Κυριακή, 7 Μαρτίου, 2021

Τι κοινό έχουν η Ναυμαχία της “Ναυπάκτου”το 1571 και η πολιορκία του Μεσολογγίου το 1826.

Τι κοινό έχουν η Ναυμαχία της “Ναυπάκτου”το 1571 και η  πολιορκία του Μεσολογγίου το 1826.

Του Λίνου Υφαντή

Πολλές φορές η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου¨” το 1571 και στην πολιορκία του Μεσολογγίου που οδήγησε στην ηρωϊκή Έξοδο το 1826.

Για τη Ναυμαχία της “Ναυπάκτου” έχει ειπωθεί και στο παρελθόν ότι δεν έγινε έξω από τη Ναύπακτο αλλά στις Εχινάδες νήσου με κεντρικό σημείο αιχμής το ακρωτήριο “Scrofa” (δείτε εδώ). Το συγκεκριμένο ακρωτήριο είναι γνωστό και ως “Παλιοπόταμος” στην Ελληνική του ονομασία και βρίσκεται πλησίον της σημερινής δημοφιλής παραλίας του Λούρου της Δ.Ε. Οινιαδών του Δημου Ι.Π. Μεσολογγίου.

Εκεί οι χριστιανικές δυνάμεις της Δύσης με τη συνδρομή και των υπόδουλων Ελλήνων συνέτριψαν τους Τούρκους. Δύομισι αιώνες   περίπου μετά, το 1826  στην ίδια ακριβώς θαλάσσια περιοχή ο ελληνικός στόλος υπό τον Ναύαρχο Μιαούλη προσπαθούσε να ανεφοδιάσει τους πολιορκημένους από τον Ιμπραήμ και τους Τούρκους Έλληνες στο Μεσολόγγι. Κινούνταν συγκεκριμένα πάλι μεταξύ του ακρωτηρίου Scrofa και του κάβου Πάπα, όπου βρίσκεται σήμερα η “Καλογριά” η αλλιώς το ακρωτήριο του Άραξου στην Πελοπόννησο. Η διαφορά είναι ότι ενώ οι χριστιανικές δυνάμεις τα κατάφεραν το 1571, ο Μιαούλης από αρχές Απριλίου του 1826 και μετά δεν μπορούσε να σπάσει το ναυτικό αποκλεισμό και να μεταφέρει τρόφιμα στους πολιορκημένους. Το αποτέλεσμα ήταν να εξαναγκαστούν στην γνωστή ηρωϊκή έξοδο στις 10 προς 11 Απριλίου 1826.

Την σύμπτωση αυτή της ιστορίας που αφορούν τα δύο κορυφαία γεγονότα της Αιτωλοακαρνανίας την αποτυπώνει ο παραπάνω χάρτης. Το μόνο που είναι σίγουρο είναι ότι το συγκεκριμένο ακρωτήριο στη γωνιά της Αιτωλοακαρνανικής γης ήταν σπουδαίας στρατηγικής σημασίας και χρησιμοποιούνταν για την τακτική της απόκρυψης πλοίων με σκοπό των αιφνιδιασμό του επιτιθέμενου. Άλλωστε τότε η περιοχή δεν ήταν ξηρά και ενιαία όπως σήμερα αλλά υπήρχαν πολλά μικρά νησάκια έως την περιοχή του Νεοχωρίου.(Δείτε εδώ παλαιότερο άρθρο).

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η ιστορία, ακόμα και εδώ, επαναλαμβάνεται ως φάρσα.

Με πληροφορίες από Σ. Τρικούπη, Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως.

Θέματα που ενδιαφέρουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.