Στον κτηνοτροφικό χάρτη της χώρας το Αγρίνιο για αιώνες είχε τη δική του ποικιλία στην κατηγορία των αυτόχθονων αιγοπροβάτων: Το πρόβατο Αγρινίου. Ανήκει στην πεδινή κατηγορία των προβάτων μαζί με άλλες δύο μεγάλες, την Καραγκούνικη και την Κατσικά. Το 1996 η Καραγκούνικη αριθμούσε 250.000 αναπαράγωγα άτομα, η Κατσικά 1500. Αντιθέτως η Αγρινίου αριθμούσε μόλις 490 και είναι ζήτημα ποιος είναι ο σημερινός αριθμός 20 χρόνια μετά.
Το πρόβατο Αγρινίου εκτρέφονταν στο πεδινό τμήμα του Αγρινίου και της Αμφιλοχίας σε βαλτώδεις και υγρές περιοχές. Έχει λευκό χρωματισμό στο σώμα, μελανές κηλίδες γύρω από τους οφθαλμούς ή στα αυτιά, το στόμα και τα άκρα. Λέγεται ότι προήλθε από την Καραγκούνικη φυλή, όπως καταγράφεται στο Θεσσαλικό Ημερολόγιο του 19ου αιώνα. Αυτό καταμαρτυρεί χαρακτηριστικά “παράξενους νομάδες που κατέβαιναν από την Πίνδο και περιφέρονταν στα πεδινά των Τρικάλων και της Ακαρνανίας κατά το πρώτο τρίτο του 19ου αιώνα.
Το 1996 είχαν εντοπιστεί συνολικά μόλις τέσσερα ποίμνια της φυλής Αγρινίου. Δύο εξ αυτών στη Λεπενού, ένα σε προάστιο του Αγρινίου και ένα ακόμα στον Κατσικά Ιωαννίνων. Καθαρά πρόβατα της φυλής συναντιόταν και σε άλλα μεικτά ποίμνια της περιοχής.
Πέρα από το κρέας, ξ παραγωγή τους σε γάλα εκτιμάται σε 120-150 κιλά ετησίως, το οποίο μετατρέπεται όλο σε διάφορους τύπους τυριών από τυροκομεία της περιοχής. Το πρόβατο Αγρινίου θα μπορούσε να αποτελεί μία αποκλειστικότητα στο χώρο των γαλακτοκομικών προϊόντων και του αρνίσιου κρέατος. Δυστυχώς όμως η μείωση του πληθυσμού του το οδηγεί προς την εξαφάνιση.
Πηγές:
Παππάς Βασίλειο, Ζωμόπουλος Παντελής. Το υπό εξαφάνιση πρόβατο Αγρίνιου στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Σχολή Διαχείρισης φυσικών πόρων και επιχειρήσεων Η μνήμη του επαρχιακού Αστικού τόπου και τοπίου: Το Αγρίνιο μέχρι τη δεκαετία του 60”.
http://provata-assaf.blogspot.com/2014/06/blog-post_12.html
7 Σχόλια
Τη ξεχωριστή φυλή ζώον είχε το Αγρίνιο, από τη μεγάλη τεράστια μετακινουμενη κτηνοτροφία, βλέπω για καραγκουνικες φυλές, ποιοί είναι οι καραγκουνηδες, είναι αυτή που τούς παρουσιάζουν σήμερα Προς Θεσσαλία , η περιοχές του Αγρινίου ; Δεν εξηγεί κανένας με το πολιτισμό ιστορία αυτού του λαού, στηρίζονται μόνο στο άσμα καραγκουνα ναι αλλά από πού προέρχεται το τραγούδι αυτό; Ο ρυθμός του και τα βήματα χορού; δε μας το λέει κανένας, ( κάποιο άσμα με των Σωτήρη Στασινόπουλο μας λέει , τρικαλινια μου περδικα και λαρσινια Τρίγωνα μην είδες κλέφτες πουθενά τσιαμη και χαραλαμποι) ισος αν ψαξη καποιος τα τραγούδια της περιοχής Θεσσαλία και περιοχής Αγρινίου που μένουν ός καραγκουνηδες, και ερευνηση για τραγούδια του γάμου η κάποια που θα μιλούν για άλλα ιστορικά γεγονότα ίσος βρει στοιχεία για το λαό αυτόν ποιός είναι και από πού προέρχεται,…Όσο για της ελληνικές φυλές ζώον Στην Αιτωλία Ευρυτανία Σπερχειάδα, σε αυτές της περιοχές σίγουρα θα επικρατούσε μόνο ελληνικής προέλευσης ζώον, διότι η κατάσταση της κτηνοτροφίας προϋπήρχε ( λόγο κάποιον γραπτών ) και επικράτησε ός της μέρες μας, μέχρι και τη δεκαετία τού 1980 περίπου, ποιός δεν έβλεπε μετακινουμενη κτηνοτροφία με τα πόδια, η και με φορτηγά σταδιακά, μετά το 1980 περίπου άρχισε να μειώνεται δραματικά, ( εδώ φαίνεται ότι αποφεύγουν να παρουσιάσουν τη πραγματικοί ιστορία της κτηνοτροφίας τής περιοχής, και πάνε να θολώσουν νερά νε άλλους πολιτισμούς που δεν ανήκουν Στην ευρύτερη περιοχή)
Όπως έλεγαν οι παλαιότεροι, για τη περιοχή την ευρύτερη, δεν ζούσαν Και δεν επιβιώνουν άλλη φυλή ράτσα ζώον από αυτή που είχαν, η κάθε περιοχές φέραν τη δική τους ράτσα φυλή ζώον, μη κοιτάτε το σήμερα που εισχωρησαν πληθώρα ξένον φυλών ζώον και επιβιώνουν ός σταυλισμενα,η για κρέας η για γάλα, αν επικρατούσαν η φυσιολογικές συνθήκες καιρικών φαινομένων στη περιοχή ( αυτές που ήταν πρίν το 1975 περίπου) να δούμε ποια ζώα θα επιβίωναν άλλα από αυτά που θα έφερε η περιοχή
Αν ερευνήσουμε της περιοχές, Ηπείρου Πελοποννήσου Θεσσαλία η Ρούμελη, θα δούμε ότι χρησιμοποιούν ός μουσική χορό το πολιτισμό της Αιτωλίας τσάμικα συρτά, στην Αιτωλία πληθώρα ασμάτων μιλούν και για κτηνοτροφία, ( αυτά που λένε σήμερα ός σαρακατσανικα) αν και είναι παραποιημένα ός το ρυθμό μουσικής και βημάτων χορού,…αυτές οι περιοχές γιατί πήραν αλου πολιτισμού και λαού μουσική η χορό, πχ το τσάμικο και παρουσιάζουν τα βήματα παραποιημένα, γιατί δεν φέρουν το δικό τους πολιτισμό μουσική χορό, άλλο παράδειγμα ακούμε το Αιτωλικό σαρακατσανικο άσμα του γάμου ξυπνά περδικοματα μου,μα το ίδιο άσμα μιλά για το σύμβολο περδικα τη γυναίκα, τα πλεξούδια τα ξανθά που βάνει στα.μαλια της και φτιανη το κεφάλι της σαν της πέρδικας, με το φακιολη ,( μαντίλι) που τυλίγει μέρος του πρόσωπο της και τα μαλλιά της τα ξανθά, γι’αυτό και τα πλεξούδια είναι ξανθά, ( τα έβαζε η μάνα μου μέχρι που πέθανε) και σήμερα άμα πάτε σε χορια ίσος κάποια να βάνει πλεξούδια, η θα τα έχει, η θα σάς δείξει πως τα κάνουν,αλλά εσείς βλέπω ότι δεν ενδιαφέρει τέτοιο πολιτισμό τοπικο παραδοσιακό αυτών που ανήκει στην ευρύτερη περιοχή
Κανένας Έλλην Αιτωλός ( Δωριείς) δεν ανακατευτηκε ποτέ με αλου πολιτισμό ιστορίας κτλ, ούτε και αποικισε άλλες περιοχές, ( εκτός απο την άγνοια του) στη περιοχή Βοιωτίας η μέρος της Φθιώτιδας, και τής Αττικής , όπου εκεί εγκαταστάθηκε εν αγνοία του, διότι εκείνη παρουσιάζονταν ός Έλληνες,ενώ το μεγαλύτερο μέρος του πολιτισμού του είναι εγκατεστημένο στην ευρύτερη περιοχή της χώρας του, Ευρυτανία Αιτωλία και μέρος τής Φθιώτιδας Σπερχειάδα Θερμοπύλες η πόλη Λαμία, ( πάνω από το Σπερχειό, η περα από των Αχελώο δεν θεωρείται χώρα ελλήνων ) διότι έτσι λέει η ιστορία, δεν αφεινη το παρελθόν να πεις άλλα ,αυτά που συμφέρει η βολευη κάποιους
Όποια κι αν είναι η ράτσα, αυτό δεν είναι κτηνοτροφία. «Άρπα-κόλλα» είναι και όπως μας βολεύει. Να στέλνουμε τον Αλβανό (τον Πακιστανό τώρα πια) στα πρόβατα και εμείς από το καφενείο να εισπράττουμε την επιδότηση, που πολλές φορές δεν ανταποκρίνεται σε πραγματικά στοιχεία (βλέπε Λεπενού). Παραδειγματιστείτε από την οργανωμένη κτηνοτροφία άλλων ευρωπαϊκών περιοχών που έχουν θησαυρίσει από το κρέας και τα γαλακτοκομικά και αφήστε τις γκλίτσες και τις στάνες.
Στην Αιτωλία δε χάθηκαν μόνο ζωικό κεφάλαιο, λόγου της αδιαφορίας των υπευθύνων σε όλους τούς τομείς χάθηκαν τα πάντα, σε τη να σάς απαριθμήσω, σε χλωρίδα και πανίδα, σε περιβάλλον, σε ήθη και έθιμα, δρώμενα, καθιστε σε μια ραχουλα και φερτε τα ματια σας γύρω γύρω, και βάλτε τη σκέψη σας να αναπόληση
Για να σάς βοηθήσω τη χάθηκε μόνο σε μια καλύβα η στάνη, μαντριά η κατασκευή τους, ραγαζια η κατασκευή τους, καρδαρια ,βαρέλια, βαρέλες, βιτσελια,αργαλειός ρόκα αδραχτι,τουλουμια ασκια ,αμπάρια Αλετρια,κλιτσες ,Αυτά είναι το λιγότερο φανταστείτε τη πολιτισμός χάθηκε, που κατασκευάζονταν παραδοσιακά από των ίδιο των άνθρωπο, όπου αυτά μεταδινονταν από γενιά σε γενιά