Πωλήσεις που αγγίζουν τα 11 δισ. ευρώ πραγματοποίησαν σωρευτικά οι έξι μεγαλύτεροι «παίκτες» στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων το 2023, γεγονός που επιβεβαιώνει περίτρανα πως ο κλάδος των σούπερ μάρκετ είναι ένας από τους πιο δυναμικούς της ελληνικής οικονομίας.
Καθώς δε το οικοσύστημα της οργανωμένης λιανικής κινείται σε τροχιά πλήρους μετασχηματισμού μετά τις προκλήσεις που ανέδειξαν οι κρίσεις των τελευταίων ετών, η συγκέντρωση της αγοράς σε λίγες μεγάλες, αλυσίδες είναι γεγονός.
Για του λόγου το αληθές, οι έξι μεγαλύτεροι λιανεμπορικοί όμιλοι της χώρας έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 500 εκατ. ευρώ. Τρεις από αυτούς έχουν κύκλο εργασιών άνω του 1 δισ. ευρώ, ενώ ο έχων την πρωτοκαθεδρία, σπάει όλα τα κοντέρ με τζίρο άνω των 5 εκατ. ευρώ.
Στην κατεύθυνση αυτή συνέβαλε το μπαράζ εξαγορών που καταγράφηκε τα τελευταία χρόνια, ενώ οι καλά γνωρίζοντες τα της αγοράς προειδοποιούν πως ο κύκλος των deals στα σούπερ μάρκετ δεν έχει ακόμη κλείσει.
Αφήνοντας ωστόσο πίσω τα απόνερα της πανδημικής κρίσης και αμυνόμενα των ραγδαίων καταναλωτικών αλλαγών που φέρνουν η πληθωριστική και η κλιματική κρίση, τα σούπερ μάρκετ υποχρεούνται πλέον να υιοθετήσουν τη στρατηγική των χαμηλών τιμών, προκειμένου να στηριχθεί ο μέσος καταναλωτής. Μια στρατηγική η οποία βασίζεται εν πολλοίς και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με στόχο τη διατήρηση των τιμών και τη συγκράτηση, αντίστοιχα, των ανατιμήσεων.
Σκλαβενίτης
Το 2023, ο κύκλος εργασιών του ομίλου Σκλαβενίτης έσπασε το «φράγμα» των 5 δισ. ευρώ, διατηρώντας την πρωτοκαθεδρία στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων ενώ η απόσταση που τον χωρίζει από τον ανταγωνισμό μεγαλώνει έτι περαιτέρω.
Ειδικότερα, την περυσινή χρονιά ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 5,16 δισ. ευρώ έναντι κύκλου εργασιών ύψους 4,47 δισ. ευρώ το 2022, ενώ κατά 66,7% αυξήθηκαν και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους, πλησιάζοντας το «ψυχολογικό όριο» των 100 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, το 2023 τα καθαρά κέρδη σε επίπεδο ομίλου ανήλθαν στα 96,995 εκατ. ευρώ έναντι 58,172 εκατ. ευρώ στη χρήση 2022. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 135,4 εκατ. ευρώ, ήτοι ποσοστό 2,6% επί του συνολικού κύκλου εργασιών.
Σήμερα, ο όμιλος Σκλαβενίτης απασχολεί 39.042 εργαζομένους, διαθέτει συνολικά 537 καταστήματα – 510 στην Ελλάδα και 27 στην Κύπρο – και εξυπηρετεί ημερησίως κατά μέσο όρο 700.000 πελάτες.
ΑΒ Βασιλόπουλος
Κύκλο εργασιών ύψους 1,97 δισ. ευρώ εμφάνισε στη χρήση 2023 η ΑΒ Βασιλόπουλος, έναντι 1,98 δισ. ευρώ το 2022 και 1,96 δισ. ευρώ το 2021, με τη θυγατρική του ομίλου Ahold Delhaize στην Ελλάδα να διατηρεί σε σταθερά επίπεδα τον τζίρο της τα τελευταία χρόνια κάτω από το όριο των 2 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται εδώ ότι το 2020 στο απόγειο της πανδημίας, ο τζίρος της αλυσίδας είχε διαμορφωθεί στα 2,02 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το περιθώριο μικτού κέρδους, διαμορφώθηκε στο 25,9% το 2023, παραμένοντας σταθερό έναντι της αμέσως προηγούμενης χρήσης όπου είχε διαμορφωθεί στο 26%. Τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν στα 6,5 εκατ. ευρώ έναντι 20 εκατ. ευρώ το 2022, μείωση η οποία οφείλεται κατεξοχήν σε λογιστικές και λοιπές έκτακτες μη λειτουργικές δαπάνες και η οποία δεν αντικατοπτρίζει την πραγματική απόδοση της εταιρείας.
Για τον λόγο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη (χωρίς απομειώσεις και έκτακτες ζημίες) ανήλθαν σε 29 εκατ. και τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν σε 132 εκατ. ευρώ, στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα σταθεροποίηση της απόδοσης, καθώς το ποσοστό λειτουργικής κερδοφορίας παρέμεινε αμετάβλητο.
Στο τέλος του 2023, το δίκτυο πωλήσεων αριθμούσε συνολικά 585 καταστήματα από τα οποία 316 είναι εταιρικά καταστήματα λιανικής πώλησης, 255 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης (franchising) και 14 είναι καταστήματα χονδρικής πώλησης.
METRO ΑΕΒΕ
Παρά τις απαιτητικές συνθήκες της αγοράς, ο όμιλος METRO ΑΕΒΕ -που λειτουργεί τα My Market στη λιανική και τα METRO Cash & Carry στη χονδρική- κατόρθωσε να αυξήσει τον κύκλο εργασιών και την κερδοφορία και το 2023, γεγονός που απορρέει από τον στρατηγικό σχεδιασμό και τις επενδυτικές κινήσεις στην κατεύθυνση ανάπτυξης του δικτύου, εξοικονόμησης ενέργειας και αξιοποίησης της τεχνολογίας.
Ειδικότερα, οι ενοποιημένες καθαρές πωλήσεις ανήλθαν στα 1,590 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 6% έναντι πωλήσεων 1,501 δισ. ευρώ το 2022.
Τα κέρδη προ φόρων αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) ανήλθαν σε 77,5 εκατ. ευρώ έναντι 61,3 εκατ. ευρώ το 2022, καταγράφοντας αύξηση 26,5%, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 31,0 εκατ. ευρώ έναντι 28,3 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, αυξημένα κατά 9,6%. Τα κέρδη προ φόρων αντιστοιχούν στο 1,95% των καθαρών πωλήσεων.
Η METRO σήμερα απαριθμεί 227 καταστήματα My Market, 22 My Market local, 49 METRO Cash & Carry και ένα Dark Store, 14 πρατήρια και ένα κατάστημα στην Κύπρο.
Μασούτης
Με αυξημένο τζίρο κατά 16,5% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση διεύρυνε το ισχυρό αποτύπωμα της και το 2023 η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Δ. Μασούτης.
Ειδικότερα, την περυσινή χρονιά οι πωλήσεις της αλυσίδας έσπασαν για πρώτη φορά το «φράγμα» του 1 δισ. ευρώ, αγγίζοντας τα 1,076 δισ. ευρώ, από 923 εκατ. ευρώ στη χρήση 2022, ενώ τα κέρδη προ φόρων κινήθηκαν σταθεροποιητικά, αντιστοιχώντας σε επίπεδα μικρότερα του 1% του τζίρου.
Η αλυσίδα έχει συμπληρώσει 48 χρόνια πορείας στην ελληνική αγορά, το δίκτυό της προσεγγίζει τα 400 καταστήματα, ενώ συνολικά απασχολεί 10.000 εργαζόμενους.
ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός
Σε αναπτυξιακή τροχιά κινείται και η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, έχοντας κατορθώσει τα τελευταία χρόνια να συγκαταλέγεται στους μεγάλους «παίκτες» του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Το 2023 ο κύκλος εργασιών του ομίλου σκαρφάλωσε στα 703,78 εκατ. ευρώ έναντι κύκλου εργασιών 497,81 εκατ. ευρώ το 2022, καταγράφοντας μια αύξηση της τάξης του 41,38%. Τα αποτελέσματα μετά φόρων παραμένουν κερδοφόρα και ανήλθαν σε 2,30 εκατ. ευρώ, έναντι 2,13 εκατ. ευρώ το 2022, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 7,83% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.
Σήμερα, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός λειτουργεί ένα δίκτυο περίπου 890 καταστημάτων, διαθέτει οκτώ κέντρα διανομής και απασχολεί περισσότερους από 3.700 εργαζόμενους.
Γαλαξίας
Σημαντικά μερίδια στο κανάλι της οργανωμένης λιανικής διεκδικεί και η Πέντε ΑΕ που αναπτύσσει τα σούπερ μάρκετ Γαλαξίας.
Το 2013, ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα επίπεδα των 535,64 εκατ. ευρώ έναντι 513,51 εκατ. ευρώ στην αμέσως προηγούμενη χρήση, εμφανίζοντας έναν ρυθμό ανάπτυξης 4,31%. Ωστόσο, βελτιωμένη κατά 8,44% ήταν η κερδοφορία της αλυσίδας, αλλά και η καθαρή θέση της κατά 3,79%.
Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 16,92 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 4,02%, ενώ τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν στο ποσό των 13,81 εκατ. ευρώ από 12,74 εκατ. ευρώ στη χρήση 2022 καταγράφοντας μια αύξηση της τάξης του 8,52%.
Στη χρήση 2023 προστέθηκαν άλλα δύο καταστήματα στο δίκτυό της φτάνοντας τα 173 συνολικά, ενώ από 90 ιδιόκτητα που είχε το 2022 και 81 μισθωμένα, την 31η Δεκεμβρίου 2023 έφτασε να διατηρεί 93 ιδιόκτητα καταστήματα και 80 μισθωμένα.