Η Ιερά Μονή Προυσού, γνωστή ως Παναγία Προυσιώτισσα, είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου και πανηγυρίζει στις 23 Αυγούστου, στην Απόδοση της Κοίμησης.
Ψηλά, στις ελατόφυτες βουνοκορφές της νοτιοδυτικής Ευρυτανίας, και σφηνωμένη ανάμεσα σε κάθετους γκριζωπούς βράχους με άγρια μεγαλοπρέπεια, προβάλλει η ιερά μονή του Προύσου. Είναι σταυροπηγιακό και ιστορικό μοναστήρι, με μεγαλόπρεπα τριώροφα κτίρια. Ανάμεσα τους υπάρχει σπήλαιο λαξευμένο, που φιλοξενεί στο εσωτερικό του τον πρώτο και παλαιό ναό της μονής.
Μέσα σ’ αυτόν φυλάσσεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, που επονομάζεται Προυσιώτισσα και εορτάζει με κάθε εκκλησιαστική και βυζαντινή μεγαλοπρέπεια στις 22-23 Αυγούστου.
Τη θαυματουργή αυτή εικόνα της Θεοτόκου λέγεται ότι την ζωγράφισε ο Ευαγγελιστής Λουκάς και ήλθε από την Προύσα της Μικράς Ασίας (σύμφωνα με το χειρόγραφο 3 του κώδικα της Ιεράς Μονής Προυσιωτίσσης). Την έφερε από την Προύσα κάποιος ευγενής νέος στα χρόνια της εικονομαχίας (829 μ.Χ.) επί εικονομάχου βασιλέως Θεοφίλου. Στο δρόμο όμως για την Ελλάδα, στην Καλλίπολη της Θράκης, την έχασε και η εικόνα αποκαλύφθηκε θαυματουργικά σ’ ένα τσοπανόπουλο, με μια στήλη φωτός σαν πυρσός – γι’ αυτό πήρε και την επωνυμία Πυρσός – στο μέρος όπου ήταν κρυμμένη. Ο νέος, που είχε εγκατασταθεί στην Πάτρα, όταν το έμαθε θέλησε να την πάρει. Αλλά η εικόνα θαυματουργικά γύρισε και πάλι στο άγριο μέρος της Ευρυτανίας, όπου αποκαλύφθηκε στους ντόπιους βοσκούς τη νύχτα από 22 προς 23 Αυγούστου. Τότε ο νέος, μαζί μ’ έναν υπηρέτη του, πήγαν και αυτοί εκεί, όπου έγιναν μοναχοί μετανομασθέντες Διονύσιος και Τιμόθεος αντίστοιχα.
Η εικόνα της Παναγίας είναι τύπου Οδηγήτριας και είναι επιχρυσωμένη με αργυροεπίχρυση ένδυση, δώρο του στρατηγού Γεωργίου Καραϊσκάκη που φιλοξενούνταν στη Μονή την περίοδο της επανάστασης του 1821 μ.Χ. Την ένδυση, την κατασκέυασε ο χρυσοχόος Γεωργίος Καρανίκας το 1824 μ.Χ., όπως μας αποκαλύπτει η ανάγλυφη επιγραφή πάνω από τον δεξιό ώμο της Παναγίας: «Η Παντάνασσα. Δι εξόδων του γενναιοτάτου στρατηγού Γεωργίου Καραϊσκάκη, χειρί Γεωργίου Καρανίκα, 1824».
Η Ιερά Μονή Προυσσού, η Παναγία Προυσιώτισσα, είναι ένα από τα λίγα μοναστήρια που σώζονται στην Ευρυτανία. Το καθολικό της είναι ενδιαφέρων ναΐσκος, σταυροειδής με τρούλλο. Στα δυτικά του, στη ρίζα του βράχου, υπάρχει κρύπτη διαμορφωμένη σε παρεκκλήσι. Οι σήμερα σωζόμενες τοιχογραφίες φιλοτεχνήθηκαν γύρω στο 1785. Μέσα στην κρύπτη διασώζονται στην εξωτερική πλευρά τοιχογραφίες του 13ου αιώνα, ενώ εσωτερικά υπάρχουν δύο στρώματα, από τα οποία το ένα χρονολογείται στα 1518. Πολύ αξιόλογο είναι και το ξυλόγλυπτο τέμπλοτης κρύπτης, που χρονολογείται στα 1810.
Το Σκευοφυλακίου της Μονής περιέχει πλήθος πολύτιμων χειρόγραφων Κωδίκων, εικόνες, ιερά σκεύη, λειψανοθήκες και βιβλία. Στη Μονή λειτουργεί ενδιαφέρον μουσείο με μέρος των θησαυρών, όπως εικόνες από το 15ο και 16ο αιώνα, ιερά άμφια, αργυρά και χρυσά δισκοπότηρα, χειρόγραφοι κώδικες, τυπογραφημένα βιβλία και το σπαθί του Καραϊσκάκη.
Έξω από τη Μονή υπάρχουν δύο κάστρα αριστερά και δεξιά, οι «πύργοι του Καραϊσκάκη». Υπάρχει επίσης εκκλησάκι των Αγίων Πάντων, που κτίστηκε το 1754. Τέλος, σώζεται, πλήρως αναστηλωμένο το κτίριο που στέγασε επί Τουρκοκρατίας τη «Σχολή Ελληνικών Γραμμάτων» που λειτούργησε στη Μονή.
Πληροφορίες dogma.gr-βίντεο Ανδρέας Κουτσοθανάσης-φωτό Γιάννης Γιαννακόπουλος
4 Σχόλια
Αρκετα τα παραμυθια σας,γιατι εκει που λετε οτι υπαρχουν τα πατηματα και εχετε και το παγκαρι για να μαζευετε τα γροσσια πριν ανοιχτει ο αμαξοδρομος ηταν εικοσι μετρα κατω απο το εδαφος το οτι προφανως για εκμεταλευση αφησατε το παληο εικονοστασι που ειναι εκει κοντα επιβεβαιωνει την αληθεια, το μονοπατι περνουσε πολυ πιο ψηλα, εκτος και δεχτουμε οτι τα πατηματα ηταν υπογεια οπως ειναι και οι σκεψεις και τα σχεδια αυτων που σκηνοθετησαν το παραμυθι, τελος παντων βαλτε και κανενα καστανο.Σε πολλυ μικρη αποσταση υπαρχει πινακιδα για το τυπωμα αυτο παλι τι ειναι……
Σε όλα τα πετρώματα υπάρχουν τέτοια σαν αποτυπώματα, ας τα ερευνήσουν πόσο εκατομμυρίων ετών είναι…… Όσο γιά βυζαντινα στή περιοχή ο θρησκευτικός πολιτισμός αυτός δεν έχει σχέση με ελληνικό πολιτισμό, είναι παντού ξενόφερτος, η Αιτωλία έφερε δικό της πολιτισμό……. Όπως εισχώρησε ο χριστιανισμός με το αγαπάτε αλλήλους παιδιά του θεού είμαστε όλοι…… Πώς αλιος θα φταναμε ος εδώ να παντρεύεται ο κάθε ένας τη κάθε μιά, ονόματα ξενοφερτα κ τ λ….. Ας ανασκαψουν να βγει στήν επιφάνεια ο πραγματικός πολιτισμός μας….βλέπουμε ότι ο λαός θέλει τα σύκα σύκα, άρχισε και ξυπνάει όπως φαίνεται….. Όσο γιά κάποιους χάρτες της Αιτωλίας δέν κάνουν τίποτα άλλο να παραποιουν να αφαιρούν η να προσθέτουν γραμμές σύνορα κ τ λ, νομίζουν ότι δε φαίνεται…….. Όσο για τών ελληνικό στρατό ποιές είναι η ευθύνες του; Γιατί τοτε παραποιήθηκαν σύμβολα χρώματα ιστορία κτ λ;δέν είναι ευθύνη του στρατού να μήν παραποιητε τίποτα ; σύνορα οικονομία κ τ λ; …
Όσο γιά Ρούμελι πότε το ακούμε; Επί τουρκοκρατίας; Γιατί η Τουρκία είναι Ρωμυλία, τότε τη δουλειά έχει η Αιτωλία στή Ρωμυλία; (Η παλαιότερα βοιωτική συμπολιτεία, ) αυτά δε τα γνωρίζει η Αιτωλία η αδιαφορεί;
Τη δουλειά έχει ο μπουρσος στη Ρούμελη ,έτσι λέει η γεωγραφική ιστορία; Και για τη Ρούμελη έτσι λέει ι γεωγραφική ιστορία; Αυτά τα παραμύθια πουλάνε ακόμα;