Σάββατο, 23/06/2018

τέντες μπινιάρος all4care
PRAKTIKA

Επερωτήσεις της Αριστερής Παρέμβασης στο Περιφερειακό συμβούλιο για διόδια Ολυμπίας, Ιόνιας και Γέφυρας

po-perifereiako-7-sept (3)

Κρέατα ΑΥΦΑΝΤΗΣ

Η Αριστερή Παρέμβαση Αντικαπιταλιστική Κίνηση στη Δυτική Ελλάδα επαναφέρει μέσω δύο επερωτήσεων στο περιφερειακό συμβούλιο το αίτημα των κατοίκων, φορέων και δήμων της Δυτικής Ελλάδας για κατάργηση των πανάκριβων διοδίων που πληρώνουν ήδη εδώ και χρόνια για την Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο αλλά και τα πολύ αυξημένα διόδια της Ολυμπίας Οδού και τα νέα διόδια που τέθηκαν σε εφαρμογή στην Ιόνια Οδό. Ειδικότερα:

Η ΑΡΠΑ έχει ξανά στο παρελθόν, στις 22 Σεπτεμβρίου, ζητήσει να εισαχθεί ως θέμα προ ημερησίας διάταξης στο περιφερειακό συμβούλιο, ωστόσο η περιφερειακή αρχή προφανώς δεν το έχει αξιολογήσει ως «σημαντικό».
Και όμως οι κάτοικοι της Αχαΐας αλλά και της Αιτωλοακαρνανίας πρώτη φορά καλούνται να πληρώσουν τόσο ακριβά διόδια για να μετακινηθούν με ταχύτητα και ασφάλεια στον προορισμό τους, ενώ αντίστοιχα το εξωφρενικό κόστος της Γέφυρας αποτρέπει την μετακίνηση αντί να την διευκολύνει. Το ζήτημα του υψηλού κόστους των διοδίων που καθημερινά πληρώνουν ιδίως οι κάτοικοι της Δυτικής Ελλάδας για τις καθημερινές μετακινήσεις τους εντός των νομών που μένουν και εργάζονται δεν είναι ένα ζήτημα «τεχνικό» ούτε ένα δυσάρεστο αλλά αναγκαίο κακό για να έχουμε «καλούς δρόμους». Είναι ζήτημα πολιτικό, ταξικό, που αποκλείει τα λαϊκά στρώματα από το δικαίωμα στην γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, και υπαγορεύεται από την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων μεγαλοκατασκευαστών σύμφωνα με τις διαταγές της ΕΕ και των μνημονίων. Τα έργα αυτά από «Δημόσια», εφόσον έχουν κατασκευαστεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό από δημόσιες δαπάνες και δανεισμό από τις ανακεφαλαιοποιημένες με χρήματα των φορολογούμενων τράπεζες, έχουν γίνει ουσιαστικά «Ιδιωτικά» με τις εταιρείες παραχώρησης να έχουν απόλυτο λόγο στην τοποθέτηση και διαμόρφωση του κόστους των διοδίων, που ακόμα και τα χρόνια της κρίσης, όταν μισθοί, συντάξεις έχουν κατρακυλήσει και η ανεργία έχει εξαθλιώσει τους νέους και ολόκληρες οικογένειες,  αυτά έχουν σταθεί «στο ύψος τους». Οι παραχωρησιούχοι, έχουν μάλιστα δικαίωμα εκμετάλλευσης για πολλές δεκαετίες ακόμα. Εκτός από το αδιαπραγμάτευτο του κόστους καμία μέριμνα δεν έχει ληφθεί για τους άνεργους, τους νοσούντες, τους μόνιμους κατοίκους και τους κατοίκους γειτονικών δήμων που τα διόδια εμποδίζουν τις καθημερινές μετακινήσεις τους. Η τωρινή, όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, είναι βαθιά υπεύθυνη για τη διαιώνιση της ιδιωτικοποίησης των δρόμων και πολλών άλλων δημόσιων υποδομών τις οποίες προωθεί με πρωτοφανή τρόπο (βλ. ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων, λιμανιών κ.α.).

Με τις επίκαιρες ερωτήσεις της η Αριστερή Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση ζητά από την περιφερειακή αρχή να απαντήσει:

– Αναγνωρίζουν ότι το κόστος διέλευσης από τα διόδια της Ολυμπίας και της Ιόνιας Οδού, είναι δυσβάσταχτο για τους κατοίκους των δύο ΠΕ; Τι πρωτοβουλίες σκοπεύουν να λάβουν το επόμενο διάστημα για το κόστος των διοδίων και τη διευκόλυνση της μετακίνησης των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας, σε σχέση και με τα αιτήματα διαμαρτυρίας που έχουν ήδη λάβει από δήμους και φορείς;

– Ποια είναι θέση σας για το καθεστώς κατασκευής και εκμετάλλευσης του εθνικού οδικού δικτύου από παραχωρησιούχους, γεγονός που οδηγεί στην επί δεκαετίες εκμετάλλευσή τους από κατασκευαστικούς ομίλους με ανελαστικές τιμές διοδίων και επί της ουσίας στην ιδιωτικοποίησή τους;

– Πώς αντιμετωπίζετε την προτεινόμενη από το Υπ. Υποδομών και Μεταφορών σύνδεση της μείωσης των διοδίων με την παράταση των συμβάσεων παραχώρησης, η οποία σημαίνει παράταση της εκμετάλλευσης των οδών από κατασκευαστικούς ομίλους;

– Σε ποιες ενέργειες θα προβεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας προκειμένου έγκαιρα να διεκδικήσει ότι τα τμήματα του Εθνικού Δικτύου, που είναι τώρα υπό κατασκευή, και δεν κατασκευάζονται με σύμβαση παραχώρησης, όπως το τμήμα της Ολυμπίας Οδού Πάτρα-Πύργος και το τμήμα Άκτιο-Αμβρακία δεν θα έχουν σταθμούς διοδίων;

– Σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί ή σκοπεύουν να προβούν ώστε να διεκδικήσουν μαζί με το λαό της Δυτικής Ελλάδας την ριζική μείωση και εν τέλει κατάργηση των διοδίων της Γέφυρας Ρίο-Αντίρριο;

– Σκοπεύουν να φέρουν το ζήτημα προς συζήτηση το Περιφερειακό Συμβούλιο προκειμένου να πάρει αυτό θέση ως προς το ζήτημα των διοδίων, της χρονικής διάρκειας και των όρων της σύμβασης παραχώρησης του έργου;

Οι επερωτήσεις:

1) Ενέργειες και παρεμβάσεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας σχετικά με το κόστος των διοδίων της Γέφυρας Α.Ε. και τους όρους της σύμβασης παραχώρησης.

Κύριε Περιφερειάρχα, κκ Αντιπεριφερειάρχες,
Σε συνέχεια της από 19 Οκτωβρίου επερώτησης, σχετικά με τα διόδια Ολυμπίας και Ιονίας Οδού, και το καθεστώς των συμβάσεων παραχώρησης των νέων εθνικών οδών, η Αριστερή Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση στη Δυτική Ελλάδα, καταθέτει επερώτηση σχετικά με τις ενέργειες που μπορεί να αναλάβει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, σε συντονισμό με τις κινητοποιήσεις των τοπικών φορέων, για την αντιμετώπιση του ιδιαίτερα υψηλού κόστους των διοδίων της Γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης».
Η Γέφυρα Α.Ε. λειτουργώντας ως κράτος εν κράτει, βασιζόμενη σε μια σύμβαση παραχώρησης που συμφωνήθηκε με την κυβέρνηση το 1996, διατηρεί το απόλυτο δικαίωμα να διαμορφώνει ιδιαίτερα υψηλές τιμές διοδίων έως και το 2039 (!). Έτσι παρά την κρίση και την ριζική περικοπή σε μισθούς και συντάξεις, την ανεργία, την υπερφορολόγηση που έχουν μειώσει ραγδαία το λαϊκό εισόδημα, το αντίτιμο της Γέφυρας αυξήθηκε αντί να μειωθεί σε καιρό κρίσης. Το κόστος διέλευσης είναι τόσο υψηλό που ουσιαστικά απαγορεύει τις μετακινήσεις και επιβαρύνει ιδίως τους κατοίκους των όμορων δήμων. Κινητοποιήσεις ενάντια στα διόδια της Γέφυρας έχουν κάνει κινητοποιήσεις τόσο ο Δήμος Πατρέων όσο και ο Δήμος Ναυπακτίας. Σε αυτό το πλαίσιο ερωτώνται ο Περιφερειάρχης και οι αρμόδιοι αντιπεριφερειάρχες:
– Σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί ή σκοπεύουν να προβούν ώστε να διεκδικήσουν μαζί με το λαό της Δυτικής Ελλάδας την ριζική μείωση και εν τέλει κατάργηση των διοδίων της Γέφυρας Ρίο-Αντίρριο;
– Σκοπεύουν να φέρουν το ζήτημα προς συζήτηση το Περιφερειακό Συμβούλιο προκειμένου να πάρει αυτό θέση ως προς το ζήτημα των διοδίων, της χρονικής διάρκειας και των όρων της σύμβασης παραχώρησης του εν λόγω έργου;
Η Αριστερή Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση στη Δυτική Ελλάδα εκτιμά ότι αυτό που πρέπει να βρεθεί στο στόχαστρο είναι τα μεγάλα περιθώρια κέρδους των μετόχων και παραχωρησιούχων του έργου, οι οποίοι εισπράττουν και θα εισπράττουν για δεκαετίες πολλαπλάσια κέρδη σε σχέση με την αρχική τους συμβολή, για ένα έργο το οποίο χρηματοδοτήθηκε κυρίως, άμεσα ή έμμεσα, από δημόσιους πόρους.
Η επικεφαλής της Αριστερής Παρέμβασης-Αντικαπιταλιστικής Κίνησης στη Δυτική Ελλάδα
Κατερίνα Χαμηλάκη, Περιφερειακή Σύμβουλος

2) Σχετικά με την αναγκαιότητα παρέμβασης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για το κόστος των διοδίων στους εθνικούς οδικούς άξονες «Ολυμπία Οδός» και «Ιονία Οδός» και το καθεστώς εκμετάλλευσης του εθνικού οδικού δικτύου από εταιρείες παραχώρησης.

Κύριε Περιφερειάρχα, κκ Αντιπεριφερειάρχες,
Η Αριστερή Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση στη Δυτική Ελλάδα πρότεινε την εισαγωγή προ ημερησίας διάταξης του ζητήματος των ιδιαίτερα αυξημένων διοδίων στους εθνικούς οδικούς άξονες που τη διασχίζουν, καθώς και την Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου «Χαρίλαος Τρικούπης». Δυστυχώς η πρόταση δεν έγινε αποδεκτή από τον πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου, με επίκληση του καταστατικού, οπότε επαναφέρουμε το θέμα με τη μορφή της επερώτησης καθώς αποτελεί ένα μείζον ζήτημα που απασχολεί τους κατοίκους της Δυτικής Ελλάδας και τους επισκέπτες της.
Η πλήρης ενεργοποίηση των διοδίων στην Ολυμπία Οδό και την Ιόνια Οδό στις 14 Σεπτεμβρίου 2017 δημιούργησε ήδη πολλές αντιδράσεις στους κατοίκους της Αχαΐας αλλά και της Αιτωλοακαρνανίας. Δεν είναι μόνο το συνολικό πολύ υψηλό κόστος της διαδρομής Αθήνα-Ιωάννινα (37,3 ευρώ), αλλά η καθημερινή επιβάρυνση για τους μόνιμους κατοίκους των δύο περιφερειακών ενοτήτων, που λόγω κόστους δεν μπορούν να χρησιμοποιούν τις νέες εθνικές οδούς για να μετακινηθούν για την εργασία τους, για να επισκεφτούν την οικογένειά τους, το χωριό τους ή τα χωράφια τους. Ψηφίσματα, επιστολές και κινήσεις διαμαρτυρίας ενάντια στο κόστος των διοδίων έχουν εκδοθεί από τον δήμο Πατρέων, τον δήμο Αιγιάλειας, συλλόγους και φορείς της ανατολικής Αιγιαλείας, τον Εμπορικό Σύλλογο Αιγίου και πολλούς άλλους, επίσης από φορείς του Δήμου Αγρινίου, ενώ κινητοποιήσεις έχουν γίνει από κατοίκους χωριών ενάντια στα διόδια στο Αγγελόκαστρο. Για τους κατοίκους των δύο νομών η χρήση του παλαιού εθνικού δικτύου δημιουργεί μεγάλες καθυστερήσεις και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλειά τους. Η μεγάλη αύξηση της κυκλοφορίας σε αυτό φορτηγών και βαρέων οχημάτων επιβαρύνει καθημερινά τους οικισμούς.
Η Αριστερή Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση στη Δυτική Ελλάδα καταδικάζει την επιβολή διοδίων για έργα που έχουν πληρωθεί ουσιαστικά από τον Ελληνικό λαό και για τα οποία πλήρωνε διόδια όλα τα προηγούμενα χρόνια όσο ήταν ημιτελή. Διαφωνεί ριζικά με την κατασκευή έργων με συμβάσεις παραχώρησης που ιδιωτικοποιούν τις δημόσιες υποδομές και δημιουργούν ένα «κράτος εν κράτει» που επιχειρεί να θωρακίσει τιμές και όρους λειτουργίας απέναντι σε κάθε λαϊκή απαίτηση. Ζητά δημόσια διαχείριση και λειτουργία των Ε.Ο. χωρίς διόδια, ενάντια στις μνημονιακές δεσμεύσεις και τους όρους της ΕΕ. Διαφωνεί επίσης με την σύνδεση της μείωσης του κόστους των διοδίων με την παράταση του χρόνου παραχώρησης των Ε.Ο., όπως εξήγγειλε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρ. Σπίρτζης. Επισημαίνει, ότι σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργείου, το πολυδιαφημισμένο σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων θα εφαρμοστεί εφόσον υπάρξει συμφωνία με τους Δανειστές και τους Παραχωρησιούχους. Κοινώς, αν κρίνουν ότι δεν τους συμφέρει θα παραπεμφθεί στο αόριστο μέλλον. Στο πλαίσιο αυτό:
Ερωτώνται οι κκ Περιφερειάρχης και Αντιπεριφερειάρχες,
– Αναγνωρίζουν ότι το κόστος διέλευσης από τα διόδια της Ολυμπίας και της Ιόνιας Οδού, είναι δυσβάσταχτο για τους κατοίκους των δύο ΠΕ που αναγκάζονται να μετακινούνται συχνά για επαγγελματικούς και άλλους λόγους; Τι πρωτοβουλίες σκοπεύουν να λάβουν το επόμενο διάστημα για το κόστος των διοδίων και τη διευκόλυνση της μετακίνησης των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας, σε σχέση και με τα αιτήματα διαμαρτυρίας που έχουν ήδη λάβει από δήμους και φορείς;
– Ποια είναι θέση σας για το καθεστώς κατασκευής και εκμετάλλευσης του εθνικού οδικού δικτύου από παραχωρησιούχους, γεγονός που οδηγεί στην επί δεκαετίες εκμετάλλευσή τους από κατασκευαστικούς ομίλους με ανελαστικές τιμές διοδίων και επί της ουσίας στην ιδιωτικοποίησή τους;
– Πώς αντιμετωπίζετε την προτεινόμενη από το Υπ. Υποδομών και Μεταφορών σύνδεση της μείωσης των διοδίων με την παράταση των συμβάσεων παραχώρησης, η οποία σημαίνει παράταση της εκμετάλλευσης των οδών από κατασκευαστικούς ομίλους;
– Σε ποιες ενέργειες θα προβεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας προκειμένου έγκαιρα να διεκδικήσει ότι τα τμήματα του Εθνικού Δικτύου, που είναι τώρα υπό κατασκευή, και δεν κατασκευάζονται με σύμβαση παραχώρησης, όπως το τμήμα της Ολυμπίας Οδού Πάτρα-Πύργος και το τμήμα Άκτιο-Αμβρακία δεν θα έχουν σταθμούς διοδίων;
Η Αριστερή Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση στη Δυτική Ελλάδα ζητά επίσης να επανεξεταστεί το αίτημά της για ένταξη του ανωτέρω θέματος στην ημερήσια διάταξη του προσεχούς Περιφερειακού Συμβουλίου της ΠΔΕ.
Η επικεφαλής της Αριστερής Παρέμβασης-Αντικαπιταλιστικής Κίνησης στη Δυτική Ελλάδα
Κατερίνα Χαμηλάκη, Περιφερειακή Σύμβουλος

Διαβάστε επίσης

Facebook comments:

Σχολίασέ το

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.