Ο iμάντας poly-v είναι ένα εύκαμπτο στοιχείο μηχανής που χρησιμοποιείται για τη μετάδοση ισχύος μεταξύ μιας σειράς αυλακωτών τροχαλιών ή τροχαλιών.
Χαρακτηρίζονται ως ζώνες με τραπεζοειδή διατομή. Οι ιμάντες με σφηνοειδή ιμάντα είναι οι πιο ευρέως χρησιμοποιούμενοι ιμάντες, επειδή η γεωμετρία τους τους αναγκάζει να σφηνώνουν σφιχτά στο αυλάκι όταν αυξάνεται η τάση. Όταν ο ιμάντας εφαρμόζει στο αυλάκι, η τριβή μεταξύ των επιφανειών του ιμάντα αυξάνεται, επιτρέποντας τη μετάδοση υψηλών ροπών. Η αυξημένη τριβή ελαχιστοποιεί την απώλεια ισχύος λόγω ολίσθησης.
Ολόκληρος ο ιμάντας μπορεί να θεωρηθεί ως ένα σύνθετο υλικό που αποτελείται από διαφορετικούς τύπους καουτσούκ και ενισχύσεις. Σε κανονική χρήση, ο ιμάντας σφηνοειδούς σχήματος υποβάλλεται σε συνδυασμένα φορτία εφελκυσμού και θλίψης. Η άνω πλευρά του ιμάντα υπόκειται σε εφελκυσμό κατά τη διαμήκη διεύθυνση και η κάτω πλευρά συμπιέζεται από τη συμπίεση των αυλακώσεων και την κάμψη καθώς το τμήμα του ιμάντα διέρχεται από την τροχαλία.
Από ποια μέρη αποτελείται ένας iμάντας poly-v;
- Υφασμάτινο κάλυμμα: Αυτό το τμήμα του ιμάντα έχει μεγαλύτερη αντοχή στην τριβή και τη μόλυνση.
- Κορδόνι ή στοιχείο τάσης: Τα κορδόνια τάσης είναι ενσωματωμένα στο ελαστικό μίγμα, δημιουργώντας μια σύνθετη δομή.
- Ελαστομερής πυρήνας: Ο ελαστομερής πυρήνας συγκρατεί τα εξαρτήματα μεταξύ τους και προσδίδει στον ιμάντα σφηνοειδούς σχήματος τραπεζοειδή διατομή.
Όσον αφορά τη δομή, οι ιμάντες σε σχήμα σφηνοειδούς μπορούν να χωριστούν σε τυλιγμένους και μη τυλιγμένους ιμάντες.
Σημάδια φθαρμένου ιμάντα σφήνας
- Μικρές αλλά αισθητές ρωγμές κατά μήκος των πλευρών ή των πλευρών,
- Κομμάτια ή ψίχουλα ελαστικού υλικού έχουν αποκολληθεί από τον ιμάντα,
- Το υλικό του ιμάντα έχει αποκολληθεί από τις νευρώσεις και έχει συσσωρευτεί στις αυλακώσεις του ιμάντα,
- Η πίσω πλευρά της ζώνης φαίνεται γυαλιστερή ή στιλπνή,
- Η νευρώση του ιμάντα μετακινείται ή αρχίζει να αποχωρίζεται από τη βάση του ιμάντα,
- Περισσότερη φθορά σε μία πλευρά σε σχέση με τις άλλες,
- Οι πλευρές της ζώνης έχουν γυαλίσει, οι εξωτερικές κλωστές των κορδονιών έχουν ξεφτίσει και οι νευρώσεις φαίνονται σκισμένες.
Οδηγίες βίντεο για την αντικατάσταση iμάντας poly-v – www.autodoc.gr
Πώς να αντικαταστήσετε έναν ιμάντα σφήνας
- Ανυψώστε το αυτοκίνητο
- Χαλαρώστε το στοιχείο στερέωσης της τροχαλίας τεντωτήρα
- Κάντε στο πλάι την τροχαλία του τεντωτήρα του ιμάντα poly-V
- Τοποθετήστε τον ιμάντα poly-V
- Σφίξτε το στοιχείο στερέωσης της τροχαλίας τεντωτήρα του σπειροειδή ιμάντα (ιμάντα poly-v)
- Αφήστε τον κινητήρα να δουλέψει για λίγο
Σύμφωνα με τους επαγγελματίες της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο ιμάντας poly-V πρέπει να αντικαθίσταται τουλάχιστον κάθε 50.000 χιλιόμετρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο λόγος παραμόρφωσης του ιμάντα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 0,5 cm. Εάν συμβαίνει αυτό, ο ιμάντας πρέπει να σφίξει. Αν ούτε αυτό βοηθάει, θα πρέπει να ελεγχθούν οι τροχαλίες τάνυσης για να διασφαλιστεί ότι λειτουργούν σωστά και ίσως χρειαστεί να αντικατασταθούν ή να ρυθμιστούν.