Τα παιδιά σηκώνουν καθημερινά πάνω από το 25% του βάρους τους με την σχολική τους τσάντα: Ποιοι κίνδυνοι, όμως, κρύβονται πίσω από μια βαριά σχολική τσάντα;
Μετά από σχεδόν 2 χρόνια τηλεκπαίδευσης, τα παιδιά επανέρχονται στην κανονικότητα του σχολείου, αν και με… αυξημένα βάρη.
Σε αρκετά σχολεία δεν επιτρέπεται πλέον οι μαθητές να αφήνουν τον εξοπλισμό τους εκεί (σχολικά βιβλία, μπλοκ ζωγραφικής, κ.α.), λόγω Covid – με αποτέλεσμα να είναι αναγκασμένοι να μεταφέρουν καθημερινά όλα τα απαραίτητα στο σχολείο και πίσω στο σπίτι.
Με βάση τις παιδιατρικές οδηγίες, το βάρος της σχολικής τσάντας πρέπει να είναι το 10-15% του συνολικού βάρους του παιδιού: Πιο συγκεκριμένα, εάν ένα παιδί 10 ετών ενδεικτικά ζυγίζει 30-35 κιλά, η σχολική τσάντα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 3,5 με 4 κιλά.
Παρόλα αυτά, είναι διαπιστωμένο πως τα παιδιά σηκώνουν περισσότερο από το 25% του βάρους τους.
Ποια πάθηση επηρεάζει η βαριά σχολική τσάντα
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο ειδικευμένος φυσικοθεραπευτής, Γεώργιος Γουδέβενος, επιστημονικός συνεργάτης της Πανεπιστημιακής Ορθοπεδικής Κλινικής Τραυματολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, περιγράφει τι συμβαίνει αρκετά παιδιά στην σημερινή εποχή, που πάσχουν από κυφοσκολίωση.
Πρόκειται για μια ιδιομορφία της σπονδυλικής στήλης, η οποία συνοδεύεται από την σκολίωση. Η κύφωση είναι ουσιαστικά η καμπούρα, που επιβαρύνεται από την βαριά σχολική τσάντα και τη στάση σώματος του παιδιού, όπως επισημαίνει ο κ. Γουδέβενος.
Λόγω πανδημίας, μάλιστα, παρατητήθηκε πως τα παιδιά παρουσίασαν μια «σκυφτή στάση», δηλαδή κλίση προς τα εμπρός και πόνο στον αυχένα, λόγω της κακής θέσης σώματος που είχαν κατά τη διάρκεια της χρήσης ηλεκτρονικών συσκευών.
Η βαριά σχολική τσάντα, τώρα, επιδεινώνει την σκολίωση, ενώ η κύφωση αλλάζει την προοπτική της υπάρχουσας σκολίωσης.
Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς
«Δεν είναι μόνο το βάρος που βλάπτει περισσότερο, αλλά και επί πόσο χρόνο κουβαλάει το παιδί την τσάντα», εξηγεί ο φυσικοθεραπευτής.
Όταν την κουβαλάει αρκετή ώρα, αυτό επιδρά καταλυτικά στην σπονδυλική στήλη, στα οστά τα οποία δεν έχουν ακόμα ωριμάσει, αλλά και στους μύες, οι οποίοι δεν μπορούν να αντέξουν για μεγάλο χρονικό διάστημα το βάρος.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση ενός παιδιού με κύφωση 40 μοιρών που έφτασε στις 60 μοίρες λόγω του βάρους.
Ο κύριος Γουδέβενος αναφέρει επίσης πως μια λύση στο πρόβλημα είναι η επιστήμη της Οστεοπαθητικής. Η επιστήμη αυτή ασχολείται με το δομικό κομμάτι της σπονδυλικής στήλης, κυρίως με τα οστά και με την σύνδεσή τους με τους μύες.
Γενικότερα διευκολύνει τις κινήσεις, δίνει καλύτερη αρμονία στη σπονδυλική στήλη και στους σπονδύλους, στις αρθρώσεις, ενώ ταυτόχρονα προσφέρει καλύτερη ευλυγισία και καλύτερη κίνηση στον αυχένα, στον θώρακα, στη λεκάνη και στη μέση.
Άλλες λύσεις είναι η χρήση κηδεμόνα και η εργονομία, δηλαδή ειδικές οδηγίες σε βίντεο ή γραπτές, πώς θα διαβάζουν, πώς θα κινούνται, πώς θα σηκώνουν βάρη. Ο κηδεμόνας είναι ένα ορθοπεδικό μηχάνημα που υποβοηθά την κινητική λειτουργία ή την αποκατάσταση κινητικού προβλήματος.
Υπολογίζεται ότι το 2-3% των παιδιών παγκοσμίως έχει σκολίωση. Όπως λέει ο κ. Γουδέβενος, με βάση τις στατιστικές αποδείξεις η Ελλάδα κινείται ελάχιστα παραπάνω, στα 2,5% με 3,5%.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι τα κορίτσια αντιμετωπίζουν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό σκολίωση συγκριτικά με τα αγόρια.