Με λαμπρότητα τίμησε η Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου την Σύναξη των Αγίων Πατέρων και Μητροπολιτών της, οι οποίοι συμμετείχαν στις Μεγάλες και Οικουμενικές Συνόδους της Εκκλησίας και υπέγραψαν τα Πρακτικά ήτοι: Μαρτυρίου, Καλλικράτους, Ειρηναίου και Αντωνίου, καθώς και του Αγίου Δαμασκηνού του Στουδίτου, ο οποίος διετέλεσε Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Άρτης, κατά τον 16ο αιώνα.
Η σχετική ενημέρωση:
«Η Σύναξη των Αγίων Επισκόπων της Ναυπάκτου εορτάζεται κάθε χρόνο την Κυριακή των Θεοφόρων Πατέρων της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου, με απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, έπειτα από πρόταση του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Ιεροθέου.
Εφέτος κατά την Σύναξη των Αγίων Επισκόπων της Ναυπάκτου, συνεορτάστηκε ο Αποστολικός Πατέρας Άγιος Πολύκαρπος, Επίσκοπος Σμύρνης, με την υποδοχή και έλευση του ιερού Λειψάνου του Αγίου από την Ιερά Μονή Παναγίας Αμπελακιωτίσσης.
Στην ιερά πανήγυρη των Αγίων συμμετείχαν, προσκεκλημένοι του οικείου Ποιμενάρχου κ. Ιεροθέου, οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες: Ιωαννίνων κ. Μάξιμος, Ιταλίας κ. Πολύκαρπος και Κεφαλληνίας κ. Δημήτριος.
Υποδοχή ιερού Λειψάνου και Πολυαρχιερατικός Εσπερινός
Το απόγευμα του Σαββάτου, 13 Ιουλίου 2024, πραγματοποιήθηκε η υποδοχή του ιερού Λειψάνου του Αγίου Πολυκάρπου, μπροστά από το Δημαρχείο της Ναυπάκτου, με προεξάρχοντες της υποδοχής τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες, τους Ιερείς και Διακόνους, τους ιεροψάλτες και ιερόπαιδες, τον Δήμαρχο Ναυπακτίας κ. Βασίλειο Γκίζα, εκπροσώπους των πολιτικών αρχών, της Αστυνομίας, του Λιμενικού και της Πυροσβεστικής, και πολλών πιστών που ευλαβούνται τον Προστάτη της Ορεινής Ναυπακτίας άγιο Πολύκαρπο.
Το ιερό Λείψανο προσεκόμισε ο ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αμπελακιωτίσσης, Αρχιμ. Πολύκαρπος Παστρωμάς και το παρέλαβε ο Μητροπολίτης μας κ. Ιερόθεος.
Μετά την υποδοχή τελέσθηκε ο πανηγυρικός πολυαρχιερατικός Εσπερινός, στον οποίο χοροστάτησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κεφαλληνίας κ. Δημήτριος.
Τον θείο λόγο κήρυξε ο χοροστατών Σεβ. Μητροπολίτης κ. Δημήτριος, αφού προηγουμένως ο Ποιμενάρχης μας κ. Ιερόθεος ευχαρίστησε τους τρείς Μητροπολίτες για την αποδοχή της προσκλήσεώς του.
Ο Σεβ. Κεφαλληνίας κ. Δημήτριος αρχικά ευχαρίστησε τον οικείο Ποιμενάρχη κ. Ιερόθεο για την πρόσκληση, να συνεορτάση τους αγίους Πατέρες της Ναυπάκτου και εν συνεχεία αναφέρθηκε στην σπουδαιότητα και επικαιρότητα των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας μας και στους λόγους τους.
Κατά το κήρυγμα ο Σεβασμιώτατος κ. Δημήτριος ανέπτυξε το θέμα της ονομασίας των Αγίων Πατέρων από την Εκκλησία, κάνοντας την διάκριση της αξίας ανάμεσα στην φυσική και εξ αίματος πατρότητα και την πνευματική πατρότητα, από ελευθερία του καθενός.
Στην συνέχεια υπογράμμισε τις διαφορές μεταξύ τους και κατέληξε ότι οι Άγιοι Πατέρες, είναι πατέρες και μετά θάνατον και εξακολουθούν να είναι πατέρες, να γεννούν και να καλλιεργούν πνευματικά τέκνα και έτσι να συνεχίζεται το έργο της σωτηρίας.
Και κατέληξε το κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος με την λειτουργική επίκληση: «Δι’ ευχών των αγίων πατέρων ημών..»
Αρχιερατικό Συλλείτουργο
Την Κυριακή το πρωΐ, 14 Ιουλίου 2024, τελέσθηκε ο Όρθρος και το Αρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος και κηρύττοντος του Σεβ. Μητροπολίτου Ιωαννίνων κ. Μαξίμου και συλλειτουργούντων των Σεβ. Μητροπολιτών: Ιταλίας κ. Πολυκάρπου, Κεφαλληνίας κ. Δημητρίου και Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου.
Στην θεία Λειτουργία παρέστησαν ο Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου κ. Παΐσιος, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Άγγελος Σταυρόπουλος και πολλοί πιστοί.
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος κ. Μάξιμος είπε ότι ο Ιησούς Χριστός απεκάλυψε τον εν Τριάδι Θεό, Πατέρα, Υιό και Άγιο Πνεύμα, δίδαξε το Ευαγγέλιό Του, έδειξε την δόξα Του και την περιωπή για την οποία έπλασε τον άνθρωπο, παρέδωσε το μυστήριο της ζωής, την Θεία Ευχαριστία, νίκησε τον θάνατο και την φθορά με τον σταυρικό Του θάνατο και την Ανάσταση, μας έκανε μετόχους αυτού του θανάτου και της ανάστασης με το Βάπτισμα.
Μετά την Πεντηκοστή, όπου κατέστησε τους Μαθητές Του Αποστόλους και τους απέστειλε να φέρουν το μυστήριο της σωτηρίας σε όλον τον κόσμο, το σχήμα Χριστός-Απόστολοι παραμένει σφραγίδα απαράλλακτη και απαραίτητη της πορείας και δράσης της Εκκλησίας, ως Σώματος Χριστού, στην ιστορική της πορεία μέσα στην κοινωνία των ανθρώπων.
Δεν φθάνει, λοιπόν, ό,τι έκανε ο Χριστός για την σωτηρία του κόσμου; Ασφαλώς φθάνει και περισσεύει, κατά την διαβεβαίωση του Χριστού, ότι κάνει τα πάντα για τους ανθρώπους “ίνα ζωήν έχωσιν και περισσόν έχωσιν”. Προϋπόθεση είναι να ακολουθούν οι άνθρωποι ό,τι παρέδωσε! Επειδή οι άνθρωποι δεν το κάνουν πάντα, αλλά προσπαθούν να κατανοήσουν και να πράξουν με τις δικές τους δυνάμεις κατανόησης και πρακτικής, συμβαίνει να υπάρχουν άνθρωποι που δεν επιζητούν το θέλημα του Θεού, αλλά προσπαθούν να επιβάλουν την δική τους άποψη και τον δικό τους τρόπο, μακριά από τα παραδεδομένα και την συνολική εμπειρία και συνείδηση της Εκκλησίας.
Όταν, λοιπόν, υπάρχει πλάνη στην εμπειρία της αλήθειας, της διδασκαλίας, της δογματικής συνείδησης, της ποιμαντικής πράξης, του όλου βιώματος, η Εκκλησία έρχεται να λύση το πρόβλημα με την συνοδικότητα, την συνοδική λειτουργία, όπου ενεργοποιεί με κάθε τρόπο την πνευματική εμπειρία των μελών της και με την Χάρη του Αγίου Πνεύματος απαντά στα θέματα που προκύπτουν από την πλάνη, ορθοτομώντας τον λόγο της αληθείας με τρόπο που να μην επιδέχεται αιρετικής ερμηνείας.
Επίσης, διευθετεί τα πρακτικά της ζητήματα με τρόπο που να διατηρείται το σχήμα Χριστός-Απόστολοι, δικαιοδοσία-αναφορά, εμπειρία της Χάριτος-πράξη στην πραγματική εν τόπω και χρόνω ζωή των μελών της Εκκλησίας.
Ακολούθησαν βασικές αναφορές των θεμάτων των Οικουμενικών και άλλων Συνόδων, με αφορμή την συμμετοχή των Αγίων Επισκόπων της Ναυπάκτου: Μαρτυρίου, στην Σύνοδο της Σαρδικής το 343, Καλλικράτους στην εν Εφέσω Γ’ Οικουμενική Σύνοδο το 431, του Ειρηναίου στη Δ’ Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνος το 451, του Αντωνίου στην Ογδόη Οικουμενική Σύνοδο Κωνσταντινουπόλεως το 869-70. Οι Σύνοδοι αυτές συνδέονται με βασικές θεολογικές διακρίσεις και δογματικές αποφάσεις που διατυπώνονται, αποκλείοντας αιρετικές ερμηνείες, όπως και με την αντιμετώπιση πρακτικών θεμάτων που θωρακίζουν εκκλησιολογικά και κανονικά την όλη Εκκλησία. Ακόμα, έγινε αναφορά στην συμβολή του Αγίου Δαμασκηνού του Στουδίτου στην δογματική απάντηση προς τους Λουθηρανούς Προτεστάντες της Τυβίγκης, με τις συνοδικές εργασίες του 1572-4, επί Πατριάρχου Ιερεμίου Β’ του Τρανού.
Στην Εκκλησία μας η συνοδική λειτουργία αφορά τόσο στην δογματική συνείδηση όσο και στην διάθεση των χαρισμάτων μέσα στο σώμα της Εκκλησίας. Αποκάλυψη, θεολογία, οικονομία, μυστηριακή ζωή, λατρεία, ποιμαντική πράξη, λειτουργούν σε αρμονία με την εκκλησιολογία και τους ιερούς Κανόνες, και συναποτελούν την βιούμενη θεραπευτική και σωστική ιερά παράδοση, όπου η δογματική συνείδηση μετασχηματίζεται σε πράξη, ζωή και προσφορά στον κόσμο.
Οι πιστοί μεταμορφώνονται λαμβάνοντας μέσα στο Σώμα του Χριστού την άκτιστη ενέργεια της Αγίας Τριάδος, κινούμενοι από το κατ’ εικόνα στο καθ’ ομοίωση, γινόμενοι κατά Χάριν θεοί, βιώνοντας και φανερώνοντας την πρόνοια, την αγάπη, το έλεος, την δόξα του Θεού στον κόσμο.
Κατά την απόλυση της θείας Ευχαριστίας, ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, αφού ευχαρίστησε τους Σεβ. Μητροπολίτες που ήρθαν στην Ναύπακτο να συνεορτάσουν, αναφέρθηκε στους προκατόχους του Αγίους Πατέρες, οι οποίοι υπέγραψαν στις Οικουμενικές Συνόδους και τους οποίους έπειτα από πρότασή του και έγκριση από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, τιμά η Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου σήμερα μαζί με όλους τους Θεοφόρους Πατέρες της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου, ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε ιδιαίτερα στον Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ειρηναίο.
Στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στον Άγιο Πολύκαρπο του οποίου το ιερό Λείψανο κάθε χρόνο έρχεται στην Ναύπακτο, και το οποίο η Ιερά Μονή Αμπελακιωτίσσης υποδέχθηκε σαν σήμερα, στις 14 Ιουλίου 2019.
Και τόνισε ότι σήμερα τιμήσαμε τους Αγίους διαχρονικά από τον Αποστολικό Πατέρα άγιο Πολύκαρπο, στους Πατέρες των Οικουμενικών Συνόδων, τον Άγιο Δαμασκηνό τον Στουδίτη, Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Άρτης τον 16ο αιώνα και στον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, ο οποίος έζησε τον 18ο-19ο αιώνα, επισημαίνοντας δύο χωρία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά:
«Τούτο τελειότης εστί σωτήριος εν τε γνώσει και δόγμασι το ταυτά φρονείν προφήταις, αποστόλοις, πατράσι πάσιν απλώς, δι’ ών το Άγιον Πνεύμα μαρτυρείται λαλήσαν περί τέεΘεού και των κτισμάτων αυτού» και «τούτ’ εστιν αληθής ευσέβεια, το μη προς τους Θεοφόρους Πατέρας αμφισβητείν».
Καταλήγοντας ο Σεβασμιώτατος είπε ότι η Εκκλησία είναι το ευλογημένο Σώμα του Χριστού, όπως υπογράμμισαν και οι δύο Μητροπολίτες, Κεφαλληνίας και Ιωαννίνων, στα θεολογικά κηρύγματά τους.
Μετά την θεία Λειτουργία ο «Σύνδεσμος Αγάπης» της Ενορίας δεξιώθηκε τους Αρχιερείς, τις Αρχές και τον εορτάζοντα λαό στην αίθουσα του Ενοριακού Κέντρου του Αγίου Δημητρίου.
Το λείψανο του αγίου Πολυκάρπου θα παραμείνη στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Δημητρίου μέχρι τις βραδινές ώρες της Κυριακής, όπου θα τελεσθή ο μεθέορτος Εσπερινός και η Παράκληση του Αγίου».