Του Λίνου Υφαντή,
Μια ενδιαφέρουσα επιστημονική μελέτη για την ηχορρύπανση αστικών κέντρων στη χώρα μας δημοσιεύτηκε από τους καθηγητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Κωνσταντίνο Βογιατζή και Νίκολας Remy. Ως μελέτες περίπτωσης έχουν μεγάλα περιφερειακά αστικά κέντρα της Ελλάδας όπως τον Βόλο, τη Λάρισα, τα Χανιά, το Ηράκλειο, την Κέρκυρα, τη Θεσσαλονίκη αλλά και το Αγρίνιο. Για την πόλη μας αποδέχονται ότι πηγή θορύβου αποτελεί ο δρόμος, το κυκλοφοριακό δηλαδή σε αντίθεση με άλλες πόλεις, για τις οποίες συγκαταλέγουν αιτίες όπως τρένα και αεροδρόμια.
Στο παραπάνω χάρτη του “ιστορικού” όπως το χαρακτηρίζουν κέντρο του Αγρινίου αποτυπώνεται με διάφορα χρώματα η διαβάθμιση της ηχορύπανσης ανά δρόμο και περιοχή. Με μπλε χρώμα έχουν σημανθεί οι περιοχές με το μέγιστο θόρυβο από 75 και 80 dB. Τα πρωτεία καταλαμβάνει η οδός Ελευθερίου Βενιζέλου που περνά μπροστά από το Πάρκο, η κάθετη της Γιάννη Ρίτσου, καθώς και οι οδοί Μακρή, η διασταύρωσή της με τη Δεληγιώργη και η Μαβίλη, μπροστά από τις πρώην καπναποθήκες Παπαπέτρου. Έπονται σε ένταση θορύβου οι δρόμοι με κόκκινο χρώμα (60-65dB) όπως οι δρόμοι πέριξ της Πλατείας, όπως η Ι. Σταϊκου, Κέντρου και Μπαϊμπά, η Πλατεία Δημάδη, το Συντριβάνι και άλλοι κεντρικοί δρόμοι.
Στο σημείο αυτό να επισημάνουμε ότι η μελέτη ολοκληρώθηκε το 2017, πριν κλείσουν δηλαδή πολλοί κεντρικοί δρόμοι με συνέπεια να υπάρξει αναδιάταξη του κυκλοφοριακού και φυσικά των τιμών θορύβου σήμερα. Πάντως οι μελετητές πρότειναν ως λύση για το Αγρίνιο τη μείωση του ορίου ταχύτητας, λαμβάνοντας υπόψιν προφανώς τα “γκάζια” που ρίχνουν ιδίως οδηγοί μηχανών αλλά και αυτοκινήτων με τη μουσική στη διά πασών. Τη λύση αυτή δεν την πρότειναν σε καμία από τις άλλες πόλεις.
Δείτε αναλυτικά την παρούσα μελέτη και τα ευρήματα της εδώ:
https://www.researchgate.net/publication/315533763_Soundscape_design_guidelines_through_noise_mapping_methodologies_An_application_to_medium_urban_agglomerations
Με πληροφορίες από:
Konstantinos Vogiatzis, Nicolas Remy. Soundscape design guidelines through noise mapping methodologies: An application to medium urban agglomerations. DOI:10.1515/noise-2017-0001