Τρία μεγάλα έργα ύψους 550 εκατ. ευρώ οδεύουν προς υπογραφή τις επόμενες ημέρες από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Πιο συγκεκριμένα στις 18 Ιουλίου θα υπογραφεί το έργο εγγειοβελτιωτικών έργων στην Αιτωλοακαρνανία, στις 22 Ιουλίου το Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο ενώ θα ακολουθήσει και η επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά.
Τα τρία αυτά έργα μπαίνουν σε γραμμή υλοποίησης μετά την εξασφάλιση της χρηματοδότησης από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ με πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027 και του αυξημένου προγράμματος δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ).
Τα εγγειοβελτιωτικά έργα στην Αιτωλοακαρνανία έχουν προϋπολογισμό 64,5 εκατ. ευρώ και αφορούν επεμβάσεις σε Αμφιλοχία, Αμβρακία και Βάλτο. Ανάδοχος του έργου είναι η ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Τα έργα έχουν διάρκεια 36 μήνες.
Το Φράγμα Τσικνιά υπόσχεται να δώσει λύσεις στην ύδρευση της Λέσβου. Το έργο είναι προϋπολογισμού 103,95 εκατ. ευρώ και ανάδοχος είναι η ΑΚΤΩΡ, εταιρεία του ομίλου INTRAKAT. Τα έργα έχουν προγραμματισμένη διάρκεια 60 μήνες. Αμφότερα τα δύο έργα έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και πιο συγκεκριμένα στο Επιχειρησιακό πρόγραμμα “Περιβάλλον-Κλιματική Αλλαγή”.
Το έργο Ιωάννινα-Κακαβιά είναι ουσιαστικά η ολοκλήρωση του άξονα της Ιόνιας Οδού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό έργο στην περιοχή της Ηπείρου μετά την ολοκλήρωσση της Ιόνιας Οδού την περασμένη δεκαετία. Ο προϋπολογισμος του αγγίζει τα 386 εκατ. ευρώ και η διάρκεια κατασκευής του είναι 54 μήνες. Ανάδοχος είναι η ΑΒΑΞ και η χρηματοδότηση του καλύπτεται από το ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Μεταφορές”.
Κλειδί η αύξηση του ΠΔΕ
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ακόμα ένα όπλο για την υλοποίηση έργων τα επόμενα χρόνια. Ο αυξημένος προϋπολογισμός του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων έρχεται να δώσει χείρα βοηθείας στον προγραμματισμό των επόμενων έργων.
Για τα επόμενα χρόνια το ποσό που θα μπορεί να υπολογίζεται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό θα είναι της τάξεως από 500-650 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό είναι διπλάσιο από αυτό που υπήρχε μέχρι πέρυσι καθώς έφτανε τα 300 εκατ. ευρώ. Το ΠΔΕ ψαλιδίστηκε κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης της περασμένης δεκαετίας και τώρα επανέρχεται δυναμικά.
Παράλληλα αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την χρηματοδότηση έργων από το CEF II. Το χρηματοδοτικό αυτό εργαλείο μπορεί να αποτελέσει ακόμα ένα σύμμαχο για τη χώρα καθώς το υπουργείο ΥΠΟΜΕ έχει υποβάλλει προτάσεις ύψους 900 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων.
Το πράσινο φως που θα δώσει η Κομισιόν για τα έργα αυτά -ή μέρος αυτών- ουσιαστικά θα ωθήσει το υπουργείο για να τα υλοποιήσει και να μπορέσει να τα εντάξει στον άμεσο προγραμματισμό του.
Τα επόμενα έργα του υπουργείου
Μπορεί τα τρία έργα να ολοκληρώνουν την διαγωνιστική τους διαδικασία αλλά στο υπουργείο ήδη κοιτάζουν τα επόμενα έργα που θα κλείσουν. Πρώτα στη σειρά έρχονται τα δύο οδικά έργα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη αναφορικά με τη συμμετοχή δημοσίου και το χρηματοδοτικό μείγμα καθώς πρόκειται για έργα ΣΔΙΤ.
Πολύ σημαντικό είναι και το έργο Μακρακώμη-Τυμφρηστός που είναι επίσης υπό δημοπράτηση και αναμένεται να υπογραφεί το 2025.
Επίσης στο τμήμα των έργων-ΣΔΙΤ τρέχουν οι διαγωνισμοί για τα Δικαστικά Μέγαρα σε Κρήτη, Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα αλλά και ο διαγωνισμός για το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην οδό Πειραιώς.
Επίσης σε διαγωνισμό είναι το έργο για το Φράγμα Μπραμιανού, το διπλό φράγμα στον Ταυρωνίτη (και τα δύο στην Κρήτη), το Φράγμα Ενιπέα στα Φάρσαλα.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ-ypodomes.gr