Με σημαντικό ρυθμό συνεχίζεται η διείσδυση των ψηφιακών συναλλαγών στη χώρα μας φθάνοντας πλέον στο μ.ο. της Ευρωζώνης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της Mastercard Ελλάδος κ. Παναγιώτης Πολύδωρος οι συναλλαγές μέσω καρτών, ψηφιακών ή φυσικών, αυξήθηκαν κατά 15% φθάνοντας στα 62 δισ, ευρώ ή αλλιώς στο 40% της συνολικής καταναλωτικής δαπάνης! Κάτι που κατατάσσει τη χώρα πλέον στην 18η θέση μεταξύ των 27 της ΕΕ.
Για φέτος εκτιμά ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι σχεδόν ίδιος, 14,5%, προαναγγέλοντας μάλιστα μία σειρά από πρωτοβουλίες της Mastercard, μεταξύ των οποίων την επιδότηση του κόστους επαγγελματικών ομάδων που θα βάλουν POS, με αιχμή τα ταξί.
Ο κ. Πολύδωρος υπογράμμισε το μεγάλο ενδιαφέρον της πολυεθνικής για την Ελλάδα σημειώνοντας μάλιστα στο newmoney πως το ευρωπαϊκό hub που έχει δημιουργηθεί στην Αθήνα, ένα απ’ τα συνολικά τέσσερα στην Ευρώπη, και στο οποίο απασχολούνται σήμερα πάνω από 100 άτομα, θα επεκταθεί περαιτέρω.
Πρώτα όμως τα στοιχεία. Η εκτίμηση για ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτρονικών πληρωμών κατά 14,5% στηρίζεται πάνω στις εξής παραδοχές:
- Θετικό μακροοικονομικό περιβάλλονμε την υποσημείωση όμως της γεωπολιτικής αβεβαιότητας. Σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο αναμένεται και φέτος αύξηση της καταναλωτικής δαπάντης, αύξηση του ΑΕΠ και παράλληλα μείωση της ανεργίας.
- Η φιλική κυβερνητική πολιτικήκαι τα νέα μέτρα (υποχρεωτική τήρηση POS σε ταξί κτλ) που καταστούν πλέον τη χώρα μία απ’ τις λίγες όπου υπάρχει καθολική αποδοχή των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Μάλιστα ο κ. Πολύδωρος τόνισε πως η επιλογή της κυβέρνησης να χρησιμοποιεί ως βασικό “εργαλείο” για την πάταξη της φοροδιαφυγής τις ηλεκτρονικές συναλλαγές επιβεβαιώνεται απ’ την τελευταία έρευνα του ΙΟΒΕ που κατέδειξε την αύξηση κατά 600 εκατ. ευρώ των φορολογικών εσόδων σε ένα χρόνο μόνο απ’ την αύξηση της διείσδυσης των ηλεκτρικών συναλλαγών.
- Ελαφρά κόπωση της ανάπτυξης των ηλεκτρονικών συναλλαγώνμε δεδομένο πως μέχρι προ διετίας η ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της διείσδυσης των καρτών στην καταναλωτική δαπάνη ήταν στο +25%.
Σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο η μέση συναλλαγή διαφέρει στο “φυσικό κόσμο” (καταστήματα κοκ) με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Στο ηλεκτρονικό εμπόριο η συναλλαγή είναι μεγαλύτερη και φθάνει τα 33 ευρώ ενώ στο «φυσικό κόσμο» είναι στα 25 ευρώ. Κάτι όμως που ο ίδιος απέδωσε στο γεγονός πλέον πως η χρήση των καρτών γίνεται και για μικρές αγορές για τις οποίες στο παρελθόν υπήρχε μεγαλύτερη χρήση μετρητών (καφές, νερό κοκ).
Ερωτηθείς για τις πληρωμές που γίνονται μέσω smartphones (apple pay, google pay), ο κ. Πολύδωρος τόνισε πως και στη χώρα μας υπάρχει μία αυξητική τάση στην υιοθέτηση τους, εν τούτοις είναι μόλις στο 15% συνολικά στον φυσικό και ηλεκτρονικό κόσμο, που θεωρείται μικρό ποσοστό σε σχέση με άλλες δυτικές χώρες.
Χαμηλότερα στο ηλεκτρονικό εμπόριο!
Το παράδοξο απ’ τα στοιχεία που παρουσίασε ο επικεφαλής της Mastercard στη χώρα μας χθες ήταν ότι η διείσδυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι χαμηλότερη έναντι του «φυσικού κόσμου», κάτι που ο ίδιος απέδωσε κυρίως στην έλλειψη εμπιστοσύνης των καταναλωτών έναντι των ηλεκτρονικών καταστημάτων και για λόγους ασφαλείας.
Σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο είναι μόλις στο 23% της καταναλωτικής δαπάνης στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Σημειωτέον πως η πληρωμή με ψηφιακό τρόπο του courier με την παράδοση του προϊόντος που παραγγέλθηκε Online (αντικαταβολή) νοείται ως πληρωμή στον «φυσικό κόσμο».
Ο ίδιος πάντως σημείωσε, επικαλούμενος στοιχεία της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, πως στην Ελλάδα τα φαινόμενα απάτης στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μόλις στο 0,02% των συναλλαγών. «Αντίθετα στο φυσικό κόσμο αυτά έχουν αντιμετωπιστεί πλήρως, εξ ου και η εμπιστοσύνη του κόσμου στη χρήση καρτών ή ψηφιακών πορτοφολιών», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Αυξάνονται οι διασυνοριακές συναλλαγές
Ο κ. Πολύδωρος επίσης στάθηκε στο κομμάτι του τουρισμού με δεδομένο ότι ένα μεγάλο μέρος των συναλλαγών αφορούν το συγκεκριμένο κλάδο.
Μέσα στο 2023, όπως είπε, η αύξηση των διασυνοριακών συναλλαγών τόσο στο «φυσικό κόσμο» όσο και στον ηλεκτρονικό έφθασε το 14% έναντι του 2022, περίπου ίδιο ποσοστό με την αύξηση των τουριστικών εισπράξεων συνολικά που πλέον κινούνται στα 20 δισ ευρώ. Κοινώς οι συναλλαγές που έγιναν από κάρτες και ψηφιακά πορτοφόλια του εξωτερικού στη χώρα μας αυξήθηκαν πέρυσι 14%. Σημειωτέον πως το 85% των διασυνοριακών πληρωμών στη χώρα μας έγιναν από χώρες της ΕΕ.
Σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο, το 2023, για πρώτη φορά παρατηρήθηκε μία σαφής μετατόπιση από τις συναλλαγές στο «φυσικό κόσμο» προς τον ηλεκτρονικό. Η εξήγηση του ήταν ότι οι τουρίστες έσπευσαν να προπληρώσουν «πακέτα» υπηρεσιών ή προϊόντα πριν έρθουν στη χώρα μας με αποτέλεσμα να χρησιμοποιεί πλέον την κάρτα του λιγότερο στη χώρα μας. Σε αυτό πιθανότατα παίζει ρόλο και η σημαντική άνοδος του Airbnb.
Η τάση αυτή, όπως είπε ο ίδιος, δείχνει πως αρχίζει πλέον να εμφανίζεται ένας κορεσμός στο τουριστικό προϊόν, καθιστώντας πλέον ανάγκη την εξέταση τρόπων για την επέκταση του τουρισμού στη χώρα μας.
Οι κινήσεις
Στο πλαίσιο της εξέλιξης της αγοράς ο κ. Πολύδωρος στάθηκε επίσης στις κινήσεις που έκανε η Mastercard τη χρονιά που πέρασε υπό το πρίσμα των γενικότερων εξελίξεων που υπήρξαν.
«Πρώτα απ’ όλα συμβάλλαμε στον εκδημοκρατισμό της πίστωσης», σημείωσε. «Το Buy Now, Pay Later» αποτελεί μία νέα συνθήκη, στην οποία ανταποκρίθηκε η εταιρεία μαζί με τις τράπεζες μέσα απ’ την ανάπτυξη δικών τους, καινοτόμων προϊόντων ως απάντηση, προσφέροντας πίστωση και άτοκες δόσεις.
Το δεύτερο σημείο στο οποίο εστίασε ήταν στις παρεμβάσεις της εταιρείας στο πλαίσιο της στρατηγικής για βιωσιμότητα. Παρεμβάσεις που έγιναν υπό τους εξής πυλώνες: το βιώσιμο τουρισμό, δωρεές, το πρόγραμμα οικονομικού αλφαβητισμού, και το περιβάλλον.
Έπειτα ανέφερε το νέο τοπίο που διαμορφώθηκε με τους εκκαθαριστές πληρωμών μετά την απόφαση των τραπεζών να αποσχίσουν τη διαδικασία και τις επενδύσεις που έκαναν ως επακόλουθο τέσσερις παγκόσμιοι κολοσσοί στο χώρο της εκκαθάρισης συναλλαγών στη χώρα μας. «Επενδύσεις που δείχνουν εμπιστοσύνη στις προοπτικές της χώρας», σχολίασε ο ίδιος, τονίζοντας παράλληλα την ανάπτυξη καινοτομίας στην εκκαθάριση πληρωμών. «Ήδη βλέπουμε πράγματα σε αυτή την κατεύθυνση. Πρώτον η αποδοχή πληρωμών σε κινητό και δεύτερον η δημιουργία των πρώτων συστημάτων που κάνουν απρόσκοπτη την πληρωμή κυρίως στις μεταφορές».
Σημαντικό κομμάτι επίσης αποτελεί η κυβερνοασφάλεια και η θωράκιση των συστημάτων από απάτη.
Οι προτεραιότητες φέτος
Σε ο,τι αφορά τις προτεραιότητες που έχει θέσει για φέτος η Mastercard στην Ελλάδα ο κ. Πολύδωρος στάθηκε στις κάτωθι δράσεις.
«Το πρώτο είναι η κάρτα να πάψει να είναι απλά ένα συναλλακτικό εργαλείο. Θέλουμε να είναι διέξοδος σε έναν κόσμο προνομίων. Πχ στην Ελλάδα έχουμε συμφωνίες με κάποιους εμπόρους όπου κατά καιρούς έχουμε προνομιακή τιμολόγηση. Σκοπός μας φέτος είναι να το διευρύνουμε αυτό», σημείωσε.
Στο ηλεκτρονικό εμπόριο προανήγγειλε τη δημιουργία ενός ‘πορτοφολιού’ εντός της Mastercard το οποίο θα διατηρεί τα προσωπικά στοιχεία για την ταυτοποίηση του καταναλωτή και το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται στις ηλεκτρονικές συναλλαγές σε συμβεβλημένους εμπόρους ώστε η εμπειρία του καταναλωτή να είναι εύκολη. «Θα δουλέψουμε πάνω σε αυτό φέτος ώστε το 2025 να τεθεί σε λειτουργία», σημείωσε.
Προανήγγειλε επίσης πολλές συνεργασίες και διεύρυνση του εύρους των υπηρεσιών προς τους επαγγελματίες. «Το ‘24 θα είναι έτος συνεργασιών. Είμαστε ήδη σε διαδικασία να δημιουργούμε συμμαχίες τόσο με εμπόρους για την παροχή προνομιούχων στους καρτούχους mastercard όσο και με εταιρείες για την απλοποίηση και διαχείριση των εταιρικών δαπανών», σημείωσε.
Επιδοτήσεις στα ταξί
Επ ευκαιρίας του μέτρου υποχρέωσης τήρησης POS απο τους ιδιοκτήτες ταξί, ο κ. Πολύδωρος ανακοίνωσε ότι πρόθεση της Mastercard είναι να δώσει κίνητρα ώστε να «απαλύνει τον πόνο της προσαρμογής» στην επαγγελματική ομάδα. «Το επεξεργαζόμαστε, μάλλον θα παρέχουμε κάποιου είδους επιδότηση που θα είναι σημαντική. Είτε στο τερματικό είτε, σε συνεργασία με τους εκκαθαριστές, στο μηδενισμό για κάποιο χρονικό διάστημα των προμηθειών. Στόχος είναι αυτό να γίνει μέσα στο α’ εξάμηνο της χρονιάς», σημείωσε.
Το Hub
Ο κ. Πολύδωρος κατά τη χθεσινή εκδήλωση επανέλαβε αρκετές φορές ότι η Mastercard πιστεύει πολύ στην Ελλάδα, γεγονός που την οδήγησε προ διετίας στη δημιουργία ενός εκ των τεσσάρων συνολικά ευρωπαϊκών hubs που έχει δημιουργήσει. «Το προσωπικό στη δομή πλέον έχει ξεπεράσει τα 100 άτομα και αναπτύσσεται αναλαμβάνοντας projects σε όλη την Ευρώπη», σημείωσε. «Πρόθεση είναι να επεκταθεί περαιτέρω», σημείωσε.
Μάλιστα σημείωσε πως η προσοχή του πολυεθνικού κολοσσού έχει πέσει και στο ελληνικό οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων. «Τα μάτια του Οργανισμού είναι στραμμένα στην Ελλάδα, οπότε όλα αξιολογούνται», σημείωσε απαντώντας σε ερώτηση για το εάν θα μπορούσε να γίνει κάποια εξαγορά startup στο πλαίσιο του οικοσυστήματος που πλέον δομείται γύρω απ’ την Mastercard στην Ελλάδα.
Στέλιος Μορφίδης- newmoney.gr