Ο δήμαρχος Αγρινίου Γιώργος Παπαναστασίου έχει ζητήσει συνάντηση με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως για το (νέο) ζήτημα που προέκυψε με την αναστολή λειτουργίας του τμήματος Γεωργικής Βιοτεχνολογίας.
Τετ α τετ ακόμη δεν υπήρξε μεταξύ των δύο ωστόσο σήμερα συναντήθηκαν στον …τηλεοπτικό αέρα.
Συγκεκριμένα, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως φιλοξενήθηκε σήμερα το πρωί στην εκπομπή του τηλεοπτικού σταθμού ANT1 “Πρωινοί Τύποι” και κλήθηκε, μεταξύ άλλων, να απαντήσει και για τους λόγους για τους οποίους προέβη στην απόφαση για αναστολή της λειτουργίας 37 Πανεπιστημιακών τμημάτων που ήταν προγραμματισμένη από το 2020, μεταξύ των οποίων και το τμήμα Γεωργικής Βιοτεχνολογίας του Γεωπονικής Σχολής του Αγρινίου.
Στην εκπομπή παρενέβη τηλεφωνικά ο Δήμαρχος Αγρινίου, Γιώργος Παπαναστασίου, ο οποίος ουσιαστικά ζήτησε να λειτουργήσει κανονικά το τμήμα στο Αγρίνιο όπως ήταν προγραμματισμένο.
Η Υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως απάντησε πως πρώτα θα πρέπει να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία και αν κριθεί ότι η λειτουργία του τμήματος εξυπηρετεί εκπαιδευτικές ανάγκες, τότε θα μπορέσει να λειτουργήσει.
Δεν προέκυψε λοιπόν κάτι νεώτερο πέραν όσων ήδη είναι γνωστά.
Αναλυτικά ο διάλογος της υπουργού με τον Δήμαρχο στον “αέρα” της εκπομπής:
Παπαναστασίου: Το Αγρίνιο είναι μία παλιά ιστορία όσον αφορά τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. Στο Αγρίνιο πολλά χρόνια παλεύουμε για την ίδρυση τμημάτων. Το Αγρίνιο είχε αυτόνομο Πανεπιστήμιο το οποίο καταργήθηκε με το σχέδιο «Αθηνά». Επομένως υπάρχει μία σειρά προβλημάτων που προϋπήρχαν και τώρα έρχεται το κερασάκι στην τούρτα. Κάτι που ανέμενε το Αγρίνιο ήταν η Γεωπονική Σχολή που θα ιδρύονταν στη Δυτική Ελλάδα και μένει στον αέρα.
Κεραμέως: Δεν μένει στον αέρα. Απλά πρέπει να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία. Όλα αυτά τα τμήματα που ιδρύθηκαν δεν πέρασαν από τις νόμιμες διαδικασίες. Η νόμιμη διαδικασία είναι η γνώμη της ανεξάρτητης αρχής η οποία αξιολογεί ένα – ένα αυτά τα τμήματα. Πληρούν ακαδημαϊκά κριτήρια; Είναι βιώσιμα; Εξυπηρετούν εκπαιδευτικές ανάγκες;
Αν η απάντηση σε όλα αυτά είναι ναι, τότε τα τμήματα θα μπορέσουν να λειτουργήσουν. Εάν η απάντηση είναι όχι, γιατί ξέρετε κύριε Δήμαρχε, ίσως όχι σε εσάς, αλλά σε άλλες περιοχές ιδρύθηκαν τμήματα με βουλευτικές τροπολογίες των τελευταίων λεπτών.
Αυτή κατά τη γνώμη μας δεν είναι, πολιτικά και νομικά, η διαδικασία η οποία προβλέπεται προκειμένου να ιδρυθούν νέα πανεπιστημιακά τμήματα. Εμείς λέμε να αξιολογηθούν όλα αυτά και να εξεταστούν σε τι βαθμό πληρούν ακαδημαϊκά κριτήρια και αν και εφόσον τα πληρούν, τότε φυσικά μπορεί να προχωρήσει η διαδικασία.
Παπαναστασίου: Κυρία υπουργέ, να σας ενημερώσω πως υπήρξε επαφή και του Περιφερειάρχη με την Πρύτανη η οποία δήλωσε ότι θα ακολουθηθεί η διαδικασία. Άρα δεν τίθεται τέτοιο θέμα. Στην περίπτωση που θα αξιολογηθεί, τι θα γίνει με την αναστολή; Θα πρέπει να διακοπεί η αναστολή και να λειτουργήσει το τμήμα τον επόμενο Σεπτέμβριο.
Κεραμέως: Αν ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία και κριθεί ότι αυτά τα τμήματα εξυπηρετούν τις εκπαιδευτικές ανάγκες όπως πρέπει, τότε θα μπορέσουν να λειτουργήσουν.
Δείτε το video:
*Από το 10:12 ξεκινά η τοποθέτηση της υπουργού για την αναστολή λειτουργίας των τμημάτων.
*Από το 16:35 η παρέμβαση του Δημάρχου Αγρινίου.
3 Σχόλια
Επί της ουσίας δεν διαφωνώ με το σκεπτικό του υπουργείου Παιδείας περί αναστολής και επανεξέτασης των τμημάτων αυτών καθώς πολύ σωστά αναφέρει πώς ορισμένα από τα νέα αυτά τμήματα αντιμετωπίζουν προβλήματα σε υποδομές και προσωπικό. Επίσης δεν ξέρω κατά πόσο άλλο ένα τμήμα Βιοτεχνολογίας (Ήδη υπάρχουν 5 με 6 τμήματα Βιοτεχνολογίας ή σχετικά με το αντικείμενο αυτό) και κατά πόσο θα συνεισφέρει στον σχεδόν ανύπαρκτο κλάδο της βιοτεχνολογίας στην Ελλάδα.
Ωστόσο διαφωνώ στα σημεία:
• Αν το υπουργείο Παιδείας θεωρεί πως θα πρέπει να επανεξεταστούν τα τμήματα αυτά και αναστέλλει τη λειτουργία τους, λόγω έλλειψης σχεδιασμού, με το ίδιο σκεπτικό θα πρέπει να αρθεί η απόφαση κατάργησης του τμήματος ΔΠΠΝΤ καθώς και η απόφαση μετονομασίας του τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος που περιλαμβάνονται στο ίδιο πολυνομοσχέδιο και όσων άλλων αυτό το πολυνομοσχέδιο αναφέρει.
• Το βασικό επιχείρημα, πως δεν έχει γνωμοδοτήσει η ΑΔΙΠ για τη λειτουργία τους δεν είναι ισχυρό από μόνο του καθώς βάσει πολυνομοσχεδίου τα τμήματα αυτά θεωρούνται πιστοποιημένα από την ΑΔΙΠ. Σχετικά το πολυνομοσχέδιο στην παράγραφο 7 αναφέρει: Τα προγράμματα αυτά θεωρούνται πιστοποιημένα έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας πιστοποίησης από την Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας (Α.ΔΙ.Π.), σύμφωνα με τα άρθρα 70 έως και 72 και το δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης δ ́ της παρ. 12 του άρθρου 80 του ν. 4009/2011.
• Δεν ξέρω πόσο ακαδημαϊκό είναι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να αναιρεί αποφάσεις που έλαβε πριν τέσσερεις μήνες (με άλλη βέβαια κυβέρνηση). Αυτή η γρήγορη εναλλαγή και άρση αποφάσεων κατά το δοκούν μόνο κακό μπορεί να κάνει καθώς δημιουργεί αστάθεια καθώς και ανασφάλεια στην κοινή γνώμη για την ποιότητα της εκπαίδευσης στη χώρα μας.
• Η απόφαση για την αναστολή έναρξης λειτουργίας των τμημάτων πάρθηκε μετά από γνωμοδότηση κάποιας επιτροπής αντίστοιχης ή κατώτερης της ΑΔΙΠ ή είναι προσωπική απόφαση της Υπουργού; Όσο λάθος έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση να ιδρύσει νέες σχολές χωρίς σχεδιασμό, άλλο τόσο είναι το λάθος αυτής της κυβέρνησης να αναστείλει (ίσως και να καταργήσει τελικά) τη λειτουργία των νέων τμημάτων επίσης χωρίς κανέναν σχεδιασμό και καμία γνωμοδότηση από αρμόδια αρχή.
• Μαζί με την απόφαση αναστολής παρουσιάστηκε κάποιο χρονοδιάγραμμα ενεργειών και ολοκλήρωσης της μελέτης; (π.χ. ολοκλήρωση μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας όπως αναφέρει;). Το γεγονός πως κανείς δεν γνωρίζει πότε τελικά θα ολοκληρωθεί, με ποια κριτήρια και ποιες διαδικασίες θα ολοκληρωθεί, τι θα γίνει σε περίπτωση αρνητικής γνωμοδότησης από την ΑΔΙΠ ή όποιας άλλης αρχής αποτελεί επίσης βιαστική και χωρίς μελέτη ενέργεια από την παρούσα ηγεσία του υπουργείου. Θα μπορούμε να μιλήσουμε για ψηφοθηρικούς λόγους επίσης από τη μεριά αυτής της κυβέρνησης αν πάρει περίπου τρεισήμισι χρόνια η διερεύνηση της βιωσιμότητας των υπό ίδρυση τμημάτων και η τελική λειτουργία τους στο τέλος διακυβέρνησης της τρέχουσας τετραετίας.
• Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην ανακοίνωση της η αναστολή δε σημαίνει κατάργηση καθώς τα τμήματα αυτά έχουν ιδρυθεί. Αυτό σημαίνει πως κάποια στιγμή θα λειτουργήσουν κανονικά και πως το μόνο που ουσιαστικά αναβάλλει την έναρξή λειτουργίας τους είναι ο καλύτερος σχεδιασμός των προγραμμάτων σπουδών τους. Από τη στιγμή λοιπόν που αναστέλλεται η έναρξη λειτουργίας τους λόγω έλλειψης υποδομών και προσωπικού όσον αφορά το Αγρίνιο, αυτή η δήλωση δεσμεύει την υπουργό για επίλυση των προβλημάτων χωροταξικό κτλ., έτσι ώστε να μπορεί να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία τους προς όφελος των μελλοντικών φοιτητών και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Περιμένουμε να δούμε αν θα είναι συνεπής σε αυτή την έμμεση δέσμευσή της.
• Καθώς το υπουργείο δίνει μεγάλη σημασία στο ρόλο της ΑΔΙΠ για τη διασφάλιση της ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καλό θα ήταν να ενημερώσει το κοινό για τον τρόπο λειτουργείας της, για το ρόλο των ΜΟΔΙΠ στα πανεπιστήμια και πόσο ουσιαστικός είναι. Επίσης θα πρέπει να ενημερώσει τι έγινε στην προηγούμενη μεγάλη αξιολόγηση που διενήργησε η ΑΔΙΠ (άσχετα με το ποιο κόμμα κυβερνούσε) καλώντας διακεκριμένους επιστήμονες από το εξωτερικό και η οποία αξιολόγησε σχεδόν όλα τα ελληνικά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ ως Άριστα ή σχεδόν Άριστα. Τέλος κάτι σημαντικό για τον τρόπο λειτουργίας της ΑΔΙΠ είναι πως η έκθεση διασφάλισης ποιότητας ενός προγράμματος σπουδών στην οποία καταλήγει, βασίζεται σε στοιχεία που παρουσιάζουν οι διοικήσεις των πανεπιστήμιων και δεν εξετάζει αν αυτά είναι ορθά ή ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Δεν είναι και ο ρόλος της βέβαια αυτός. Αυτό στην περίπτωσή μας σημαίνει πως αν η Πρύτανις του πανεπιστημίου Πατρών για λόγους σκοπιμότητας παρουσιάσει στοιχεία ανεπάρκειας όσον αφορά τις υποδομές της πόλης του Αγρινίου να φιλοξενήσει νέο τμήμα (ή τμήμα που υπάρχει ήδη – βλέπε Μηχανικοί Περιβάλλοντος) η ΑΔΙΠ δεν θα το εξετάσει αυτό αλλά θα το θεωρήσει ως δεδομένο και θα εισηγηθεί αρνητικά.
• Τέλος, σχετικά με το επιχείρημα περί ακαταλληλότητας της πόλης του Αγρινίου να προσφέρει τριτοβάθμια εκπαίδευση λόγω του γεγονότος πως είναι μια μικρή (πληθυσμιακά) επαρχιακή πόλη η οποία στερείται ακαδημαϊκότητας σαν αντιπαράδειγμα αναφέρω το Πανεπιστήμιο της Γοττίγγης (Πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν), ίσως το σημαντικότερο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο, σε μια επαρχιακή πόλη 120000 κατοίκων στη Γερμανία.
Δε χρειάζεται να πας μακριά. Ρέθυμνο, Φλώρινα, Ρόδος, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Κοζάνη, Καβάλα, Σέρρες, Μυτιλήνη, Λαμία, Τρίπολη, Κέρκυρα, Άρτα, Ξάνθη, Καλαμάτα, Χανιά. Όλες οι παραπάνω σαν δήμοι είναι μικρότεροι του Αγρινίου και έχουν περισσότερα τμήματα και πολλές έχουν και αυτόνομα ΑΕΙ. Δε ζητάμε ΑΕΙ με 30 σχολές και δεν είμαστε χωριό. Είμαστε από τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα στην περιφέρεια. Ζητάμε το δίκαιο, ένα ΑΕΙ με κάποια τμήματα.
ΟΛΕΣ ΟΙ…………..ΒΑΘΥΣΤΟΧΑΣΤΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΟΤΑΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΙ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΑΣ !!!!!!!!!!!!!! CHRISTOS