Ρόλος και λειτουργία συμπλέκτη
Το πεντάλ του συμπλέκτη βρίσκεται αριστερά στα πόδια του οδηγού στα οχήματα με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων και ουσιαστικά αποτελεί ένα χειριστήριο, με το οποίο γίνεται η μετάδοση της κίνησης, η ομαλή εκκίνηση του οχήματος καθώς και η αλλαγή ταχυτήτων.
Ο συμπλέκτης συνίσταται από δύο βασικά τμήματα, τον δίσκο και το πλατό. Το πλατό είναι βιδωμένο στο βολάν του κινητήρα, που είναι προέκταση του στροφαλοφόρου άξονα και κινείται με τις ίδιες στροφές με αυτές του κινητήρα. Ο δίσκος συνδέεται με τον πρωτεύοντα άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων και του ασκείται πίεση από το πλατό πάνω στο βολάν, με την αρωγή του μηχανισμού του συμπλέκτη. Έτσι, η ροπή του κινητήρα μεταφέρεται στο κιβώτιο και από εκεί μεταδίδεται στο διαφορικό και έπειτα στους τροχούς. H λειτουργία του συμπλέκτη βασίζεται στην ανάπτυξη δυνάμεων τριβής ανάμεσα στο δίσκο, και το πλατό που εφάπτεται στο βολάν.
Ενδείξεις δυσλειτουργίας
Με το πέρασμα του χρόνου, ο συμπλέκτης υφίσταται φθορές και επομένως η απόδοση του μειώνεται. Όταν συμβαίνει αυτό, οι ενδείξεις που θα παρατηρήσεις θα είναι ο θόρυβος, οι δονήσεις στο πεντάλ και το αποκαλούμενο «πατινάρισμα». Αυτό σημαίνει ότι ο δίσκος έχει υποστεί τέτοια φθορά που γλιστράει πάνω στο πλατό, με αποτέλεσμα να μην μεταδίδει την αναγκαία ροπή στον άξονα κίνησης. Άλλες πιθανές ενδείξεις φθοράς του συμπλέκτη είναι η δυσκολία στην αλλαγή ταχυτήτων, η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου, η υπερθέρμανση του κινητήρα και η μυρωδιά καμένου στο εσωτερικό του οχήματος.
Τρικς για να ελέγξεις αν ο συμπλέκτης χρειάζεται να αντικατασταθεί:
- Βάλε μπρος με 3η: καθώς το αυτοκίνητο είναι σταματημένο, βάλε την 3η ταχύτητα, πάτα γκάζι για να αυξηθούν οι στροφές του κινητήρα και αργά-αργά άσε τον συμπλέκτη. Το αυτοκίνητο λογικά θα αρχίσει να κινείται σιγά-σιγά. Σε περίπτωση που ακούσεις περίεγους θορύβους, αν μυρίσεις κάτι σαν καμένο ή αν ξεκινήσουν οι στροφές του κινητήρα να αυξάνονται αλλά το αυτοκίνητο παραμένει ακίνητο, τότε πρέπει να γίνει αντικατάσταση του συμπλέκτη. Σου συστήνουμε να το δοκιμάσεις σε ένα μέρος χωρίς κίνηση.
- Κατέβασε απότομα ταχύτητα: Καθώς το αυτοκίνητο κινείται με 3η, βάλε 2α και άφησε απότομα τον συμπλέκτη. Σε περίπτωση που οι στροφές του κινητήρα δεν αυξηθούν απότομα, τότε αυτό αποδεικνύει ότι χρειάζεται να αντικατασταθεί ο δίσκος του πλατό του συμπλέκτη.
Πώς να αντικαταστήσω έναν συμπλέκτη;
Σου συστήνουμε να κάνεις την αντικατάσταση, μόνο αν διαθέτεις την εμπειρία, τις δεξιότητες και τον εξοπλισμό που απαιτούνται. Θα χρειαστείς:
- Έναν γρύλο
- Τρίποδες στήριξης
- Ενα κατσαβίδι
- Καινούριο βολάν
- Καινούριο συμπλέκτη
- Εργαλείο ευθυγράμμισης συμπλέκτη.
Βήμα 1: Τοποθέτηση οχήματος σε ασφαλή θέση
Τοποθετήστε το αυτοκίνητό σου σε ασφαλή θέση και, στη συνέχεια, χρησιμοποίησε έναν γρύλο αυτοκινήτου για να σηκώσεις το μπροστινό άκρο του οχήματος. Βεβαιώσου ότι έχεις βάλει τον γρύλο κάτω από το κάρτερ λαδιού, για να στηρίξεις τον κινητήρα του. Χρησιμοποίησε τους τρίποδες στήριξης, για να στερεώσεις το όχημα με ασφάλεια.
Βήμα 2: Προετοιμασία για αφαίρεση μονάδας κιβωτίου ταχυτήτων/διαφορικού
Πρέπει να αφαιρέσεις τη μονάδα κιβωτίου ταχυτήτων/διαφορικού του αυτοκινήτου για να φτάσεις στον συμπλέκτη του αυτοκινήτου. Για να διευκολύνεις την αφαίρεση της μονάδας μονάδα κιβωτίου ταχυτήτων/διαφορικού, αποσύνδεσε τη ντίζα του συμπλέκτη και το θετικό καλώδιο της μπαταρίας.
Βήμα 3: Ξεβίδωμα βάσης κινητήρα
Αφού αποσυνδέσεις τη ντίζα του συμπλέκτη και το καλώδιο της μπαταρίας, αφαίρεσε τα μπουλόνια που συγκρατούν τη βάση του κινητήρα. Πρέπει να «ξεκουμπώσεις» τουλάχιστον μία βάση κινητήρα, για να βγάλεις τη μονάδα κιβωτίου ταχυτήτων/διαφορικού. Αφού ξεβιδώσει μία από τις βάσεις του κινητήρα, χώρισε τη μονάδα κιβ. ταχυτήτων/διαφορικού από τον κινητήρα.
Για να το κάνεις αυτό, πρέπει να βγάλεις τα μπουλόνια γύρω από το περίβλημα του βολάν και, στη συνέχεια, να σπρώξε απαλά τη μονάδα κιβ. ταχυτήτων/διαφορικού μακριά από τον κινητήρα. Αν η μονάδα κιβ. ταχυτήτων/διαφορικού δεν κουνιέται όταν την πιέζεις την πρώτη φορά, πίεσε λίγο πιο δυνατά μέχρι να φανεί η πλάκα πίεσης.
Βήμα 4: Αφαίρεση συμπλέκτη και επισκευή βολάν
Για να αφαιρέσεις τον χαλασμένο συμπλέκτη, πρέπει να ξεβιδώσεις την πλάκα πίεσης και μετά να σύρεις το δίσκο του συμπλέκτη προς τα έξω. Αφού αφαιρέσεις τον συμπλέκτη, έλεγξε αν υπάρχουν σημάδια φθοράς στο βολάν. Αν το βολάν έχει κηλίδες με αυξημένη θερμοκρασία, μπορεί να χρειαστεί να τον αφαιρέσεις τελείως και να επιδιορθώσεις τις ζημιές. Μπορείς να αντικαταστήσεις το βολάν, αν το παλιό δεν μπορεί πλέον να επισκευαστεί.
Πριν αντικαταστήσεις το βολάν, καθάρισε τη βρωμιά και τους ρύπους από τη φλάντζα του στροφαλοφόρου. Βεβαιώσου ότι έχεις σφίξει σωστά τα μπουλόνια, σύμφωνα με τις προδιαγραφές.
Βήμα 5: Αλλαγή ελαττωματικού συμπλέκτη
Αφού αντικαταστήσεις το βολάν, τοποθέτησε τον καινούριο δίσκο συμπλέκτη. Για να το κάνεις αυτό, απλώς σύρε τον καινούριο δίσκο συμπλέκτη στη θέση του και τοποθέτησέ το με ένα εργαλείο ευθυγράμμισης συμπλέκτη. Μόλις τοποθετηθεί ο καινούριος δίσκος συμπλέκτη, άλλαξε τη μονάδα κιβ. ταχυτήτων/διαφορικού.
Βήμα 6: Αλλαγή μονάδας κιβ. ταχυτήτων/διαφορικού
Για να αλλάξεις τη μονάδα κιβ. ταχυτήτων/διαφορικού, ευθυγράμμισε τη μονάδα κιβ. ταχυτήτων/διαφορικού με την οπή του δίσκου συμπλέκτη. Μετακίνησε απαλά τη μονάδα κιβ. ταχυτήτων/διαφορικού μέχρι ο άξονας εισόδου κίνησης να γλιστρήσει στην οπή του δίσκου του συμπλέκτη. Μόλις τοποθετηθεί η μονάδα κιβ. ταχυτήτων/διαφορικού, άλλαξε τα μπουλόνια που έβγαλες νωρίτερα. Βεβαιώσου ότι τα έχεις σφίξει σωστά.
Βήμα 7: Αφαίρεση του γρύλου και χαμήλωμα οχήματος
Αφού στερεώσεις όλα τα μπουλόνια στη βάση του κινητήρα και γύρω από τη μονάδα κιβ. ταχυτήτων/διαφορικού, αφαίρεσε τους τρίποδες στήριξης και μετακίνησε απαλά τον γρύλο για να χαμηλώσεις το μπροστινό άκρο του οχήματός σoυ.
Βήμα 8: Δοκιμή του καινούριου συμπλέκτη
Για να βεβαιωθείς ότι ο καινούριος συμπλέκτης λειτουργεί καλά, δοκίμασε να οδηγήσεις το αυτοκίνητό σου μερικούς γύρους.
Πηγές πληροφοριών:
https://www.antallaktikaexartimata.gr/exartimaton-aftokiniton/set-sym-lekti.html
https://blog.spotmechanic.gr/pws-tha-katalaveiw-an-o-sumplektis-xreiazetai-allagi/