονομικού χώρου γνωρίζουν και προτείνουν ό,τι ασφαλώς έχει σχέση με την υγεία και καλώς πράττουν, για το πώς όμως θα λειτουργήσει καλύτερα η αγορά ας ακούσουν επιτέλους και τους ανθρώπους της αγοράς», σημείωσε.
Η Ελληνική Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) μετά την έκτακτη συνεδρίασή της, χθες Σάββατο, κατέληξε σε ψήφισμα στο οποίο εκφράζει την διαμαρτυρία της για «την επινόηση και καθιέρωση αδοκίμαστων και αμφιλεγόμενων πρακτικών τύπου click away που πρακτικά ευνοούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις», όπως λέει και κάνει λόγο για «μη εφαρμογή κανόνων ισοτιμίας, ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους κλάδους του λιανικού εμπορίου».
Από την πλευρά του και ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ Κωνσταντίνος Μίχαλος σημείωσε ότι, εφόσον, η συνέχιση του lockdown δεν μπορεί να αποφευχθεί, η κυβέρνηση καλείται να προστατεύσει τις πληττόμενες επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζει ο ίδιος, θα πρέπει να κινηθεί δυναμικά και να πρωτοστατήσει, ώστε και σε ελληνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο να αποφασιστεί η λεγόμενη συγχώρεση χρέους (debt forgiveness) δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στα κράτη να διαγράψουν χρέη προς το Δημόσιο που αφορούν τις πληγείσες από τον κορονοϊό επιχειρήσεις.
Από πλευράς του, ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ το Σάββατο παραδέχθηκε πως η νέα αυτή πραγματικότητα δεν μπορεί να υποκαταστήσει την κανονική λιανική πώληση. «Δεν υποκρινόμαστε κάτι τέτοιο», είπε και συμπλήρωσε πως αυτός είναι και ο λόγος που οι επιχειρήσεις με παράδοση εκτός (click away) θα εξακολουθούν να νοούνται κλειστές και θα λαμβάνουν τα προστατευτικά μέτρα της κυβέρνησης.
Τι ισχύει για τα καταστήματα που δεν έχουν e-shop
Δωρεάν θα είναι τα μηνύματα για τους καταστηματάρχες που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδη, οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα θα μπορούν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις παραγγελίες μέσω click away.
Όσες επιχειρήσεις δεν έχουν e-shop θα μπορούν να χρησιμοποιούν την μετεξέλιξη της ειδικής πλατφόρμας e-katanalotis που θα είναι σε ισχύ από Δευτέρα, στην οποία επίσης από Δευτέρα, οι καταναλωτές θα μπορούν να βρουν εκτός από τις τιμές προϊόντων σούπερ μάρκετ και τις τιμές καυσίμων.
Σε ό,τι αφορά στα SMS για τους εμπόρους χωρίς ηλεκτρονικό κατάστημα, η πλατφόρμα του υπουργείου θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος για την επικοινωνία μεταξύ καταναλωτή και εμπόρου.
Θα στέλνει ο καταναλωτής ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας, θα στέλνει και ο έμπορος αντίστοιχα. Θα ταυτοποιείται ο αριθμός παραγγελίας και μέσω της πλατφόρμας θα πηγαίνει στον καταναλωτή το sms για να μετακινηθεί και να παραλάβει το εμπόρευμα που έχει παραγγείλει. Οπότε, το SMS που θα έπρεπε να στείλει η επιχείρηση στον πελάτη θα είναι δωρεάν, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.
Τι ισχύει για κομμωτήρια και βιβλιοπωλεία
Από την ερχόμενη Δευτέρα, 14 Δεκεμβρίου, ανοίγουν μόνο τα κομμωτήρια και τα βιβλιοπωλεία με διευρυμένο ωράριο. Για τη μετάβαση σε αυτά, οι πολίτες θα πρέπει να στέλνουν SMS με κωδικό 2.
Στα κομμωτήρια η προσέλευση θα γίνεται αποκλειστικά με ραντεβού, ενώ πελάτες και προσωπικό θα πρέπει να φοράνε μάσκες. Θα υπάρχει δυνατότητα να λειτουργούν από τις 7 το πρωί έως τις 9 το βράδυ.
Στα βιβλιοπωλεία θα ισχύει ανώτατο όριο 4 πελάτες σε καταστήματα έως 100 τ.μ. ή 1 πελάτης ανά 15 τ.μ. για καταστήματα άνω των 100 τ.μ.