Δευτέρα, 6 Ιουλίου, 2020

Eντονη αντίθεση από τη Β’ ΕΛΜΕ στον σχολικο “Καλλικράτη”

ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ – ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Το ΔΣ της Β΄ ΕΛΜΕ Αιτ/νίας εκφράζει την έντονη αντίθεση του στην απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει στην συγχώνευση ή κατάργηση 1933 σχολικών μονάδων σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Με την απόφαση αυτή τυπικά και ουσιαστικά η κυβέρνηση κήρυξε σε διωγμό τη δημόσια εκπαίδευση.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση συγχωνεύονται ή καταργούνται 410 σχολικές μονάδες σε σύνολο 3185 (1895 Γυμνάσια και 1290 Γενικά Λύκεια) δηλαδή το 12,9% των σχολείων.
Στο Νομό Αιτωλοακαρνανίας από τα 74 συνολικά Γυμνάσια και Λύκεια συγχωνεύονται ή καταργούνται 13 (ποσοστό 17,6%).
Από αυτή την απόφαση θα προκύψουν πολύ σοβαρά εκπαιδευτικά και εργασιακά προβλήματα. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
1. Με τις συνενώσεις δημιουργούνται κατά κανόνα πολυπληθή σχολεία. Σε τέτοια σχολεία οι έρευνες δείχνουν διεθνώς ότι ενισχύονται τόσο τα αρνητικά συναισθήματα (ανασφάλεια, άγχος κ.λπ.) όσο και τα περιστατικά μαθητικής παραβατικότητας και βίας. Το σχολείο πρέπει να έχει περιορισμένο αριθμό μαθητών/μαθητριών, ιδίως στις μικρότερες ηλικίες, ώστε να αισθάνεται κάθε παιδί ασφάλεια, να αναγνωρίζεται και να αναπτύσσει στενές σχέσεις με το διδακτικό προσωπικό. Η ανάγκη αυτή πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη, καθώς τα ελληνικά σχολεία στερούνται υποστήριξης από το αναγκαίο επιστημονικό προσωπικό (ψυχολόγους, κοινωνικές/-ούς λειτουργούς κ.λπ.).
2. Σχετικό με το μέγεθος του σχολείου είναι και το ζήτημα των πολυπληθών τάξεων (με τμήματα 30 παιδιών), δεδομένου ότι επιδίωξη του Υπ. Παιδείας είναι με τις συνενώσεις σχολείων να δημιουργήσει πολυπληθή τμήματα. Σε μια πολυπληθή τάξη, όπως είναι γνωστό, περιορίζονται οι δυνατότητες των εκπαιδευτικών να εφαρμόσουν διαφοροποιημένη παιδαγωγική πρακτική ώστε να καλύπτουν και ειδικές ανάγκες και ενδιαφέροντα κάθε παιδιού, ή να προωθούν ενεργητικές, ομαδικές και ομαδοσυνεργατικές μεθόδους διδασκαλίας.
3. Με τις συνενώσεις ενισχύονται οι τάσεις εσωτερικής μετανάστευσης / αστικοποίησης, καθώς πολλές οικογένειες θα υποχρεωθούν να μετακινηθούν προς τις έδρες των νέων σχολείων, με συνέπειες αρνητικές για την ανάπτυξη της υπαίθρου.
4. Η πολιτική των συνενώσεων δημιουργεί την υποχρέωση στα παιδιά να μετακινούνται καθημερινά σε μικρές ή μεγάλες αποστάσεις συχνά κάτω από δύσκολες συνθήκες, προκειμένου να φοιτούν ανελλιπώς στο σχολείο. Γι’ αυτό και οι έρευνες δείχνουν ότι κάτω από τέτοιες συνθήκες παρεμποδίζεται η τακτική φοίτηση, δημιουργούνται κενά στη μόρφωση και τελικά ενισχύονται φαινόμενα όπως ο λειτουργικός αναλφαβητισμός, η σχολική αποτυχία και η εγκατάλειψη του σχολείου (μαθητική διαρροή). Τα προβλήματα αυξάνονται στην περίπτωση παιδιών με αναπηρίες, ειδικές ανάγκες κ.τ.ό. σε σημείο που συχνά λειτουργούν απαγορευτικά στη δυνατότητα μετακίνησης.
5. Θα εγκαταλειφθεί μια αξιόλογη κτηριακή υποδομή, αφού τα περισσότερα σχολεία που καταργούνται η συγχωνεύονται βρίσκονται σε χωριά και δεν μπορούν να αξιοποιηθούν διαφορετικά. Πολλά από αυτά τα σχολικά κτήρια είναι νεώτερα και πιο σύγχρονα από τα σχολεία των πλησιέστερων πόλεων αφού κατασκευάστηκαν σχετικά πρόσφατα.
6. Αξίζει, καταληκτικά, να αναφερθούν και οι επιπτώσεις των καταργήσεων/συγχωνεύσεων στο εκπαιδευτικό προσωπικό: κατάργηση της μόνιμης θέσης εργασίας (χάνονται περισσότερες από 400 οργανικές θέσεις μόνο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση) και υποχρέωση καθημερινής ή μόνιμης μετακίνησης στον τόπο του παραμένοντος σχολείου, μείωση των θέσεων εργασίας και αύξηση των αδιόριστων εκπαιδευτικών κ.λπ.

Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι τα «παιδαγωγικά» κριτήρια που επικαλείται η Υπουργός Παιδείας στην πραγματικότητα είναι μόνο λογιστικά. Όμως η εκπαίδευση δεν είναι αριθμοί. Η σχολική ζωή δεν είναι ασκήσεις επί λογιστικού χάρτου στις οποίες επιδίδονται το τελευταίο διάστημα τόσο η πολιτική ηγεσία όσο και οι διορισμένοι περιφερειακοί διευθυντές εκπαίδευσης.
Καταγγέλλουμε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για τον αδιαφανή τρόπο με το οποίο προχώρησε όλη αυτή τη διαδικασία, αγνοώντας στις περισσότερες περιπτώσεις την τοπική κοινωνία, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές, ακόμα και τις δημοτικές αρχές, όπως αυτό ρητά προβλέπεται και από την ισχύουσα νομοθεσία.
Απαιτούμε την άμεση ανάκληση όλων των καταργήσεων και συγχωνεύσεων.
Καλούμε τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους μαθητές και όλους τους ενεργούς πολίτες να γίνουν η ασπίδα προστασίας του δημόσιου σχολείου, τη διάλυση του οποίου προωθεί η κυβέρνηση ως εντολοδόχος του ΔΝΤ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Β΄ ΕΛΜΕ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ

Θέματα που ενδιαφέρουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.