Η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ αποτελεί αυτή την στιγμή τον πλέον ισχυρό πονοκέφαλο στην κυβέρνηση, η οποία επιστρατεύει κάθε θεμιτό μέσο προκειμένου να μπορέσει να τον αναχαιτίσει, όπως με το «καλάθι του νοικοκυριού».
Η προσπάθεια που έχει γίνει τον Νοέμβριο ενάντια στην ακρίβεια με το «καλάθι του νοικοκυριού», έχει μέχρι στιγμής θετικό αποτύπωμα.
Αισίως ολοκληρώνει μεθαύριο την 5η εβδομάδα λειτουργίας και πλέον το νέο ορατό στοίχημα για το υπουργείο Ανάπτυξης δεν είναι άλλο από την περίοδο των εορτών να παραμείνουν οι τιμές σε σχετικά ελεγχόμενα επίπεδα και να διαψευσθούν οι Κασσάνδρες που θέλουν να βρίσκεται προ των πυλών ένα νέο κύμα αυξήσεων σε βασικά είδη διατροφής.
Ετοιμάζεται το εορταστικό καλάθι, έρχεται αυτό με τα παιχνίδια
Έτσι ετοιμάζεται το εορταστικό καλάθι, οι λεπτομέρειες του οποίου εκτιμάται ότι θα ανακοινωθούν μέσα στην εβδομάδα και θα τεθεί σε εφαρμογή από τις 14 Δεκεμβρίου. Θα ακολουθήσει το καλάθι με τα παιχνίδια. Περισσότερα στοιχεία δεν έχουν γίνει γνωστά αφού είναι σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για να βρεθεί φόρμουλα εφαρμογής, αλλά θεωρείται δεδομένου ότι θα πάρει σάρκα και οστά αφού όλοι εμπλεκόμενοι (υπουργείο, προμηθευτές και καταστήματα παιχνιδιών) το βλέπουν θετικά.
Ένα πρώτο συμπέρασμα με το καλάθι που ήδη τρέχει είναι ότι υπάρχει σταθερότητα στα προϊόντα που συμμετέχουν σε αυτό, ενώ και οι τιμές αν μη τι άλλο δεν μεταβάλλονται.
Ανατιμήσεις σε άλλα προϊόντα
Βέβαια εκτός καλαθιού μένουν ένας μεγάλος αριθμός αγαθών, κυρίως επώνυμων, τα οποία δεν ακολουθούν κάποιους συγκεκριμένους κανόνες και πολλά εξ αυτών παρουσιάζουν ανατιμήσεις το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις εντοπίζονται σε αγαθά από ξένες πολυεθνικές, τα οποία είτε παράγονται στην Ελλάδα, είτε εισάγονται.
Ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, πάντως δηλώνει ικανοποιημένος από την πορεία του εγχειρήματος και χθες μεταξύ των άλλων δήλωσε «οι τιμές σε πάρα πολλά προϊόντα πέφτουν και το σύνολο της αξίας των καλαθιών μειώνεται». Παράλληλα ανέφερε ότι «όχι μόνο έχουμε πετύχει σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό οι τιμές να μείνουν σταθερές σε μια εποχή που ο πληθωρισμός τρέχει με 9%, αλλά έχουμε πετύχει σε πολλά προϊόντα, πάνω από 200, οι τιμές να μειώνονται σταθερά από εβδομάδα σε εβδομάδα. Οι λίγες αυξήσεις που βλέπετε είναι τα νωπά προϊόντα, όπου επηρεάζονται πάρα πολύ από παράγοντες πολύ ευμετάβλητους».
Αμετάβλητες οι τιμές σε πολλά σούπερ μάρκετ
Από εκεί και πέρα στα περισσότερα «καλάθια» τον τόνο τον δίνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ αντίθετα τα επώνυμα να προέρχονται στη συντριπτική πλειονότητα από ελληνικές εταιρείες και όχι από τις πολυεθνικές.
Σε ότι αφορά την νέα αναθεώρηση, που ισχύει από προχθές, φαίνεται ότι υπάρχουν αλυσίδες και μάλιστα μεταξύ των κορυφαίων όπου δεν καταγράφηκε καμία μείωση τιμής, αλλά ούτε και αύξηση, με την όποια διαφοροποίηση να οφείλεται σε αντικατάσταση ενός προϊόντος με άλλο διαφορετικής επωνυμίας και ποσότητας.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, στο 71,2% των προϊόντων (581 σε σύνολο 816) η τιμή παρέμεινε σταθερή σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Παράγοντες της αγοράς, εξηγούν ότι η εικόνα αυτή οφείλεται στο ότι δεν συμμετέχουν πολλοί προμηθευτές επωνύμων στο «καλάθι», η συμμετοχή των πολυεθνικών είναι ακόμη μικρότερη έως μηδαμινή, ενώ τα περιθώρια που έχουν οι λιανέμποροι να ανταγωνιστούν μόνο με τα ιδιωτικής ετικέτας θα αρχίσουν να περιορίζονται.
Επίσης κομβικής σημασίας για επιτυχία ή όχι του όλου εγχειρήματος σε βάθος χρόνου, θα είναι το εορταστικό καλάθι. Μένει να δούμε ποια θα περιλαμβάνονται σε αυτό και ποιοι προμηθευτές θα δείξουν ενδιαφέρον να συμμετάσχουν σε αυτό.
Οι ανακοινώσεις αναμένονται τις επόμενες ημέρες, δεδομένου ότι την περίοδο των Χριστουγέννων «τρέχουν» παράλληλα προγράμματα προωθητικών ενεργειών.
Ο υπουργός ανέφερε «θα βγει στις 14 Δεκεμβρίου και θα έχει ωραίες εκπλήξεις. Θα δούμε αν θα καταφέρουμε όλα όσα θέλουμε. Έχουμε κάποιους σχεδιασμούς που ακόμα δεν μπορώ να τους ανακοινώσω γιατί θέλω να έχω βεβαιότητα ότι μπορούμε να τους εφαρμόσουμε».
Θανάσης Παπάδης-newsit.gr