Του Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεου
Η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024, προκάλεσε αλγεινή εντύπωση σε πολλούς εντός και εκτός Ελλάδος και την χαρακτήρισαν με σκληρά λόγια και δυνατές εκφράσεις, και για μερικές σκηνές και για το σύνολο της τελετής και έχουν δίκιο. Πολλοί έκαναν λόγο για το Woke κίνημα που επικρατεί στον Δυτικό κόσμο, ιδιαίτερα στην Αμερική.
Όμως, για όσους παρατηρούν τα ιδεολογικά, φιλοσοφικά, πολιτιστικά, κοινωνικά δρώμενα στον δυτικό κόσμο, την Ευρώπη και ιδιαίτερα στην Γαλλία δεν φαίνονται αυτά παράξενα. Εμείς, κλεισμένοι μέσα στο στενό μας περιβάλλον, αγνοούμε τις ποικιλόμορφες επαναστάσεις που έγιναν στον Ευρωπαϊκό χώρο και έχουμε λανθασμένες εντυπώσεις για τον κόσμο που μας περιβάλλει.
Είναι ανάγκη να συνειδητοποιήσουμε ότι η απομάκρυνση της Δύσεως με τον σχολαστικισμό της από την Ορθόδοξη θεολογία, με την αποκαλυπτική πίστη και τον ορθόδοξο ησυχασμό της, δημιούργησε αναστατώσεις, ανακατατάξεις στον δυτικό χώρο, κυρίως στον Ευρωπαϊκό, και ακολούθησαν πολλά θεολογικά, φιλοσοφικά, ψυχολογικά και κοινωνικά ρεύματα. Η Αμερική είναι μια χώρα ελευθερίας, και αφήνεται χώρος για την αναζήτηση της ορθόδοξης θεολογίας, ενώ η Ευρώπη διαπνέεται από σκληρά φιλοσοφικά, αθεϊστικά συστήματα που δεν προσφέρονται για άνθηση της ορθόδοξης θεολογίας. Υπάρχουν, βέβαια, μερικοί ορθόδοξοι θύλακες, αλλά γενικά επικρατεί η αδιαφορία.
Αυτό που έδειξε η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, αυτό είναι το γενικότερο πνεύμα που επικρατεί στον σκληρό πυρήνα της Ευρώπης. Όποιος διαβάσει κείμενα του αγίου Ιουστίνου του νέου Ομολογητού θα το δει εναργέστατα αυτό.
Το άρθρο που ακολουθεί θα δείξει συνοπτικά το πως η Ευρώπη από τον Διαφωτισμό πέρασε στην Μετανεωτερικότητα και ποια είναι η νοοτροπία του συγχρόνου κόσμου στον οποίο ζούμε.
Ο μετανεωτερικός κόσμος αναζητά κάτι καινούργιο πέρα από τον «κοινωνικό κορεσμό» που ζει, οπότε βρίσκεται σε μια κατάσταση «δόμησης και αναδόμησης», αλλά και «αποδόμησης». Οπότε η μετανεωτερική κοινωνία διακρίνεται από τρία γνωρίσματα, ήτοι από την «αμφισβήτηση της αυθεντίας», «την κατάρρευση της λογικής τάξης» και «την απώλεια του αναγνωρίσιμου» και έτσι καταλήγει στην Woke κουλτούρα. Είναι ένα κίνημα πλουραλισμού και απόλυτου δικαιωματισμού, όπως το βλέπουμε έντονα στο Woke κίνημα.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία πρέπει να παρακολουθήσει όλη αυτήν την κίνηση, να εξετάσει από που ξεκίνησε, ποια είναι τα γνωρίσματά της, πως επηρεάζει τα δρώμενα στην κοινωνία, και πως διαμορφώνει τους συγχρόνους ανθρώπους, ακόμη και τους Ορθοδόξους Χριστιανούς, με την λεγομένη μεταπατερικότητα και συναφειακή θεολογία, αλλά και πως επηρεάζει το σύγχρονο θεσμικό δίκαιο. Και αυτό είναι απαραίτητο να το γνωρίζει ο ορθόδοξος θεολόγος και Κληρικός για να καθορίζει τον τρόπο της ποιμαντικής του συγχρόνου ανθρώπου.
Περισσότερα μπορεί να διαβάσει όποιος ενδιαφέρεται για το θέμα στο κείμενο που ακολουθεί.
Ναυπάκτου Ιερόθεος: Από τον Διαφωτισμό στην Μετανεωτερικότητα και το Woke κίνημα