Παρασκευή, Απρίλιος 19, 2019

Το ΚΚΕ καταγγέλλει τη συγχώνευση του Πανεπιστημίου Πατρών με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας

Την πεποίθηση ότι η συγχώνευση του Πανεπιστημίου Πατρών με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας δεν πρόκειται για αναβάθμιση και ότι οι επικείμενες αλλαγές συμπαρασύρουν όλα τα τμήματα και δυσκολεύουν τις σπουδές για όλους ανεξαιρέτως εκφράζει με ανακοίνωσή του το ΚΚΕ.

Αναλυτικά η ανακοίνωση αναφέρει τα εξής:

Για την επικείμενη συγχώνευση ΑΕΙ Πατρών-ΑΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας

Δόθηκε στη δημοσιότητα το νέο σχέδιο-σκούπα για την «αναδιάρθρωση» του Πανεπιστημίου, δηλαδή τη συγχώνευση με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας και ψηφίζεται άμεσα με «fasttrack» διαδικασίες, προσπαθώντας να πιάσει εξαπίνης τους φοιτητές, ερευνητές, πανεπιστημιακούς και εργαζόμενους. Έπειτα από διάφορα πιθανά σενάρια, κατέληξαν στο σχέδιο που αφορά την ίδρυση 3 νέων σχολών και 14 νέων τμημάτων στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Σε αυτό το σχέδιο νόμου, τα Τμήματα της ΣΤΕ (που είναι 4ετους φοίτησης) εντάσσονται στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και για το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση. Ταυτόχρονα, προτείνεται το Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών να καταργηθεί και να μεταφερθεί στο νέο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Για όλα αυτά σκόπιμα δεν υπάρχει κάποια ενημέρωση.

Τι εξυπηρετούν όλα αυτά τελικά;

Η αναδιάρθρωση αποτελεί κατεύθυνση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με τη σύμφωνη ουσιαστικά γνώμη της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Η κριτική των δύο τελευταίων είναι ότι οι αλλαγές είναι μεν επιβεβλημένες, γίνονται όμως πρόχειρα, άρα συμφωνούν στην ουσία της πολιτικής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση! Βασικό κριτήριο των συγχωνεύσεων αποτελεί η συμμόρφωση με τους στόχους της ΕΕ και ΟΟΣΑ στην κατεύθυνση υποβάθμισης των πτυχίων, η μείωση του «κόστους» της εκπαίδευσης και η εμπορευματοποίηση της, η δημιουργία ακόμα στενότερων δεσμών μεταξύ των ιδρυμάτων και της νέας γνώσης που παράγουν με τις επιχειρήσεις με πολύμορφο τρόπο και όχι με κριτήριο το ακαδημαϊκό/ερευνητικό πεδίο, την εργασιακή προοπτική των αποφοίτων, την ανάπτυξη των επιστημών προς όφελος των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

Δεν πρόκειται για αναβάθμιση των ΤΕΙ, όπως προωθείται στους φοιτητές των ΤΕΙ, για να αποσπάσουν τη στήριξή τους και απόδειξη αυτού, αποτελεί το παράδειγμα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Ελλείψεις καθηγητών, απλήρωτοι διδάσκοντες που προσλαμβάνονται 1 μήνα πριν την εξεταστική, υποστελεχωμένα ιδρύματα που το διοικητικό προσωπικό αδυνατεί να λύσει ακόμα και τα πρακτικά ζητήματα με αποτέλεσμα οι πρακτικές, οι εγγραφές στο εξάμηνο, οι δηλώσεις μαθημάτων να είναι στον «αέρα», απαρχαιωμένα εργαστήρια, ανύπαρκτες υποδομές είναι κάποια χαρακτηριστικά στοιχεία και ο κατάλογος δεν έχει τελειωμό. Επιπλέον και σημαντικό: κάθε άλλο παρά εξισώνονται πτυχία και απόφοιτοι, κάθε άλλο παρά γίνονται ουσιαστικά τα ΤΕΙ Πανεπιστήμια. Αντίθετα διατηρείται και επεκτείνεται η κατηγοριοποίηση πτυχίων, ο διαχωρισμός «Ενεργών» (ν+2) και «μη- Ενεργών» φοιτητών, ποιοι θα έχουν πτυχίο Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ. Δεν είναι τυχαίο ότι ανακοίνωσαν την εγγραφή των αποφοίτων Σχολών μηχανικών (από πρώην ΣΤΕ ΤΕΙ) σε ξεχωριστές λίστες και μητρώα στο ΤΕΕ, διατηρώντας έτσι τη διαφοροποίηση των πτυχίων και των εργαζομένων, κρατώντας έρμαιους τους νέους σε κατακερματισμένα επαγγελματικά δικαιώματα.

Φαίνεται ότι όλα είναι λυμένα από καιρό όσο αφορά την επιχειρηματική δραστηριότητα των Ιδρυμάτων, όπως για παράδειγμα τώρα με την πρόταση για ίδρυση του Πανεπιστημιακού Ερευνητικού Κέντρου Πανεπιστημίου Πατρών. Στον αντίποδα όμως, είναι όλα «ρευστά» για ότι σχετίζεται με τη φοιτητική μέριμνα και την ολοκληρωμένη μόρφωση των φοιτητών. Παράδειγμα αποτελούν τα Τμήματα Διοίκησης Τεχνολογίας και Επιστήμης, Διοίκησης Τουρισμού όπου θα λειτουργούν σαν παράλληλα προγράμματα σπουδών με τα Τμήματα Οικονομικών και Διοίκησης Επιχειρήσεων. Πως εξασφαλίζεται η αναβάθμιση, όταν θα λειτουργούν παράλληλα προγράμματα ή δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη πλήρως η λειτουργία τους.

Παράλληλα, δεν πρόκειται να «μην αλλάξει τίποτα για τα τμήματα του Πανεπιστημίου» όπως λένε για να καθησυχάσουν τους φοιτητές του Πανεπιστημίου. Οι επικείμενες αλλαγές συμπαρασύρουν όλα τα Τμήματα, δυσκολεύουν τις σπουδές για όλους ανεξαιρέτως, δίνουν νέο ισχυρό χτύπημα σε μορφωτικά δικαιώματα και στην επαγγελματική προοπτική όλων των φοιτητών.

Καταργούνται, συγχωνεύονται τμήματα, αφήνοντας τους φοιτητές «στον αέρα», δημιουργούνται επιπλέον κατηγορίες πτυχίων και αποφοίτων ενισχύοντας τον ανταγωνισμό των φοιτητών, που οδηγεί στην υποβάθμιση των δικαιωμάτων όλων.

Είμαστε ενάντια στα σχέδια αυτά γιατί οι συγχωνεύσεις και οι «αναδιαρθρώσεις» στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ θα έχουν δραματικές συνέπειες:

  • Πανεπιστήμια, σχολές και τμήματα διαφορετικών ταχυτήτων μέσα από μία σούπα προγραμμάτων εκπαίδευσης 5χρονων, 4χρονων, 3χρονων (η κυβέρνηση ανακοίνωσε πως αναγνωρίζει με νόμο και τα ιδιωτικά κολλέγια…!), 2χρονων με υποβαθμισμένη γνώση που θα προχωρά το χτύπημα όλων των επαγγελματικών και εργασιακών δικαιωμάτων. Είναι χαρακτηριστικό πως οι συγχωνεύσεις στο Πολυτεχνείο και στα ΤΕΙ κουμπώνουν με τις αλλαγές στο ΤΕΕ που τσακίζει τα δικαιώματα των νέων μηχανικών.
  • Διάσπαση του επιστημονικού δυναμικού, που θα δυσκολεύει παραπέρα τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Προετοιμασία του αυριανού «ευέλικτου» και χαμηλού κόστους πτυχιούχου προσαρμοσμένο στις ανάγκες κερδοφορίας των επιχειρήσεων.
  • Εμβάθυνση της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας με νέους «θεσμούς» ιδιωτικού δικαίου πέραν των εργολάβων, των διδάκτρων και της πώλησης υπηρεσιών εκπαίδευσης.
  • Ένταση της υποχρηματοδότησης, αφού δεν προβλέπεται από πουθενά αύξηση της χρηματοδότησης για την κάλυψη των αναγκών των ιδρυμάτων. Δηλαδή τα τραγικά προβλήματα που ήδη αντιμετωπίζουμε καθημερινά στις σχολές θα πολλαπλασιαστούν.

Συνεπώς για ποια αναβάθμιση μας μιλούν;

Το σχέδιο νόμου που συζητιέται, περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας σειράς νέων επιστημονικών ινστιτούτων, με σκοπό την παραπέρα σύνδεση της νέας γνώσης με τις επιχειρήσεις, που βέβαια ήδη γίνεται. Το «σουλατσάρισμα» των επιχειρηματικών ομίλων, στο βωμό της κερδοφορίας τους, δε θα αφήνει κανένα περιθώριο στους ερευνητές να διεξάγουν έρευνα με κριτήριο την υπηρέτηση της επιστήμης τους και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Παράλληλα, οι όροι εργασίας χαρακτηρίζονται από εντατικοποίηση και τσακισμένα δικαιώματα.

Παλεύουμε για δημιουργία ερευνητικών ινστιτούτων, για την αναβάθμιση της έρευνας στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με στόχο την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών. Με αυτόν τον τρόπο σχεδιασμένα θα μπορούν να απορροφηθούν και οι νέοι επιστήμονες που αναγκάζονται να φύγουν στο εξωτερικό και θα απελευθερωθούν οι δυνατότητες της χώρας μας, που αυτή τη στιγμή στενάζουν  κάτω από τη μπότα των επιχειρηματικών ομίλων.

Διεκδικούμε:

  • Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες με κρατική χρηματοδότηση.
  • Άμεσα προσλήψεις μόνιμου, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης ΔΕΠ και διοικητικού προσωπικού ώστε να καλύπτονται με επάρκεια όλες οι εκπαιδευτικές-ερευνητικές ανάγκες και οι υπηρεσίες του ιδρύματος. Κατάργηση όλων των μορφών ελαστικής απασχόλησης.
  • Ενιαία προγράμματα σπουδών ανά επιστημονικό αντικείμενο, που να υπηρετούν τις απαιτήσεις της επιστήμης, της τεχνολογίας, τις ανάγκες του λαού. Σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο να υπάρχει ένα και μοναδικό πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου.
  • Το πτυχίο να είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα και να εμπεριέχεται σε αυτό όλη η απαραίτητη γνώση για την κατανόηση και αφομοίωση του επιστημονικού αντικειμένου και για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος. Πλήρη επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα με το πτυχίο.
  • Δεν συνεργούμε στην κατηγοριοποίηση πτυχίων και αποφοίτων που διευρύνεται σήμερα με τα τριετή, διετή και μονοετή προγράμματα σπουδών.
  • Άμεση κατάργηση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά. Καμιά σκέψη για δίδακτρα στα προπτυχιακά, με όποια μορφή. Αναβαθμισμένα, σύγχρονα συγγράμματα που να ανταποκρίνονται στις σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου. Υποδομές σύγχρονες, εξοπλισμένες, για όλες τις σύγχρονες διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες.
  • Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για έρευνα και εκπαίδευση στο ύψος των σύγχρονων  αναγκών.
  • Αποκλειστικά δωρεάν σπουδές. Δωρεάν σίτιση – στέγαση – μετακίνηση – αναλώσιμα – υλικά.
  • Κατάργηση κάθε είδους επιχειρηματικής δραστηριότητας των ιδρυμάτων.

Θέματα που ενδιαφέρουν

1 Σχόλιο

  1. Κατερινα

    Δεν ειναι κριμα για τους φοιτητες του ΔΠΠΝΤ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.