Του Λίνου Υφαντή,
Αρχές Σεπτέμβρη 1944 η Ελληνική αντίσταση είχε την υπεροπλία γύρω από το Αγρίνιο, έναντι των δυνάμεων των Ταγμάτων Ασφαλείας, καθώς οι Γερμανοί είχαν ήδη αποχωρήσει.
Ο Κ. Νικολακόπουλος αποτυπώνει στο βιβλίο του “Αντιστασιακά και άλλα θέματα” τη διάταξη των δυνάμεων του ΕΛΑΣ γύρω από την πόλη του Αγρινίου.
Συγκεκριμένα:
Α. Βόρεια και Ανατολικά
-Από τη Βελάουστα ( σημερινό Πυργί) μέχρι την Αβόρανη βρίσκονταν το 1ο Τάγμα του 42ου Συντάγματος με διοικητή τον ανθυπολοχαγό Γραβάνη Μιλτιάδη και καπετάνιο τον Νάκο Μπέλη.
-Στη Βελάουστα επίσης ( σημερινό Πυργί) βρίσκονταν ο εφεδρικός Λόχος Αγρινίου με 25ο εφεδροελασίτες. Διοικητής ο ανθυπολοχαγός μηχανικού Κώστας Σκρέτας και καπετάνιος ο Ανδρέας Τσιχριτζής.
Β. Βόρεια και Δυτικά
-Από Άγιο Κωνσταντίνο μέχρι Δοκίμι το 3ο Τάγμα του 2/39 Συντάγματος. Διοικητής ο Επαμεινώνδας Σκιαδάς και Καπετάνιος ο Δημήτρης Σούφρας.
-Στο Ελαιόφυτο: Τμήμα της ΟΠΛΑ
Γ. Νότια
– Στη σιδηροδρομική γραμμή έξω από το Αγρίνιο ο ΕΛΑΣ Μεσολογγίου.\
-Στην εθνικό Οδό Αγρινίου-Μεσολογγίου ο ΕΛΑΣ Μακρυνείας με ΕΛΑΣ Θέρμου με διοικητή τον Παπαθανασόπουλο.
Γενικός Διοικητής: Λοχαγός Φοίβος Γρηγοριάδης-Βέρμαιος.
Στην παραπάνω εικόνα αποτυπώνεται χωροταξικά η διάταξη των δυνάμεων για ευκολότερη απομνημόνευση των πληροφοριών.
8 Σχόλια
ΟΙ ΧΙΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΤΑΓΜΑΤΑΣΦΑΛΙΤΕΣ ΣΕ ΠΟΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΝ ? CHRISTOS
Από πότε οι δυνάμεις του ΕΛΑΣ βαφτίζονται αντιστασιακές;
Οι άνθρωποι απλά ήθελαν να κατακτήσουν την Ελλάδα μετά τη φυγή των Γερμανών.
Κ.ΚΑΘΗΓΗΤΑ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΕΝΝΟΕΙΤΕ ΟΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΗΤΑΝ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ ΤΩΝ ΧΙΤΩΝ-ΤΩΝ ΤΑΓΜΑΤΑΣΦΑΛΙΤΩΝ-ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΤΣΟΛΙΑΔΩΝ-ΤΩΝ ΜΑΥΡΑΓΟΡΙΤΩΝ-ΤΩΝ ΚΟΥΚΟΥΛΟΦΟΡΩΝ ΚΑΤΑΔΟΤΩΝ ΚΛΠ ΚΑΙ ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΝ ΟΙ ΕΛΑΣΙΤΕΣ ? ΟΥΤΕ Ο ΤΣΟΛΑΚΟΓΛΟΥ ΔΕΝ ΕΛΕΓΕ ΤΕΤΟΙΑ ΛΟΓΙΑ !!!!!! CHRISTOS
Η Ελλάδα ανήκει στους Έλληνες!
Όποιοι έχουν την πλειοψηφία, θα κυβερνούν.
Έτσι ορίζει η δημοκρατία, δημιουργία της αρχαίας πατρίδας μας.
Είναι σκέτη χούντα αυτό που ήθελαν οι ελασίτες τότε.
Ευτυχώς που δεν καταντήσαμε σιδηρούν παραπέτασμα.
Τους είδαμε τους προκομμένους απογόνους των συμμοριτών από 2015 μέχρι προχθές, ΟΞΩ ΡΕΕΕΕΕΕ
Προφανώς και οι συνεργάτες των Γερμανών και οι ταγματασφαλίτες είχαν και έχουν και φυσικούς απογόνους και ιδεολογικούς απογόνους , οι οποίοι δυσκολεύονται να αποδεχθούν το γεγονός οτι οι “πρόγονοι” τους μπορεί να ήταν και συνεργάτες του εχθρού και δειλοί ανθρωποι ( ο μισθός των ταγματασφαλιτών και η εξασφάλιση των απογόνων τους από το επίσημο κράτος ήταν μεγάλα ευεργετήματα, δεδομένης και της φτώχειας που μάστιζε τη χώρα αλλά και της νοοτροπίας του υπηκόου που μπορεί να είχαν ). Οπότε βαφτίζεις τον αντίπαλό σου “εγκληματία” , “κατακτητή ΕΛΑΣΙΤΗ” κλπ , κλπ κι ετσι ησυχάζεις και με τη συνείδησή σου και με τον πρόγονό σου (που αποδείχθηκε “λίγος” στα δύσκολα). Εχουμε και το ψώνιο ,ως λαός, να μη θελουμε ταπεινούς προγόνους αλλά “ήρωες” και “μάρτυρες” , οπότε όταν δεν διαθετουμε τετοιους προγόνους – το αντίθετο μάλιστα- τότε προσπαθούμε να μειώσουμε αυτούς που είχαν την αξιοπρέπεια και τη γεναιότητα και σταθηκαν (όσο μπόρεσαν – τουλάχιστον) λίγο πιο αξιοι των περιστάσεων. Σε μεγάλο βαθμό, πιστευω, οτι αυτή η αρνητική σταση των προλαλλήσαντων για το θέμα της Αντίστασης είναι αποτέλεσμα ψυχολογικής αντίδρασης παρά αποτέλεσμα σοβαρής και νηφάλιας ιστορικής προσέγγισης . Κάποια στιγμή οφείλουμε να “βάλουμε” και τους εαυτούς μας και τους πρόγόνους μας μέσα στο ιστορικό και το κοινωνικό (μας) τους πλαίσιο: κι ας είναι οι άνθρωποι που αγαπάμε , που μας αναστησαν κλπ,κλπ. και να τους κρίνουμε μεσα σε αυτά τα πλαισια.
Πώς να το κάνουμε : ο περιπτεράς που “έδινε” στη Ασφαλεια τους συμπολίτες του ,αναλόγως την εφημερίδα που αγόραζαν και ο οποίος αγαπουσε και φρόντιζε την οικογένειά του (αναμφισβήτητα), ήταν ενας από τους “σωτήρες” που έσωσαν την Ελλάδα από τον κομμουνισμό ή ήταν και λίγο κάθαρμα (και δειλός – οπωσδήποτε δειλός)???
Τα μέλη του Ταγματος Ασφαλείας Αγρινιού που εκτέλεσαν τους ΕΑΜοκομμουνιστές ,πίσω από την Αγία Τριάδα, τη Μ. Παρασκευή του 1944, το έκαναν για να σώσουν την Ελλάδα από τον κομμουνισμό (που ήταν κατι πολύ κακό και αυτοί το γνώριζαν από τότε….) ή επειδή απλώς ήταν πιο ευκολο να επιβιώνεις έχοντας τις πλάτες των Γερμανών, να πουλάς εξουσία και να παίρνεις και μισθό (μέσα στην Κατοχή) και να εξασφαλίζεις “θεσούλες” στο Δημόσιο για σένα και για τα παιδιά σου για τα επόμενα πενήντα χρόνια???
Προφανώς και οι συνεργάτες των Γερμανών και οι ταγματασφαλίτες είχαν και έχουν και φυσικούς απογόνους και ιδεολογικούς απογόνους , οι οποίοι δυσκολεύονται να αποδεχθούν το γεγονός οτι οι «πρόγονοι» τους μπορεί να ήταν και συνεργάτες του εχθρού και δειλοί ανθρωποι ( ο μισθός των ταγματασφαλιτών και η εξασφάλιση των απογόνων τους από το επίσημο κράτος ήταν μεγάλα ευεργετήματα, δεδομένης και της φτώχειας που μάστιζε τη χώρα αλλά και της νοοτροπίας του υπηκόου που μπορεί να είχαν ). Οπότε βαφτίζεις τον αντίπαλό σου «εγκληματία» , «κατακτητή ΕΛΑΣΙΤΗ» κλπ , κλπ κι ετσι ησυχάζεις και με τη συνείδησή σου και με τον πρόγονό σου (που αποδείχθηκε «λίγος» στα δύσκολα). Εχουμε και το ψώνιο ,ως λαός, να μη θελουμε ταπεινούς προγόνους αλλά «ήρωες» και «μάρτυρες» , οπότε όταν δεν διαθετουμε τετοιους προγόνους – το αντίθετο μάλιστα- τότε προσπαθούμε να μειώσουμε αυτούς που είχαν την αξιοπρέπεια και τη γεναιότητα και σταθηκαν (όσο μπόρεσαν – τουλάχιστον) λίγο πιο αξιοι των περιστάσεων. Σε μεγάλο βαθμό, πιστευω, οτι αυτή η αρνητική σταση των προλαλλήσαντων για το θέμα της Αντίστασης είναι αποτέλεσμα ψυχολογικής αντίδρασης παρά αποτέλεσμα σοβαρής και νηφάλιας ιστορικής προσέγγισης . Κάποια στιγμή οφείλουμε να «βάλουμε» και τους εαυτούς μας και τους πρόγόνους μας μέσα στο ιστορικό και το κοινωνικό (μας) τους πλαίσιο: κι ας είναι οι άνθρωποι που αγαπάμε , που μας αναστησαν κλπ,κλπ. και να τους κρίνουμε μεσα σε αυτά τα πλαισια.
Πώς να το κάνουμε : ο περιπτεράς που «έδινε» στη Ασφαλεια τους συμπολίτες του ,αναλόγως την εφημερίδα που αγόραζαν και ο οποίος αγαπουσε και φρόντιζε την οικογένειά του (αναμφισβήτητα), ήταν ενας από τους «σωτήρες» που έσωσαν την Ελλάδα από τον κομμουνισμό ή ήταν και λίγο κάθαρμα (και δειλός – οπωσδήποτε δειλός)???
Προφανώς και οι συνεργάτες των Γερμανών και οι ταγματασφαλίτες είχαν και έχουν και φυσικούς απογόνους και ιδεολογικούς απογόνους , οι οποίοι δυσκολεύονται να αποδεχθούν το γεγονός οτι οι «πρόγονοι» τους μπορεί να ήταν και συνεργάτες του εχθρού και δειλοί ανθρωποι ( ο μισθός των ταγματασφαλιτών και η εξασφάλιση των απογόνων τους από το επίσημο κράτος ήταν μεγάλα ευεργετήματα, δεδομένης και της φτώχειας που μάστιζε τη χώρα αλλά και της νοοτροπίας του υπηκόου που μπορεί να είχαν ). Οπότε βαφτίζεις τον αντίπαλό σου «εγκληματία» , «κατακτητή ΕΛΑΣΙΤΗ» κλπ , κλπ κι ετσι ησυχάζεις και με τη συνείδησή σου και με τον πρόγονό σου (που αποδείχθηκε «λίγος» στα δύσκολα). Εχουμε και το ψώνιο ,ως λαός, να μη θελουμε ταπεινούς προγόνους αλλά «ήρωες» και «μάρτυρες» , οπότε όταν δεν διαθετουμε τετοιους προγόνους – το αντίθετο μάλιστα- τότε προσπαθούμε να μειώσουμε αυτούς που είχαν την αξιοπρέπεια και τη γεναιότητα και σταθηκαν (όσο μπόρεσαν – τουλάχιστον) λίγο πιο αξιοι των περιστάσεων.