Σημαντικά αναβαθμισμένο θα είναι τα επόμενα χρόνια το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας μας, μιας και θα προστεθούν νέοι οδικοί άξονας που βρίσκονται υπό υλοποίηση ή θα αρχίσουν σύντομα να κατασκευάζονται.
Συνεχώς πιο σύγχρονο γίνεται το ελληνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, χάρη στη δημιουργία νέων οδικών αξόνων που πληρούν τα πιο υψηλά ποιοτικά πρότυπα και συνδράμουν στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των χρόνων μετακινήσεων.
Οι τελευταίες μεγάλες προσθήκες στην «οικογένεια» ελληνικών αυτοκινητοδρόμων ήταν ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία στην Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας, μήκους 49,5 χλμ., που μειώνει τον χρόνο για το Αθήνα-Λευκάδα κατά περίπου 45 λεπτά στις 3 ώρες και 20 λεπτά, ενώ από το περασμένο Πάσχα είναι έτοιμο και το μεγαλύτερο τμήμα του Ε65 από τη Λαμία έως την Καλαμπάκα, μήκους 136 χλμ.
Παράλληλα, είτε υπό υλοποίηση είτε ένα βήμα πριν την έναρξη των εργασιών κατασκευής τους βρίσκονται και κάποιοι άλλοι οδικοί άξονες (αυτοκινητόδρομοι ή δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας) που θα είναι έτοιμοι τα επόμενα χρόνια και θα αναβαθμίσουν περαιτέρω τον οδικό χάρτη της χώρας. Πρόκειται για μεγάλους οδικούς άξονες που το συνολικό μήκος του υπερβαίνει τα 1.000 χλμ. και θα έχουν καθοριστική συμβολή -μεταξύ άλλων- στην οικονομική ανάπτυξη πολλών πόλεων και περιοχών της χώρας και στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.
Μέσα στο 2025 θα είναι έτοιμος ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος μήκους 75 χλμ. όπου έχει καταγραφεί πρόοδος υλοποίησης άνω του 45% και θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες να ολοκληρώνουν το ταξίδι Αθήνα-Πύργος σε 2 ώρες και 45 λεπτά.
Στο προσκήνο βρίσκεται και ο αυτοκινητόδρομος Πύργος-Καλό Νερό- Τσακώνα μήκους 76,5 χλμ., για τον οποίο έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες, και σύντομα θα εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι.
Εντός του 2026 φαίνεται θα είναι έτοιμο και το εναπομείναν τμήμα, μήκους 46 χλμ. του Ε65 από την Καλαμπάκα έως την Εγνατία Οδό Δυτικά των Γρεβενών, το οποίο μόλις ολοκληρωθεί θα σηματοδοτήσει τη λειτουργία και των 181 χλμ. του Ε65. Αυτός αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας και της Περιφέρειας, και θα επιτρέπει τη μετακίνηση -μεταξύ άλλων- από την Αθήνα στα Γρεβένα (και το αντίστροφο) σε 4 ώρες.
Έργο με τεράστια οφέλη αποτελεί και ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη, που θεωρείται ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη τη συγκεκριμένη περίοδο. Το συνολικό μήκος του είναι 294 χλμ και διατρέχει οκτώ δήμους της περιφέρειας Κρήτης κατά μήκος της Βόρειας ανεπτυγμένης ακτής της νήσου και στους τέσσερις νομούς.
Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ (σ.σ. υπολογίζεται το 2030) θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος για τη διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο και τη διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ενώ θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.
Τα επόμενα χρόνια θα δούμε να παίρνει σάρκα και οστά και ο οδικός άξονας Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο, συνολικού μήκους 160 χλμ. που θα επιτρέπει τη μετακίνηση από Πάτρα σε Λαμία και το αντίστροφο σε μόλις 2 ώρες.
Τα τμήματα του άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο είναι: το Μπράλος-Άμφισσα, μήκους 32,5χλμ που υλοποιείται, το Άμφισσα-Ιτέα (όπου υπάρχει ως προαίρεση και το το τμήμα του Περιφερειακού Ιτέας), το Ιτέα-Άγιος Νικόλαος και το Άγιος-Νικόλαος-Αντίρριο.
Στρατηγικής σημασίας για τη χώρα είναι και ο οδικός άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά μήκους 70 χλμ., επέκταση της Ιόνιας Οδού. Στη λίστα με τα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα Ιωάννινα-Καλπάκι-Κακαβιά εντάσσεται η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, δεδομένου ότι η συνέχεια του δρόμου, μετά την Κακαβιά, εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της γειτονικής χώρας και τα Τίρανα.
Τέλος, σημαντικοί οδικοί άξονες λογίζονται και ο δρόμος Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη μήκους 49 χλμ., στην Πελοπόννησο όπως και ο δρόμος Δράμα-Αμφίπολη 43 χλμ. στη Μακεδονία.