Όπως έχει ήδη προαναφερθεί ( δείτε εδώ), κυκλοφόρησε ένα πολύ σημαντικό βιβλίο-απολογισμός των Ολυμπιακών αγώνων του 2004 του καταγόμενου από την Αμφιλοχία Νίκου Χούτα Πολιτικού Επιστήμονα-Ιστορικού σε συνεργασία με τον Δρ. Πέτρο Συναδινό, Αρχιτέκτονα–Πολεοδόμο, Μέλος της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής.
Διαβάζοντας κανείς το βιβλίο, θα διαπιστώσει ότι σε αφήνει μόνο του να καταλήξεις στο συμπέρασμα για το τι έγινε στους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004, για το αν χρειάζονταν να γίνουν και αν συνέβαλαν στην οικονομική κρίση που ακολούθησε.
Ένα μεγάλο μέρος του ανακαλεί στη μνήμη μας έργα, πολιτικές βουλήσεις και απολογισμούς από ανεξάρτητες αρχές της εποχής. Μας θυμίζει όλες τις όψεις του νομίσματος. Αναφέρεται στην προσωρινότητα που έπρεπε να έχουν οι εγκαταστάσεις των Ολυμπιακών αγώνων-αντίθετα με τον φάκελο υποψηφιότητας. Αναφέρει ως παράδειγμα το Λονδίνο, στο οποίο τις κάναν προσωρινές, στην Αθήνα όμως έπεσε τσιμέντο και σκυρόδεμα εκτοξεύοντας τα έξοδα στα ύψη.
Επίσης δεν υπήρξε ολοκληρωμένη θεώρηση κτιριακών δομών για το μέλλον-σχέδιο κληρονομιάς.-μελλοντικής αξιοποίησης-πως θα αξιοποιηθούν.
Στο βιβλίο μεταφέρεται το πνεύμα της εποχής ιδίως πως τα Έργα αναγάγονταν στην μικροπολιτική, καθώς η μια κυβέρνηση χρέωνε τα λάθ στην άλλη. Θυμίζουμε τους Ολυμπιακούς αγώνες διαχειρίστηκαν οι κυβερνήσεις Σημίτη και Καραμανλή.
Επίσης θίγεται ένα σημαντικό θέμα: Ποια έργα αφορούσαν τους Ολυμπιακούς αγώνες και ποια όχι;
Υπήρχε π.χ. μια κατηγορία Συγκοινωνιακών έργών αναγκαία και ήταν αυτά που εξαρτώνταν με την διενέργεια των αγώνων
Η δημόσια κριτική δε ήταν σε ένα μικρό ποσοστό αθλητικών, ολυμπιακών έργων, ενώ υπήρξαν και άλλα στο απυρόβλητο.
Υπήρξε μεγάλη κινητοποίηση στο θέμα της ασφάλειας. Μεταξύ άλλων ζητήθηκε συνδρομή από ΝΑΤΟ εναέρια και θαλάσσια επβλεψη. Μας θυμίζει ότι δεν ήταν αποκομμένο διεθνή γεγονότα όπως με την 11η Σεπτεμβρίου.
Υπήρξαν προφανή Οφέλη: Μεροκάματα, εργάτες, κατασκευές, υπηρεσίες σε τελετές έναρξης και λήξης, Τεχνογνωσία, 120 χμ νέοι οδικοί άξονες, έργα εντός αθηνών αντιπλημμυρικά, φοιτητικές εστίες,,τηλεπικοινωνίες και υποδομές ενέργειας, αναπλάσεις περιοχών περιμετρικά της Αττικής, Γαλάτσι, Γουδί, Θρακομακεδόνες κ.α., έφτιαξαν νέες «γειτονιές» Υπήρχαν προσδοκίες για μακροοικονομικά οφέλη όπως στον τουρισμό.
Υπήρξαν και έργα επιβλητικά όπως Η Στέγη Καλατράβα. Έγιναν και άλλα απολύτως αναγκαία.
Σε ότι αφορά τους Ολυμπιακούς αγώνες και την οικονομία του 1996 έως 2004, εξασφαλίστηκαν πόροι από Ε.Ε. ύστερα από διαπραγμάτευση ( τι θυμίζει), την στιγμή που η Ελλάδα πάλευε να μπει στην ΟΝΕ.
Ποντάραν σε μακροπρόθεσμα οικονομικά οφέλη και ρυθμούς ανάπτυξης. Σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ, αν οι Ολυμπιακοί αγώνες δεν είχαν γίνει στην Ελλάδα, το ΑΕΠ θα ήταν 2,5 % χαμηλότερο και η απασχόληση θα ήταν μειωμένη κατά 44.000 θέσεις εργασίας.
Είχαν σχέση οι Ολυμπιακοί αγώνες με την μετέπειτα δημοσιονομική κατάρρευση της Ελλάδας; Σύμφωνα με τον τότε Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, σιγουρα η Ελλάδα έπρεπε να προχωρήσει σε προσαρμογή της δημοσιονομικής πολιτικής μετά τους αγώνες.. Σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ, αν ληφθούν υπόψιν και η μείωση των δημοσίων επενδύσεων, το ΑΕΠ θα ήταν οριακά βελτιωμένο.
Το συνολικό συμπέρασμα που το βιβλίο καταλήγει είναι ότι οι Ολυμπιακοί αγώνες άφησαν ένα θετικό πρόσημο.
Στο τέλος παρατίθενται αναλυτικά τα έργα που έγιναν και οι πόροι τους ανά υπουργείο.
Σίγουρα είναι ένα βιβλίο που αξίζει να διαβάσετε.
Λ.Υ.